obligatie tracker
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
obligatie tracker
iShares JPM Emerging Markets Bond Fund ISN:IE00B2NPKV68.
Iemand ervaring met deze tracker? Deze betaalt maandelijks het dividend, 6% op jaarbasis als ik het goed begrepen heb.
Moet je zoiets dan ook aangeven aan je belastingen?
Iemand ervaring met deze tracker? Deze betaalt maandelijks het dividend, 6% op jaarbasis als ik het goed begrepen heb.
Moet je zoiets dan ook aangeven aan je belastingen?
Re: obligatie tracker
Ik ben deze tracker zelf al enige weken in het oog aan het houden.
Obligaties van opkomende markten worden nu vaak naar voor geschoven als een aantrekkelijke diversificatie voor een obligatieportefeuille. De kredietwaardigheid van deze landen is sterk verbeterd, en is zelfs beter dan die van de westerse economieën, die de komende jaren een zware schuldenlast zullen torsen.
Het renterisico (rentegevoeligheid) van deze tracker is dan ook beduidend lager dan deze van westerse landen en het kredietrisico is ook lager.
Het bruto dividend van de obligatietracker is ongeveer 6,18%, de roerende voorheffing wordt door uw broker afgehouden (dus niet aan te geven bij de belastingen).
De koers zelf is dit jaar al met 23% gestegen, maar ik denk dat er momenteel niet veel fut meer in zit (zelfs lichte daling). Ik kijk dan ook even de kat uit de boom, maar overweeg toch in te stappen indien de dollar nog verder zou verzwakken.
Obligaties van opkomende markten worden nu vaak naar voor geschoven als een aantrekkelijke diversificatie voor een obligatieportefeuille. De kredietwaardigheid van deze landen is sterk verbeterd, en is zelfs beter dan die van de westerse economieën, die de komende jaren een zware schuldenlast zullen torsen.
Het renterisico (rentegevoeligheid) van deze tracker is dan ook beduidend lager dan deze van westerse landen en het kredietrisico is ook lager.
Het bruto dividend van de obligatietracker is ongeveer 6,18%, de roerende voorheffing wordt door uw broker afgehouden (dus niet aan te geven bij de belastingen).
De koers zelf is dit jaar al met 23% gestegen, maar ik denk dat er momenteel niet veel fut meer in zit (zelfs lichte daling). Ik kijk dan ook even de kat uit de boom, maar overweeg toch in te stappen indien de dollar nog verder zou verzwakken.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik heb zowat hetzelfde idee: nu nog niet instappen maar wel in de gaten houden.
Feit dat die in dollar staat is idd wel een extra factor om rekening mee te houden.
Feit dat die in dollar staat is idd wel een extra factor om rekening mee te houden.
-
- Newbie
- Contacteer:
Mss niet direct bij dit topic, maar de vraag was me wel hier opgekomen.
Hoe selecteren jullie je obligatie trackers/fondsen?
Ik ben ook al een tijdje aan het kijken, maar er is zoveel op de markt. Ik zie door het bos de bomen niet meer.
En een bijkomende vraag/probleem zijn de roerende voorheffing. Bij obligaties is dit toch een heel stuk van het rendement als je bv dubbele belasting moet betalen. (thuisland v/h fonds en Belgie)
Alvast bedankt voor de reacties.
Hoe selecteren jullie je obligatie trackers/fondsen?
Ik ben ook al een tijdje aan het kijken, maar er is zoveel op de markt. Ik zie door het bos de bomen niet meer.
En een bijkomende vraag/probleem zijn de roerende voorheffing. Bij obligaties is dit toch een heel stuk van het rendement als je bv dubbele belasting moet betalen. (thuisland v/h fonds en Belgie)
Alvast bedankt voor de reacties.
Er is inderdaad heel veel keuze.woutie-dax schreef: Hoe selecteren jullie je obligatie trackers/fondsen?
Je moet eerst en vooral natuurlijk weten in wat voor soort obligaties je wil beleggen, dat is kwestie van de financiele markten wat te volgen. Bvb. ik lees de laatste tijd dat analysten obligaties van opkomende markten heel interessant vinden, dan ga je dus op zoek naar "emerging market bonds". Dezelfde analysten zullen af en toe wel enkele voorbeelden geven van fondsen/trackers die hier bij aansluiten.
Als je fondsen zoekt, dan is http://www.morningstar.be" onclick="window.open(this.href);return false; een goede tool om fondsen te vergelijken. Als je een fonds op het oog hebt, kan je er bvb. gaan zien of het fonds beter of slechter dan gemiddeld presteert. Je zoekt natuurlijk een fonds met een bovengemiddeld rendement op lange termijn gezien, anders ben je beter af met een tracker.
Een tracker is eenvoudiger om kiezen. Je moet er gewoon eentje kiezen die zo dicht mogelijk aansluit bij je beleggingsdoelstelling, met zo laag mogelijke kosten.
Juist, daarom moet je een tracker zoeken die ofwel kapitaliseert ofwel die een thuisland heeft waar geen RV wordt geheven. De trackers van iShares die met ISIN code IE beginnen, zijn van de laatste categorie.En een bijkomende vraag/probleem zijn de roerende voorheffing. Bij obligaties is dit toch een heel stuk van het rendement als je bv dubbele belasting moet betalen. (thuisland v/h fonds en Belgie)
Gezien iShares ook een hele duidelijk website heeft met heel veel heldere informatie over hun trackers, ben ikzelf nogal geneigd om een tracker bij iShares te gaan zoeken.
Is er een site waar je dergelijke interessante info kan vinden? Zoals hoeveel wordt aangerekend in welk land?robokat schreef:Juist, daarom moet je een tracker zoeken die ofwel kapitaliseert ofwel die een thuisland heeft waar geen RV wordt geheven. De trackers van iShares die met ISIN code IE beginnen, zijn van de laatste categorie.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
@ Robokat : interesante info (Morningstar site / iShares trackers)
Momenteel ben ik aan het uitzoeken in welke fondsen & trackers ik ga instappen, ga er vandaag en de komende dagen eens deftig werk van maken a.h.v. tal van lectuur in beleggingsbladen in de bib (Test-Aankoop Invest, TA Fondsen & Sicavs, De Tijd, Netto, Moneytalk, De Belegger, Inside Beleggen) en hetgeen ik hier op het forum en op andere sites her en der gelezen heb.
Welke fondsen en trackers genieten jouw voorkeur en/of zijn in jouw portefeuille opgenomen ?
En zijn er evt andere beleggingsbladen of sites die jij wel eens raadpleegt ?
Momenteel ben ik aan het uitzoeken in welke fondsen & trackers ik ga instappen, ga er vandaag en de komende dagen eens deftig werk van maken a.h.v. tal van lectuur in beleggingsbladen in de bib (Test-Aankoop Invest, TA Fondsen & Sicavs, De Tijd, Netto, Moneytalk, De Belegger, Inside Beleggen) en hetgeen ik hier op het forum en op andere sites her en der gelezen heb.
Welke fondsen en trackers genieten jouw voorkeur en/of zijn in jouw portefeuille opgenomen ?
En zijn er evt andere beleggingsbladen of sites die jij wel eens raadpleegt ?
Een mooi voorbeeld met beperkt risico is de iShares Markit iBoxx Euro Corporate Bond
http://www.morningstar.be/be/snapshot/s ... 0P00000GKU" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.ishares.com/nl/rc/fondsen/IBCX" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit geeft een bruto dividend van ongeveer 4,40% op jaarbasis en keert ieder kwartaal uit.
Ideaal dus voor wie een alternatief zoekt voor de lage rente op spaarrekeningen en bereid is om een beperkt risico te lopen. Dit risico bestaat er uit dat de koers gaat zakken indien de markrentes terug gaan stijgen, dus je moet dit product wel een beetje opvolgen.
http://www.morningstar.be/be/snapshot/s ... 0P00000GKU" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.ishares.com/nl/rc/fondsen/IBCX" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit geeft een bruto dividend van ongeveer 4,40% op jaarbasis en keert ieder kwartaal uit.
Ideaal dus voor wie een alternatief zoekt voor de lage rente op spaarrekeningen en bereid is om een beperkt risico te lopen. Dit risico bestaat er uit dat de koers gaat zakken indien de markrentes terug gaan stijgen, dus je moet dit product wel een beetje opvolgen.
Intussen gaat de dollar de goede richting uit: euro/dollar is van 1,26 -> 1,33 op een maand tijd. Vraag is natuurlijk waar het dieptepunt zit.Woz schreef:Ik heb zowat hetzelfde idee: nu nog niet instappen maar wel in de gaten houden.
Ik heb mij niet kunnen inhouden en ben ingestapt voor een relatief klein bedrag ter spreiding. Dollars gewisseld aan 1,34 en gekocht op 109,7.robokat schreef:Intussen gaat de dollar de goede richting uit: euro/dollar is van 1,26 -> 1,33 op een maand tijd. Vraag is natuurlijk waar het dieptepunt zit.Woz schreef:Ik heb zowat hetzelfde idee: nu nog niet instappen maar wel in de gaten houden.
We zien wel.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Enkele vraagjes :
1) Hoe hoog is het dividend dat deze EMbond tracker maandelijks uitkeert ? Wordt er inderdaad enkel de Belgische RV afgehouden ?
2) De tracker staat volgens Morningstar in EUR genoteerd op de London Stock Exchange, maar Woz had deze in USD aangekocht ?
3) Iemand al ervaring met de andere tracker iShares markit iboxx euro corporate bond ? Of met de hier in andere topics vermeldde Vanguard trackers ?
4) Ik las hier ook ergens dat IE-trackers (iShares) het beste zijn om dubbele roerende voorheffing te vermijden. FR-trackers (bv Lyxor) te mijden, maar hoe zit het juist met LU- en US- trackers (bv Vanguard) ?
1) Hoe hoog is het dividend dat deze EMbond tracker maandelijks uitkeert ? Wordt er inderdaad enkel de Belgische RV afgehouden ?
2) De tracker staat volgens Morningstar in EUR genoteerd op de London Stock Exchange, maar Woz had deze in USD aangekocht ?
3) Iemand al ervaring met de andere tracker iShares markit iboxx euro corporate bond ? Of met de hier in andere topics vermeldde Vanguard trackers ?
4) Ik las hier ook ergens dat IE-trackers (iShares) het beste zijn om dubbele roerende voorheffing te vermijden. FR-trackers (bv Lyxor) te mijden, maar hoe zit het juist met LU- en US- trackers (bv Vanguard) ?
1. op jaarbasis is dat 6%, op maandbasis schommelt dat nogal omdat dit afhankelijk is van de data waarop onderliggende obligaties uitkeren.
2. op Morningstar is er inderdaad een omrekening in EUR gebeurd, weet niet goed wat dat betekent. Maar ik vind enkel een effect in $ terug als je wil aankopen op LSE.
De dollar is intussen flink wat pluimen aan het verliezen, toch denk ik dat het nog te vroeg is om in te stappen. Wie weet gaat euro/dollar flink boven de 1,40.
3. Ja, ik heb die al een tijdje in bezit en heb al een mooie koersstijging achter de rug. Als je aankoopt aan huidige koers, is het dividend 4,5%. Zeker nog interessant en relatief weinig risico. Wel tijdig verkopen indien de rente terug zou gaan stijgen.
2. op Morningstar is er inderdaad een omrekening in EUR gebeurd, weet niet goed wat dat betekent. Maar ik vind enkel een effect in $ terug als je wil aankopen op LSE.
De dollar is intussen flink wat pluimen aan het verliezen, toch denk ik dat het nog te vroeg is om in te stappen. Wie weet gaat euro/dollar flink boven de 1,40.
3. Ja, ik heb die al een tijdje in bezit en heb al een mooie koersstijging achter de rug. Als je aankoopt aan huidige koers, is het dividend 4,5%. Zeker nog interessant en relatief weinig risico. Wel tijdig verkopen indien de rente terug zou gaan stijgen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Bedankt voor de info Robokat ! Heb eens gezien via mn Binckbank account en vind inderdaad alleen de in USD genoteerde tracker terug. Inderdaad slimmer om nog even af te wachten dan, gezien de huidige valuta oorlog die in alle hevigheid aan het losbarsten is ... de VS doen er immers momenteel alles aan om hun dollar goedkoper te maken.
Die iShares euro corporate bond tracker die je hebt, lijkt mij alleszins erg interessant (zolang idd de rente niet stijgt).
Beleg jij nog in andere trackers ? Allemaal IE-trackers of zijn er nog andere waarmee de dubbele RV vermeden kan worden ? Ben momenteel al een tijdje wat onderzoek terzake aan het doen, ook een boek over indexbeleggen aan het lezen (nuttige tip die HJG6500 hier elders aan mij gaf). Helaas staan zowat alle trackers momenteel vrij hoog en zou ik liever in een dip(je) kopen. Hieronder mijn voorlopig lijstje van trackers die ik min of meer interessant vind, maar zie eerlijk gezegd ondertussen door het bos de bomen niet meer (copy+paste uit mijn excel lijstje) :
(VIG) Vanguard Dividend Appreciation ETF
(VYM) Vanguard High Div Yield
(VIPSX) Vanguard Inflation Protected Securities
(EEM) Ishares MSCI Emerging Markets Index
(IBCX) iShares Markit iBoxx Euro Corporate Bond
(LQDE) iShares Markit iBoxx $ corporate bond ETF
iShares iBoxx $ High Yield corporate bond fund
(LQD) iShares iBoxx $ investment grade corporate bond
(JNK) SPDR Barclays Capital High Yield Bond ETF
iShares Markit iBoxx Euro High Yield Bond
iShares Markit iBoxx Euro Covered Bond (SCOV)
iShares Trust CFT Barclay credit bond fund
iShares JPMorgan $ Emerging Markets Bond (EMB)
iShares FTSEurofirst 80 Euro Inc (Eurozone ex UK) (IQQ8)
iShares S&P Emerging Markets Infrastructure (IEMI)(EMIF)
iShares S&P Global Water (IH2O)
iShares S&P Timber&Forestry (WOOD)
iShares Barclays Euro Government Bond 10-15 (IEGZ)
iShares Barclays Capital Euro Inflation Linked Bond
iShares Barclays Euro Government Bond 5-7 (IEGY)
iShares MSCI GCC Countries ex-Saudi Arab (div)
iShares FTSE EPRA/NAREIT Asia property yield (div)
iShares FTSE EPRA European Property Eur (div) (IPRP)
iShares FTSE EPRA/NAREIT Dev Property Yield (div) (world)
iShares Msci Far E Ex-J (div)
iShares CDN composite index fund
iShares Eurostoxx dividend
iShares Asia Pacific
DBX stoxx eur dividend
DBX stoxx Global Dividend
(IDV) iShares Dow Jones International Select Dividend
(AMJ) JPMorgan Alerian MLP Index ETN
Fidelity High Income Fund (SPHIX)
Die iShares euro corporate bond tracker die je hebt, lijkt mij alleszins erg interessant (zolang idd de rente niet stijgt).
Beleg jij nog in andere trackers ? Allemaal IE-trackers of zijn er nog andere waarmee de dubbele RV vermeden kan worden ? Ben momenteel al een tijdje wat onderzoek terzake aan het doen, ook een boek over indexbeleggen aan het lezen (nuttige tip die HJG6500 hier elders aan mij gaf). Helaas staan zowat alle trackers momenteel vrij hoog en zou ik liever in een dip(je) kopen. Hieronder mijn voorlopig lijstje van trackers die ik min of meer interessant vind, maar zie eerlijk gezegd ondertussen door het bos de bomen niet meer (copy+paste uit mijn excel lijstje) :
(VIG) Vanguard Dividend Appreciation ETF
(VYM) Vanguard High Div Yield
(VIPSX) Vanguard Inflation Protected Securities
(EEM) Ishares MSCI Emerging Markets Index
(IBCX) iShares Markit iBoxx Euro Corporate Bond
(LQDE) iShares Markit iBoxx $ corporate bond ETF
iShares iBoxx $ High Yield corporate bond fund
(LQD) iShares iBoxx $ investment grade corporate bond
(JNK) SPDR Barclays Capital High Yield Bond ETF
iShares Markit iBoxx Euro High Yield Bond
iShares Markit iBoxx Euro Covered Bond (SCOV)
iShares Trust CFT Barclay credit bond fund
iShares JPMorgan $ Emerging Markets Bond (EMB)
iShares FTSEurofirst 80 Euro Inc (Eurozone ex UK) (IQQ8)
iShares S&P Emerging Markets Infrastructure (IEMI)(EMIF)
iShares S&P Global Water (IH2O)
iShares S&P Timber&Forestry (WOOD)
iShares Barclays Euro Government Bond 10-15 (IEGZ)
iShares Barclays Capital Euro Inflation Linked Bond
iShares Barclays Euro Government Bond 5-7 (IEGY)
iShares MSCI GCC Countries ex-Saudi Arab (div)
iShares FTSE EPRA/NAREIT Asia property yield (div)
iShares FTSE EPRA European Property Eur (div) (IPRP)
iShares FTSE EPRA/NAREIT Dev Property Yield (div) (world)
iShares Msci Far E Ex-J (div)
iShares CDN composite index fund
iShares Eurostoxx dividend
iShares Asia Pacific
DBX stoxx eur dividend
DBX stoxx Global Dividend
(IDV) iShares Dow Jones International Select Dividend
(AMJ) JPMorgan Alerian MLP Index ETN
Fidelity High Income Fund (SPHIX)
iShares JPM Emerging Markets Bond Fund
Intussen zijn we een tijdje verder. Koers is nu 104,90 en de euro staat aan 1,40 dollar. In euro uitgedrukt staan we dus ongeveer 10% lager(*).Woz schreef: Ik heb mij niet kunnen inhouden en ben ingestapt voor een relatief klein bedrag ter spreiding. Dollars gewisseld aan 1,34 en gekocht op 109,7.
We zien wel.
De koers van de tracker lijkt voorlopig gestabiliseerd en de dollar is relatief goedkoop. Ik ga instappen, maar gespreid, en bijkopen als de dollar verder zakt.
(*) zoals je ziet is dergelijke tracker geen speelgoed, doe dus je huiswerk en zorg dat je weet wat je koopt.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Robocat, indien je op Morningstar deze tracker in USD vergelijkt met die in EURO krijg je opmerkelijke verschillen. Is dit alleen te wijten aan de munt?
In USD: http://www.morningstar.be/be/snapshot/s ... 0P0000GB8V
In EURO: http://www.morningstar.nl/nl/snapshot/s ... 0P0000GH2R
In USD: http://www.morningstar.be/be/snapshot/s ... 0P0000GB8V
In EURO: http://www.morningstar.nl/nl/snapshot/s ... 0P0000GH2R