Opbrengsteigendom kopen/verkopen & motivatie van verkoper?
Opbrengsteigendom kopen/verkopen & motivatie van verkoper?
Hey,
Ik was wat aan het surfen online binnen vastgoedsites toen ik botste op een opbrengsteigendom regio Kortrijk (dicht bij het centrum). Gaat over 1 huis met 2 studio's op gelijkvloers en 1 appt erboven.
Kostprijs ligt net iets onder de €300K
Vraag:
1) als ik de berekening maak, dan komt het cashflow positive uit. 2x €400/maand studio verhuur & €750 appt verhuur, wanneer ik het af te lossen bedrag daarnaast plaats op 22 jaar (in mijn geval) dan schoot er elke maand een +€420 over. Goed om bepaalde kosten mee te betalen/te renoveren.
2) wat is de motivatie om een opbrengsteneigendom te verkopen? Wellicht idiote vraag, maar is dat om dat ze snel cash nodig hebben dan of teveel problemen met huurders of? Een exact antwoord is er wellicht niet, maar heeft iemand ervaring ermee? Lijkt me ergens vreemd..
3) van vrienden hoor ik dat ze via Airbnb in Kortrijk eig snel €850 à €1300/maand verdienen, met kamer in hun huis en geen aparte studio. Vanaf €5K moeten ze wel extra belastingen betalen, maar dit lijkt me zelf interessanter om 1 studio op die manier te verhuren (mits extra werk en onzekerheid dat het altijd verhuurd zal zijn).
Wat is jullie mening?
Ik was wat aan het surfen online binnen vastgoedsites toen ik botste op een opbrengsteigendom regio Kortrijk (dicht bij het centrum). Gaat over 1 huis met 2 studio's op gelijkvloers en 1 appt erboven.
Vraag:
1) als ik de berekening maak, dan komt het cashflow positive uit. 2x €400/maand studio verhuur & €750 appt verhuur, wanneer ik het af te lossen bedrag daarnaast plaats op 22 jaar (in mijn geval) dan schoot er elke maand een +€420 over. Goed om bepaalde kosten mee te betalen/te renoveren.
2) wat is de motivatie om een opbrengsteneigendom te verkopen? Wellicht idiote vraag, maar is dat om dat ze snel cash nodig hebben dan of teveel problemen met huurders of? Een exact antwoord is er wellicht niet, maar heeft iemand ervaring ermee? Lijkt me ergens vreemd..
3) van vrienden hoor ik dat ze via Airbnb in Kortrijk eig snel €850 à €1300/maand verdienen, met kamer in hun huis en geen aparte studio. Vanaf €5K moeten ze wel extra belastingen betalen, maar dit lijkt me zelf interessanter om 1 studio op die manier te verhuren (mits extra werk en onzekerheid dat het altijd verhuurd zal zijn).
Wat is jullie mening?
Aandelen: ABI / Accenture / ING / Renault / Arcelor Mittal
Re: Opbrengsteigendom kopen/verkopen & motivatie van verkoper?
Zijn ze vergund als " studio" en is de brandveilgheid controle in orde ??
Elk apparte meters - bel en brievenbus?
Vluchtvoorzieningen
Brand- en rookmelders
Sanitair en badkamer
Geluidswerende maatregelen
Je appartementen /studios zullen moeten beantwoorden aan de EPB-eisen.
Elk apparte meters - bel en brievenbus?
Vluchtvoorzieningen
Brand- en rookmelders
Sanitair en badkamer
Geluidswerende maatregelen
Je appartementen /studios zullen moeten beantwoorden aan de EPB-eisen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Te veel problemen met slechte betalers ? In corona-tijden krijg je die zeker niet buiten.ThomasB schreef: ↑7 juni 2020, 19:19 Hey,
Vraag:
Wat is jullie mening?
als ik woord "huurder" hoor krijg ik koude rillingen....
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
Elk opbrengsteigendom heeft een huurder. Dat lijkt me logisch.
Je moet uitrekenen hoeveel het rendement is, hoeveel de buffer is bij niet betaling, en hoeveel werk je eraan hebt. Ik ken mensen die goed verdienen met het verhuren van 30 kleine huizen, en op zich is dat allemaal goed en wel, maar dat is een voltijdse job. Dat geld zouden ze beter in de beurs steken, waar het een hoger rendement oplevert.
Laatst gewijzigd door Roo op 8 juni 2020, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
1) Als je goede huurders hebt zal die berekening wel kloppen, als je slechte huurders hebt kan het zijn dat je er geld bovenop moet leggen.ThomasB schreef: ↑7 juni 2020, 19:19 Vraag:
2) Zie 1. Meestal is de motivatie om te verkopen dat men de miserie met huurders beu is. Als men dan de rekensom maakt, blijkt dat het heel weinig centen zijn voor soms heel veel miserie.
Dit is mijn mening maar, en het is niet meer dan een mening. Ik zou hier in België (en vooral vlaanderen) voorlopig? helemaal niks meer doen, zowel met vastgoed als met iets anders. We leven hier in een failed state met schulden en een begrotingstekort die met het corona-verhaal nu helemaal de pan uit swingen. Vroeg of laat gaan we die rekening gepresenteerd krijgen, en we merken het nu eigenlijk al.
De mentaliteit hier (marxistisch tot en met wat mij betreft) is ook niet bepaald mals voor de ondernemende mens die de handen uit de mouwen wil steken. Ze breken je kot af en vinden dat normaal omdat 'je toch geld genoeg hebt'. Voorts is er nog huurwetgeving op maat van kwaadwillige huurders die zo'n zaken helemaal in de hand werkt. Als je er toch aan wil beginnen zou ik die wetgeving van voor tot achter lezen en dat een paar keer herhalen tot je zeker weet wat de risico's zijn die je neemt. Je zou bv. huur kunnen moeten terugbetalen omdat je niet aan één van de 26324 regeltjes voldeed.
Nog iets dat heel hard opvalt (ik heb deze piste ook bewandeld over de grens), is de arrogantie van de ambtenarij hier te lande. Soms moet je al eens naar een instantie voor wat papierwerk, hier altijd dat vuile "wat komt ge eigenlijk doen?"; "wel, ik moet u dit formulier bezorgen want ander eindig ik aan de galg nadat jullie alles in beslag genomen hebben". Elders was dat tot nog toe altijd "wat kan ik voor u doen?". Een verademing op zich.
Toch maar heel goed nadenken en de juiste info verzamelen voordat je je in het avontuur stort.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Ok bedankt voor de reacties.
Nu, het is sowieso geen beslissing over één nacht ijs + ik zou moeten zien wat er financieel haalbaar is. Eens het afbetaald is, kan het wel beter zijn, maar ik begrijp dat het niet gemakkelijk is.
Toch maar eens kijken om de garage om te bouwen tot airbnb en gaan tot de limiet van €5K, + wat nieuwe mensen leren kennen :-)
De garage staat daar toch lekker niks te doen en voldoen aan de wetgeving neem ik er daar graag bij.
Thx!
Nu, het is sowieso geen beslissing over één nacht ijs + ik zou moeten zien wat er financieel haalbaar is. Eens het afbetaald is, kan het wel beter zijn, maar ik begrijp dat het niet gemakkelijk is.
Toch maar eens kijken om de garage om te bouwen tot airbnb en gaan tot de limiet van €5K, + wat nieuwe mensen leren kennen :-)
De garage staat daar toch lekker niks te doen en voldoen aan de wetgeving neem ik er daar graag bij.
Thx!
Aandelen: ABI / Accenture / ING / Renault / Arcelor Mittal