Opportuniteit dakfonds?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Opportuniteit dakfonds?
Heb al veel kunnen halen uit de andere threads hier, waarvoor dank aan alle posters.
Indien iemand enig advies kan geven over waar je aandacht moet besteden bij een dakfonds in verhouding tot eigen fondsenkeuze daarnaast.
Ik kom stilaan tot een idee van de fondsen waarmee ik wil starten.
Twee daarvan – Carmignac Patrimoine en BlackRock Global Allocation, zou ik sowieso één van aankopen, maken deel uit van het DB Private Invest Best Managers dakfonds (BE0949074265).
Een derde interessant fonds dat er ook in zit – Ethna Aktiv E – kan je momenteel moeilijk apart kopen.
Samen maken die 54.3% van het dakfonds uit.
Zoals robokat eerder zei, extra beheerskosten maken een dakfonds altijd onaantrekkelijk.
Maar misschien is in dit geval de samenstelling voldoende belovend om het toch te overwegen.
Veel kan ik niet uitmaken uit het jaartje dat deze formule al bestaat. Wat met moeite uit de startblokken gekomen, staat nu nauwelijks hoger dan startwaarde, maar gezien samenstelling en korte periode is dat niet verwonderlijk:
Alienor is verre van optimal, en Carmignac en BlackRock blijven afgelopen tijd ook wat haperen.
DNCA ziet er op dit moment nog redelijk uit.
Maar ja, op dergelijk korte termijn conclusies trekken...
Ook lastig dat Ethna Aktiv niet opgenomen is door morningstar.be, anders had ik via portefeuille idem kunnen samenstellen en de x-ray erop losgelaten. Best Managers zelf is wel opgenomen bij morningstar, maar met weinig ingevulde info, veel helpt het niet.
Dus moeilijk te evalueren wat het wordt.
Ter info, de fondsen waaruit ik een selectie naast het dakfonds zou opnemen:
Aandelen wereldwijd: DWS Akkumula, Carmignac Investissement, ING Global Opportunities
Neutrale mixfondsen: Carmignac Patrimoine, BlackRock Global Allocation
Obligaties: Petercam Bonds EUR, Robeco High Yields Bonds
Eigen accenten: wereldwijde fondsen emerging markets (Comgest growth, Magellan, Skagen Kontiki) en edelmetalen+grondstoffen (BlackRock World Gold + Mining).
Voordeel: via het DB dakfonds + geprogrammeerd beleggen kan ik makkelijk gespreid instappen met weinig vaste kosten (ik neem aan bewaarloon = slechts 1X voor dakfonds?).
Nadeel: sterke concentratie in euro-landen.
Grootste nadeel is natuurlijk dat je zelf de verhoudingen tussen de fondsen niet kan wijzigen en uitstappen is ook all or nothing neem ik aan.
Als ik volledig zelf samenstel (uitgezonderd Ethna Aktiv dan) heb ik veel meer flexibiliteit qua in/uitstappen en verhoudingen.
Ziet er iemand nog andere evidente voor- en nadelen?
Indien iemand enig advies kan geven over waar je aandacht moet besteden bij een dakfonds in verhouding tot eigen fondsenkeuze daarnaast.
Ik kom stilaan tot een idee van de fondsen waarmee ik wil starten.
Twee daarvan – Carmignac Patrimoine en BlackRock Global Allocation, zou ik sowieso één van aankopen, maken deel uit van het DB Private Invest Best Managers dakfonds (BE0949074265).
Een derde interessant fonds dat er ook in zit – Ethna Aktiv E – kan je momenteel moeilijk apart kopen.
Samen maken die 54.3% van het dakfonds uit.
Zoals robokat eerder zei, extra beheerskosten maken een dakfonds altijd onaantrekkelijk.
Maar misschien is in dit geval de samenstelling voldoende belovend om het toch te overwegen.
Veel kan ik niet uitmaken uit het jaartje dat deze formule al bestaat. Wat met moeite uit de startblokken gekomen, staat nu nauwelijks hoger dan startwaarde, maar gezien samenstelling en korte periode is dat niet verwonderlijk:
Alienor is verre van optimal, en Carmignac en BlackRock blijven afgelopen tijd ook wat haperen.
DNCA ziet er op dit moment nog redelijk uit.
Maar ja, op dergelijk korte termijn conclusies trekken...
Ook lastig dat Ethna Aktiv niet opgenomen is door morningstar.be, anders had ik via portefeuille idem kunnen samenstellen en de x-ray erop losgelaten. Best Managers zelf is wel opgenomen bij morningstar, maar met weinig ingevulde info, veel helpt het niet.
Dus moeilijk te evalueren wat het wordt.
Ter info, de fondsen waaruit ik een selectie naast het dakfonds zou opnemen:
Aandelen wereldwijd: DWS Akkumula, Carmignac Investissement, ING Global Opportunities
Neutrale mixfondsen: Carmignac Patrimoine, BlackRock Global Allocation
Obligaties: Petercam Bonds EUR, Robeco High Yields Bonds
Eigen accenten: wereldwijde fondsen emerging markets (Comgest growth, Magellan, Skagen Kontiki) en edelmetalen+grondstoffen (BlackRock World Gold + Mining).
Voordeel: via het DB dakfonds + geprogrammeerd beleggen kan ik makkelijk gespreid instappen met weinig vaste kosten (ik neem aan bewaarloon = slechts 1X voor dakfonds?).
Nadeel: sterke concentratie in euro-landen.
Grootste nadeel is natuurlijk dat je zelf de verhoudingen tussen de fondsen niet kan wijzigen en uitstappen is ook all or nothing neem ik aan.
Als ik volledig zelf samenstel (uitgezonderd Ethna Aktiv dan) heb ik veel meer flexibiliteit qua in/uitstappen en verhoudingen.
Ziet er iemand nog andere evidente voor- en nadelen?
Re: Opportuniteit dakfonds?
Misschien voor het gemak de fiches toevoegen:
Private Invest Best Managers: http://www.morningstar.be/be/snapshot/s ... F00000GX2F" onclick="window.open(this.href);return false;
Samenstelling:
10% Alienor: http://www.morningstar.be/be/snapshot/s ... F0GBR04G3N" onclick="window.open(this.href);return false;
16,7% BlackRock: http://www.morningstar.be/be/snapshot/s ... F0GBR05MIB" onclick="window.open(this.href);return false;
18,8% Carmignac: http://www.morningstar.be/be/snapshot/s ... F0GBR04F90" onclick="window.open(this.href);return false;
16,5% DNCA: http://www.morningstar.be/be/snapshot/s ... F0GBR04FTI" onclick="window.open(this.href);return false;
18,8% Ethna Aktiv: http://www.morningstar.be/be/snapshot/s ... F0GBR05Z9V" onclick="window.open(this.href);return false;
17,6% LO: http://www.morningstar.be/be/snapshot/s ... F0GBR04VMG" onclick="window.open(this.href);return false;
Private Invest Best Managers: http://www.morningstar.be/be/snapshot/s ... F00000GX2F" onclick="window.open(this.href);return false;
Samenstelling:
10% Alienor: http://www.morningstar.be/be/snapshot/s ... F0GBR04G3N" onclick="window.open(this.href);return false;
16,7% BlackRock: http://www.morningstar.be/be/snapshot/s ... F0GBR05MIB" onclick="window.open(this.href);return false;
18,8% Carmignac: http://www.morningstar.be/be/snapshot/s ... F0GBR04F90" onclick="window.open(this.href);return false;
16,5% DNCA: http://www.morningstar.be/be/snapshot/s ... F0GBR04FTI" onclick="window.open(this.href);return false;
18,8% Ethna Aktiv: http://www.morningstar.be/be/snapshot/s ... F0GBR05Z9V" onclick="window.open(this.href);return false;
17,6% LO: http://www.morningstar.be/be/snapshot/s ... F0GBR04VMG" onclick="window.open(this.href);return false;
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Op het ogenblik dat ik mijn research rond Best Managers deed, kwam ik tot de bevinding dat ook Alienor en DNCA niet aan te kopen zijn door "gewone" particulieren in Belgie, want geen registratie bij de CBFA. Tenzij dit de afgelopen maanden veranderd is, kan je dus enkel zelfs iets samenstellen met CP, Blackrock en LO.
Nu koop ik niet graag een fonds dat zichzelf nog niet bewezen heeft, want dat gaat in tegen mijn principes. Eén van de parameters die de uiteindelijke performantie gaat uitmaken is de weging van de 6 fondsen in het dakfonds. Indien dit goed gebeurt, kunnen de mensen van Private Invest misschien een meerwaarde creeren die op zijn minst de extra beheerskosten kan goedmaken.
@saemon: waar heb jij die percentages trouwens gevonden ? Zijn die actueel ?
Toch heb ik besloten om voorzichtig in Best Managers in te stappen d.m.v. geprogrammeerd beleggen (terloops de 100 euro premie bij DB meegepikt, twee vliegen in 1 klap), en zo te profiteren van de volatiliteit die veel fondsen de laatste tijd vertonen. Voorlopig gaat dit dus geen belangrijk deel uitmaken van mijn portefeuille, maar geef ik het wel een kans die ik zelden aan een nieuw fonds zou geven.
Dit is een experiment om te weten wie goed de kleine lettertjes leest, zoals je vaak aantreft bij contracten bij de banken. Reageer via PB en laat het me weten.
Nu koop ik niet graag een fonds dat zichzelf nog niet bewezen heeft, want dat gaat in tegen mijn principes. Eén van de parameters die de uiteindelijke performantie gaat uitmaken is de weging van de 6 fondsen in het dakfonds. Indien dit goed gebeurt, kunnen de mensen van Private Invest misschien een meerwaarde creeren die op zijn minst de extra beheerskosten kan goedmaken.
Toch heb ik besloten om voorzichtig in Best Managers in te stappen d.m.v. geprogrammeerd beleggen (terloops de 100 euro premie bij DB meegepikt, twee vliegen in 1 klap), en zo te profiteren van de volatiliteit die veel fondsen de laatste tijd vertonen. Voorlopig gaat dit dus geen belangrijk deel uitmaken van mijn portefeuille, maar geef ik het wel een kans die ik zelden aan een nieuw fonds zou geven.
Dit is een experiment om te weten wie goed de kleine lettertjes leest, zoals je vaak aantreft bij contracten bij de banken. Reageer via PB en laat het me weten.
Ethna Aktiv is wel degelijk ook geregistreerd in België, daar heb ik ondertussen al zonder problemen drie orders voor ingegeven die mooi uitgevoerd zijn.
Alle andere fondsen die op mijn verlanglijstje stonden zijn het jammer genoeg niet, op het Merclin-fonds na.
Voor de andere heb ik dus nul op het request gekregen om ze aan te kopen.
Het ging over de volgende :
MercLin SICAV Global Equity C Acc - LU0379615668
Convictions Premium B - FR0010687020
C-QUADRAT ARTS Total Return Global AMI - DE000A0F5G98
Gal Val - FR0007082417
Smart Invest Helios AR - LU0146463616
Elan Club F - FR0010537423
Maar goed, ik probeer inventief te zijn...
C-QUADRAT ARTS Total Return Global AMI bijvoorbeeld.
http://www.finanzen.net/fonds/C-QUADRAT ... senplaetze
Zoals je kan zien wordt het heel sporadisch verhandeld op Duitse beurzen.
Ik heb dus een limietorder voor 100 stuks à 98 laten ingeven. Eens benieuwd wat er uit de bus komt. Als dat lukt, zal de rest ook wel op een 'sneaky' manier lukken.
To be continued...
Alle andere fondsen die op mijn verlanglijstje stonden zijn het jammer genoeg niet, op het Merclin-fonds na.
Voor de andere heb ik dus nul op het request gekregen om ze aan te kopen.
Het ging over de volgende :
MercLin SICAV Global Equity C Acc - LU0379615668
Convictions Premium B - FR0010687020
C-QUADRAT ARTS Total Return Global AMI - DE000A0F5G98
Gal Val - FR0007082417
Smart Invest Helios AR - LU0146463616
Elan Club F - FR0010537423
Maar goed, ik probeer inventief te zijn...
C-QUADRAT ARTS Total Return Global AMI bijvoorbeeld.
http://www.finanzen.net/fonds/C-QUADRAT ... senplaetze
Zoals je kan zien wordt het heel sporadisch verhandeld op Duitse beurzen.
Ik heb dus een limietorder voor 100 stuks à 98 laten ingeven. Eens benieuwd wat er uit de bus komt. Als dat lukt, zal de rest ook wel op een 'sneaky' manier lukken.
To be continued...
En waar heb je Ethna Aktiv dan gekocht?
Bedankt,robokat schreef:... Eén van de parameters die de uiteindelijke performantie gaat uitmaken is de weging van de 6 fondsen in het dakfonds. Indien dit goed gebeurt, kunnen de mensen van Private Invest misschien een meerwaarde creeren die op zijn minst de extra beheerskosten kan goedmaken.
Ik ga toch ook deze keuze maken via geprogrammeerd beleggen en zien hoe het tegen volgend jaar evolueert.
Volgens hun info-brochure zouden ze na analyse resultaten slecht presterende fondsen sanctioneren.
Zie https://www.deutschebank.be/nl/beleggen ... eggen.html
Sanctioneren kan imo enkel zijn de weging aanpassen?Periodiek (minimaal jaarlijks) worden de prestaties van de verschillende beheerders kwantitatief en kwalitatief bestudeerd en navenant gesanctioneerd.
Ja ik heb die info uit een factsheet gehaald op de DB website, maar ik vond het niet meer terug. Gelukkig download zelf bijgehouden, zie bijlage, pag2. Aangezien het de toestand obv cijfers 31:12:2010 weergeeft, lijkt me dat het meest recente document dat op DB website te vinden is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Thanks, dat had ik in een vorige post gezien, maar...LordK schreef:Ethna Aktiv is wel degelijk ook geregistreerd in België, daar heb ik ondertussen al zonder problemen drie orders voor ingegeven die mooi uitgevoerd zijn.
ben een beginnend belegger, dus niet dat ik hier al meteen duizenden euros in één fonds wil steken. Ik zou dit enkel uitzonderlijk (als ik echt door een heleboel factoren denk dat er mogelijk een uniek instapmoment is) doen en nu weet ik er gewoonweg nog niet voldoende over. Ik leer veel bij hier en op andere websites, maar "al doende leert men" en ik bouw dus eerst wat ervaring op

Dus, welke bank dit ook doet (ben ook bij BNP) de instapkosten zouden voor mij wellicht te hoog liggen en, meer to the point, ik zou gewoon geen interessante klant voor hen zijn gezien beperkt vermogen

Maar toch bedankt voor de info en hopelijk brengt het je zelf wat op

Ik ben het even gaan opzoeken, de situatie is niet veranderd. Op 01-02-2011 staat Ethna niet in de lijst van instellingen voor collectieve beleggingen bij de CBFA. Ze mogen dit dus niet aan particulieren aanbieden, enkel aan professionele beleggers of enkel voor grotere bedragen als private placement.
@saemon: de weging van de onderliggende portefeuille van Best Managers heeft niets te maken met geprogrammeerd beleggen bij DB. Het is enkel een middel van de fondsbeheerder om een bepaald fonds meer of minder te laten doorwegen in het geheel. De fondsbeheerder kan hierbij bvb. streven naar minder risico of naar een maximaal rendement. Die strategie kennen we echter niet, en is dus de reden waarom we niet zeker weten hoe goed het dakfonds het zal doen.
Indien de mensen van Private Invest kiezen voor minder risico, kan dit op korte termijn wegen op het rendement maar dit zal dan goedgemaakt worden indien er een serieuze correctie komt.
@saemon: de weging van de onderliggende portefeuille van Best Managers heeft niets te maken met geprogrammeerd beleggen bij DB. Het is enkel een middel van de fondsbeheerder om een bepaald fonds meer of minder te laten doorwegen in het geheel. De fondsbeheerder kan hierbij bvb. streven naar minder risico of naar een maximaal rendement. Die strategie kennen we echter niet, en is dus de reden waarom we niet zeker weten hoe goed het dakfonds het zal doen.
Indien de mensen van Private Invest kiezen voor minder risico, kan dit op korte termijn wegen op het rendement maar dit zal dan goedgemaakt worden indien er een serieuze correctie komt.
OK lijkt me duidelijk en toch de moeite waard.
Ik denk dat er binnen de 2 jaar toch wat correcties kunnen komen.
Een bijkomende vraag, van toepassing hier, maar ook bvb bij Keytrade (Fund Savings Plan) en mogelijks andere systemen.
Dus je bent als belegger eigenaar van een titel.
Dus in principe, als je op een bepaald moment je effecten wil hergroeperen bij een andere bank/makelaar, dan moet dit kunnen, niet? Ook al handelt die andere bank zelf niet in die effecten?
Heeft hier iemand ervaring mee?
Aanleiding van mijn vraag is de commentaar van Keytrade op de Skagen fondsen, die ze niet verkopen, maar aanwezig zijn in hun systeem omdat klanten die ze in hun portefeuille hadden naar Keytrade zijn overgestapt, als ik het goed begrijp?
Ik denk dat er binnen de 2 jaar toch wat correcties kunnen komen.
Een bijkomende vraag, van toepassing hier, maar ook bvb bij Keytrade (Fund Savings Plan) en mogelijks andere systemen.
Dus je bent als belegger eigenaar van een titel.
Dus in principe, als je op een bepaald moment je effecten wil hergroeperen bij een andere bank/makelaar, dan moet dit kunnen, niet? Ook al handelt die andere bank zelf niet in die effecten?
Heeft hier iemand ervaring mee?
Aanleiding van mijn vraag is de commentaar van Keytrade op de Skagen fondsen, die ze niet verkopen, maar aanwezig zijn in hun systeem omdat klanten die ze in hun portefeuille hadden naar Keytrade zijn overgestapt, als ik het goed begrijp?
Zo, een paar daagjes verder...
Mijn gokje heeft geloond. C-Quadrat kunnen binnen halen via de beurs van Berlijn.
Laat CBFA maar beslissen wat zogenaamd 'goed' is...
Limiet ingegeven, uitgevoerd...
I fish in my own waters.
Next step - Rotschild in Paris...
Mijn gokje heeft geloond. C-Quadrat kunnen binnen halen via de beurs van Berlijn.
Laat CBFA maar beslissen wat zogenaamd 'goed' is...
Limiet ingegeven, uitgevoerd...
I fish in my own waters.

Next step - Rotschild in Paris...