Obligatie-ETFs
TIP
Re: Obligatie-ETFs
Euh .... alle landen (misschien 1 of 2 uitzonderingen) hebben staatsschulden. Dat wordt gefinancierd met overheidsobligaties.
Waar haal je die hoge rentevoeten? Voor Frankrijk zijn de rentevoeten negatief tot 7 jaar. Aan de huidige koersen.
Obligaties die lang geleden zijn uitgegeven, hebben een hogere rentevoet volgens de toen geldende rentevoeten.
Inderdaad, ik keek verkeerd, het zijn er van de periode 2011-2012.
Kan mij iemand zeggen waarom het wereldwijde ETF obligatie fonds "EUN3", IE00B3F81K65 , hier als alternatief niet ter sprake komt op dit forum ?
iShares Global Govt Bond UCITS ETF USD (Dist) | IGLO kwam wel eens aan bod.
Wat verwacht jij van je obligatie ETF's?
Deze geeft:
- laag risico want govt
- lage rente want govt, maar hogere rente want global.
- munt volatiliteit want global en niet hedged.
Bekijk de regionale en muntverdeling- is dit ok voor jou?
Bekijk de duration- is dit ok voor jou?
Bekijk welke belastingen je broker zal afhouden: op dividenden en op de meerwaarde.
Wat verwacht jij van je obligatie ETF's?
Deze geeft:
- laag risico want govt
- lage rente want govt, maar hogere rente want global.
- munt volatiliteit want global en niet hedged.
Bekijk de regionale en muntverdeling- is dit ok voor jou?
Bekijk de duration- is dit ok voor jou?
Bekijk welke belastingen je broker zal afhouden: op dividenden en op de meerwaarde.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Bedankt B7 voor uw reactie.
- Ja, ik ben al 10 jaar aan het beleggen en ik moet nog veel bijleren.
- Mijn port is ongeveer 40% aandelen (actief beheerde en ETF fondsen) en 60% stabiel (voornamelijk spaarboekjes + TAK21, losse obligaties en obligatiefondsen).
- Voor het stabiele gedeelte wil ik in de nabije toekomst (als er centen bijkomen) ETF obligaties toevoegen. In eerste instantie dacht ik aan IEAG (alléén Europa) maar toen viel mijn oog op EUN3 (obligaties wereldwijd) te verkrijgen bij MD.
- Ik heb de 2 vergeleken en vond zo niet direct negatieve punten bij EUN3. Alleen vond ik er hier op het forum niets van terug . Vandaar mijn vraag.
- Ja, ik ben al 10 jaar aan het beleggen en ik moet nog veel bijleren.
- Mijn port is ongeveer 40% aandelen (actief beheerde en ETF fondsen) en 60% stabiel (voornamelijk spaarboekjes + TAK21, losse obligaties en obligatiefondsen).
- Voor het stabiele gedeelte wil ik in de nabije toekomst (als er centen bijkomen) ETF obligaties toevoegen. In eerste instantie dacht ik aan IEAG (alléén Europa) maar toen viel mijn oog op EUN3 (obligaties wereldwijd) te verkrijgen bij MD.
- Ik heb de 2 vergeleken en vond zo niet direct negatieve punten bij EUN3. Alleen vond ik er hier op het forum niets van terug . Vandaar mijn vraag.
Als de obligatie ETF's met weinig risico (overheid, euro, ...) toch amper opbrengen, is een termijnrekening dan een alternatief? MeDirect 5 jaar met 1,05% netto - ok je geld zit 5 jaar vast, maar kapitaalgarantie en een ok return voor laag risico? Het is te zeggen, voor het stabiele gedeelte dus naast aandelen, IWDA/VWCE en andere brede ETF's.
Klinkt OK.buddha schreef: ↑22 april 2020, 00:33 Als de obligatie ETF's met weinig risico (overheid, euro, ...) toch amper opbrengen, is een termijnrekening dan een alternatief? MeDirect 5 jaar met 1,05% netto - ok je geld zit 5 jaar vast, maar kapitaalgarantie en een ok return voor laag risico? Het is te zeggen, voor het stabiele gedeelte dus naast aandelen, IWDA/VWCE en andere brede ETF's.
Obligatie(fondsen), spaar en termijnrekeningen, cash, tak21 kunnen allen deel uitmaken van het stabiele gedeelte van een portefeuille.buddha schreef: ↑22 april 2020, 00:33 Als de obligatie ETF's met weinig risico (overheid, euro, ...) toch amper opbrengen, is een termijnrekening dan een alternatief? MeDirect 5 jaar met 1,05% netto - ok je geld zit 5 jaar vast, maar kapitaalgarantie en een ok return voor laag risico? Het is te zeggen, voor het stabiele gedeelte dus naast aandelen, IWDA/VWCE en andere brede ETF's.
Spreiding is hier ook aangeraden. Bvb om een voldoende deel "liquide" te houden, zeker niet alles in tak21 en termijnrekeningen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.