Obligaties etf
TIP
Obligaties etf
Welke obligaties etf hebben jullie in portefeuille?
Zat te denken om volgende aan te kopen met laag risico:
- iShares Core Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged (Acc) (AGGH)
- Vanguard Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged (VAGF)
Zat te denken om volgende aan te kopen met laag risico:
- iShares Core Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged (Acc) (AGGH)
- Vanguard Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged (VAGF)
Re: Obligaties etf
Ik heb de volgende etf in mijn port.
- Lyxor Green Bond (DR) UCITS ETF - Monthly Hedged C-EUR Cap | KLMH
De kosten zijn 0,30% maar ik ben bereid om die meerprijs te betalen.
- Lyxor Green Bond (DR) UCITS ETF - Monthly Hedged C-EUR Cap | KLMH
De kosten zijn 0,30% maar ik ben bereid om die meerprijs te betalen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Beide volgen dezelfde index; zijn zeer gespreid en vermijden muntvolatiliteit. Ze kunnen beide een goede component zijn van het stabiele gedeelte van je portefeuille.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Vergelijk de grafieken van de aandelen met deze obligaties.
Op jaarbasis hebben de obligaties een totaal rendement van zo'n 4%, aandelen 4 of 5%.
De obligaties bereikten dit met veel minder volatiliteit dan de aandelen. Tussen Mid feb en Mid maart verloren de aandelen gemiddeld 30%, met sommige sectoren wel 60%. De obligaties verloren enkele percenten.
Niemand weet wat de toekomst zal brengen. Daarom is spreiding altijd goed.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 22 juli 2020, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
anonymous9
Niemand weet inderdaad wat de toekomst zal brengen.
Maar men kan wel op het verkeerde been gezet worden door de obligaties die u in het verleden een rendement van 4% toedicht.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen mogelijk in extreme situaties, maar nu nog een rendement van 4% verwachten lijkt me zondermeer absurd.
Maar men kan wel op het verkeerde been gezet worden door de obligaties die u in het verleden een rendement van 4% toedicht.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen mogelijk in extreme situaties, maar nu nog een rendement van 4% verwachten lijkt me zondermeer absurd.
Absoluut mee eens. Niemand weet wat de toekomst zal brengen. Ik beleg dan ook zonder enige numerieke verwachtingen ivm rendement van de beleggingsklassen die ik gebruik.MoreOrLess schreef: ↑22 juli 2020, 19:01 Niemand weet inderdaad wat de toekomst zal brengen.
Mijn portefeuille bevat obligaties voor de stabiliteit die ze brengen, niet voor het rendement. De voorbije jaren hebben mijn obligaties toch rendement opgeleverd voor mijn portefeuille, ook al verklaarden vele leden op dit forum dat obligaties geen goed idee zouden zijn. Resultaten uit het verleden zijn geen indicatie voor de toekomst.
Waar je als Euro belegger wel van kan uitgaan zijn de karakteristieken van de beleggingsinstrumenten: deze maken dat een brede obligatieportefeuille ge-hedged naar Euro minder volatiel zal zijn dan aandelen.
Hoeveel procent daling kan je met zo'n obligatiefonds logischerwijs verwachten? Met aandelen ga ik uit van minstens 50%, mogelijk een stuk meer. Ik weet niet wat de toekomst voor mezelf brengt, dus ik zou niet alles naar aandelen willen brengen. Alleen voelt het verkeerd om geld op een spaarrekening te zetten waar het sneller in waarde verliest door inflatie dan de rente opbrengt. Enige mogelijkheden in obligaties die een rendement ongeveer gelijk aan inflatie kunnen opleveren met een heel beperkt neerwaarts risico? Zo ja, hoeveel procent?
VAGF heeft een duration tussen 7 en 8.
Als de verschillende intrestvoeten van de obligaties een sprong zouden maken van 1% dan zou het fonds dalen met 7a8%, of omgekeerd: indien de obligaties in het fonds zakken met 7a8% dan zal de "yield" stijgen met 1% per jaar.
Als de verschillende intrestvoeten van de obligaties een sprong zouden maken van 1% dan zou het fonds dalen met 7a8%, of omgekeerd: indien de obligaties in het fonds zakken met 7a8% dan zal de "yield" stijgen met 1% per jaar.
-
anonymous9
De 100-jarige oorlogsleningen destijds hadden een koepon van een paar procenten. Zij werden beschouwd als zeer veilige beleggingen. Ze waren uitgegeven om het land na 1918 terug op te bouwen. Toen eind de jaren 70, begin de jaren 80 de rente van staatsobligaties op 15% stond, haalden die oorlogsleningen nog geen koers van 20.
Obligaties van sommige banken in 2008 werden volledig waardeloos. Bij de geredde banken haalden hun obligaties ook koersen onder de 50. Obligaties van banken werden vroeger beschouwd als zeer veilig. Fortis had een rating van A+. Dexia had zelfs AA, dat was evenveel als de Belgische staat toen.
Ook bij obligaties is niets zeker. Maar in een ETF met gespreide obligaties wordt dat risico minder.
De inflatie bijhouden met obligaties lijkt er met de huidige inflatie en rente de eerstkomende tijd niet in te zitten. Historisch gezien houden obligaties trouwens maar hoogstens gelijke tred met de inflatie.
Obligaties van sommige banken in 2008 werden volledig waardeloos. Bij de geredde banken haalden hun obligaties ook koersen onder de 50. Obligaties van banken werden vroeger beschouwd als zeer veilig. Fortis had een rating van A+. Dexia had zelfs AA, dat was evenveel als de Belgische staat toen.
Ook bij obligaties is niets zeker. Maar in een ETF met gespreide obligaties wordt dat risico minder.
De inflatie bijhouden met obligaties lijkt er met de huidige inflatie en rente de eerstkomende tijd niet in te zitten. Historisch gezien houden obligaties trouwens maar hoogstens gelijke tred met de inflatie.
1- De duration van de fondsen tussen 7 en 8 jaar. Dus vergelijkingen met 100 jarige leningen is niet zo van toepassing.
2- Laat ons eens kijken naar 2007-2009:
Als de obligaties in problemen komen kan je er zeker van zijn dat de aandelen in grotere problemen zijn.
Zelfs met die problemen in sommige obligaties is deze gespreide index van obligaties gestegen (met 16%) in de periode waar de aandelen 50% crashten.
2- Laat ons eens kijken naar 2007-2009:
Als de obligaties in problemen komen kan je er zeker van zijn dat de aandelen in grotere problemen zijn.
Zelfs met die problemen in sommige obligaties is deze gespreide index van obligaties gestegen (met 16%) in de periode waar de aandelen 50% crashten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
anonymous9
Als bezitter toen van een aantal obligaties van banken heb ik het in 2008 wel in mijn broek gedaan.B7H4long schreef: ↑22 juli 2020, 20:16 2- Laat ons eens kijken naar 2007-2009:
Zelfs met die problemen in sommige obligaties is deze index van obligaties gestegen in de periode van de 50% crash van de aandelen.
Voor wat er gebeurde in 2008 was er hier geen precedent.
Bij aandelen weet je dat het op termijn wel allemaal goed komt. Bij de omvallende banken was dat absoluut niet zeker.
Mijn obligaties werden nadien wel goudhaantjes - dat wel.
... daarom dat spreiding zo belangrijk is, en het beleggen in individuele obligaties zoveel meer risicovol is.
De index/fondsen in deze thread bevatten zo'n 5000 obligaties.
De index/fondsen in deze thread bevatten zo'n 5000 obligaties.
Vergeet niet dat je vaak de Reynders-taks moet betalen bij verkoop van deze producten.
“ Op meerwaarden op het obligatiegedeelte van kapitalisatieaandelen van obligatiefondsen of -trackers houdt jouw bank een roerende voorheffing van 30% in. De fiscus beschouwt een fonds of een tracker als een obligatiefonds zodra 10% van dat fonds belegd is in obligaties.“
“ Op meerwaarden op het obligatiegedeelte van kapitalisatieaandelen van obligatiefondsen of -trackers houdt jouw bank een roerende voorheffing van 30% in. De fiscus beschouwt een fonds of een tracker als een obligatiefonds zodra 10% van dat fonds belegd is in obligaties.“