Online shoppen buiten EU - extra kosten
Re: Online shoppen buiten EU - extra kosten
Die €10 verwerkingskost innen ze toch sinds dit jaar? Of ik weet niet meer exact welk bedrag maar ze innen een deel extra belastingen en rekenen daarboven extra verwerkingskosten. Je moet weten dat dat vroeger voornamelijk Chinese pakjes waren met een aangetekende zending, waarvoor de Chinezen wel betaald werden maar Bpost niet. Kan alleen maar verbeteren met de huidige regelgeving dus.
En in principe zouden die buitenlandse pakjesvolumes moeten krimpen ten voordele van binnenlandse pakketten waardoor Bpost er ook meer kan aan verdienen.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Bpost vraagt in veel gevallen (niet-geregistreerde webshops of aankoop) een woekertarief voor de inklaring: €15 + 21% btw. Dat is dus sowieso €18,15 extra en geen €10. Daarbovenop komt dus nog de 21% btw op de waarde.
De btw gaat naar de staat, maar bpost int dus €15 voor eigen rekening en dat is 2 tot 3 maal meer dan door de postbedrijven in de buurlanden.
Ik vermoed en hoop dat veel bestemmelingen deze factuur weigeren te betalen en dat een massa pakjes dan terug naar afzender gaat. Dan kan je aan afzender terugbetaling vragen.
Aldus kan bpost ook fluiten naar de kosten die ze vragen: hopelijk hebben ze veel werk voor weinig opbrengsten
Op de facebookpagina van bpost kan je de bpost-ervaringen lezen die bestemmelingen van pakjes ondergaan.
En dat blijkbaar ook voor pakjes met geschenken die vrijgesteld van kosten door bpost dienen te worden bezorgd.
En dat is pas hemeltergend!
Zelf heb ik een paar maanden geleden hierover eens een mail gezonden aan aan de minister De Sutter, bevoegd voor overheidsbedrijven. Na een standaardantwoord naast de kwestie, maar wel met de bedoeling je als kleuter eens goed de les te spellen, heb ik op mijn 2 volgende mails hierover geen antwoord meer gekregen van de minister.
Blijkbaar steekt die liever de kop in het zand en houdt aldus de wantoestanden bij bpost in stand.
Ik ben benieuwd naar het jaarverslag betreffende het jaar 2021 vanwege de ombudsdienst voor de postsector.
Want daar moeten dit jaar ongetwijfeld al een pak klachten hierover binnengekomen zijn.
En nog meer benieuwd of er daardoor iets aan deze toestanden gedaan zal worden
De btw gaat naar de staat, maar bpost int dus €15 voor eigen rekening en dat is 2 tot 3 maal meer dan door de postbedrijven in de buurlanden.
Ik vermoed en hoop dat veel bestemmelingen deze factuur weigeren te betalen en dat een massa pakjes dan terug naar afzender gaat. Dan kan je aan afzender terugbetaling vragen.
Aldus kan bpost ook fluiten naar de kosten die ze vragen: hopelijk hebben ze veel werk voor weinig opbrengsten
Op de facebookpagina van bpost kan je de bpost-ervaringen lezen die bestemmelingen van pakjes ondergaan.
En dat blijkbaar ook voor pakjes met geschenken die vrijgesteld van kosten door bpost dienen te worden bezorgd.
Zelf heb ik een paar maanden geleden hierover eens een mail gezonden aan aan de minister De Sutter, bevoegd voor overheidsbedrijven. Na een standaardantwoord naast de kwestie, maar wel met de bedoeling je als kleuter eens goed de les te spellen, heb ik op mijn 2 volgende mails hierover geen antwoord meer gekregen van de minister.
Blijkbaar steekt die liever de kop in het zand en houdt aldus de wantoestanden bij bpost in stand.
Ik ben benieuwd naar het jaarverslag betreffende het jaar 2021 vanwege de ombudsdienst voor de postsector.
Want daar moeten dit jaar ongetwijfeld al een pak klachten hierover binnengekomen zijn.
Leveren voor niets kan BPost niet,moet zijn personeel ook kunnen betalen.jeff schreef: ↑21 oktober 2021, 10:53 Bpost vraagt in veel gevallen (niet-geregistreerde webshops of aankoop) een woekertarief voor de inklaring: €15 + 21% btw. Dat is dus sowieso €18,15 extra en geen €10. Daarbovenop komt dus nog de 21% btw op de waarde.
Uw commentaar is compleet naast de kwestie.
Gelieve U eerst eens aandachtig in te lezen in de problematiek en dus goed te informeren ter zake.
Gelieve U eerst eens aandachtig in te lezen in de problematiek en dus goed te informeren ter zake.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Net wat loopkledij besteld van 150 dollar uit de VS. Voor DHL nog 10 (of was het nu 20 dollar ?) mogen bijbetalen voor de verzending.
Ik zal het jullie laten weten of er nog iets van bijkomende kosten bijkomt.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Volgens mij gaat daar nog een pak bijkomen. Minstens BTW en nog invoerheffingen ook.Charlesvdw schreef: ↑24 oktober 2021, 20:58 Net wat loopkledij besteld van 150 dollar uit de VS. Voor DHL nog 10 (of was het nu 20 dollar ?) mogen bijbetalen voor de verzending.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Ik gok op een 50 euro extra erbij. 

-
- VIP member
- Contacteer:
Douanerecht derde landen 12 % / 21%btw
Douane waarde ~170€
~20€ invoerrechten (voor veel kleding)
~34€ btw
15€ behandelings kosten
Ik gok op minstens 70€, en dat zou "moeten" volgens de regels. Maar ik hoop het niet voor u!
Douane waarde ~170€
~20€ invoerrechten (voor veel kleding)
~34€ btw
15€ behandelings kosten
Ik gok op minstens 70€, en dat zou "moeten" volgens de regels. Maar ik hoop het niet voor u!
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het komt toe op 2 november, wordt geleverd door DHL.
Maar wie zou dan die extra kosten aan mij moeten "presenteren" ? DHL ?
Maar wie zou dan die extra kosten aan mij moeten "presenteren" ? DHL ?
Normaal gezien wel.
Vroeger was het zo dat je bij DHL eerst de kosten moest betalen via overschrijving waarna de goederen geleverd werden.
Kan anders zijn als het om een groot / business account bij DHL gaat.
DHL werkt voor particulieren samen met bpost. Misschien dragen ze het over naar bpost en leveren die je pakje en berekenen zij de importrechten.
Voor die die de aangifte doet komt er ook nog een kostprijs bij, bv. voor DHL of bpost.
Vroeger was het zo dat je bij DHL eerst de kosten moest betalen via overschrijving waarna de goederen geleverd werden.
Kan anders zijn als het om een groot / business account bij DHL gaat.
DHL werkt voor particulieren samen met bpost. Misschien dragen ze het over naar bpost en leveren die je pakje en berekenen zij de importrechten.
Voor die die de aangifte doet komt er ook nog een kostprijs bij, bv. voor DHL of bpost.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Berichtje van DHL gekregen, met link om 44,40 euro (douanekosten + BTW) te betalen.Charlesvdw schreef: ↑24 oktober 2021, 20:58 Net wat loopkledij besteld van 150 dollar uit de VS. Voor DHL nog 10 (of was het nu 20 dollar ?) mogen bijbetalen voor de verzending.
Bij, voor of na aflevering?
Ik zat er dicht bij ...
Ik zat er dicht bij ...

Voorbeeld van "burgertje pesten" door bpost, uit HNB van 06/12/21:
Sigrid krijgt cadeautje van vader uit Australië pas als ze er eerst zelf voor betaalt
Sigrid verwachtte zoals elk jaar een pakje van haar vader. Die stuurt dat telkens op vanuit Australië. Maar nu kreeg ze een brief… met de vraag om eerst invoerrechten te betalen. Geen taks, geen pakje.
“Mijn papa woont in Australië en stuurt me met de feestdagen telkens een klein geschenk”, vertelt de Diepenbeekse Sigrid (26). “Dit jaar kreeg ik geen pakje. Ik kreeg een brief met de vraag om invoer- en douanekosten voor een pakje buiten de EU te betalen. Als je niet betaalt, krijg je het pakje niet. Zo staat het in de brief.”
“Ik heb meteen betaald via de app van bpost. Pas na mijn betaling zag ik een knop waarmee je de betaling kan betwisten als het om een geschenk gaat, maar die knop verdween toen mijn betaling verwerkt was. Een medewerker van bpost vertelde me dat de betaling niet meer kon betwist worden. Door de betaling ging ik akkoord...”
“Ik heb hier toch wel wat vragen bij. Mijn papa heeft op de verpakking duidelijk vermeld dat het om een geschenk ging, wat de precieze inhoud en de waarde ervan was. Waarom staat in de brief ook niet dat ik de betaling kan betwisten als het om een geschenk gaat? Of waarom is er geen pop-up die dit meldt wanneer je online overgaat tot betaling?”
“Ik voel me fameus in ‘t zak gezet. Ik moet betalen voor een cadeautje van mijn eigen vader. De invoerkosten zijn zelfs hoger dan wat hij in de winkel betaald heeft: 23,27 euro tegenover 22 Australische dollar (14 euro, nvdr).”
“Aangezien ik vast niet de enige Limburger ben met familieleden in het buitenland en met de feestdagen in het vooruitzicht, hoop ik dat mijn verhaal een waarschuwing kan zijn voor andere mensen. Met maar één simpele boodschap: betaal NIET aan bpost!”
Opgelost
“Op 1 juli werd een Europese wetgeving van kracht waardoor ook btw betaald moet worden op pakjes onder 22 euro, van buiten de EU. Als het om een geschenk gaat, dan kan men een vrijstelling krijgen”, klinkt het bij bpost. “De gewone vermelding op het pakket volstaat niet meer. Sinds de wetswijziging zien we immers dat bedrijven, ook webshops, misbruik maken van de notie ‘geschenk’. Zo’n 95% van de zendingen die aangekondigd worden als geschenk, zijn dat niet. Het gaat dus om een massale poging tot ontduiking van btw.”
“Daarom rekent bpost systematisch de douanekosten aan. Je kan deze kosten weigeren, samen met het pakje. Maar gaat het om een geschenk dat je echt wel wil ,dan kan je de kosten ook eenvoudig betwisten. Als na onderzoek blijkt dat de betwisting gerechtvaardigd is, wordt de zending vrijgegeven zonder kosten.”
“Waaruit bestaan die kosten? Van de 23,27 euro die deze klant betaalde, gaat 15 euro naar bpost als kost voor de behandeling. De overblijvende 8,27 euro heeft bpost als btw overgemaakt aan de FOD Financiën.”
Sigrid heeft haar pakje intussen gekregen. “Er stak een kalender in van de Australische brandweermannen. Een grapje van mijn Australische stiefmoeder”, lacht Sigrid. Ze is blij. Een terugbetaling is haar beloofd.
Iets gekocht op Aliexpress van 21 dollar. Er komt 22 euro kosten bovenop.
Ik dacht dat Aliexpress anno december 2021 zelf de taksen+kosten afhandelde?
Ik dacht dat Aliexpress anno december 2021 zelf de taksen+kosten afhandelde?
Deze maand diverse kleinere zaken tussen 3 en 100 euro bij Ali gekocht. Een tiental stuks in totaal , geen enkele keer extra kosten aangerekend gekregen.