ontslag
ontslag
Misschien kan iemand mij raad geven.
Ik ben al 21 jaar tewerkgesteld als bediende in een firma.
Door omstandigheden wil ik het werk verlaten.
Ik ben 51 jaar en moet een opzeg doen van 4,5 maand.
Ik heb een jobcoach onder de arm genomen en start binnenkort met haar.
Ondertussen is er de twijfel. Wacht ik tot ik ander werk heb gevonden en geef ik dan mijn ontslag. Wat moeilijk zal zijn vermits nieuwe werkgever 4,5 maand moet wachten als hij mij wil.
Of neem ik het risico en geef, zonder ander werk te hebben, nu mijn ontslag, zodanig dat ik de termijn van 4,5 maand voor
nieuwe werkgever inkort en dus meer vrij ben?
Ik ben al 21 jaar tewerkgesteld als bediende in een firma.
Door omstandigheden wil ik het werk verlaten.
Ik ben 51 jaar en moet een opzeg doen van 4,5 maand.
Ik heb een jobcoach onder de arm genomen en start binnenkort met haar.
Ondertussen is er de twijfel. Wacht ik tot ik ander werk heb gevonden en geef ik dan mijn ontslag. Wat moeilijk zal zijn vermits nieuwe werkgever 4,5 maand moet wachten als hij mij wil.
Of neem ik het risico en geef, zonder ander werk te hebben, nu mijn ontslag, zodanig dat ik de termijn van 4,5 maand voor
nieuwe werkgever inkort en dus meer vrij ben?
Re: ontslag
Groot risico vind ik. Dat risico zou ik niet willen nemen. Maar ja "wie niet waagt, niet wint".
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je nieuwe firma weet toch af van het bestaan van opzegtermijnen?
Hij zal dus ook wel begrip hiervoor hebben...
Verder is het vaak zo dat je minstens kan praten over de opzegtermijn met je huidige werkgever, of soms moet je er zelfs helemaal geen doen.
Dus de kans lijkt me reeël dat je geen 4,5 maanden moet doen, het belangrijkste is gewoon op open te zijn naar je nieuwe werkgever, en de situatie daarna voor te leggen aan je huidige, en samen tot een oplossing te komen die het beste voor beide partijen is. (reduceren tot 2 maanden ofzo)
Veel hangt af van je functie. Vergeet niet dat je huidige werkgever ook wel weet dat je motivatie minimaal zal zijn tijdens deze 4,5 maand...
Dus ik zou het risico niet nemen...
Hij zal dus ook wel begrip hiervoor hebben...
Verder is het vaak zo dat je minstens kan praten over de opzegtermijn met je huidige werkgever, of soms moet je er zelfs helemaal geen doen.
Dus de kans lijkt me reeël dat je geen 4,5 maanden moet doen, het belangrijkste is gewoon op open te zijn naar je nieuwe werkgever, en de situatie daarna voor te leggen aan je huidige, en samen tot een oplossing te komen die het beste voor beide partijen is. (reduceren tot 2 maanden ofzo)
Veel hangt af van je functie. Vergeet niet dat je huidige werkgever ook wel weet dat je motivatie minimaal zal zijn tijdens deze 4,5 maand...
Dus ik zou het risico niet nemen...
Volledig eens met Aerolla
Veel hangt ook af van je positie. Een werkgever heeft niet zo graag iemand die wil vertrekken in een rol waarbij ze veel "kapot" kunnen doen en heeft dus alle baat bij om je te laten vertrekken met een goed gevoel.
Met een goed overleg kan je volgens mij dus die opzeg wel inkorten. Werkgever wil niet dat je met tegengoesting een slecht job gaat doen en jij wil (hopelijk) 21 jaar dienst niet met slaande deuren eindigen.
Veel hangt ook af van je positie. Een werkgever heeft niet zo graag iemand die wil vertrekken in een rol waarbij ze veel "kapot" kunnen doen en heeft dus alle baat bij om je te laten vertrekken met een goed gevoel.
Met een goed overleg kan je volgens mij dus die opzeg wel inkorten. Werkgever wil niet dat je met tegengoesting een slecht job gaat doen en jij wil (hopelijk) 21 jaar dienst niet met slaande deuren eindigen.
Wat de anderen zeggen.
Weet ook, dat een werkeloze automatisch door recruters scheef wordt bekeken.
Wat is eigenlijk de schadeloosstelling als je toch van de een op de andere dag vertrekt ? Moet je dan je eigen brutosalaris betalen of zelfs de totale werkgeverskost ?
Bij sommige functies is zelfs dàt een onderdeel van het nieuwe contract. Je nieuwe werkgever koopt je vrij.
Weet ook, dat een werkeloze automatisch door recruters scheef wordt bekeken.
Wat is eigenlijk de schadeloosstelling als je toch van de een op de andere dag vertrekt ? Moet je dan je eigen brutosalaris betalen of zelfs de totale werkgeverskost ?
Bij sommige functies is zelfs dàt een onderdeel van het nieuwe contract. Je nieuwe werkgever koopt je vrij.
Geen idee wat voor job je doet, maar sommige profielen zijn zeer moeilijk te vinden…
Wie weet vind je zeer snel werk.
Wie weet vind je zeer snel werk.
bwa ik zou het gewoon eerst proberen en checken of die 4.5 opzeg een werkelijke bottleneck is. Zeker niet zelf ontslag pakken zonder dat je een andere job hebt denk ik. Anders kan je mogelijks in een lastig parket komen, mocht je dan toch geen gepaste job vinden. Je zit in een goede en sterkte positie verander die niet. Je kan gewoon op je gemak een andere job zoeken terwijl je nog in dienst bent. Als je reeds ontslag pakt en die 4.5 maand beginnen te lopen kan je wel eens gestressed beginnen raken om dringend een gepaste job te vinden.
Ik heb er hier ook al zo een paar gezien die hier 3 maand opzeg moesten uitdoen. Ik zou zeker geen ontslag pakken zonder een nieuwe job te hebben, alleen om die opzeg periode al te laten lopen. Als je een job vindt en die doen moeilijk over die wettelijke opzegperiode dan zou ik zelf al mijn conclusies trekken over dat bedrijf
Ik heb bij mijn vorige job ook een redelijk lange opzeg moeten doen. Ik zag dat een beetje als vakantie. Zalige periode die opzeg want ze kunnen je niet meer buitenmijten. Zeker als die werkgever niet meewerkt om ze in te korten , leuk toch
Gewoon vriendelijk blijven en je leven niet moeilijk maken en genieten van die opzegperiode.
Ik heb er hier ook al zo een paar gezien die hier 3 maand opzeg moesten uitdoen. Ik zou zeker geen ontslag pakken zonder een nieuwe job te hebben, alleen om die opzeg periode al te laten lopen. Als je een job vindt en die doen moeilijk over die wettelijke opzegperiode dan zou ik zelf al mijn conclusies trekken over dat bedrijf

Ik heb bij mijn vorige job ook een redelijk lange opzeg moeten doen. Ik zag dat een beetje als vakantie. Zalige periode die opzeg want ze kunnen je niet meer buitenmijten. Zeker als die werkgever niet meewerkt om ze in te korten , leuk toch

Ik heb al eens samen met werkgever besloten om opzeg zwaar in te korten, hangt af van uw vervangbaarheid vermoed ik.
Bedankt voor alle reacties. Helpen mij enorm om klaarheid te scheppen in mijn hoofd.
Ik doe eigenlijk de productieplanning voor 2 vestigingen. Van opzet order tot planning en zorgen dat het order op tijd geleverd wordt. Ik werk backoffice. Werk eigenlijk samen met collega's backoffice van 4 vestigingen.
Buiten dat heb ik nog heel veel andere taken : samenwerken met verkopers, aankoop materiaal, zorgen voor certificaten en audits ondergaan, meedenken in verbeteren computerprogramma, in het verleden ook sollicitaties bijwonen, ...
Mijn talen zijn goed, vooral franse en engelse taal, noties Duits en Spaans.
Eerlijkgezegd is het enkel mijn leeftijd waarover ik mij zorgen maak. Maar dat zal ik wel ondervinden bij de sollicitaties.
Indien nog andere suggesties, ze zijn zeker welkom.
Ik doe eigenlijk de productieplanning voor 2 vestigingen. Van opzet order tot planning en zorgen dat het order op tijd geleverd wordt. Ik werk backoffice. Werk eigenlijk samen met collega's backoffice van 4 vestigingen.
Buiten dat heb ik nog heel veel andere taken : samenwerken met verkopers, aankoop materiaal, zorgen voor certificaten en audits ondergaan, meedenken in verbeteren computerprogramma, in het verleden ook sollicitaties bijwonen, ...
Mijn talen zijn goed, vooral franse en engelse taal, noties Duits en Spaans.
Eerlijkgezegd is het enkel mijn leeftijd waarover ik mij zorgen maak. Maar dat zal ik wel ondervinden bij de sollicitaties.
Indien nog andere suggesties, ze zijn zeker welkom.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het geeft naar je nieuwe werkgever ook vertrouwen dat je je engagement voor je oude werkgever nakomt.
Zo hadden wij iemand graag vanaf 1 januari 2022 bij ons gehad, maar hij legde uit dat hij in januari nog echt nodig was op zijn vorige plaats.
Dat vind ik dus een positief punt.
Zo hadden wij iemand graag vanaf 1 januari 2022 bij ons gehad, maar hij legde uit dat hij in januari nog echt nodig was op zijn vorige plaats.
Dat vind ik dus een positief punt.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Heb ondertussen een gesprek gehad met mijn werkgever en het staat vast dat ik de termijn van 4,5 maand zal moeten uitdoen 

Weet ook dat je tijdens je opzeggingsperiode recht hebt op Sollicitatieverlof.
https://www.vlaanderen.be/sollicitatieverlof
Iets wat niet iedereen weet als je jouw opzeg van je werkgever gekregen hebt en je zit met een lange opzegperiode kan je deze vaak aanzienlijk inkorten door een tegenopzeg te geven.
https://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwFic ... enDocument
Ook kan je kiezen om een opzeggingsvergoeding te betalen dan ben je direct vrij.
https://werk.belgie.be/nl/themas/arbeid ... reenkomst.
Kijk ik denk niet dat je de persoon ervoor bent maar ik ga het toch zeggen. Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt alleen was mijn opzeg iets korter. Bij mij was de werkgever ook niet voor reden vatbaar. Ik heb hem dan ook vrij kordaat gevraagd wat hij het liefste had aangezien volledige opzeg uizitten voor mij niet bespreekbaar was.
Heb hem gevraagd of hij op goede of slechte voet wilde eindigen, en of hij een gemotiveerd iemand wilde die 1 maand opzeg zou uitdoen, of iemand zwaar ongemotiveerd die 2 maanden opzeg zou doen. Uiteindelijk hebben ze toch eieren voor hun geld gekozen.
Ik heb daar verder niet van wakker gelegeden, na 1 maand heb ik die baas nooit meer gezien ;-) soms moet je gewoon voor jezelf eens goed met je vuist op tafel kloppen.
Wacht tot je ontslagen wordt, en ga dan over naar werkloosheids vergoeding. En zoek op je gemak de juiste passende job.