Onkostenvergoeding
Onkostenvergoeding
Halo allemaal,
Sinds kort is er in ons bedrijf een thuiswerkvergoeding ingevoerd gebaseerd op hoeveel dagen per maand je thuis werkt is deze geplafoneerd (5dagen/maand).
Ik merk echter dat deze mijn 'kosten eigen aan werkgever' vergoeding vervangt. Als ik 5/5 bureau werk ga ik er netto op achteruit eigenlijk. Is dit wettelijk geregeld dat deze 2 vergoedingsmechanisme's in elkaar zijn overgegaan of bestaan deze nog naast elkaar?
Grts,
Sinds kort is er in ons bedrijf een thuiswerkvergoeding ingevoerd gebaseerd op hoeveel dagen per maand je thuis werkt is deze geplafoneerd (5dagen/maand).
Ik merk echter dat deze mijn 'kosten eigen aan werkgever' vergoeding vervangt. Als ik 5/5 bureau werk ga ik er netto op achteruit eigenlijk. Is dit wettelijk geregeld dat deze 2 vergoedingsmechanisme's in elkaar zijn overgegaan of bestaan deze nog naast elkaar?
Grts,
Re: Onkostenvergoeding
Best te bespreken met je vakbond of vertegenwoordigers op de ondernemingsraad.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Misschien in het verlengde van huidig onderwerp volgende vraag.
Voor zelfstandigen in bijberoep zoals bvb consultants, freelance, e.d. en mensen die vnl 'intellectueel' werk verrichten - lees: geen materiaal nodig hebben - welke onkosten kunnen zij eigenlijk inbrengen? Indien men heel goed boert, zal men uiteraard vennootschap oprichten en op die manier alles fiscaal optimaliseren. Maar stel omzet van 20.000€-30.000€, hoe kan men hier de belastingdruk zo laag mogelijk houden? Alleen auto en laptop kunnen toch niet volstaan?
Voor zelfstandigen in bijberoep zoals bvb consultants, freelance, e.d. en mensen die vnl 'intellectueel' werk verrichten - lees: geen materiaal nodig hebben - welke onkosten kunnen zij eigenlijk inbrengen? Indien men heel goed boert, zal men uiteraard vennootschap oprichten en op die manier alles fiscaal optimaliseren. Maar stel omzet van 20.000€-30.000€, hoe kan men hier de belastingdruk zo laag mogelijk houden? Alleen auto en laptop kunnen toch niet volstaan?
https://www.accountable.eu/nl/blog/kost ... t-precies/
Wel rekening houden als je thuis een bureel ruimte inbrengt als onkosten het KI kan verhoogt worden voor dat deel.
Wel rekening houden als je thuis een bureel ruimte inbrengt als onkosten het KI kan verhoogt worden voor dat deel.
Op de winst betaal je belasting (vennootschapsbelasting en belasting op het dividend) en je bent er van af.bertVW schreef: ↑29 september 2021, 11:52 Misschien in het verlengde van huidig onderwerp volgende vraag.
Ja, maar de winst wil je zo laag mogelijk dacht ik dan
'Winst zo laag mogelijk'.
Ja, klopt, maar een mens moet ook geen kosten maken om maar kosten te maken.
Dit is een tendens die je toch ziet bij jonge zelfstandigen/ondernemers, het is een mantra van de boekhouder 'die winst zo laag mogelijk houden'... en dan wordt het ipv een samsung gsm van 250 EUR een iphone van 1.250, ipv een renault een audi ==> 'anders moet je er toch belastingen op betalen'.
Maar finaal aan de streep: elke euro die je uitgeeft, is een euro die je kwijt bent.
Een euro die wordt belast, hou je toch ergens voor 50% over.
En als je dan over X-aantal jaren ergens wil uitbreiden of een (extra) woning kopen zal de bank zeggen: maar meneer, uw inkomen is toch wat aan de lage kant... terwijl ze als het ware elke week op restaurant gaan, een ferme bmw rijden en die duurste iphone hebben.
Ja, klopt, maar een mens moet ook geen kosten maken om maar kosten te maken.
Dit is een tendens die je toch ziet bij jonge zelfstandigen/ondernemers, het is een mantra van de boekhouder 'die winst zo laag mogelijk houden'... en dan wordt het ipv een samsung gsm van 250 EUR een iphone van 1.250, ipv een renault een audi ==> 'anders moet je er toch belastingen op betalen'.
Maar finaal aan de streep: elke euro die je uitgeeft, is een euro die je kwijt bent.
Een euro die wordt belast, hou je toch ergens voor 50% over.
En als je dan over X-aantal jaren ergens wil uitbreiden of een (extra) woning kopen zal de bank zeggen: maar meneer, uw inkomen is toch wat aan de lage kant... terwijl ze als het ware elke week op restaurant gaan, een ferme bmw rijden en die duurste iphone hebben.
Dit! En dan 1 'mager' jaar en boeken toe ... Wie gelooft er nu nog in dat riedeltje van die boekhouders?
Ik heb de laatste 20 jaar veel jonge ( 18- 28 jaar) mensen een zaak weten opstarten. Slechts 1 is er nog bezig, de anderen hebben zich serieus mispakt.
Ik heb de laatste 20 jaar veel jonge ( 18- 28 jaar) mensen een zaak weten opstarten. Slechts 1 is er nog bezig, de anderen hebben zich serieus mispakt.
Nee, maar het gaat hem bvb over kosten die je als particulier/gezin sowieso maakt en dat je kan gebruiken om als kost in te brengen in je zelfstandig bijberoep. Uiteraard laten velen zich vangen aan de peugeot/audi en huawei/iphone keuzes. Kosten moeten uiteindelijk betaald worden.
De vraag is: 30.000€ omzet draaien - en geen ambitie om bijberoep->volledig zelfstandig - en je hebt geen kosten, wat doe je?
De vraag is: 30.000€ omzet draaien - en geen ambitie om bijberoep->volledig zelfstandig - en je hebt geen kosten, wat doe je?
- aanschaf boeken/tijdschriften/kranten (om op de hoogte te blijven van actuele ontwikkelingen)
- deel van de tv/internet/energiefacturen
- deel van het autogebruik
- bepaalde aankopen (kist of 2 champagne?) die je zelf opdrinkt maar zogezegd aan klanten gegeven hebt.. (maar dit mag dus niet)
- een 'bedrijfsfiets' (als je wielrenner bent... of het correct is is weer iets anders, of zo'n i-arrow bakfiets... je gaat daar uiteraard ook soms mee naar je klanten...)
Uiteindelijk is het teken dat je moet zoeken naar kosten die met je beroep te maken hebben, een bewijs dat ze niet voor je beroep zijn, dus mag je ze in principe niet aanduiden als beroepskosten en zal het vaak wat 'creatief' moeten zijn
- deel van de tv/internet/energiefacturen
- deel van het autogebruik
- bepaalde aankopen (kist of 2 champagne?) die je zelf opdrinkt maar zogezegd aan klanten gegeven hebt.. (maar dit mag dus niet)
- een 'bedrijfsfiets' (als je wielrenner bent... of het correct is is weer iets anders, of zo'n i-arrow bakfiets... je gaat daar uiteraard ook soms mee naar je klanten...)
Uiteindelijk is het teken dat je moet zoeken naar kosten die met je beroep te maken hebben, een bewijs dat ze niet voor je beroep zijn, dus mag je ze in principe niet aanduiden als beroepskosten en zal het vaak wat 'creatief' moeten zijn

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik zie niet goed in hoe je omzet kan draaien zonder enige kosten eerlijk gezegd. Ik snap dus ook je vraag niet echtbertVW schreef: ↑1 oktober 2021, 11:16 Nee, maar het gaat hem bvb over kosten die je als particulier/gezin sowieso maakt en dat je kan gebruiken om als kost in te brengen in je zelfstandig bijberoep. Uiteraard laten velen zich vangen aan de peugeot/audi en huawei/iphone keuzes. Kosten moeten uiteindelijk betaald worden.

Als vertaler kan je omzet draaien zonder veel kosten.
Zo heb je nog wel beroepen waar je toekomt met enkel je kennis en een laptop
Zo heb je nog wel beroepen waar je toekomt met enkel je kennis en een laptop
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
30.000€ omzet en enige kost is aankoop laptop. Maar zelfs laptop heb ik van mijn werk.