Opties
TIP
Opties
Beste forumleden,
Na enkele Google zoekopdrachten is het nogal onduidelijk geworden.
Hoeveel belastingen betaalt men op derivaten in België voornamelijk op opties.
Bedankt!
Na enkele Google zoekopdrachten is het nogal onduidelijk geworden.
Hoeveel belastingen betaalt men op derivaten in België voornamelijk op opties.
Bedankt!
Re: Opties
Opties zijn op zich eigenlijk geen beleggingen. Het zijn contracten. Voor zover ik het nog volg zijn er geen belastingen op verschuldigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dat verstond ik ook uit enkele artikels maar deze waren niet up to date.
Kortom, kopen en verkopen en de eventuele winst dient nergens aangegeven te worden?
Kortom, kopen en verkopen en de eventuele winst dient nergens aangegeven te worden?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Meerwaarden uit optietrades als goede huisvader zijn niet belastbaar.
Meerwaarden uit optietrades als speculant zijn belastbaar aan 33%.
Meerwaarden uit optietrades als beroepsbelegger zijn belastbaar als beroepsinkomen.
Meerwaarden uit optietrades als beroepsbelegger zijn belastbaar als beroepsinkomen.
Een goede huismoeder gaat geen ongedekte opties schrijven
Wat bedoelt U precies "als goede huisvader"? Meerwaarde = totale winst? Dit dient gewoon jaarlijks op het aanslaagbiljet vermeld te worden totale winst van het aanslagjaar? Als ik constant mijn winst herinvesteer via mijn broker dien ik dit ook aan te geven of is het effectief pas wanneer ik deze laat uitbetalen?nyotaimori schreef: ↑11 september 2020, 11:44 Meerwaarden uit optietrades als goede huisvader zijn niet belastbaar.
Laatst gewijzigd door Serova op 11 september 2020, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar mss wel een put kopen ten opzichte van aandelen in portefeuille.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
of een call-schrijven als je de aandelen ook bezit
-
- VIP member
- Contacteer:
ik ben benieuwd hoe ze opties gaan beschouwen bij een eventuele vermogenswinstbelasting.
Als ik een put optie koop tegen de aankoopprijs en deze uitoefen, heb ik toch geen meerwaarde?
Het enigste voordeel is dat je ze kan verkopen tegen aankoopprijs terwijl de koers op dat moment lager is!
Gelijk al die symbolische belastingen uit het verleden, zijn ze al omzeild voordat ze er zijn
Als ik een put optie koop tegen de aankoopprijs en deze uitoefen, heb ik toch geen meerwaarde?
Het enigste voordeel is dat je ze kan verkopen tegen aankoopprijs terwijl de koers op dat moment lager is!
Gelijk al die symbolische belastingen uit het verleden, zijn ze al omzeild voordat ze er zijn

Een synthetisch aandeel kan je ook met opties maken
Bij de speculatietaks van 2016 ontsnapten opties aan de meerwaardebelasting. De reden die gegeven werd is dat opties geen beleggingen zijn. Het zijn juridisch afdwingbare contracten.
de bakkersvrouw ontsnapte ook aan de speculatietaks
Ondertussen is de speculatietaks ter ziele gebracht door het Grondwettelijk Hof
Ondertussen is de speculatietaks ter ziele gebracht door het Grondwettelijk Hof
zou toch maar niet op je 2 oren slapen ( art 90 WIB )
Hof van Beroep te Brussel dd. 17.10.1997, FJF 97/252
Uit de feiten van het dossier blijkt dat de aan- en verkoop van koffie en cacao op de beurs te Londen een occasionele speculatie was in hoofde van de belastingplichtige die op grond van artikel 67, 1° lid W.I.B. als een divers inkomen moet worden belast en geenszins beschouwd kan worden als het normale beheer van een privé-vermogen.
Immers de transacties zoals die door de belastingplichtige werden uitgevoerd, hebben als enig doel, door het gokken op verwachte stijgingen of dalingen op de beurzen, op zeer korte tijd belangrijke winsten te behalen. Zo heeft de belastingplichtige immers door de verkoop van koffie alvorens hij was aangekocht, een winst gerealiseerd op de transactie van méér dan 4.000.000 fr. Het speculatief karakter blijkt eveneens uit het feit dat wat de aankoop en verkoop van cacao betreft, de data dermate kort bij elkaar liggen zodat deze verrichtingen enkel met speculatieve doeleinden kunnen zijn gebeurd en alleszins zeer beperkt in de tijd waren."
Hof van Beroep te Brussel dd. 17.10.1997, FJF 97/252
Uit de feiten van het dossier blijkt dat de aan- en verkoop van koffie en cacao op de beurs te Londen een occasionele speculatie was in hoofde van de belastingplichtige die op grond van artikel 67, 1° lid W.I.B. als een divers inkomen moet worden belast en geenszins beschouwd kan worden als het normale beheer van een privé-vermogen.
Immers de transacties zoals die door de belastingplichtige werden uitgevoerd, hebben als enig doel, door het gokken op verwachte stijgingen of dalingen op de beurzen, op zeer korte tijd belangrijke winsten te behalen. Zo heeft de belastingplichtige immers door de verkoop van koffie alvorens hij was aangekocht, een winst gerealiseerd op de transactie van méér dan 4.000.000 fr. Het speculatief karakter blijkt eveneens uit het feit dat wat de aankoop en verkoop van cacao betreft, de data dermate kort bij elkaar liggen zodat deze verrichtingen enkel met speculatieve doeleinden kunnen zijn gebeurd en alleszins zeer beperkt in de tijd waren."
Klopt niet helemaal, dat was de effecten taks, relatieve rijken kunnen altijd wat meer dan de kleine belegger. De speculatie taks werd afgeschaft omdat de kleine belegger de handdoek in de ring gooide, minder transacties deed dus minder beurstaks = verlies. Van Overtvelt en noels, ze dachten dat ze het wisten...
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Als je als goede huisvader je privé-vermogen beheert door gebruik te maken van een bepaalde optiestrategie, zijn de eventuele meerwaarden die je daaruit behaalt niet belastbaar.Serova schreef: ↑11 september 2020, 11:53Wat bedoelt U precies "als goede huisvader"?nyotaimori schreef: ↑11 september 2020, 11:44 Meerwaarden uit optietrades als goede huisvader zijn niet belastbaar.
Inderdaad de winst, inkomen min kosten.
Als je speculant of beroepsbelegger bent moet je dit aangeven in je aangifte personenbelasting. Het aanslagbiljet is het document dat je ontvangt nadat je aangifte is ingekohierd.
Het inkomen is belastbaar op het moment dat het ontstaat. Het maakt niet uit wanneer je geld overschrijft van je broker naar je bankrekening.
Dat is de theorie. In de praktijk zijn er volgens mij weinig Belgen die spontaan hun speculatiewinsten aangeven, om verschillende redenen:
- de grens tussen normaal beheer van het privévermogen en speculatie is nogal flou. De bewijslast dat het om speculatie zou gaan ligt bij de fiscus
- zolang het bankgeheim overeind blijft heeft de fiscus weinig zicht op uw verrichtingen
- de fiscus lijkt er ook geen prioriteit van de maken, eigenlijk vreemd want hier valt wel wat te rapen voor de staatskas