OLO - meerwaarde
TIP
OLO - meerwaarde
Welke taks betaal je als je een OLO verkoopt? RV op de meerwaarde?
Ik heb er hier eentje dat op enkele maanden >14% is gestegen. Afhankelijk van de taksen, is het misschien voordeliger van hem nu al te verkopen. Mocht er iemand touwens een duidelijk overzicht weten staan van de fiscaliteit inzake beleggingen: geef maar door
Update: ik heb ondertussen wel al wat gevonden. Normaal gezien moet er hier geen taks worden betaald op de meerwaarde. Kan iemand dat bevestigen?
Ik heb er hier eentje dat op enkele maanden >14% is gestegen. Afhankelijk van de taksen, is het misschien voordeliger van hem nu al te verkopen. Mocht er iemand touwens een duidelijk overzicht weten staan van de fiscaliteit inzake beleggingen: geef maar door
Update: ik heb ondertussen wel al wat gevonden. Normaal gezien moet er hier geen taks worden betaald op de meerwaarde. Kan iemand dat bevestigen?
Re: OLO - meerwaarde
Een OLO is een obligatie en op obligaties betaal je geen meerwaardetaks.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Op een OLO of een obligatie is er op de eindvervaldag ook nooit een meerwaarde ( of een minwaarde ).
Hoe langer de obligatie nog loopt tot de eindvervaldag hoe groter de meerwaarde ( of minwaarde ) kan zijn. Naarmate de eindvervaldag nadert, wordt ze minder.
De meerwaarde is in feite de vergoeding voor de hogere rente die uw effect geeft ten op zichte van de markrente: dus als de marktrente lager is dan de rente van jouw effect, dan heb je een meerwaarde. Zou je een effect verkopen dat een lagere rente geeft dan de markrente van het moment ( dan gaan ze niet staan springen om jouw stuk te kopen ) dan ga je een stuk van jouw rente moeten afstaan om kopers te overtuigen.
Hoe langer de obligatie nog loopt tot de eindvervaldag hoe groter de meerwaarde ( of minwaarde ) kan zijn. Naarmate de eindvervaldag nadert, wordt ze minder.
De meerwaarde is in feite de vergoeding voor de hogere rente die uw effect geeft ten op zichte van de markrente: dus als de marktrente lager is dan de rente van jouw effect, dan heb je een meerwaarde. Zou je een effect verkopen dat een lagere rente geeft dan de markrente van het moment ( dan gaan ze niet staan springen om jouw stuk te kopen ) dan ga je een stuk van jouw rente moeten afstaan om kopers te overtuigen.
Als ik het nareken, en ik verkoop nu, en zet dit voor de resterende looptijd op mijn spaarrekening, dan komt het ietsje voordeliger uit dan elk jaar de intrest min RV op te strijken.
Met de kosten er bij komt het ongeveer gelijk uit. Als ze nog een percentje stijgen, verkoop ik ze.
Met de kosten er bij komt het ongeveer gelijk uit. Als ze nog een percentje stijgen, verkoop ik ze.
Zoals de professionelen doen: je verkoopt de obligatie met een meerwaarde en je koopt met die som een nieuwe met dezelfde initiele looptijd. De rente zal lager zijn maar je kan een grotere som beleggen zodat de opbrengst ongeveer gelijk is ( maar nu wel met een langere looptijd dan voorheen ). Ze noemen dat verlengen...
Voor een particulier zal je er door de kosten waarschijnlijk iets op inschieten. De professionelen werken aan een veel lager ksotenpercentage.
Uw Tak21 ( als je er één hebt ) wordt onderandere op die manier beheerd.
Voor een particulier zal je er door de kosten waarschijnlijk iets op inschieten. De professionelen werken aan een veel lager ksotenpercentage.
Uw Tak21 ( als je er één hebt ) wordt onderandere op die manier beheerd.
Voilà, mijn OLO's (5,5% tot 2017) verkocht met ong. 15% winst na een 3-tal maanden. Normaal gezien moet dit mij nu meer opbrengen dan houden tot de vervaldag. 
- OpelZafira
- Full Member

- Contacteer:
Het klinkt misschien dom maar waarom hou je ze gewoon niet bij. 5,5% tot 2017 dat krijg je toch nergens meer. OLO is toch vastrentend dacht ik.
Deze OLO ( Isin BE0000300096 aan 114.49% ) gaf U nog een resterend jaarlijks ( actuarieel ) rendement van ongeveer
1.68 % netto.
De winst die ge gerealiseerd hebt, hebt ge te danken aan de daling van de marktrente van de laatste paar maanden.
De laatste staatsbon op 5 jaar 4.00% ( Isin BE3871241688 aan 105.80 % ) heeft nog een jaarlijks restrendement van
2.20 % netto tegen 3.40 % begin december 2011.
1.68 % netto.
De winst die ge gerealiseerd hebt, hebt ge te danken aan de daling van de marktrente van de laatste paar maanden.
De laatste staatsbon op 5 jaar 4.00% ( Isin BE3871241688 aan 105.80 % ) heeft nog een jaarlijks restrendement van
2.20 % netto tegen 3.40 % begin december 2011.
@Opelzafira: het is gewoon rekenwerk:
Als ik nu verkoop, en ik zet het bedrag op een spaarrekening, dan hou ik op het einde meer over dan als ik jaarlijks mijn couponnetjes in en op een spaarrekening zet.
Vergeet niet dat je op de couponnetjes RV moet betalen, en op de meerwaarde van de OLO niet.
Als ik nu verkoop, en ik zet het bedrag op een spaarrekening, dan hou ik op het einde meer over dan als ik jaarlijks mijn couponnetjes in en op een spaarrekening zet.
Vergeet niet dat je op de couponnetjes RV moet betalen, en op de meerwaarde van de OLO niet.
r-v-op-zero-coupon-obligatie-op-secunda ... DE#p104635" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben er toch niet echt van overtuigd dat een meerwaarde op een obligatie niet belastbaar is ( en dat niet alleen voor zero obligaties waar het al wel zo is )
Ik ben er toch niet echt van overtuigd dat een meerwaarde op een obligatie niet belastbaar is ( en dat niet alleen voor zero obligaties waar het al wel zo is )
bestaat er geen rekentool waar je de waarden kunt ingeven?Zwiertje schreef:@Opelzafira: het is gewoon rekenwerk:
@Paul: je kan op een zerobon ook een meerwaarde realiseren en die is ook niet belastbaar. Maar da's nog wat anders dan de initiële rente waar jij op doelt.paul schreef:r-v-op-zero-coupon-obligatie-op-secunda ... DE#p104635
Men kan immers op de secundaire markt soms zerobons kopen onder pari en boven pari... Komt niet zo erg veel voor maar het bestaat.