Onderhandelen met makelaar - tips?
Re: Onderhandelen met makelaar - tips?
Epc en electr keuring samen besteld kost 250 euro.TNTim schreef: ↑17 november 2020, 21:43 @pukkie007
Eerste keer dat ik lees dat dit er ook bij zit.
Als ik alle kosten zowat optel (EPC, keuring elek, gratis verhuis, opstellen compromis, zoekertje op Immoweb) kom ik ruim gerekend aan 2.000€.
Als een makelaar 100€ rekent per uur, mag hij 3,5 volle weken bezig zijn aan één verkoop.
Indien mensen zo stom zijn om dit te betalen, goed voor de makelaar natuurlijk!
https://www.youtube.com/watch?v=mk74Q8lX9lU
Compromise opmaken is ALTIJD gratis bij de notaris
Attesten kan je zelf opvragen of de notaris doet dit..
Zoekertjes of eigen website of social media kost 2 keer niks..
Verhuis maak je zo duur als je zelf wil..
https://www.zimmo.be/blog/2020/08/20/we ... paign=home
Laatst gewijzigd door ludo op 17 november 2020, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Je betaalt natuurlijk wel meer dan alleen de makelaar zijn loon, he. Die z´n infrastructuur moet ook betaald worden.TNTim schreef: ↑17 november 2020, 21:43 @pukkie007
Eerste keer dat ik lees dat dit er ook bij zit.
Als ik alle kosten zowat optel (EPC, keuring elek, gratis verhuis, opstellen compromis, zoekertje op Immoweb) kom ik ruim gerekend aan 2.000€.
Als een makelaar 100€ rekent per uur, mag hij 3,5 volle weken bezig zijn aan één verkoop.
Indien mensen zo stom zijn om dit te betalen, goed voor de makelaar natuurlijk!
https://www.youtube.com/watch?v=mk74Q8lX9lU
Da´s gelijk zeggen dat een kapper 100€ per uur verdient omdat hij 5 heren kan knippen op een uur tijd a rato van 20€ per klant.
Zo zit het dus niet helemaal in elkaar, he.
Tot je bvb vergeet te vermelden dat de aangebouwde veranda niet vergund is. En de koper komt dit 3 dagen voor het verlijden van de akte te weten ... Een makelaar hoort dit allemaal te controleren.
Maar maak gerust de portemonnee van een ander. En het gaat heus niet altijd over geld. Tijd, wil en know how zijn ook bepalende facetten.
Politieker, makelaar, zelfstandige, profvoetballer, ... Jullie etiket is reeds gedrukt. Enkel nog op de voorhoofden kleven.
Maar maak gerust de portemonnee van een ander. En het gaat heus niet altijd over geld. Tijd, wil en know how zijn ook bepalende facetten.
Politieker, makelaar, zelfstandige, profvoetballer, ... Jullie etiket is reeds gedrukt. Enkel nog op de voorhoofden kleven.

Zoals in een ziekenhuis: verhuislift in het gebouw.
Uw derde vraag wordt betalend, geebee ...
Uw derde vraag wordt betalend, geebee ...

@Fakkel
Mijn loodgieter, garagist, ... hebben ook allemaal een toonzaal, dat zit bij hen ook in hun uurloon.
Mochten die allemaal 100€/uur vragen dan zouden ze niet veel werk hebben.
@pukkie007
Al 2x een huis gekocht via een makelaar en 2x verkeerd geïnformeerd door de makelaar.
Eerste keer was 2/3e van de woning onvergund terwijl de makelaar zei dat dit alles vergund was.
Tweede keer was de gasboiler niet gekeurd terwijl de makelaar zei dat alles ok was + was er achteraan de woning een stuk van de grond onteigend om er een voetpad te maken.
In onze zoektocht achter een huis ook al een makelaar horen zeggen dat er absoluut geen overstromingsrisico was, terwijl je schuin achter hem op de plaaster kon zien hoe hoog het water de vorige keer stond.
Daar kan je allemaal om lachen als je zelf uw huiswerk goed maakt, maar als je dat niet doet heb je grote problemen.
Terwijl dit volgens jouw uitleg ook in het (riante) loon van de makelaar hoort te zitten.
Kan me moeilijk voorstellen dat wij telkens net de rotte appels tegenkomen.
Mijn loodgieter, garagist, ... hebben ook allemaal een toonzaal, dat zit bij hen ook in hun uurloon.
Mochten die allemaal 100€/uur vragen dan zouden ze niet veel werk hebben.

@pukkie007
Al 2x een huis gekocht via een makelaar en 2x verkeerd geïnformeerd door de makelaar.
Eerste keer was 2/3e van de woning onvergund terwijl de makelaar zei dat dit alles vergund was.
Tweede keer was de gasboiler niet gekeurd terwijl de makelaar zei dat alles ok was + was er achteraan de woning een stuk van de grond onteigend om er een voetpad te maken.
In onze zoektocht achter een huis ook al een makelaar horen zeggen dat er absoluut geen overstromingsrisico was, terwijl je schuin achter hem op de plaaster kon zien hoe hoog het water de vorige keer stond.

Daar kan je allemaal om lachen als je zelf uw huiswerk goed maakt, maar als je dat niet doet heb je grote problemen.
Terwijl dit volgens jouw uitleg ook in het (riante) loon van de makelaar hoort te zitten.
Kan me moeilijk voorstellen dat wij telkens net de rotte appels tegenkomen.

Het lokale krantje hier wilde vorige maand een dossier uitbrengen over vastgoedmakelaars in de streek. Hun facebookpagina werd al snel bedolven onder de slechte ervaringen. Resultaat: afdreigingen, brieven van advocaten, een hacking van hun facebookpagina, enz.
Hier worden ook fouten gemaakt en fratsen uitgehaald, dat is zo klaar als een klontje. Maar het zijn echt wel uitzonderingen. Als je tweemaal met een makelaar werkt en tweemaal problemen hebt dan is dat idd een smet op onze job. Hopelijk ken je ook transacties die goed verlopen zijn.
Verder is het toch een complexe materie die zelden 100% vlekkeloos verloopt. Koper, verkoper ( soms midden in een scheiding, dan zijn het eigenlijk ook 2 partijen), makelaar, gemeente, verzekeringsagent, landmeter, notaris ( ook vaak 2 partijen), kadaster, EPC-bepaling, keuring elektriciteit, ... Een goede makelaar is een hulp maar een goede notaris is eigenlijk nog belangrijker.
Hupla, weer gratis tip. 
Verder is het toch een complexe materie die zelden 100% vlekkeloos verloopt. Koper, verkoper ( soms midden in een scheiding, dan zijn het eigenlijk ook 2 partijen), makelaar, gemeente, verzekeringsagent, landmeter, notaris ( ook vaak 2 partijen), kadaster, EPC-bepaling, keuring elektriciteit, ... Een goede makelaar is een hulp maar een goede notaris is eigenlijk nog belangrijker.

Die FB-pagina's zijn dan ook een heuse pest. Zoals in ' Mijn vaste afhaalchinees was dicht, dus ging ik eens langs bij die van de buurgemeente ( zaak die 40 jaar bestaat). Nou heb ik bij thuiskomst alles in de vuilbak gekieperd. Niet te vreten, joh !!!' Gelukkig kwamen er direct 99 positieve meningen over deze Chinees en werd de pagina dezelfde avond nog off-line gehaald. Van zulke posts word ik razend. Spijtig genoeg zijn er onverlaten genoeg die zo ff hun 5 minutes of fame trachten te verkrijgen.anonymous schreef: ↑18 november 2020, 09:08 Het lokale krantje hier wilde vorige maand een dossier uitbrengen over vastgoedmakelaars in de streek. Hun facebookpagina werd al snel bedolven onder de slechte ervaringen. Resultaat: afdreigingen, brieven van advocaten, een hacking van hun facebookpagina, enz.