Ontevreden over buitensporige maandelijkse uitgaven - graag jullie advies
-
Timoootjex
- Hero Member

- Contacteer:
Re: Ontevreden over buitensporige maandelijkse uitgaven - graag jullie advies
Iemand die weet wat je kan doen voor weinig moeite.
Ik heb nu 3 dagen dat ik een slaatje koop alsk werk maar ik denk dat ik voor de prijs van 1 slaatje ook eten kan maken voor 3 dagen.
Ik heb niet heel veel nodig en is voor savonds te eten. Ik zie er ook nie tegenop om minstens 2 van de 3 dagen hetzelfde te eten of in een pastacombinatie kan ik het ook wel 4 dagen uithouden.
Ik zoek dus iets heel makkelijks qua eten voedzaam maar ook erg goedkoop die makkelijk te maken is en waar ik gewoon de groenten/vlees kan veranderen om de zoveel dagen. Liefst alles met pasta en rijst.
Ik ben geen moeilijke eter dus alle combinaties mogen. Ik ben een gemakspersoon dus liefst niet te ingewikkeld en simpel kan ook lekker zijn. Bereidingstijd moet ook beperkt zijn.
Ik heb nu 3 dagen dat ik een slaatje koop alsk werk maar ik denk dat ik voor de prijs van 1 slaatje ook eten kan maken voor 3 dagen.
Ik heb niet heel veel nodig en is voor savonds te eten. Ik zie er ook nie tegenop om minstens 2 van de 3 dagen hetzelfde te eten of in een pastacombinatie kan ik het ook wel 4 dagen uithouden.
Ik zoek dus iets heel makkelijks qua eten voedzaam maar ook erg goedkoop die makkelijk te maken is en waar ik gewoon de groenten/vlees kan veranderen om de zoveel dagen. Liefst alles met pasta en rijst.
Ik ben geen moeilijke eter dus alle combinaties mogen. Ik ben een gemakspersoon dus liefst niet te ingewikkeld en simpel kan ook lekker zijn. Bereidingstijd moet ook beperkt zijn.
Bespaar niet op eten. Je hebt gevarieerd, gezond en voldoende eten nodig om gezond te blijven en je goed te voelen. Als je te weinig eet ga je een hongergevoel krijgen en meer snoepen tegen de honger. Dan ga je geld aan snoep uitgeven en dik worden. Zelfs wie van een uitkering leeft moet voldoende inkomen hebben om eten te kopen en je moet tijd kunnen vrijmaken om het te bereiden.
Volledig mee eens.
Bereide slaatjes zijn niet echt prijs kwaliteit - toppers vind ik. Grootste probleem is dat ze wel erg duur zijn. Te vaak slaatjes eten is niet gezond want te eentonig.
Haal eens een gezinshulp in huis met dienstencheques..
Op twee uren tijd, kostprijs bruto 18 euro, later nog minder na belastingaftrek, maakt ze een massa dingen klaar.
Op die tijd maakt ze meerdere kilo's groenten waar je de hele week aan eet.
Voorbeeld van wat mogelijk is :
3 kg wortelen voor 1,5 euro met wat ajuin erbij.
1 kg spinazie
1 kg aardappelen
1 kg prei gestoofd
1 grote bloemkool
Volgende week : stoofvlees en vol au vent, opnieuw 1 kg aardappelen.
Voor de groenten neem je wat er nog in de diepvries staat van de vorige weken.
Dan krijg je vers eten over je kiezen, de prijs is verantwoord tov bereide maaltijden kopen, het brengt wat sociaal contact in huis, je steunt de 'sociale economie', het is lekker en je hebt een halve dag een tijdverdijf om voor te bereiden, kopen, winkelen, samen koken, etc.
Je kan dat in theorie ook zelf doen, volledig, maar niet veel mensen doen dat echt.
Bereide slaatjes zijn niet echt prijs kwaliteit - toppers vind ik. Grootste probleem is dat ze wel erg duur zijn. Te vaak slaatjes eten is niet gezond want te eentonig.
Haal eens een gezinshulp in huis met dienstencheques..
Op twee uren tijd, kostprijs bruto 18 euro, later nog minder na belastingaftrek, maakt ze een massa dingen klaar.
Voorbeeld van wat mogelijk is :
3 kg wortelen voor 1,5 euro met wat ajuin erbij.
1 kg spinazie
1 kg aardappelen
1 kg prei gestoofd
1 grote bloemkool
Volgende week : stoofvlees en vol au vent, opnieuw 1 kg aardappelen.
Voor de groenten neem je wat er nog in de diepvries staat van de vorige weken.
Dan krijg je vers eten over je kiezen, de prijs is verantwoord tov bereide maaltijden kopen, het brengt wat sociaal contact in huis, je steunt de 'sociale economie', het is lekker en je hebt een halve dag een tijdverdijf om voor te bereiden, kopen, winkelen, samen koken, etc.
Je kan dat in theorie ook zelf doen, volledig, maar niet veel mensen doen dat echt.
In een ander draadje schreef je dat je deeltijds werkt. Je hebt dus tijd genoeg om vers eten in te kopen en klaar te maken. Verzorg jezelf en doe eens wat anders dan aan je computer zitten of voor de tv hangen.
Bij de meeste dienstencheque bedrijven is het minimum 4 uur per tewerkstelling dat je afnemen dacht ik ??haelewyn schreef: ↑11 maart 2020, 06:29 Volledig mee eens.
..
Voor poetsen minimum 3 uren (1x per 14 dagen) voor het bedrijf waar ik mee samenwerk.
Voor eten maken minimum 2 uren (wekelijks ?).
Kan verschillend zijn per bedrijf.
Voor eten maken minimum 2 uren (wekelijks ?).
Kan verschillend zijn per bedrijf.
-
Timoootjex
- Hero Member

- Contacteer:
Ik moet zeggen ik heb nooit echt een hongergevoel.
Ik eet nu heel vaak toch 6/7 1 kant en klare maaltijd dus slaatje of een portie kant en klare lasagne die soort zaken. Met daarnaast 8 boterhammen op een dag met smeerbeleg. Kan zoet zijn maar soms ook smeerkaas etc.
Dat is het enige wat ik op een dag eet. Ik heb geen zin om te snoepen en ik heb ook geen hongergevoel.
Tuurlijk heb ik tijd genoeg maar ik ben gewoon een enorm gemaksprobleem.
Maar de tip is wel goed.
Ik eet nu heel vaak toch 6/7 1 kant en klare maaltijd dus slaatje of een portie kant en klare lasagne die soort zaken. Met daarnaast 8 boterhammen op een dag met smeerbeleg. Kan zoet zijn maar soms ook smeerkaas etc.
Dat is het enige wat ik op een dag eet. Ik heb geen zin om te snoepen en ik heb ook geen hongergevoel.
Tuurlijk heb ik tijd genoeg maar ik ben gewoon een enorm gemaksprobleem.
Maar de tip is wel goed.
Kijk hier eens voor makkelijke en goedkope recepten, zodat je toch gezond en gevarieerd kan eten : http://www.budgetkoken.be/Timoootjex schreef: ↑10 maart 2020, 23:58 Ik zoek dus iets heel makkelijks qua eten voedzaam maar ook erg goedkoop die makkelijk te maken is en waar ik gewoon de groenten/vlees kan veranderen om de zoveel dagen. Liefst alles met pasta en rijst.
Ook op de site van https://dagelijksekost.een.be/az-index#! ga je makkelijke soepen, pasta's en rijstgerechten vinden.
En waarom niet af en toe een heerlijke stoemp (kan je voor meerdere dagen maken).
Op eten zou ik niet besparen. Gezond en gevarieerd eten is heel belangrijk. Maar als je uitkijkt, en volgens de seizoenen eet, hoeft dat niet duur te zijn.
https://www.goodhousekeeping.com/uk/foo ... ner-ideas/
Er zijn talloze websites als deze om zelf maaltijden te ontdekken. Google maar eens op 'money saving meals'.
Er zijn simpele recepten als : een blik tonijn + 1 krop sla + Witten bonen zonder tomatensaus + mayonaise die goed vullen en imho niet echt ongezond zijn.
Of courgette in stukjes opbakken, aubergine toevoegen (stukjes), sojasaus erbij en op het eind forelfilet toevoegen.
Er zijn talloze websites als deze om zelf maaltijden te ontdekken. Google maar eens op 'money saving meals'.
Er zijn simpele recepten als : een blik tonijn + 1 krop sla + Witten bonen zonder tomatensaus + mayonaise die goed vullen en imho niet echt ongezond zijn.
Of courgette in stukjes opbakken, aubergine toevoegen (stukjes), sojasaus erbij en op het eind forelfilet toevoegen.
-
Timoootjex
- Hero Member

- Contacteer:
Ik eet heeel graag witte en rode bonen. Daar valt toch ook veel mee te combineren?
Daarnaast lust ik mais, tonijnsalade, spekjes, hamblokjes, pasta, rijst, pesto, komkommer, tomaten, sla, erwtjes, paprika.
Je hoeft toch niet warm te eten om lekker te eten?
Ik heb alleszinds geen warme maaltijd nodig.
Als ik nu eens met al die dingen hierboven een weekmenu maak heb ik toch een varierend menu. Kan niet iedere week hetzelfde eten maar met bovenstaande heb je toch al redelijk wat variatie?
Het feit dat ik het koud wil eten is omdat het tijd bespaart. Ik kan makkelijk toch voor 2 dagen maken?
Ik wil niet een hele dag staan koken daar heb ik echt geen zin in.
Daarnaast lust ik mais, tonijnsalade, spekjes, hamblokjes, pasta, rijst, pesto, komkommer, tomaten, sla, erwtjes, paprika.
Je hoeft toch niet warm te eten om lekker te eten?
Ik heb alleszinds geen warme maaltijd nodig.
Als ik nu eens met al die dingen hierboven een weekmenu maak heb ik toch een varierend menu. Kan niet iedere week hetzelfde eten maar met bovenstaande heb je toch al redelijk wat variatie?
Het feit dat ik het koud wil eten is omdat het tijd bespaart. Ik kan makkelijk toch voor 2 dagen maken?
Ik wil niet een hele dag staan koken daar heb ik echt geen zin in.
@Timoootjex,, Wat wil je hier nu bereiken, dat wij je gaan zeggen hoe en wat je moet eten en wel of niet zelf moet koken.
Denk dat je dat best zelf bepaald naargelang je behoeftes en de tijd dat je er in wil besteden. Je zal je luie kont moeten opheffen om te beginnen,de rest zal dan vanzelf wel volgen.
Meeste tijd besteed je aan boodschappen doen, warm koken duurt max.20 minuten,de tijd dat je patatten gaar zijn.
Maak op voorhand een lijstje en hou je daaraan en betaal contant in de winkel, en niet met de kaart, zal je al direkt zien wat je uitgeeft en bespaart.
Combi oven is super makkelijk om iets in te bereiden of ontdooien als je een freezer hebt, bespaart je veel tijd.
Je kan allerlei produkten kopen die je in de combi oven op 8 minuten gereed hebt, en een stuk vlees bakken zal je wel kunnen zeker??
Denk dat je dat best zelf bepaald naargelang je behoeftes en de tijd dat je er in wil besteden. Je zal je luie kont moeten opheffen om te beginnen,de rest zal dan vanzelf wel volgen.
Meeste tijd besteed je aan boodschappen doen, warm koken duurt max.20 minuten,de tijd dat je patatten gaar zijn.
Maak op voorhand een lijstje en hou je daaraan en betaal contant in de winkel, en niet met de kaart, zal je al direkt zien wat je uitgeeft en bespaart.
Combi oven is super makkelijk om iets in te bereiden of ontdooien als je een freezer hebt, bespaart je veel tijd.
Je kan allerlei produkten kopen die je in de combi oven op 8 minuten gereed hebt, en een stuk vlees bakken zal je wel kunnen zeker??
Laatst gewijzigd door ludo op 11 maart 2020, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Op je werk zou ik alvast een stevige warme maaltijd nemen. Dat kost je geen tijd, zo duur zal het niet zijn en het is gezond, gevarieerd en lekker. Dan kun je de dagen dat je thuis bent nog een lichte maaltijd nemen.
-
Timoootjex
- Hero Member

- Contacteer:
Nee ik heb gewoon geen zin om lang te koken. Ik kan koken dat is geen probleem maar als ik iets te moeilijk neem die teveel tijd kost geef ik het vaak na 1 week al op om het zo te doen.
Warm eten kan ik niet op het werk dan moet ik al een winkel gaan zoeken in de buurt, krijgen in ruil daarvoor wel maaltijdcheques.
Die oven is een idee maar ik vind het nog steeds lastig. Ik zeg je zelfs wokken vind ik al veel werk en hou ik gewoon niet vol daarom dat ik koud wil koken omdati k weet dat is enkel snijden wat dingen bij elkaar doen kruiden en gedaan. Soms eens wat bakken maar ook niet heel lang. Ik ben echt lui op dat gebied gewoon omdat het voor mezelf is en ik wil geen tijd spenderen aan het koken voor mezelf maar ik wil wel kijken voor men budget en dat moet ik dan oplossen.
Ik ben sowieso geen grote eter dus ik kan gewoon simpele basisgerechten maken en er tochy genoeg mee hebben. Zoals ik al zei met 8 boterhammen 4 in de ochtend 4 in de middag/avond en een slaatje kom ik toe voor de volledige dag. Als ik die slaatjes zelf maak dan is het stukken goedkoper en lekkerder. Daarom dat ik vroeg is dat een goed idee of nog steeds te weinig gevarieerd. Ik ben niet snel wat beu.
Warm eten kan ik niet op het werk dan moet ik al een winkel gaan zoeken in de buurt, krijgen in ruil daarvoor wel maaltijdcheques.
Die oven is een idee maar ik vind het nog steeds lastig. Ik zeg je zelfs wokken vind ik al veel werk en hou ik gewoon niet vol daarom dat ik koud wil koken omdati k weet dat is enkel snijden wat dingen bij elkaar doen kruiden en gedaan. Soms eens wat bakken maar ook niet heel lang. Ik ben echt lui op dat gebied gewoon omdat het voor mezelf is en ik wil geen tijd spenderen aan het koken voor mezelf maar ik wil wel kijken voor men budget en dat moet ik dan oplossen.
Ik ben sowieso geen grote eter dus ik kan gewoon simpele basisgerechten maken en er tochy genoeg mee hebben. Zoals ik al zei met 8 boterhammen 4 in de ochtend 4 in de middag/avond en een slaatje kom ik toe voor de volledige dag. Als ik die slaatjes zelf maak dan is het stukken goedkoper en lekkerder. Daarom dat ik vroeg is dat een goed idee of nog steeds te weinig gevarieerd. Ik ben niet snel wat beu.
Ja man... Als je lui bent om aan een touw te trekken, moet je er laten aan trekken he.
Het blijft volgens mij het beste advies.
En anders wachten tot de automatische maaltijdbereider met teleportatie techniek op de markt komt.
Ik heb me alvast geabonneerd op de nieuwsbrief van Vandenborre.

Het blijft volgens mij het beste advies.
En anders wachten tot de automatische maaltijdbereider met teleportatie techniek op de markt komt.
Ik heb me alvast geabonneerd op de nieuwsbrief van Vandenborre.
Als je wat zoekt en moeite doet, hoeft gezond koken niet lang te duren. Op 20 minuten heb je een gezonde maaltijd, waar je meerdere dagen van kan eten (dus ook goed om in te vriezen) : https://www.colruyt.be/nl/lekker-koken/ ... p-broccoliTimoootjex schreef: ↑11 maart 2020, 12:42 Nee ik heb gewoon geen zin om lang te koken. Ik kan koken dat is geen probleem maar als ik iets te moeilijk neem die teveel tijd kost geef ik het vaak na 1 week al op om het zo te doen.