Obligatiefondsen met of zonder vervaldag?
TIP
Obligatiefondsen met of zonder vervaldag?
Bij Rabobank kun je iedere maand intekenen op een korf van hoogrentende obligaties. Die fondsen hebben een vaste vervaldag. Wat zijn de voordelen en nadelen van zo een fonds tegenover een obligatiefonds zonder vervaldag zoals bijvoorbeeld Robeco High Yield Bonds DH EUR?
Re: Obligatiefondsen met of zonder vervaldag?
Verwacht indicatief rendement: http://www.rabobank.be/nl/beleggen/obli ... ement.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;Yaris schreef:Bij Rabobank kun je iedere maand intekenen op een korf van hoogrentende obligaties. Die fondsen hebben een vaste vervaldag. Wat zijn de voordelen en nadelen van zo een fonds tegenover een obligatiefonds zonder vervaldag zoals bijvoorbeeld Robeco High Yield Bonds DH EUR?
Als je geen risico wil nemen (want geen kapitaalbescherming op de eindvervaldag), spaar dan hetzelfde bedrag dat je wil beleggen op een hoogrenderende spaarrekening/termijnrekening en leg jaarlijks het "tekort" zelf bij. Slapen doe je dan alvast beter en het verschil is niet zo groot. jm2c
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dat er geen kapitaalbescherming is geldt voor alle fondsen. Helemaal gerust ben je enkel met spaarrekeningen, termijnrekeningen en kasbons. Maar ik wil ook wel eens een gokje wagen met een beperkt deel van mijn spaargeld.
Een obligatiefonds zonder vervaldag dat verlies maakt kun je bijhouden tot het weer winst maakt. Een fonds met een vervaldag is op de vervaldag verplicht dat verlies ten gelde te maken. Dat is een nadeel dat ik zie. Zijn er dan geen voordelen aan fondsen met een vervaldag die dat nadeel compenseren?
Een obligatiefonds zonder vervaldag dat verlies maakt kun je bijhouden tot het weer winst maakt. Een fonds met een vervaldag is op de vervaldag verplicht dat verlies ten gelde te maken. Dat is een nadeel dat ik zie. Zijn er dan geen voordelen aan fondsen met een vervaldag die dat nadeel compenseren?
Ik zie enkel als voordeel het feit dat er een vervaldag is waarbij je bijna zeker bent dat je het ingelegde kapitaal gaat terug krijgen. Ik zie de rente voor de toekomst eerder stijgen, bij twijfel dus eerder je geld tijdelijk parkeren.Yaris schreef:Dat er geen kapitaalbescherming is geldt voor alle fondsen. Helemaal gerust ben je enkel met spaarrekeningen, termijnrekeningen en kasbons. Maar ik wil ook wel eens een gokje wagen met een beperkt deel van mijn spaargeld.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
De BNP Paribas "basket of " obligatiefondsen hebben 1 ding gemeen: ze investeren enkel in obligaties die aflopen voor de einddatum van het fonds.
Dit heeft een belangrijk voordeel: in tegenstelling van een "open" obligatiefonds, kan je hier de eindwaarde (en indicatief rendement) voorspellen, want alle onderliggende obligaties evolueren naar waarde 100% op hun einddatum. De reden waarom de exacte eindwaarde en rendement dan niet gekend is ? Het is altijd mogelijk dat één van de uitgevers failliet gaat, en dat een deel van het kapitaal verloren gaat. Ook kan het gebeuren dat een bepaalde obligatie van rating verandert en zal de fondsbeheerder die wellicht met verlies verkopen.
Van een open fonds weet je nooit hoe het gaat evolueren in de tijd en je moet dus een vrij lange beleggingshorizon hebben. De BNP "basket of" fondsen hebben dit nadeel niet, je weet dat je (zonder accidenten) op einddatum je kapitaal wel zal terugzien, hoewel dit niet gegarandeerd wordt.
Het belangrijkste nadeel van de BNP fondsen, is dat hun samenstelling niet gekend is tijdens de inschrijfperiode. Je koopt dus een kat in een zak en je moet maar afwachten wat het indicatieve rendement zal worden. Hoe goed de fondsbeheerder is, daar heb je ook het raden naar, gezien er bij mijn weten nog geen enkel van deze fondsen op einddatum is gekomen.
Dit heeft een belangrijk voordeel: in tegenstelling van een "open" obligatiefonds, kan je hier de eindwaarde (en indicatief rendement) voorspellen, want alle onderliggende obligaties evolueren naar waarde 100% op hun einddatum. De reden waarom de exacte eindwaarde en rendement dan niet gekend is ? Het is altijd mogelijk dat één van de uitgevers failliet gaat, en dat een deel van het kapitaal verloren gaat. Ook kan het gebeuren dat een bepaalde obligatie van rating verandert en zal de fondsbeheerder die wellicht met verlies verkopen.
Van een open fonds weet je nooit hoe het gaat evolueren in de tijd en je moet dus een vrij lange beleggingshorizon hebben. De BNP "basket of" fondsen hebben dit nadeel niet, je weet dat je (zonder accidenten) op einddatum je kapitaal wel zal terugzien, hoewel dit niet gegarandeerd wordt.
Het belangrijkste nadeel van de BNP fondsen, is dat hun samenstelling niet gekend is tijdens de inschrijfperiode. Je koopt dus een kat in een zak en je moet maar afwachten wat het indicatieve rendement zal worden. Hoe goed de fondsbeheerder is, daar heb je ook het raden naar, gezien er bij mijn weten nog geen enkel van deze fondsen op einddatum is gekomen.