opbrengsten omzetten in percenten
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
centjessparen
- Full Member

- Contacteer:
opbrengsten omzetten in percenten
Ik weet niet goed waar ik het moet zetten en waar ik het moet zoeken.
Hoe zou je een bestand kunnen maken om voor alles wat je hebt de opbrengst (plus en min) te berekenen.
Ik bedoel voor je spaarrekeningen, iets minder moeilijk omdat je de intrest kent en als je het een jaar onaangeroerd laat weet je de opbrengst. Ik heb het dan niet over de spaarrekening die je eventueel gebruikt voor verrichten, vermoedelijk staat er niet gigantisch veel op en als deze bij rabo staan hebt dan kan je het op de site al raadplegen (is toevallig bij mij zo).
Voor je termijnrekeningen- ook niet zo moeilijk-meestal vaste rente
voor je periodieke beleggingen-al wat anders lijkt mij
voor je aandelen- ook niet gemakkelijk
Hoe dit dan in een jaartabel gieten zodat je weet wat je jaarlijks rendement is van alles bij elkaar in % (vb 3% is de opbrengst van al je bezittingen voor een jaar), iemand een idee
.
Hoe zou je een bestand kunnen maken om voor alles wat je hebt de opbrengst (plus en min) te berekenen.
Ik bedoel voor je spaarrekeningen, iets minder moeilijk omdat je de intrest kent en als je het een jaar onaangeroerd laat weet je de opbrengst. Ik heb het dan niet over de spaarrekening die je eventueel gebruikt voor verrichten, vermoedelijk staat er niet gigantisch veel op en als deze bij rabo staan hebt dan kan je het op de site al raadplegen (is toevallig bij mij zo).
Voor je termijnrekeningen- ook niet zo moeilijk-meestal vaste rente
voor je periodieke beleggingen-al wat anders lijkt mij
voor je aandelen- ook niet gemakkelijk
Hoe dit dan in een jaartabel gieten zodat je weet wat je jaarlijks rendement is van alles bij elkaar in % (vb 3% is de opbrengst van al je bezittingen voor een jaar), iemand een idee
Re: opbrengsten omzetten in percenten
Maak een spreadsheet met 4 kolommen:
Kolom A = waarde van de belegging in het begin van het jaar
Kolom B = waarde van de belegging op het einde van het jaar (of op dit ogenblik)
Kolom C = opbrengst of verlies = verschil tussen kolommen B en A
Kolom D = percentage winst of verlies = kolom C gedeeld door kolom A en vermenigvuldigd met 100.
Maak voor iedere belegging die je hebt een lijn.
Maak totalen van kolommen A en B en pas de formules in kolommen C en D ook toe op die totalen om de gezamenlijke opbrengst te weten van heel je belegd vermogen.
Kolom A = waarde van de belegging in het begin van het jaar
Kolom B = waarde van de belegging op het einde van het jaar (of op dit ogenblik)
Kolom C = opbrengst of verlies = verschil tussen kolommen B en A
Kolom D = percentage winst of verlies = kolom C gedeeld door kolom A en vermenigvuldigd met 100.
Maak voor iedere belegging die je hebt een lijn.
Maak totalen van kolommen A en B en pas de formules in kolommen C en D ook toe op die totalen om de gezamenlijke opbrengst te weten van heel je belegd vermogen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
centjessparen
- Full Member

- Contacteer:
bedankt, lijkt mij zeer nuttig en gemakkelijk uitvoerbaar.
vergeet wel niet de inflatie af te trekken...
Ben je al eens gaan kijken naar de voorbeeldportefeuilles op fondsenensicavs : daar vind je een voorbeeld.centjessparen schreef:bedankt, lijkt mij zeer nuttig en gemakkelijk uitvoerbaar.
http://fondsenensicavs.skynetblogs.be/6 ... tefeuille/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zijn er kolommen die je niet interessant vindt, dan laat je die gewoon weg.
Het kan ook interessant zijn om het jaarlijks rendement te gaan berekenen in plaats van de meerwaarde ( de winst die je gemaakt hebt ). Na een paar jaar zegt bijv +23,2 % niet zo veel meer want het zou kunnen dat het eigenlijke rendement nauwelijks beter is of misschien zelfs slechter dan een spaarboekje. Daarvoor moet de belegging wel minstens één jaar lopen omdat de formule anders de winst of het verlies over enkele weken gaat extrapoleren en dan krijg je astronomische winsten of verliezen...
Vragen over de verschillende kolommen altijd welkom.
Formules om in excel in te brengen ook geen probleem