Obligatie(fonds) boven pari: fiscale aftrekbaarheid van de meerkost / verminderde roerende voorheffing
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Obligatie(fonds) boven pari: fiscale aftrekbaarheid van de meerkost / verminderde roerende voorheffing
Is er fiscale aftrekbaarheid van de meerkost van een obligatie of distribuerend obligatiefonds voor Belgische particulieren?
Concreet: stel, je koopt een obligatie boven pari, of een distribuerend obligatiefonds met obligaties boven pari, en betaalt daarom 1% te veel. Deze 1% zal je verliezen op vervaldag van de betreffende obligatie(s).
Op elke uitgekeerde coupon of dividend van het fonds zal je 30% roerende voorheffing verschuldigd zijn, dewelke typisch automatisch bij de uitkering ingehouden zal worden.
Echter realiseer je eigenlijk de bruto coupon/dividend niet: de aankoop-meerkost zou daar op de één of andere manier vanaf moeten gaan om de gerealiseerde inkomsten te bekomen. En, op die (lagere) effectief gerealiseerde inkomsten zou (lagere) roerende voorheffing verschuldigd moeten zijn.
Ziet de Belgische fiscus dit in 2026 ook zo? En zo ja, hoe vorder je in dergelijke geval dan de initieel teveel betaalde roerende voorheffing terug?
Concreet: stel, je koopt een obligatie boven pari, of een distribuerend obligatiefonds met obligaties boven pari, en betaalt daarom 1% te veel. Deze 1% zal je verliezen op vervaldag van de betreffende obligatie(s).
Op elke uitgekeerde coupon of dividend van het fonds zal je 30% roerende voorheffing verschuldigd zijn, dewelke typisch automatisch bij de uitkering ingehouden zal worden.
Echter realiseer je eigenlijk de bruto coupon/dividend niet: de aankoop-meerkost zou daar op de één of andere manier vanaf moeten gaan om de gerealiseerde inkomsten te bekomen. En, op die (lagere) effectief gerealiseerde inkomsten zou (lagere) roerende voorheffing verschuldigd moeten zijn.
Ziet de Belgische fiscus dit in 2026 ook zo? En zo ja, hoe vorder je in dergelijke geval dan de initieel teveel betaalde roerende voorheffing terug?
Re: Obligatie(fonds) boven pari: fiscale aftrekbaarheid van de meerkost / verminderde roerende voorheffing
Nee, kun je niet in mindering brengen, het is trouwens je eigen keuze om obligatie of aandeel aan een "meerkost" te kopen.risc schreef: ↑5 januari 2026, 12:00 Is er fiscale aftrekbaarheid van de meerkost van een obligatie of distribuerend obligatiefonds voor Belgische particulieren?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Obligatie(fonds) boven pari: fiscale aftrekbaarheid van de meerkost / verminderde roerende voorheffing
Bij mijn weten staat er geen speciale bepaling in het voorstel van de wet voor obligaties of obligatiefondsen.
Meerwaarde = aankoopprijs - verkoopprijs
als dit negatief is dan spreken we van minwaarden en die mogen tijdens hetzelfde kalenderjaar afgetrokken worden van de meerwaarden van andere verkopen.
Meerwaarde = aankoopprijs - verkoopprijs
als dit negatief is dan spreken we van minwaarden en die mogen tijdens hetzelfde kalenderjaar afgetrokken worden van de meerwaarden van andere verkopen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Boven pari leidt inderdaad tot minwaarde en dus kan je het vanaf 2026 toch enigszins recupereren...
De enige reden waarom je boven pari zou kopen is omdat de coupons hoog genoeg zijn.spaarfreakje schreef: ↑5 januari 2026, 14:28 Boven pari leidt inderdaad tot minwaarde en dus kan je het vanaf 2026 toch enigszins recupereren...
Op de coupons betaal je 30% RV.
Dus boven pari kopen om minderwaarde te kunnen inbrengen lijkt niet zo'n best idee.
Opmerking: sommige producten kosten bij aankoop bvb 102%. De extra 2% zijn kosten die de uitgever aanrekent. Deze mag je niet meetellen in de meerwaardeberekening.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
De vraag heeft niets te maken met de nakende meerwaardebelasting. De enigszinse impact daarvan is enkel van toepassing als je andere meerwaarde in hetzelfde jaar realiseert en die zo kan verminderen. Voor de individuele obigatie-belegging helpt ze niet.
De aankoop boven pari is inderdaad een keuze, maar die hoeft niet afgestraft te worden. Niet-gerealiseerde inkomsten belasten met RV lijkt vooral gemakzuchtige eerder dan eerlijke regelgeving.
Bedankt voor jullie reacties.
De aankoop boven pari is inderdaad een keuze, maar die hoeft niet afgestraft te worden. Niet-gerealiseerde inkomsten belasten met RV lijkt vooral gemakzuchtige eerder dan eerlijke regelgeving.
Bedankt voor jullie reacties.