Opeens beschikking over aanzienlijke som geld
Opeens beschikking over aanzienlijke som geld
Dag iedereen,
Ik ben nieuw hier op het forum en dat is niet toevallig. Ik ben namelijk op zoek naar tips/advies over wat en wat net niet te doen indien je opeens, van de ene dag op de andere beschikking hebt over een aanzienlijk bedrag. In mijn geval zit het zo:
In 2016 heb ik tijdens het uitoefenen van een studentenjob een vrij ernstig arbeidsongeval gehad waarbij ik met mijn hand in machine terecht gekomen ben. Lang verhaal kort: de politie, arbeidsinspectie enzovoort zijn, zoals gebruikelijk bij een ongeval van die proportie ter plaatse gekomen. Vaststellingen gedaan, verslag opgesteld en wat bleek: de machine in kwestie was met letterlijk niets in orde wat de veiligheidsvoorschriften betreft. Bovendien hadden ze me die dag als jobstudent een taak gegeven waar ik absoluut niet voor bevoegd was. Resultaat, 8 operaties later: rechterwijsvinger geamputeerd, duim kan ik nog beperkt bewegen en ik heb amper gevoel in ongeveer de helft van mijn hand. Blijvende fysieke arbeidsongeschiktheid van 18%.
Vervolgens heb ik, op aanraden van de arbeidsinspectie en gewapend met hun vernietigende verslag inzake de veiligheid van de betreffende machine en de onderneming in het algemeen een advocaat onder de arm genomen om het causaal verband en dus de verantwoordelijkheid van het ongeval bij mijn werkgever te leggen wegens ernstige nalatigheid. Nu, 4 jaar, een beroeps en casatieprocedure en vele duizenden euro’s advocaatkosten later heb ik deze rechtszaak gewonnen en hiervoor een schadevergoeding van €197.500 kunnen afdwingen.
Nu dit verhaal eindelijk achter de rug is vraag ik me natuurlijk af wat ik best met dit geld kan gaan doen om op zijn minst inflatie te voorkomen en liefst nog een rendement te behalen zonder hiervoor al te grote risico’s te nemen. Inclusief spaargeld en een bedrag dat ik van mijn ouders kreeg heb ik beschikking over €230.000. Regelmatig wordt ik gebeld door banken (hoe komen die trouwens aan mijn nummer?) die me vervolgens hun financiële producten proberen te verkopen. Is het een goed idee hierop in te gaan? Waarom wel/niet?
Alvast bedankt!
Ik ben nieuw hier op het forum en dat is niet toevallig. Ik ben namelijk op zoek naar tips/advies over wat en wat net niet te doen indien je opeens, van de ene dag op de andere beschikking hebt over een aanzienlijk bedrag. In mijn geval zit het zo:
In 2016 heb ik tijdens het uitoefenen van een studentenjob een vrij ernstig arbeidsongeval gehad waarbij ik met mijn hand in machine terecht gekomen ben. Lang verhaal kort: de politie, arbeidsinspectie enzovoort zijn, zoals gebruikelijk bij een ongeval van die proportie ter plaatse gekomen. Vaststellingen gedaan, verslag opgesteld en wat bleek: de machine in kwestie was met letterlijk niets in orde wat de veiligheidsvoorschriften betreft. Bovendien hadden ze me die dag als jobstudent een taak gegeven waar ik absoluut niet voor bevoegd was. Resultaat, 8 operaties later: rechterwijsvinger geamputeerd, duim kan ik nog beperkt bewegen en ik heb amper gevoel in ongeveer de helft van mijn hand. Blijvende fysieke arbeidsongeschiktheid van 18%.
Vervolgens heb ik, op aanraden van de arbeidsinspectie en gewapend met hun vernietigende verslag inzake de veiligheid van de betreffende machine en de onderneming in het algemeen een advocaat onder de arm genomen om het causaal verband en dus de verantwoordelijkheid van het ongeval bij mijn werkgever te leggen wegens ernstige nalatigheid. Nu, 4 jaar, een beroeps en casatieprocedure en vele duizenden euro’s advocaatkosten later heb ik deze rechtszaak gewonnen en hiervoor een schadevergoeding van €197.500 kunnen afdwingen.
Nu dit verhaal eindelijk achter de rug is vraag ik me natuurlijk af wat ik best met dit geld kan gaan doen om op zijn minst inflatie te voorkomen en liefst nog een rendement te behalen zonder hiervoor al te grote risico’s te nemen. Inclusief spaargeld en een bedrag dat ik van mijn ouders kreeg heb ik beschikking over €230.000. Regelmatig wordt ik gebeld door banken (hoe komen die trouwens aan mijn nummer?) die me vervolgens hun financiële producten proberen te verkopen. Is het een goed idee hierop in te gaan? Waarom wel/niet?
Alvast bedankt!
Re: Opeens beschikking over aanzienlijke som geld
"Regelmatig wordt ik gebeld door banken (hoe komen die trouwens aan mijn nummer?)"
Als je daar geen klant bent, is mij dat ook een raadsel ?
Misschien geeft de verzekering het wel door ? mag niet, maar krijgen ze misschien onder tafel een percentje ?
Als je daar geen klant bent, is mij dat ook een raadsel ?
Misschien geeft de verzekering het wel door ? mag niet, maar krijgen ze misschien onder tafel een percentje ?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je hebt het geld nu nog niet. Zet het voorlopig op een spaarrekening, en kijk rustig de kat uit de boom..
Onthou vooral dat degenen die u bellen maar 1 opdrachtgever hebben voor wie ze geld moeten verdienen, en dat ben niet jij...
Neem rustig uw tijd, inflatie bestaat, maar een paar maanden rendement mislopen is op lange termijn minder erg dan overhaast een slechte investeringsbeslissing nemen onder druk van een opdringerige “adviseur” die zijn target moet halen.
Neem rustig uw tijd, inflatie bestaat, maar een paar maanden rendement mislopen is op lange termijn minder erg dan overhaast een slechte investeringsbeslissing nemen onder druk van een opdringerige “adviseur” die zijn target moet halen.
Moet je daar geen belastingen op betalen?
Voor zover ik mij herinner zijn dagvergoedingen onderworpen aan RSZ & bedrijfsvoorheffing. Maar aangezien het hier om een invaliditeitsuitkering gaat die lager is dan 20% is er sowieso geen bedrijfsvoorheffing. Bedrijfsvoorheffing wordt op een invaliditeitsuitkering enkel toegepast op het verschil dat hoger is dan 20%. Dus indien je invaliditeit 50% zou zijn, moet je op 30% bedrijfsvoorheffing betalen.
Alleen is het mij onduidelijk wat er in het bedrag van TS zit. Ik dacht immers dat er in het kader van arbeidsongevallen gewerkt werd met een jaarlijkse vergoeding tot de consolidatie en daarna met een jaarlijkse rente. Maar hier is er blijkbaar ineens een storting gedaan? Als ik TS was, zou ik alleszins toch maar eens navragen of hij op een deel van het bedrag toch geen RSZ/bedrijfsvoorheffing zou moeten betalen, vooraleer te beginnen investeren.
Alleen is het mij onduidelijk wat er in het bedrag van TS zit. Ik dacht immers dat er in het kader van arbeidsongevallen gewerkt werd met een jaarlijkse vergoeding tot de consolidatie en daarna met een jaarlijkse rente. Maar hier is er blijkbaar ineens een storting gedaan? Als ik TS was, zou ik alleszins toch maar eens navragen of hij op een deel van het bedrag toch geen RSZ/bedrijfsvoorheffing zou moeten betalen, vooraleer te beginnen investeren.
Je schrijft nergens hoe oud/jong je bent.
Maar misschien kan je het gebruiken om een appartement of woning te kopen.
Maar misschien kan je het gebruiken om een appartement of woning te kopen.
Je hebt de invaliditeitsuitkering die hij zal ontvangen maar daarnaast heeft hij een schadevergoeding gekregen ... dat is dat bedrag die hij in één keer heeft ontvangen van het bedrijf die hij aangeklaagd heeft ... dat staat totaal los van de invaliditeitsuitkering ... of er daarop belasting moet betaald worden zou ik betwijfelen, het is namelijk een SCHADEvergoeding en geen inkomen.NS2SN schreef: ↑15 oktober 2020, 09:51 Voor zover ik mij herinner zijn dagvergoedingen onderworpen aan RSZ & bedrijfsvoorheffing. Maar aangezien het hier om een invaliditeitsuitkering gaat die lager is dan 20% is er sowieso geen bedrijfsvoorheffing. Bedrijfsvoorheffing wordt op een invaliditeitsuitkering enkel toegepast op het verschil dat hoger is dan 20%. Dus indien je invaliditeit 50% zou zijn, moet je op 30% bedrijfsvoorheffing betalen.
Aangezien het over een studentenjob gaat en het van 4 jaar geleden is zou zijn leeftijd ergens tussen 20 - 25 moeten liggen.
Hetgeen je kan krijgen van een arbeidsongevallenverzekeraar is wettelijk bepaald (TWO, BWO & hulp van derden). Andere vergoedingen (gemeen recht) horen daar normaal gezien niet bij tenzij de immuniteitsregel ten gevolge van zwaarwichtige inbreuken zou doorbroken zijn... Wat gezien het verslag van de arbeidsinspectie hier wel eens het geval zou kunnen zijn maar dat is gissen zonder extra info van TS.
Werkgevers genieten in België inderdaad van een juridische constructie die immuniteit wordt genoemd. Hierdoor kunnen werknemers in geval van een arbeidsongeval in 99% van de gevallen geen schadeclaims vorderen tegen de werkgever, tenzij zware inbreuken op de wet betreffende het welzijn van werknemers bij de uitvoering van hun werk kunnen worden aangehaald en bewezen. In ruil voor deze immuniteit zijn werkgevers verplicht een arbeidsongevallenverzekering aan te gaan.
De rechtszaak die ik aangespannen heb tegen mijn werkgever had dan ook als doel de immuniteit van mijn toenmalige werkgever te doorbreken om die geleden schade die niet gedekt wordt door de arbeidsongevallenverzekeraar (esthetische schade, genoegenschade, compensatie voor pijn en smarten enz...) te verhalen bij de werkgever. Op deze claim heb ik geen belastingen moeten betalen. Op alle vergoedingen, compensaties en invaliditeitsuitkeringen die ik ontvang van de arbeidsongevallenverzekeraar (Allianz) betaal ik wel belastingen.
De rechtszaak die ik aangespannen heb tegen mijn werkgever had dan ook als doel de immuniteit van mijn toenmalige werkgever te doorbreken om die geleden schade die niet gedekt wordt door de arbeidsongevallenverzekeraar (esthetische schade, genoegenschade, compensatie voor pijn en smarten enz...) te verhalen bij de werkgever. Op deze claim heb ik geen belastingen moeten betalen. Op alle vergoedingen, compensaties en invaliditeitsuitkeringen die ik ontvang van de arbeidsongevallenverzekeraar (Allianz) betaal ik wel belastingen.
Klopt wat je zegt ivm de schadevergoeding. Ik ben trouwens 23 jaar.geebee schreef: ↑15 oktober 2020, 10:55Je hebt de invaliditeitsuitkering die hij zal ontvangen maar daarnaast heeft hij een schadevergoeding gekregen ... dat is dat bedrag die hij in één keer heeft ontvangen van het bedrijf die hij aangeklaagd heeft ... dat staat totaal los van de invaliditeitsuitkering ... of er daarop belasting moet betaald worden zou ik betwijfelen, het is namelijk een SCHADEvergoeding en geen inkomen.NS2SN schreef: ↑15 oktober 2020, 09:51 Voor zover ik mij herinner zijn dagvergoedingen onderworpen aan RSZ & bedrijfsvoorheffing. Maar aangezien het hier om een invaliditeitsuitkering gaat die lager is dan 20% is er sowieso geen bedrijfsvoorheffing. Bedrijfsvoorheffing wordt op een invaliditeitsuitkering enkel toegepast op het verschil dat hoger is dan 20%. Dus indien je invaliditeit 50% zou zijn, moet je op 30% bedrijfsvoorheffing betalen.
Aangezien het over een studentenjob gaat en het van 4 jaar geleden is zou zijn leeftijd ergens tussen 20 - 25 moeten liggen.