Open Banking: wat komt er allemaal aan?
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
-
- Hero Member
- Contacteer:
Open Banking: wat komt er allemaal aan?
In het kader van de PSD2-wetgeving/open banking hebben we de laatste maanden gezien dat het gevecht om "DE app" toch wel begonnen is. KBC bijvoorbeeld biedt op vandaag al een ticket service van De Lijn aan, heeft 4411 geïntegreerd, laat toe accounts van andere banken toe te voegen en voegt binnenkort NMBS ook toe.
Kan iemand de initiatieven van andere banken even toelichten? Ik heb enkel weet van de initiatieven van KBC en Belfius, al de rest heeft bij mijn weten de boot tot nu toe gemist?
Kan iemand de initiatieven van andere banken even toelichten? Ik heb enkel weet van de initiatieven van KBC en Belfius, al de rest heeft bij mijn weten de boot tot nu toe gemist?
Re: Open Banking: wat komt er allemaal aan?
De meerwaarde , iet of wat spaar gidser heeft een abbo bij de lijn toch de oudjes.Jiraisking schreef: ↑30 oktober 2018, 08:53 In het kader van de PSD2-wetgeving/open banking hebben we de laatste maanden gezien dat het gevecht om "DE app" toch wel begonnen is. KBC bijvoorbeeld biedt op vandaag al een ticket service van De Lijn aan, heeft 4411 geïntegreerd, laat toe accounts van andere banken toe te voegen en voegt binnenkort NMBS ook toe.
Al eens de prijs gezien van een ticket t.o.v bvb een rittenkaart.
Allemaal makkelijk maar pokkeduur .
Dus mooie Kbc toevoeging maar kassa voor iedereen behalve voor gebruiker.
Toch zo makkelijk he wat Kbc doet graaien maar.
Estate Guru believer.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
KBC laat het toe om een andere bank te bekijken vanop hun eigen app..
Dat heb ik ook al gehoord. Ook zo van Belfius.
Maar verder dan een lijst aan te kruisen van de banken waar je klant bent en waarmee je geinteresseerd bent te werken, is het hier nog niet gekomen.
Ik kan nog altijd geen enkele andere bank(rekening) consulteren via de app van Belfius of KBC.
Na het ingeven van de banken waar je klant bent komt er op het scherm dat Kbc of Belfius je zullen verwittigen als je rekeningen bij die bank kan raadplegen. En dan hoorde ik er verder niets meer over..
Schijnbeweging of voorbereiding. Nog geen feit.
De Lijn : kompleet nutteloos. Ze ondersteunen SMS tickets en wie heeft er geen telefoon bij zich. Mag ook een oude Nokia zijn. Een M-ticket kan al voor iedereen met een smartphone.
Parkeren via 4411 kon al via SMS. Heb ik mijn KBC app daarvoor dan nodig ?
Dan kan je zeggen : ja, maar wat als je prepaid klant bent en je niet genoeg geld op je kaart hebt staan. Wat een niche-markt. Geeuuuwwww... Wat als er op je rekening ook niets staat ? Als je dat systeem wil gebruiken moet je geld hebben natuurlijk.
Dus ja ...iedereen met KBC mobile in zijn zak kon waarschijnlijk eerder al gewoon een M ticket kopen, maar dan zonder KBC. Allemaal redelijk belachelijk, dergelijke initiatieven.
Het wordt een rommeltje op die manier.
Ze kunnen nog een functie toevoegen om het verschil te weten tussen chocopasta en confituur. Dat kan ik nu ook al met mijn eigen hardware : mijn ogen.
Maar verder dan een lijst aan te kruisen van de banken waar je klant bent en waarmee je geinteresseerd bent te werken, is het hier nog niet gekomen.
Ik kan nog altijd geen enkele andere bank(rekening) consulteren via de app van Belfius of KBC.
Na het ingeven van de banken waar je klant bent komt er op het scherm dat Kbc of Belfius je zullen verwittigen als je rekeningen bij die bank kan raadplegen. En dan hoorde ik er verder niets meer over..
De Lijn : kompleet nutteloos. Ze ondersteunen SMS tickets en wie heeft er geen telefoon bij zich. Mag ook een oude Nokia zijn. Een M-ticket kan al voor iedereen met een smartphone.
Parkeren via 4411 kon al via SMS. Heb ik mijn KBC app daarvoor dan nodig ?
Dan kan je zeggen : ja, maar wat als je prepaid klant bent en je niet genoeg geld op je kaart hebt staan. Wat een niche-markt. Geeuuuwwww... Wat als er op je rekening ook niets staat ? Als je dat systeem wil gebruiken moet je geld hebben natuurlijk.
Dus ja ...iedereen met KBC mobile in zijn zak kon waarschijnlijk eerder al gewoon een M ticket kopen, maar dan zonder KBC. Allemaal redelijk belachelijk, dergelijke initiatieven.
Het wordt een rommeltje op die manier.
Ze kunnen nog een functie toevoegen om het verschil te weten tussen chocopasta en confituur. Dat kan ik nu ook al met mijn eigen hardware : mijn ogen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik kan anders via mijn KBC app ondertussen mijn ING-rekening zien, dus dit systeem werkt wel degelijk al. Alleen dien je elke keer de identificatie te overlopen om je gegevens te vernieuwen.haelewyn schreef: ↑30 oktober 2018, 10:11 KBC laat het toe om een andere bank te bekijken vanop hun eigen app..
Ik denk ook niet dat je de initiatieven zo zwart/wit moet bekijken, uiteraard zijn dit geen nieuwigheden, wat nieuw is dat je alles vanuit één app zal kunnen doen. Dat KBC hier al zover in staat doet vermoeden dat er nog 10tallen initiatieven zullen volgen de komende jaren.
Heb zelf 4411 al is gebruikt en ik moet zeggen: het is wel een meerwaarde om het via KBC te doen, je ziet elk moment hoeveel minuten je gerparkeerd staat, stopt automatisch, je krijgt slimme meldingen en je hoeft niet te betalen via je mobiel abbonnement maar wordt gewoon rechtsstreeks gecrediteerd van je zichtrekening: qua gebruiksgemak is dit sterker dan eender wat er al bestaat op vandaag. geen gedoe meer met sms'en etc.
Ik geloof het graag, maar ik vind bankieren via internet al één van de topideeën om smartphones of tablets te hebben.
Mijn schoenen zijn fantastisch om mee rond te lopen. Ze moeten daar voor mijn part geen ingebouwde verklikker voor Facebook vrienden in de nabije omgeving bij installeren. Ik koop ze TOCH.
Die met een FB verklikker zou ik bewust laten staan
Wel : het beste internetbankieren lokt klanten.
Maar sommige concurrenten (BNP om er maar één te noemen) zien nu ook niet bepaald een leegloop door het omgekeerde.
Het is zoals met een auto. Je aanvaardt wat er is en wat er niet is, is voor ooit eens ?
Het is een beetje zoals met het gemak van contactloos betalen.
Ja, het is makkelijker. Neen, het is niet onmisbaar of het maakt mijn leven niet fantastisch meer aangenaam.
Zal er eens achteraan moeten gaan. Net zoals met Belfius want daar bleef het voor mij tot nu toe ook bij de belofte.
Mijn schoenen zijn fantastisch om mee rond te lopen. Ze moeten daar voor mijn part geen ingebouwde verklikker voor Facebook vrienden in de nabije omgeving bij installeren. Ik koop ze TOCH.
Die met een FB verklikker zou ik bewust laten staan

Wel : het beste internetbankieren lokt klanten.
Maar sommige concurrenten (BNP om er maar één te noemen) zien nu ook niet bepaald een leegloop door het omgekeerde.
Het is zoals met een auto. Je aanvaardt wat er is en wat er niet is, is voor ooit eens ?
Het is een beetje zoals met het gemak van contactloos betalen.
Ja, het is makkelijker. Neen, het is niet onmisbaar of het maakt mijn leven niet fantastisch meer aangenaam.
Ze zijn vooruit gegaan zonder het me te vertellen (hadden ze beloofd) of ik heb het nog niet gemerkt dat ze me een bericht gestuurd hebben... ergens ...Jiraisking schreef: ↑30 oktober 2018, 10:37 Ik kan anders via mijn KBC app ondertussen mijn ING-rekening zien, dus dit systeem werkt wel degelijk al. Alleen dien je elke keer de identificatie te overlopen om je gegevens te vernieuwen.
Zal er eens achteraan moeten gaan. Net zoals met Belfius want daar bleef het voor mij tot nu toe ook bij de belofte.
Momenteel zitten ze in een tussenfase.
De bedoeling is dus inderdaad dat je in theorie maar 1 app nodig hebt om al je bankzaken te doen.
Alle banken moeten een API hebben waar die apps mee kunnen connecteren om je saldo te zien, verrichtingen te doen etc.
Als ik me niet vergis, zouden de banken die APIs klaar moeten hebben ergens volgend jaar (ik vind de exacte datum niet direct terug).
De apps die het momenteel aanbieden, werken met een tussenoplossing:
Je kan reeds betalingen doen via de app van bankX vanaf je rekening bij BankY, maar bankX heeft nog geen directe toegang tot die rekening bij bankY. Het werkt nu nog via een domiciliëringsopdracht.
Eigenlijk komt het erop neer dat je in de toekomst de bank gaat loskoppelen van de diensten. Dus de banken leveren een rekening en 3de partijen kunnen de diensten erop leveren. Dus bijvoorbeeld payconiq of bancontact of facebook of google of jij/ik kunnen een app maken waarmee je transacties kunt doen van de ene naar de andere rekening.
Langs de ene kant kan dat een positieve kant hebben:
* Meer concurrentie (vroeger waren bancontact/visa etc leaders en dat vertaalde zich in hoge tarieven, vooral dan voor de winkeliers. Door de komst van Payconiq en anderen zijn die tarieven al héél wat gedaald)
* Alles in 1: Velen hebben rekeningen bij meerdere banken. Via de nieuwe methode kan alles via 1 app als je dat wil
* Nieuwe mogelijkheden (gemakkelijkere integratie van functionaliteiten, zoals kbc al demonstreert)
Maar uiteraard ook nadelen:
* Opletten met privacy: Als je KBC toegang geeft tot je rekening info bij ING, geef je ze uiteraard ook de inzichten. Als je ze toegang geeft, krijgen ze bv ook zicht op wat je bij ING staan hebt qua geld, maar ook beleggingen en de transacties die je daar doet. Elke bank maakt van al zijn klanten een profiel op dat nu gebaseerd is op wat je bij hen hebt en doet. Maar nu krijgen ze ook inzichten op wat je bij een andere bank hebt en doet...
De bedoeling is dus inderdaad dat je in theorie maar 1 app nodig hebt om al je bankzaken te doen.
Alle banken moeten een API hebben waar die apps mee kunnen connecteren om je saldo te zien, verrichtingen te doen etc.
Als ik me niet vergis, zouden de banken die APIs klaar moeten hebben ergens volgend jaar (ik vind de exacte datum niet direct terug).
Je kan reeds betalingen doen via de app van bankX vanaf je rekening bij BankY, maar bankX heeft nog geen directe toegang tot die rekening bij bankY. Het werkt nu nog via een domiciliëringsopdracht.
Eigenlijk komt het erop neer dat je in de toekomst de bank gaat loskoppelen van de diensten. Dus de banken leveren een rekening en 3de partijen kunnen de diensten erop leveren. Dus bijvoorbeeld payconiq of bancontact of facebook of google of jij/ik kunnen een app maken waarmee je transacties kunt doen van de ene naar de andere rekening.
* Meer concurrentie (vroeger waren bancontact/visa etc leaders en dat vertaalde zich in hoge tarieven, vooral dan voor de winkeliers. Door de komst van Payconiq en anderen zijn die tarieven al héél wat gedaald)
* Alles in 1: Velen hebben rekeningen bij meerdere banken. Via de nieuwe methode kan alles via 1 app als je dat wil
* Nieuwe mogelijkheden (gemakkelijkere integratie van functionaliteiten, zoals kbc al demonstreert)
* Opletten met privacy: Als je KBC toegang geeft tot je rekening info bij ING, geef je ze uiteraard ook de inzichten. Als je ze toegang geeft, krijgen ze bv ook zicht op wat je bij ING staan hebt qua geld, maar ook beleggingen en de transacties die je daar doet. Elke bank maakt van al zijn klanten een profiel op dat nu gebaseerd is op wat je bij hen hebt en doet. Maar nu krijgen ze ook inzichten op wat je bij een andere bank hebt en doet...
Voeren ze dat wat gefaseerd in toevallig ? Misschien dat ze me daarom nog niet laten weten hebben dat het al operationeel is ?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Volgens mij is er vorige week of de week ervoor nog een besluit gepubliceerd in Luxemburg dat beleggersrekeningen of effectenrekeningen uit de scope van PSD2 vallen, heeft alles te maken met al dan niet behoren tot "betaalrekeningen". Dus beleggingen zullen ze niet direct kunnen zien. Maar al de rest uiteraard wel, Big Data wordt hier de bepalende factor, de eerste bank die met al deze gegevens iets nuttig zal doen, zal zeker overleven.anonymous schreef: ↑30 oktober 2018, 11:56
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat van die beleggingen wist ik niet. Merci voor de info.Jiraisking schreef: ↑30 oktober 2018, 13:02 Volgens mij is er vorige week of de week ervoor nog een besluit gepubliceerd in Luxemburg dat beleggersrekeningen of effectenrekeningen uit de scope van PSD2 vallen, heeft alles te maken met al dan niet behoren tot "betaalrekeningen". Dus beleggingen zullen ze niet direct kunnen zien. Maar al de rest uiteraard wel, Big Data wordt hier de bepalende factor, de eerste bank die met al deze gegevens iets nuttig zal doen, zal zeker overleven.
Maar reken er maar op dat alle (groot)banken hier al een tijdje mee bezig zijn. Nog voor de apps, APIs en procedures er klaar voor zijn, zijn ze al aan het bekijken en voorbereiden wat ze met de data erachter kunnen doen!
Allemaal best leuk, zo kunnen we ook sneller richting vermogenskadaster evolueren
Ben ik blij dat ik al die moeilijke beslissingen niet moet nemen ... geen gsm, geen smartphone ...
-
- Newbie
- Contacteer:
Even reageren:anonymous schreef: ↑30 oktober 2018, 11:56 Momenteel zitten ze in een tussenfase.
de banken die het al toelaten werken momenteel inderdaad met een tussenoplossing (screenscraping). Er is in België nog geen enkele bank klaar met hun API en zelfs al zijn ze klaar ze gaan deze niet uitrollen voor de uiterste deadline die ze hebben gekregen.
KBC laat toe om voor alle banken die je in hun app kan vinden rekeningen toe te voegen. Voor diegene die problemen hebben moet je maar eens met KBC contact opnemen om je te helpen. Ikzelf heb al een Belfius en BNP Paribas rekening toegevoegd zonder problemen.
De "extra services" zijn inderdaad wat hier al eens vermeld is geweest convenience en ease of use. KBC wil er enkel voor zorgen dat je hun app meermaals per dag gebruikt, zo kunnen ze een betere klantenbinding voorzien en wie zijn andere banking apps niet of minder gebruikt zal ook veel minder geneigd zijn iets bij die bank af te nemen.
De nadelen vind ik persoonlijk moet je met een korrel zout nemen. Ja je geeft banken toegang tot je rekeningen en rekeninginfo bij andere instellingen, maar is dat dan zo erg? Het is en blijft een bank en als ze je "volledige" waarde kunnen bepalen kunnen ze ook meer specifieke en misschien wel gepersonaliseerde producten aanbieden. Het is niet dat ik elke dag reclame van mijn bank ontvang... ik zie hier niet echt graten in.
Waar ik dan wel weer voor zou oppassen, is dat door PSD2 ook niet banken maar winkels (zoals Amazon e.d.) ook kunnen toegang vragen tot je bankgegevens. Dit is een ander paar mouwen want reclame en berichtgeving zit in hun core...
PS: de functie voor NMBS tickets in de KBC app is voorzien voor 20 november volgens mijn contactpersoon.
1. En wie is daar iets mee vooruit ? Ik ? Is de bank er voor mij of ben ik er voor de bank ? Voor mezelf weet ik het antwoord al.Stoefeltop schreef: ↑5 november 2018, 15:46
De "extra services" zijn inderdaad wat hier al eens vermeld is geweest convenience en ease of use. KBC wil er enkel voor zorgen dat je hun app meermaals per dag gebruikt, zo kunnen ze een betere klantenbinding voorzien en wie zijn andere banking apps niet of minder gebruikt zal ook veel minder geneigd zijn iets bij die bank af te nemen. (1)
Ja je geeft banken toegang tot je rekeningen en rekeninginfo bij andere instellingen, maar is dat dan zo erg? Het is en blijft een bank en als ze je "volledige" waarde kunnen bepalen kunnen ze ook meer specifieke en misschien wel gepersonaliseerde producten aanbieden. (2)
Waar ik dan wel weer voor zou oppassen, is dat door PSD2 ook niet banken maar winkels (zoals Amazon e.d.) ook kunnen toegang vragen tot je bankgegevens. Dit is een ander paar mouwen want reclame en berichtgeving zit in hun core... (3)
2. Geen behoefte aan. Ik zie er het voordeel niet van in. En verder, zie punt 1.
3. Een ongezonde vermenging van belangen bestaat al..
KBC die je lokale reclame van hun geprefereerde partners gaat doorsturen, lees betalende of dikke klanten. Wat heb ik daar boodschap aan ? Reden genoeg om met die bank niet te werken zelfs, al heb ik op dit moment geen keuze.
ING gaat ook zoiets doordrukken. Ze zijn er al mee begonnen. Onder het motto van cashbacks betalen ze op je rekening iets terug van aankopen bij bepaalde bedrijven. Zolang het geen dikke winsten zijn mogen ze hun rekening die ze koppelen aan die controles en upselling houden.
Bij KBC heb ik me verzet tegen die volksverlakkerij. Ze kwamen niet verder dan het goed te praten en tien keer te herhalen wat het idee was.. en de oplossing was dat ik dan maar een ander, weinig gebruikt emailadres moet invoeren op hun website.
Ik denk dat er een paar banken goed bezig zijn om zich bij een bepaald publiek, mensen die met die prullaria niet gediend zijn, uit de markt te goochelen. Ik zou zeggen : Doe maar !
Het motto ; "stroop de klant vandaag en morgen zien we wel" heeft in de telecombranche al veel mensen naar een concurrent gejaagd. We moeten nog zien wat het met de banken wordt en of daar concurrenten gaan overblijven die zich tov de anderen profileren met een "minder nonsens" bedrijfspolitiek en -ethiek.