Opbouwen dividendportefeuille
TIP
Re: Opbouwen dividendportefeuille
Ik heb geen haast en ben dan ook van plan om gespreid in te stappen. DCA all the way!Divi schreef: ↑17 maart 2021, 09:42 Koop een paar namen en stop er voorlopig mee.Weet dat beurzen pokkeduur staan,het is zeker niet het moment om voluit te gaan!! De covid-crash is naar mijn mening maar een flut-crash geweest.Een lachertje!! Na enkele maanden hadden de meesten het al verteerd.Weet dat correcties soms jaren na elkaar je portfolio een negatief rendement geven.Cash aanhouden is nu meer dan ooit van belang.....
Bedankt Nomed! Ik ga jouw suggesties zeker verder onderzoekenNomed schreef: ↑17 maart 2021, 10:28 Het "dividend" gedeelte van mijn portefeuille:
Aedifica
Ageas
Ascencio
Euronav
INTO
KBC ancora
Proximus
Retail Estates
Solvay
Telenet
Vastned Retail Belgium
VGP
Warehouses Estates Belgium
Wereldhave Belgium
Waar ik nog bij moet vermelden dat Proximus, Warehouses Estates Belgium en Euronav mogelijk verdwijnen.
Een selectie die nogal doorweegt richting (retail)vastgoed (40%) en kwa spreiding dus zeker niet optimaal. Een mix van groeiaandelen (Aedifica, Ageas, VGP) en aandelen met hoge netto dividend rendementen (INTO, Vastned Retail Belgium, Ascencio, Telenet, Wereldhave Belgium) van +5% op de huidige koersen en Wereldhave Belgium zelf +6%
Normaal zijn zulke hoge dividend percentages alarm signalen, maar bij deze die ik hier opsom is het, volgens mij uiteraard, eerder een kwestie van onderwaardering en te zware afstraffing tijdens de pandemie.
Ik heb besloten om het enkel te houden op Belgische aandelen vanwege de dubbele RV. Op uitzondering van Total, Ahold Delhaize en Nestle of Danone (ben ik nog niet uit). Voor de duidelijkheid: (en helaas vergeten te vermelden in originele post) dat ik ook een eigen portefeuille heb die alleen bestaat uit groeiaandelen (en dus zonder dividenden). Ik heb het geld dat voor deze portefeuille zal dienen namelijk geërfd.lop schreef: ↑17 maart 2021, 03:29Nestle en IBM mag je ook al schrappen als je geen bronbelastingen wil betalen .ruthless schreef: ↑16 maart 2021, 22:08 Beste Spaargidsers,
Ik ben momenteel bezig met het opbouwen van een dividendportefeuille die zal dienen voor het afbetalen van mijn appartementskosten. Na heel wat research heb ik de volgende selectie gemaakt:
- Koninklijke Ahold Delhaize
- Volkswagen
- Nestle
- Total
- Shell
- Telenet
- Proximus
- Cofinimmo
- GBL
- Elia
- Gimv
- AB InBev
- ASML Holding
- Tinc
- GlaxoSmithkline
- IBM
Zijn er nog aandelen die jullie aanraden?
Misschien feedback op de selectie die ik tot dusver gemaakt heb?
Het is mooi meegenomen als ik kan profiteren van het post-Covid herstel van sommige aandelen (ik kijk naar jou Shell, Proximus,...) naast het mooie dividend dat deze aandelen mij bieden.
(ik ben me ervan bewust dat het interessanter is om te kiezen voor Belgische aandelen vanwege dubbele Roerende Voorheffing op buitenlandse aandelen)
Alvast bedankt!
Waarom wil je dit vermijden ? Liever micey mouse beurs bel 20 waarvan de beurs achterloopt op de rest ?
Bel20 heeft in de laatste 5 jaar 13% rendement gegeven
S&P 500 heeft in die 5 jaar 93% rendement gegeven
Bel20 op 10 jaar 50% rendement
s&p500 op 10 jaar 187% rendement
Je laat 99,99% van de wereld links liggen omdat je geen bronbelastingen wil betalen![]()
En daarbij laat je ook tientallen procenten aan rendement liggen !
Denk maar eens goed na want dit is een zeer grote vergissing .
Uw aandeel selectie heeft 1 ding gemeen geen groei met nadruk op geen .
Aandelen zoals GSK waarvan de winst al meer dan 5 jaar krimpt ?
IBM die nog altijd worstelt met zijn verleden en er nog geen duidelijkheid is over zijn spinoff ?
Total en shell de toekomst olie ?
De huidige waarderingen nog niet te vergeten
Zou zeggen denk maar eens goed na . En zoek maar een andere strategie
Heb IBM geschrapt, bedankt voor je waardevolle input.Divi schreef: ↑17 maart 2021, 11:32 IBM :kleine analyse
Elk kwartaal hetzelfde beeld: de situatie is momenteel slecht,maar de toekomst ziet er rooskleurig uit.Dit is hoe één van de voormalige grootste technologiegroepen het aan zijn aandeelhouders schetst.
Maar niemand wil er echt in geloven.Het aandeel dobbert nog steeds rond,alleen overtuigend met zijn hoge dividend.Als dat niet het geval was,zou de aandelenkoers waarschijnlijk maar een fractie zijn.
De enige perspectief die er is,is de aankondiging in het afgelopen najaar,dat het bedrijf in 2 splitst.Dit zou tegen het einde van het jaar moeten gebeuren.
Langs de ene kant worden de adviesdiensten gebundeld.Aan de andere zijde komen de veelbelovende gebieden rond de cloud "Red Hat"
De groepsomzet in 2020 is met 5% gedaald.Terwijl de cloud-divisie met Red Hat 18% groeide.Het bedrijf heeft een aanhoudende hoge cashflow die ze aanwenden voor dividendbetalingen en schuldreductie en overnames van een rits kleine bedrijfjes.(rendabel).De winst per aandeel daalde met 42% van 10,57 dollar naar 6,13 dollar in 2020.Dit vooral door herstructureringskosten.(om te splitsen).Het lopende jaar verwacht IBM een stijgende omzet en een vrije kasstroom van 11 -12miljard (10,8 in 2020).De dividendbetalingen zijn dus verzekerd.
BESLUIT:
De enige hoop die ik voor het aandeel heb,is dat na de splitsing,de 2 onafhankelijke aandelen dan hoger noteren dan het vroegere IBM-aandeel.Voor mij onvoldoende om het aandeel aan te kopen, mensen die het in hun bezit hebben wachten beter de spin-off af,en steken het riante driemaandelijkse dividend op zak.
Ageas lijkt mij ook heel interessant. VGP, Moury Construct en Immobel moet ik nog verder onderzoeken. Proximus vind ik interessant met het oog op de 5G ontwikkeling en het feit dat het aandeel nu laag staat t.o.v. pre-Covid.DonDraper schreef: ↑17 maart 2021, 13:06Ik vermoed dat je niet enkel het criterium van hoog dividendrendement hebt genomen, maar ook jaarlijks een gegarandeerd dividend en bij voorkeur stijgend. In die zin zou je Lotus Bakeries nog kunnen toevoegen, groeiaandeel met jaarlijks een stijgend dividend.ruthless schreef: ↑16 maart 2021, 22:08 Beste Spaargidsers,
Ik ben momenteel bezig met het opbouwen van een dividendportefeuille die zal dienen voor het afbetalen van mijn appartementskosten. Na heel wat research heb ik de volgende selectie gemaakt:
- Koninklijke Ahold Delhaize
- Volkswagen
- Nestle
- Total
- Shell
- Telenet
- Proximus
- Cofinimmo
- GBL
- Elia
- Gimv
- AB InBev
- ASML Holding
- Tinc
- GlaxoSmithkline
- IBM
Zijn er nog aandelen die jullie aanraden?
Misschien feedback op de selectie die ik tot dusver gemaakt heb?
Het is mooi meegenomen als ik kan profiteren van het post-Covid herstel van sommige aandelen (ik kijk naar jou Shell, Proximus,...) naast het mooie dividend dat deze aandelen mij bieden.
(ik ben me ervan bewust dat het interessanter is om te kiezen voor Belgische aandelen vanwege dubbele Roerende Voorheffing op buitenlandse aandelen)
Alvast bedankt!
Volgens mij zou je ook nog VGP, Moury Construct en Immobel kunnen toevoegen die jaarlijks hun dividenden proberen te verhogen.
Dan is er nog Ageas die volgens mij in iedere dividendportefeuille thuis hoort. Het dividend is nu wel gelijk gebleven, maar toch een mooi dividendrendement. Het aandeel is een mooie mix van dividend en groei, met het groeiverhaal in Azië in het achterhoofd.
Persoonlijk zou ik geen Proximus of Telenet opnemen, ik geloof niet dat dergelijke dividenden houdbaar zijn in de toekomst.
-
anonymous8
Laat me raden, euh...euh...zzzzzB7H4long schreef: ↑17 maart 2021, 09:31Laat me de vraag expliciet stellen.
Waarom wil je zo nodig 30% van de opbrengst van je beleggingen aan de staat geven om je appartement af te betalen? Er bestaan eenvoudige manieren om de volledige opbrengst van je beleggingen aan te kunnen wenden voor je appartement.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Unilever als belg best kopen in amsterdam of londen?
Als je ze koopt in amsterdam is er dan ook geen dubbele roerende voorheffing meer?
Nee, het is een brits bedrijf die onder de britse wetgeving valt.Dus geen dubbele dividendbelasting ook al koop je het aan op amsterdamse beurs
Afgelopen weekend deze bevinding gedaan met eigen portfolio.Als ik alle aandelen zou verkopen die aan faire waarde en overwaardering noteren,hou ik nog nauwelijks namen over!! (faire waarde volgens eigen berekeningen)
Zelfde oefening met aandelen op "all-time-highest".Hou ik wel wat meer over maar dan toch nog een ernstige kaalslag.
Dit zijn signalen die men niet mag negeren!
Aan alle beginners:de beurzen zijn enkel nog goed om eens je grote teen in te steken,niks meer, anders zou je wel eens kunnen verbranden.....
Zelfde oefening met aandelen op "all-time-highest".Hou ik wel wat meer over maar dan toch nog een ernstige kaalslag.
Dit zijn signalen die men niet mag negeren!
Aan alle beginners:de beurzen zijn enkel nog goed om eens je grote teen in te steken,niks meer, anders zou je wel eens kunnen verbranden.....
Wat ons tot de vraag brengt: waarom verkoop je ze dan niet?
Bij mij zit het eigenlijk nog wel goed qua waarderingen...
Veel die sterk gestegen zijn, een paar die toch redelijk hoog staan, maar niks alarmerend
En zeker nog genoeg potentieel naar boven...
Bij mij zit het eigenlijk nog wel goed qua waarderingen...
Veel die sterk gestegen zijn, een paar die toch redelijk hoog staan, maar niks alarmerend
En zeker nog genoeg potentieel naar boven...
Jazeker .Deze morgen verkooporders in gegeven.(stond al met veel cash).Natuurlijk die centrale banken spoken wat uit en het kan van zotter (zot zijn we al gepaseerd) naar geheel kierewiet gaan! De dag dat ze zelf rechtstreeks aandelen aankopen kun je nog veel winst meepakken.Jaaa,beleggen begint toch dansen op een slappe koord te worden.....
-
amturingas
- Verbannen Gebruiker

Lijkt een interessante strategie.Divi schreef: ↑22 maart 2021, 10:10 Jazeker .Deze morgen verkooporders in gegeven.(stond al met veel cash).Natuurlijk die centrale banken spoken wat uit en het kan van zotter (zot zijn we al gepaseerd) naar geheel kierewiet gaan! De dag dat ze zelf rechtstreeks aandelen aankopen kun je nog veel winst meepakken.Jaaa,beleggen begint toch dansen op een slappe koord te worden.....
Maar dan kun je best ook volgen wat op de financiële markten gebeurt. Je hebt het moment gemist in Japan.
Maar er zijn nog centrale banken. Misschien mis je de volgende keer de kans niet?
Goh . Ik heb zoveel gemist op de japanse beurs,zeker als ik was ingestapt in 1990.
En ik heb zo een fijn gevoel gemist tussen 1990 en 2012.
En vanaf 2012 nog zo een fijn gevoel bij muntontwaarding....
Herinner mij de lessen economie eind de jaren tachtig nog.Het japanse model nog moeten leren. Er was niks beters....
In 1990 ontplofte het!
Zouden ze nu al in de lessen economie het MMT -model aanleren
???
En ik heb zo een fijn gevoel gemist tussen 1990 en 2012.
En vanaf 2012 nog zo een fijn gevoel bij muntontwaarding....
Herinner mij de lessen economie eind de jaren tachtig nog.Het japanse model nog moeten leren. Er was niks beters....
In 1990 ontplofte het!
Zouden ze nu al in de lessen economie het MMT -model aanleren