Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Obligatiefondsen en gemengde fondsen... Loont het allemaal nog de moeite?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
123 berichten
  • Pagina 1 van 9
    • Ga naar pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 9
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
Caterpie
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Caterpie
Verstuur privébericht

Obligatiefondsen en gemengde fondsen... Loont het allemaal nog de moeite?

• Citeer

Bericht door Caterpie » 9 mei 2018, 13:03

Ik ben van plan om mijn beleggingsportefeuille meer te diverisifiëren door obligatiefondsen en/of gemengde fondsen toe te voegen. Tot op de dag van vandaag bestaat mijn volledige portefeuille uit aandelenfondsen, maar ik wens toch stilaan meer en meer stabiliteit (lees minder volatiliteit) in te bouwen.

Nu vraag ik mij al een tijdje af of in het huidige klimaat van lage rentes (met hiermee de quasi zekerheid dat deze zullen stijgen / al aan het stijgen zijn) het de moeite loont om nog in te stappen in obligatiefondsen of gemengde fondsen die overwegend bestaan uit obligaties?

Wat zijn jullie ideeën hieromtrent? Hoe gaan jullie hiermee om? Kiezen jullie bijvoorbeeld hier voor obligatie / gemengde fondsen die beleggen in individuele obligaties met een kortere duration?

Alvast bedankt voor jullie mening / input...

dw
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer dw
Verstuur privébericht

Re: Obligatiefondsen en gemengde fondsen... Loont het allemaal nog de moeite?

• Citeer

Bericht door dw » 9 mei 2018, 13:39

Kortetermijnobligaties van matige tot hoge kwaliteit zijn een goede manier om in obligaties te beleggen als je bang bent van stijgende rentes en volatiliteit beperkt wilt houden. Het probleem is dat de rendementen van dat soorten fondsen of ETFs niet zoveel hoger ligt dan dat van een goede spaarrekening, die qua veiligheid en liquiditeit nog altijd onklopbaar is.

Misschien kan je overwegen om je geld te parkeren op een spaarrekening totdat rentes op een niveau gekomen zijn dat jij 'normaler' vindt. Belangrijke opmerking daarbij: niet iedereen verwacht een spectaculaire rentestijging in de nabije en zelfs verre toekomst. In feite is het enige argument om aan te nemen dat rentes veel zouden stijgen dat de huidige rentevoet naar historische normen laag is. Dat is een gevaarlijke redenering: de wereld vandaag is niet die van gisteren.

Denk maar aan demografie: grote delen van het rijke westen hebben een krimpende arbeidsbevolking en sterke vergrijzing, dat is een situatie die inflatie en daardoor ook rentes drukt.

Ook het idee dat je met obligaties per definitie de volatiliteit van je portefeuille verlaagt is geen zekerheid. Zeker bij bedrijfsobligaties lijkt er steeds meer een mismatch te zijn tussen risico en rendement, wat het risico op een crash vergroot. Zie bijvoorbeeld: https://www.economist.com/news/business ... isis-occur

Tot slot nog dit: in tegenstelling tot aandelen, waar ETFs de onervaren of luie belegger een heel goede beleggingsmethode bieden, moet je bij obligaties imo meer huiswerk maken. Obligatie-ETFs bestaan, maar hebben een zeer nare eigenschap: omdat ze obligatie-indexen volgen, geven ze het grootste gewicht aan bedrijven/overheden met de meeste schulden. In die zin zou ik durven stellen dat obligatie-ETFs een hoger risicoprofiel hebben dan je op basis van synthetische indicatoren en dergelijke zou verwachten. Actieve obligatiefondsen zijn dan misschien beter, al speelt daar het probleem dat een goed fonds herkennen moeilijk (onmogelijk?) is.

Wat zou ik dan doen? Een van de twee volgende opties:

- Kwaliteitsvolle losse obligaties met een redelijke coupon zoeken, als tijd en goesting het toelaten.
- Bij aandelen blijven, maar de hoeveelheid cash in je portefeuille vergroten. Een combinatie van cash en aandelen kan het risico-rendementsprofiel van obligaties perfect nabootsen.

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Roo
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Roo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Roo » 9 mei 2018, 13:45

dw schreef: ↑9 mei 2018, 13:39 - Kwaliteitsvolle losse obligaties met een redelijke coupon zoeken, als tijd en goesting het toelaten.
- Bij aandelen blijven, maar de hoeveelheid cash in je portefeuille vergroten. Een combinatie van cash en aandelen kan het risico-rendementsprofiel van obligaties perfect nabootsen.
+1. Vooral een losse obligatie van een solide bedrijf is op zich wel leuk, dan heb je de cashflow zonder de kopzorgen van de volatiliteit (ik weet het, ze zijn vaak vrij verhandelbaar, maar de meeste mensen kijken er niet naar).

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 9 mei 2018, 14:49

Wat is de stabiliteit/volatiliteit die je van obligaties(fondsen) in je portefeuille verwacht?
Hoe rangschik je de obligatie(fondsen) tussen de andere assets in je portefeuille?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

vortex
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vortex » 9 mei 2018, 15:05

dw schreef: ↑9 mei 2018, 13:39 Een combinatie van cash en aandelen kan het risico-rendementsprofiel van obligaties perfect nabootsen.
Dat lijkt mij momenteel zeker het geval, bij de vorige crisissen was waardepapier een goeie demper tegen koersverlies bij aandelen. De rente stond toen een pak hoger en was telkens in sterk dalende lijn terwijl de beurzen rood stonden, zowel een mooie coupon als koersstijging van waardepapier hielpen het beursleed verzachten. Vandaag staat de rente erg laag, veel ondersteuning van de coupon is er niet en een verdere rente verlaging bij onheil zit er hier voorlopig niet meer in.

Men kan ook zijn aandelen collectie een beetje bijsturen naar minder risico met obligatie achttige aandelen, bv TINC. Of stilaan richtig VS kijken, daar zijn ze immers al een eind gevorderd met hun rente verhogingen, momenteel staat de FED rate op 1,75, tegen 2020 wordt een 3% verwacht waarna stabiliserend tot licht dalend, het ergste leed lijkt er geleden en staatspapier op 10 jaar brengt er alweer 3% op, misschien nog een jaartje geduld oefenen.

Cydox
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Cydox
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Cydox » 9 mei 2018, 15:35

momenteel staat de FED rate op 1,75
yep, de neutrale rente word daar op zo'n 2-2,5 geschat, momenteel dus nog lichtjes stimulerend.
Met de ECB zitten ze veel lager, het kan goed niet meer veranderen tot Draghi vervangen is.

Het is m.i. nog niet interessant.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor

VincentGT
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer VincentGT
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door VincentGT » 9 mei 2018, 15:43

Ik zit in exact dezelfde situatie: gediversifieerde aandelenfondsen portefeuille, maar vraag of ik deze dien aan te vullen met gemengde of obligatiefondsen. Voorlopig kies ik ervoor om meer cash aan te houden op zo gunstig mogelijke spaarrekening(en). Als de rente stijgt, win je bij een spaarrekening; bij obligaties verlies je. Behoudens negatieve rente, lijkt het aannemelijk dat op middellange termijn de rente ook in Europa weer licht gaat stijgen..

Ik vind obligaties trouwens ook 'moeilijker'. Misschien dat ik een 10% of zo op termijn in obligatiefondsen beleg. Obligatie trackers ben ik minder fan van, aangezien 'bijsturen' me bij obligaties van kapitaal belang lijkt.

hf1
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker

• Citeer

Bericht door hf1 » 9 mei 2018, 16:25

VincentGT schreef: ↑9 mei 2018, 15:43 Ik zit in exact dezelfde situatie: gediversifieerde aandelenfondsen portefeuille, maar vraag of ik deze dien aan te vullen met gemengde of obligatiefondsen. Voorlopig kies ik ervoor om meer cash aan te houden op zo gunstig mogelijke spaarrekening(en). Als de rente stijgt, win je bij een spaarrekening; bij obligaties verlies je. Behoudens negatieve rente, lijkt het aannemelijk dat op middellange termijn de rente ook in Europa weer licht gaat stijgen..

Ik vind obligaties trouwens ook 'moeilijker'. Misschien dat ik een 10% of zo op termijn in obligatiefondsen beleg. Obligatie trackers ben ik minder fan van, aangezien 'bijsturen' me bij obligaties van kapitaal belang lijkt.
Indien je kiest voor de flexibele gemengde fondsen of de mixfondsen cautious allocation, kan je wel wat rebalancing 2.0 doorvoeren in uw portefeuille. Let wel, bij verdere verkoop van die mixfondsen, zeker met defensiever profiel, speelt de Reynderstaks volop.
Vandaag nog presentatie bijgewoond van M&G Conservative Allocation.

annetje
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer annetje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door annetje » 9 mei 2018, 16:45

In het nummer van maart van De Beste Belegger, stond nog in een artikel dat de obligaties in februari bijna even hard gedaald waren als de aandelen.
Als je obligaties tot de vervaldag bijhoudt, maakt dat niet zoveel uit. Bij obligatiefondsen is het een ander verhaal.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 9 mei 2018, 17:12

annetje schreef: ↑9 mei 2018, 16:45 In het nummer van maart van De Beste Belegger, stond nog in een artikel dat de obligaties in februari bijna even hard gedaald waren als de aandelen.
Als je obligaties tot de vervaldag bijhoudt, maakt dat niet zoveel uit. Bij obligatiefondsen is het een ander verhaal.
Niet alles geloven wat ze schrijven.
Zelfs de junk bonds, die een hoge correlatie hebben met aandelen, zijn niet "bijna even hard gedaald als aandelen".
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

Incremental
Full Member
Full Member

• Citeer

Bericht door Incremental » 9 mei 2018, 18:07

VincentGT schreef: ↑9 mei 2018, 15:43 Behoudens negatieve rente, lijkt het aannemelijk dat op middellange termijn de rente ook in Europa weer licht gaat stijgen..
P R I C E D I N
R
I
C
E
D
I
N

Tiziano
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Tiziano
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tiziano » 10 mei 2018, 11:17

Inflatie gerelateerde obligaties samen met kortlopende obligaties van 1 - 3 jaar, 50/50 verdeling kan een mogelijkheid zijn.

Historische prestaties bekijken heeft weinig zin want de rente is de laatste jaren enkel gedaald en het is net bij stijgende inflatie dat deze nut hebben.

ilm
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer ilm
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ilm » 10 mei 2018, 13:16

Brachten kortlopende (staats) obligaties niet minder op dan bv. een db savings plan?

Beginnersvraagje, als de rente morgen +5% stijgt. Wat zou je dan kopen:
- losse obligaties om onmiddelijk van het dividend te profiteren
- of neem je goedkope (wegens rentestijging) posities in in een obligatiefonds zoals IEAG (met obligaties van gemiddeld 7 jaar denk ik)

Mogelijks heb ik nog geen exact idee van de marktwerking, maar met IEAG veronderstel ik dat het dividend zachtjes gaat stijgen naarmate er meer 'nieuwe' obligaties inkomen + bijhorende stijging van de koerswaarde van het fonds. Uiteindelijk heb je dan misschien meer totaal rendement/return?

fidinda
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer fidinda
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door fidinda » 10 mei 2018, 18:26

Mijn mening over de obligatiefondsen: ik belegde er ook jarenlang in, maar door omstandigheden recent toch een deel van de posities in enkele fondsen verkocht. Dat valt wel even tegen zeg! Behalve de taks (1,32 % ?) betaal je ook 30 % op de uitbetaalde rentes en dat voor al die jaren dat je in die fondsen zat. De huidige koersen zeggen dus weinig over het rendement dat je uiteindelijk haalt als je die fondsen in portefeuille hebt.
En la vivo oni elektu inter enspezi monon aù elspezi monon. Tempo mankas por fari ambaù (L. Zamenhof)

annetje
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer annetje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door annetje » 10 mei 2018, 18:42

Zelf ben ik meer voorstander van obligaties of gestructureerde producten, die je tot de vervaldatum kan bijhouden.
Je bent zeker van de couponbetaling, en ook al wijzigt de waarde van het product tussentijds, op het einde van de rit krijg je 100% terug.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

123 berichten
  • Pagina 1 van 9
    • Ga naar pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 9
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy