onethische fondsen
TIP
-
JanusBananus
- Hero Member

- Contacteer:
onethische fondsen
Het zijn slechte tijden: de crisis blijft aanslepen, de (jeugd)werkloosheid scheert hoge toppen, spanningen nemen toe, ...
Dus dan is het tijd om te beleggen in onethische fondsen.
Welke praktische manieren kunnen jullie aanbevelen? Welke fondsen, banken, transactiekosten, .... ?
Dus dan is het tijd om te beleggen in onethische fondsen.
Welke praktische manieren kunnen jullie aanbevelen? Welke fondsen, banken, transactiekosten, .... ?
-
radixconvertor
- Full Member

- Contacteer:
Re: onethische fondsen
Voor arco is het te laat.
Zilverfonds?
Zilverfonds?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
Je zult zeker etf vinden genre aerospace/defense.
Maar misschien klopt je redenering niet en moet je nu juist in ethische fondsen gaan.
Bekijk eens wat fondsen in alternatieve energie deden.
Of bekijk eens Triodos Sustainable Pioneer.20% in 2013
Voor tesla zal het nu wel een beetje laat zijn om in te stappen.
Maar misschien klopt je redenering niet en moet je nu juist in ethische fondsen gaan.
Bekijk eens wat fondsen in alternatieve energie deden.
Of bekijk eens Triodos Sustainable Pioneer.20% in 2013
Voor tesla zal het nu wel een beetje laat zijn om in te stappen.
Het bekendste is het zogenaamde 'vice fund' (zie bv. wikipedia), maar niet verkrijgbaar in België voor zover ik weet.
Persoonlijk beleg ik niet in fondsen die beleggen in sigaretten, of schaliegasbedrijven. (voor zover ik het kan vermijden, niet altijd eenvoudig te weten)
Ook voor Nestlé heb ik het niet echt, maar dat is echt heel moeilijk te vermijden helaas.
Wat ik wel raar vind: toen ik jonger was en geen geld om te beleggen had, was ik helemaal voor onethisch beleggen. Nu ik er wel geld voor heb, zou ik het niet meer kunnen dromen. Churchill had geen gelijk, en de oom van spiderman wel
Persoonlijk beleg ik niet in fondsen die beleggen in sigaretten, of schaliegasbedrijven. (voor zover ik het kan vermijden, niet altijd eenvoudig te weten)
Ook voor Nestlé heb ik het niet echt, maar dat is echt heel moeilijk te vermijden helaas.
Wat ik wel raar vind: toen ik jonger was en geen geld om te beleggen had, was ik helemaal voor onethisch beleggen. Nu ik er wel geld voor heb, zou ik het niet meer kunnen dromen. Churchill had geen gelijk, en de oom van spiderman wel
@JanusBananus: in wat voor soort bedrijven zou je dan willen investeren en waarom? Waarom zou het rendement hoger zijn dan bij een breed fonds?
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
Hier een blik op de rendementen. Bijna 30% ondanks de sterke besparing in US army.
http://etfdb.com/type/sector/industrial ... --defense/
http://etfdb.com/type/sector/industrial ... --defense/
Ik heb liever 1% rendement van een belegging waarmee ik de wereld beter maak dan 30% van aandelen in bedrijven die producten maken om de wereld om zeep te helpen. Maar ieder moet zijn geweten volgen nietwaar.
-
radixconvertor
- Full Member

- Contacteer:
Het verschil tussen 30% en 1% bedraagt 29 %
Het verschil tussen 1 % winst en 28 % verlies bedraagt ook amper 29%
Nu op zoek naar een investering met 28% verlies waarmee we onszelf nog meer een geweten kunnen kopen
Electrawind uit oostende met stip genoteerd in de feel good aandelenindex
Het verschil tussen 1 % winst en 28 % verlies bedraagt ook amper 29%
Nu op zoek naar een investering met 28% verlies waarmee we onszelf nog meer een geweten kunnen kopen
Electrawind uit oostende met stip genoteerd in de feel good aandelenindex
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
Ik heb al aangegeven dat er ook ethische beleggingen zijn die dit jaar een prima rendement draaien.
http://www.morningstar.be/be/fundquickr ... EUCA000705" onclick="window.open(this.href);return false;
En misschien zijn in sommige aspecten goudmijnaandelen ook wel te plaatsen bij onethische. Straks weer terechte stakingen in zuid Afrika.
Hele rivieren vergiftigd in Zuid Amerika.
http://www.morningstar.be/be/fundquickr ... EUCA000705" onclick="window.open(this.href);return false;
En misschien zijn in sommige aspecten goudmijnaandelen ook wel te plaatsen bij onethische. Straks weer terechte stakingen in zuid Afrika.
Hele rivieren vergiftigd in Zuid Amerika.
Geld is het slijk der aarde, velen zouden er zelfs hun moeder, hun vrouw, hun kinderen, voor verkopen. 
Onethische fondsen heb ik niet in mijn bezit maar wel een onethisch aandeel: Lockheed Martin, een van de grootste wapenconcerns ter wereld.
Midden februari een pakketje gekocht aan 87$. Gewapende conflicten zullen er altijd wel zijn dus kan je er even goed aan verdienen. Nu velen zullen met deze denkwijze problemen hebben maar ik heb hier geen enkel (gewetens)probleem mee.
Met vriendelijke groet,
Geblin
Midden februari een pakketje gekocht aan 87$. Gewapende conflicten zullen er altijd wel zijn dus kan je er even goed aan verdienen. Nu velen zullen met deze denkwijze problemen hebben maar ik heb hier geen enkel (gewetens)probleem mee.
Met vriendelijke groet,
Geblin
Geblin
20 % van mijn geld staat bij Triodos bank, http://www.triodos.be" onclick="window.open(this.href);return false; een lagere rente, maar je geld word er op een maatschappelijk verantwoorde wijze belegd. De enige reden waarom dit percentage niet hoger is, is risicospreiding
Als eenieder met zijn mogelijkheden een stukje bijdraagt naar een eerlijkere en maatschappelijk verantwoorde wereld, zijn we al een eind ver.
20 % van mijn geld staat bij Triodos bank, http://www.triodos.be" onclick="window.open(this.href);return false; een lagere rente, maar je geld word er op een maatschappelijk verantwoorde wijze belegd. De enige reden waarom dit percentage niet hoger is, is risicospreiding
Als eenieder met zijn mogelijkheden een stukje bijdraagt naar een eerlijkere en maatschappelijk verantwoorde wereld, zijn we al een eind ver.
Zo denk ik er ook over, patrick1, maar ik vrees dat we in de minderheid zijn. Dit is het hoe word ik snel rijk forum, niet het betere wereld forum.
-
anonymous
Maatschappelijk verantwoord vs Onethisch:
In een ideale wereld is er geen verschil tussen arm en rijk,
in een ideale wereld is iedereen gelijk,
in een ideale wereld is er geen oorlog of confict,
in een ideale wereld....
Jammer genoeg leven we niet in een ideale wereld.
Dus als je enkel ethisch verantwoord wil beleggen, enkele ethisch verantwoorde producten wil kopen, moet je wel even beseffen:
* Hierboven wordt als voorbeeld aangehaald Lockheed Martin. Deze firma maakt naast wapens ook satelieten en raketten (om deze satelieten de ruimte in te sturen)
* Een groot gedeelte van onze huidige technologie heeft roots in militaire doeleinden:
* Zonder militaire doelstellingen was er geen internet (zoek maar eens op ARPANET
* Zonder internet, geen internetbanken.
* Zonder militaire doeleinden geen satelieten en communicatie. Zeg maar dag tegen gsm, gps ed
* Wie heeft er thuis een Tefal pan? Waaruit is die technologie ontstaan? Juist...
Het meeste goud wordt ook niet zo proper gedolven. En goud wordt in meer gebruikt dan je denkt.
Idem met andere mijnbouw producten.
Mooi dat je een gedeelte van je beleggingen in "propere" zaken wil steken, maar mensen veroordelen omdat ze dat niet doen, is een beetje hypocriet. Gooi dan alles overboord wat niet ethisch verantwoord is.
In een ideale wereld is er geen verschil tussen arm en rijk,
in een ideale wereld is iedereen gelijk,
in een ideale wereld is er geen oorlog of confict,
in een ideale wereld....
Jammer genoeg leven we niet in een ideale wereld.
Dus als je enkel ethisch verantwoord wil beleggen, enkele ethisch verantwoorde producten wil kopen, moet je wel even beseffen:
* Hierboven wordt als voorbeeld aangehaald Lockheed Martin. Deze firma maakt naast wapens ook satelieten en raketten (om deze satelieten de ruimte in te sturen)
* Een groot gedeelte van onze huidige technologie heeft roots in militaire doeleinden:
* Zonder militaire doelstellingen was er geen internet (zoek maar eens op ARPANET
* Zonder internet, geen internetbanken.
* Zonder militaire doeleinden geen satelieten en communicatie. Zeg maar dag tegen gsm, gps ed
* Wie heeft er thuis een Tefal pan? Waaruit is die technologie ontstaan? Juist...
Het meeste goud wordt ook niet zo proper gedolven. En goud wordt in meer gebruikt dan je denkt.
Idem met andere mijnbouw producten.
Mooi dat je een gedeelte van je beleggingen in "propere" zaken wil steken, maar mensen veroordelen omdat ze dat niet doen, is een beetje hypocriet. Gooi dan alles overboord wat niet ethisch verantwoord is.
We willen ons niet als heiligen voordoen, anonymous, maar er is mijns inziens nog een verschil tussen internet gebruiken en bewust in de wapenindustrie beleggen omdat dat meer opbrengt.
We leven niet in een ideale wereld maar we kunnen wel proberen om ze beter te maken.
We leven niet in een ideale wereld maar we kunnen wel proberen om ze beter te maken.