Obligaties voor einde verkopen ?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Obligaties voor einde verkopen ?
Ik heb nog obligaties van Omega Pharma die in mei 2017 aflopen.
Ik heb deze in 2012 bij de uitgave gekocht.
http://www.oblis.be/nl/bond/omega-pharm ... eur-524832
Nu was mijn vraag moet ik deze bijhouden tot ze vervallen of kan ik deze beter voor vervaldatum verkopen ?
Voorkom ik hiermee dan de 30% belasting want dit is me niet heel duidelijk ?
Ik heb deze in 2012 bij de uitgave gekocht.
http://www.oblis.be/nl/bond/omega-pharm ... eur-524832
Nu was mijn vraag moet ik deze bijhouden tot ze vervallen of kan ik deze beter voor vervaldatum verkopen ?
Voorkom ik hiermee dan de 30% belasting want dit is me niet heel duidelijk ?
Re: Obligaties voor einde verkopen ?
Je voorkomt nooit 30% belastingen.
Het verschil is dat bij verkopen van obligaties waarvan de nationale bank top van de piramide is de 30% wordt ingehouden aan de bron. Bij de andere waarden (dus als er geen BE staat maar XS, LU, IE,... in de ISIN staat) dan zal de 30% niet ingehouden worden aan de bron want hiervoor is de NBB niet de top van de piramide en dan moet je het vermelden op je belastingsaangifte. (Wat wij als belgen natuurlijk allemaal braaf doen...).
Als je een obligatie niet verkoopt dan zal die door een corporate event op eindvervaldag uitbetaald worden. Ook dan wordt de 30% door je (Belgische) financiële instelling ingehouden.
Voor jouw geval de ISIN begint met BE dan maakt het niet uit je zal altijd de 30% betalen.
Het verschil is dat bij verkopen van obligaties waarvan de nationale bank top van de piramide is de 30% wordt ingehouden aan de bron. Bij de andere waarden (dus als er geen BE staat maar XS, LU, IE,... in de ISIN staat) dan zal de 30% niet ingehouden worden aan de bron want hiervoor is de NBB niet de top van de piramide en dan moet je het vermelden op je belastingsaangifte. (Wat wij als belgen natuurlijk allemaal braaf doen...).
Als je een obligatie niet verkoopt dan zal die door een corporate event op eindvervaldag uitbetaald worden. Ook dan wordt de 30% door je (Belgische) financiële instelling ingehouden.
Voor jouw geval de ISIN begint met BE dan maakt het niet uit je zal altijd de 30% betalen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
En als ik wacht tot de einddatum krijg ik 100% van de coupon(-30% belastingen) en als ik nu verkoop krijg ik maar een deel van de coupon? Zie ik dat juist ?
Klopt als je verkoopt (ik dacht dat dit ten laatste 2 weken voor eind vervaldag kan) dan krijg je de verlopen rente tot de verkoopdatum. Dus als je heel de coupon wilt moet je het bijhouden.
Bedankt voor de uitleg.
Ik denk zelfs dat er nog extra kosten bij komen kijken, terwijl je die niet hebt als je ze tot het einde laat komen.
Daar komen idd transactie kosten bij en ik denk ook beurstaks.
Misschien een leuke tip: als wat boven pari staat meer is dan de te lopen interesten is het aan te raden te verkopen. In het andere geval niet. Hou wel rekening met de kosten en de eventuele herbelegging van het kapitaal.
vb obligatie noteert aan 110% geeft coupon van 3% en loopt nog 2 jaar.
2x3 geeft 6% bij bijhouden
verkoop geeft 10% min kosten + rendement van 2 jaar beleggen
In dit geval loont de verkoop dus.
Misschien een leuke tip: als wat boven pari staat meer is dan de te lopen interesten is het aan te raden te verkopen. In het andere geval niet. Hou wel rekening met de kosten en de eventuele herbelegging van het kapitaal.
Makelaarskosten en beurstaks betaal je altijd. Enkel bij aankoop van een nieuwe uitgifte betaal je geen beurstaks.
idd dus moet je ook deze meerekenen in je kosten
Concreet: als je deze som herbelegt en na aftrek van alle kosten een winst genereert van meer den 0,5% tegen eind mei van dit jaar, dan verkoop je deze obligatie beter nu. Zie je niet direct een alternatief of wil je de som gewoon op een zicht- of spaarrekening zetten, dan laat je beter de obligatie uitbetalen op de vervaldag.
Als men een obligatie(Belgisch of buitenlands) verkoopt op de secundaire markt aan bvb. 108% dan betaald men het volgende:
De 8% is vrij en niet onderworpen aan de R.V.
De verlopen intrest is onderworpen aan R.V. en moet betaald worden door de verkoper (rechtstreeks afgehouden bij de afrekening).Dit geldt ook voor buitenlandse obligaties, de uitbetalende bank is verplicht om de R.V. op buitenlandse obligaties af te houden en door te storten aan de fiscus.
Bovendien betaalt de verkoper nog makelaarsloon en beurskosten.
Ook t.o.b. moet door de verkoper betaald worden.
Wanneer men zijn obligatie laat lopen tot eindvervaldag is de eventuele uitgiftepremie onderworpen aan R.V. ook voor buitenlandse obligaties.De uitbetalende bank is dan ook verplicht de R.V.op de uitgiftepremie af te houden en door te storten aan de fiscus.Natuurlijk is er ook RV te betalen op de vervallen cp.(Belgische en buitenlandse obligatie)
De 8% is vrij en niet onderworpen aan de R.V.
De verlopen intrest is onderworpen aan R.V. en moet betaald worden door de verkoper (rechtstreeks afgehouden bij de afrekening).Dit geldt ook voor buitenlandse obligaties, de uitbetalende bank is verplicht om de R.V. op buitenlandse obligaties af te houden en door te storten aan de fiscus.
Bovendien betaalt de verkoper nog makelaarsloon en beurskosten.
Ook t.o.b. moet door de verkoper betaald worden.
Wanneer men zijn obligatie laat lopen tot eindvervaldag is de eventuele uitgiftepremie onderworpen aan R.V. ook voor buitenlandse obligaties.De uitbetalende bank is dan ook verplicht de R.V.op de uitgiftepremie af te houden en door te storten aan de fiscus.Natuurlijk is er ook RV te betalen op de vervallen cp.(Belgische en buitenlandse obligatie)
Maar hoe komt men nu aan het netto rendement van deze obligatie ?
Wanneer ik bij Oblis kijk staat er :
Prijs obligatie : 101,555%
Bruto rendement : 0,353%
Netto rendement : -0,948%
Alle obligaties gaan terug naar uitgifte prijs bij het naderen van de eindvervaldag, zo ook deze. De obligatie vervalt op 23/05/2017.jupi schreef:Daar komen idd transactie kosten bij en ik denk ook beurstaks.
Klopt niet, RV is een Belgische belasting en wordt enkel aan de bron ingehouden op Belgische waarden. Omdat hier de top van de piramide de NBB is. Concreet wil dat zeggen dat de aan- en verkoop transacties gesettled worden over de NBB, in deze settlements gaan de NBB de RV op de verlopen rente mee verrekenen (op voorwaarde dat het niet op een vrijgestelde klant gaat). Alle financiële instellingen gaan dit dan ook doorrekenen aan de klant.kaohsiung schreef: De verlopen intrest is onderworpen aan R.V. en moet betaald worden door de verkoper (rechtstreeks afgehouden bij de afrekening).Dit geldt ook voor buitenlandse obligaties, de uitbetalende bank is verplicht om de R.V. op buitenlandse obligaties af te houden en door te storten aan de fiscus.
Voor andere obligaties (ik vermeld hier niet buitenlandse omdat je ook Belgische XS obligaties kan hebben) moet je als Belg RV betalen. Maar hier is er geen inhouding aan de bron. Je financiële instelling is dus niet verplicht deze in te houden en te verrekenen met de fiscus. Op dit moment ben ik nog geen financiële instelling tegen gekomen dit dit voor deze obligaties ook effectief doet. De wetgever heeft dit voorzien door te stellen dat de belegger dit dan moet aangeven in zijn personenbelasting.
Wat bedoel je met beurskosten? Kan je een voorbeeld geven?kaohsiung schreef: Bovendien betaalt de verkoper nog makelaarsloon en beurskosten.
Taks op beurstransacties of beurstaks moet altijd betaald worden als je een verrichting/verwerking doet over een financiële instelling.kaohsiung schreef: Ook t.o.b. moet door de verkoper betaald worden.
Dit begrijp ik niet kan je een voorbeeld geven wat je bedoeld met uitgiftepremie bij een redemption of gaat het hier voor jou over een zero coupon bond?kaohsiung schreef: Wanneer men zijn obligatie laat lopen tot eindvervaldag is de eventuele uitgiftepremie onderworpen aan R.V. ook voor buitenlandse obligaties.De uitbetalende bank is dan ook verplicht de R.V.op de uitgiftepremie af te houden en door te storten aan de fiscus.Natuurlijk is er ook RV te betalen op de vervallen cp.(Belgische en buitenlandse obligatie)
De redemption price van deze bond is in ieder geval 100% en hierop wordt er dus geen RV berekend/betaald.
Maakt dit het voor je iets duidelijker?karine schreef:Maar hoe komt men nu aan het netto rendement van deze obligatie ?
http://www.oblis.be/nl/school/het-rende ... tie-523603