Obligaties
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Obligaties
Bedankt, met de code kan ik wel verder.
Ik ga beleefd blijven en enkel naakte cijfers opgeven:zeverare schreef:
obligatiefondsen maken nogal wat kosten waardoor in tijden van lage rente de meerwaarde van de beheerder volledig teniet wordt gedaan. Zeker voor overheidsobligaties: 1% kosten om te beleggen in obligaties met 2% rente
Amundi Oblig Internat gaf op periodes van 3 jaar gemiddeld 7,65 % per jaar...
Axa US High Yield gaf op periodes van 3 jaar 11,39 % per jaar...
Templeton Glob Bond gaf op periodes van 3 jaar 12,56 % per jaar...
Ik heb de moeite niet willen doen om er nog meer te zoeken.
Als je goede fondsen hebt, dan spelen de kosten geen rol. Sommige van die fondsen kan je aankopen zonder kosten.
Is het nu een goed moment om obligaties in NOK te kopen of niet?
Staat de NOK nu goedkoop of duur tov de EUR?
Zal de NOK zakken of stijgen tov de EUR?
Door de perikelen met de euro staat de NOK zeker niet op zijn goedkoopste punt. Vermits de Zwitsers hun CHF afschermen zou de volgende "veilige haven" wel eens de NOK kunnen zijn maar daarvoor heb je een glazen bol nodig en ik heb de mijne laten vallen.cooldave schreef:Is het nu een goed moment om obligaties in NOK te kopen of niet?
Moet je dan nu alles in NOK plaatsen ? Zou ik zeker niet doen !
Maar een gedeelte NOK in je portefeuille zou ik zeker aanraden. Hoeven daarom allemaal geen obligaties te zijn: Skagen Global en Skagen Kon-Tiki voor de middellange termijn en als je met wat volatiliteit kan leven.
Overdrijf echter niet en stap misschien stapsgewijs in ( of hou je van een gokje ? )
Termijnrekening in NOK kan ook een optie zijn, maar levert wel niet geweldig veel op. Is voor de termijn van 1 jaar iets van een 2,50 à 2,75%. Dan kan je beter voor een getrouwheidsspaarrekening in EUR gaan 

Een veilige munt die hoge intresten oplevert, die ga je nooit vinden want eigenlijk is dat een contradictio in terminis.Stabilo86 schreef:Termijnrekening in NOK kan ook een optie zijn, maar levert wel niet geweldig veel op. Is voor de termijn van 1 jaar iets van een 2,50 à 2,75%. Dan kan je beter voor een getrouwheidsspaarrekening in EUR gaan
Een land dient immers hoge intresten te betalen als ze weinig kandidaten vinden om hen geld te lenen ( omdat er een risico is ). Diegenen die dan toch bereid zijn om geld te geven, vragen daar een hogere prijs voor.
Bij de Zwitsers was de toevloed aan geld, zelfs met een intrest van bijna 0 % zo groot dat ze maatregelen moesten nemen. De mensen die hun geld naar Zwitserland transfereerden deden dat niet voor de intrest ( want die was er niet ) maar omdat de waarde van die munt steeds maar steeg ten opzichte van de euro en de USD.
Eenzelfde scenario voor de goud: goud heeft nooit intrest gegeven.
Toch blijft die NOK voor mij een mooi alternatief.