Oude auto laten verzekeren op mijn naam
Oude auto laten verzekeren op mijn naam
Mijn vrouw heeft een nieuwe wagen gekocht, die wagen wordt verzekerd en ik zou nu in haar oude wagen verder blijven rijden (beestje is 17 jaar oud, maar goed. Het bolt nog).
Haar oude wagen stond altijd verzekerd op naam van haar vader, dat was destijds nog enigszins betaalbaar i.p.v. op haar eigen naam te zetten. Nu ze dus switcht en ik er mee ga rijden stellen mijn schoonouders voor om de verzekering over te nemen op mijn naam.
Maar is dat verstandig? Zal ik niet superveel betalen of betaal ik evenveel alsof zij gaan betalen?
Neem aan dat dat ding ook weer opnieuw ingeschreven moet worden, dus die belasting op inverkeersstelling zal ik ook aan mijn been hebben zeker?
Haar oude wagen stond altijd verzekerd op naam van haar vader, dat was destijds nog enigszins betaalbaar i.p.v. op haar eigen naam te zetten. Nu ze dus switcht en ik er mee ga rijden stellen mijn schoonouders voor om de verzekering over te nemen op mijn naam.
Maar is dat verstandig? Zal ik niet superveel betalen of betaal ik evenveel alsof zij gaan betalen?
Neem aan dat dat ding ook weer opnieuw ingeschreven moet worden, dus die belasting op inverkeersstelling zal ik ook aan mijn been hebben zeker?
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Re: Oude auto laten verzekeren op mijn naam
Verzekeringen zijn altijd onderhandelbaar. 
Als ge zegt dat ge al X-jaar met die auto rijdt en dat je de verzekering op jouw naam wil laten zetten bij hen enkel als het aan dezelfde prijs kan... ik denk niet dat je problemen gaat hebben.
vergewis je wel of ze nu al niet teveel betalen.
Bij mij kon er plots ook 400€ van mijn omnium toen ik vermelde dat ik bij X het aan 400€ minder kreeg.
Antwoord: "Wij kunnen dat ook, we zullen eens bellen naar de verzekering in Bxl".
Als ge zegt dat ge al X-jaar met die auto rijdt en dat je de verzekering op jouw naam wil laten zetten bij hen enkel als het aan dezelfde prijs kan... ik denk niet dat je problemen gaat hebben.
vergewis je wel of ze nu al niet teveel betalen.
Bij mij kon er plots ook 400€ van mijn omnium toen ik vermelde dat ik bij X het aan 400€ minder kreeg.
Antwoord: "Wij kunnen dat ook, we zullen eens bellen naar de verzekering in Bxl".
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De verzekering op naam zetten van een goedkopere persoon lijkt slim. Tot er een ongeval is en blijkt dat het een geval van verzekeringsfraude is. Verzekering betaalt dan niet (de gangsters, zullen er nu een paar denken. Altijd hetzelfde met die banken en verzekeraars. Maar door die fraude liggen de premies van de eerlijke mensen wel hoger).
En de fraudeur komt op een zwarte lijst. En de verzekeraars delen die gegevens met elkaar.
Merk ook op dat de verkoper van de verzekering zijn handen in onschuld zal wassen. "Ja maar ze hebben verklaard dat de opa de hoofdbestuurder is. Ze hebben dat zelfs op papier gezet en ondertekend". En hij heeft en houdt lekker zijn commissie.
Maar verzekeringen zijn inderdaad onderhandelbaar, ook op een eerlijke manier. En als de auto zo oud is, gaat de vraagsteller waarschijnlijk niet veel kilometers doen. Misschien is een kilometerverzekering interessant.
De verzekering op naam zetten van een goedkopere persoon lijkt slim. Tot er een ongeval is en blijkt dat het een geval van verzekeringsfraude is. Verzekering betaalt dan niet (de gangsters, zullen er nu een paar denken. Altijd hetzelfde met die banken en verzekeraars. Maar door die fraude liggen de premies van de eerlijke mensen wel hoger).
En de fraudeur komt op een zwarte lijst. En de verzekeraars delen die gegevens met elkaar.
Merk ook op dat de verkoper van de verzekering zijn handen in onschuld zal wassen. "Ja maar ze hebben verklaard dat de opa de hoofdbestuurder is. Ze hebben dat zelfs op papier gezet en ondertekend". En hij heeft en houdt lekker zijn commissie.
Maar verzekeringen zijn inderdaad onderhandelbaar, ook op een eerlijke manier. En als de auto zo oud is, gaat de vraagsteller waarschijnlijk niet veel kilometers doen. Misschien is een kilometerverzekering interessant.
de verkeersbelasting kan je simuleren adhv chassisnummer.
Tis niet omdat de verzekering op uw naam komt, dat de wagen ook moet in geschreven worden op uw naam.
Aangezien u echt de hoofdbestuurder zal zijn, zou ik toch de verzekering op uw naam zetten. Premie hangt ondere andere af van je leeftijd, datum rijbewijs en schadeverleden de laatste vijf jaar
Tis niet omdat de verzekering op uw naam komt, dat de wagen ook moet in geschreven worden op uw naam.
Aangezien u echt de hoofdbestuurder zal zijn, zou ik toch de verzekering op uw naam zetten. Premie hangt ondere andere af van je leeftijd, datum rijbewijs en schadeverleden de laatste vijf jaar
Wettelijke eigenaar van de wagen is de persoon op wiens naam het inschrijvingsbewijs staat.
Als je dus enkel de verzekering op je naam zet, zal de huidige nummerplaat die er nu op hangt waarschijnlijk ook behouden blijven.
Dus alle boetes en of overtredingen komen dan terecht op die persoon.
Als je wagen 17 jaar oud is ( bouwj. 2000 - 2001 ) benzine is dit euronorm 2 of 3 en zal de BIV maar iets van 45 euro zijn + 20 euro voor je officiele nummerplaat als je de wagen op uw naam wil laten inschrijven.
Als je dus enkel de verzekering op je naam zet, zal de huidige nummerplaat die er nu op hangt waarschijnlijk ook behouden blijven.
Dus alle boetes en of overtredingen komen dan terecht op die persoon.
Als je wagen 17 jaar oud is ( bouwj. 2000 - 2001 ) benzine is dit euronorm 2 of 3 en zal de BIV maar iets van 45 euro zijn + 20 euro voor je officiele nummerplaat als je de wagen op uw naam wil laten inschrijven.
De jaarlijkse verkeersbelasting kan ook wijzigen door hem opnieuw in te schrijven
Dat verhaal klopt niet.
Je auto is verzekerd met iedere regelmatige bestuurder die de toestemming had om de auto te besturen en beschikt over een geldig rijbewijs.
Maatschappijen hebben wel een systeem om te voorkomen dat mensen al hun verzekeringen nemen op naam van de oudste persoon in het gezin etc.
Dat er na het ongeval een sanctie van de maatschappij zou komen (bv polis opzeggen) kan wel zo zijn maar de schade zullen ze toch moeten dekken. Ze hebben het risico aanvaard door de premie te innen.
Wat niet verboden is, is toegestaan. In de polis staat vermeld wat kan en mag.
Meer dan dertig jaar geleden kende ik iemand die zijn auto verzekerde op naam van de vrouw, op naam van zijn zoon van 7 jaar oud, zijn vader, etc. De verzekeringnemer moest toen niet eens een rijbewijs hebben. Dat dat aan banden gelegd wordt : goede zaak. Net zoals voor mensen die een abonnement namen bij Touring en 20 keer per jaar met platte batterij stonden zonder ooit een nieuwe te kopen. Het aantal tussenkomsten per jaar is daar nu ook beperkt, afhankelijk van de formule die je neemt.
Vraag van TS : Ik vind het niet meer dan normaal, als je die auto van hen overneemt of krijgt, dat je de verzekering en inschrijving op eigen naam neemt. Dat dat niet gratis is... koken kost geld. Niets aan te doen.
Je tarief zal afhangen van hoelang je je rijbewijs al hebt, hoe lang je al een autoverzekering hebt, hoeveel ongevallen in fout je al had, etc.. De ene maatschappij is goedkoper voor nieuwe chauffeurs dan de andere. Je moet eens rondkijken.. Je neemt de verzekering waar je wil. Het moet niet de maatschappij van je schoonouders zijn als je hem opnieuw laat inschrijven.
Akkoord.
Waaruit bestaat dat systeem?Maatschappijen hebben wel een systeem om te voorkomen dat mensen al hun verzekeringen nemen op naam van de oudste persoon in het gezin etc.
De verzekeringsmaatschappij zal de schade aan derden inderdaad vergoeden.Dat er na het ongeval een sanctie van de maatschappij zou komen (bv polis opzeggen) kan wel zo zijn maar de schade zullen ze toch moeten dekken. Ze hebben het risico aanvaard door de premie te innen.
Maar ze kan deze schade blijkbaar verhalen.
https://www.mefirst.be/nl/verzekeringsg ... urder.html
Geen idee of zoiets dikwijls voorkomt, het is de rechter die zal moeten beslissen of de eis van de verzekeringsmaatschappij gegrond is (?)
In mijn polis (kbc):Wat niet verboden is, is toegestaan. In de polis staat vermeld wat kan en mag.
"Courante bestuurder
Iedere persoon die als dusdanig vermeld is in de bijzondere voorwaarden. Deze vermelding is verplicht voor iedere persoon die meer dan 2 500 km per jaar met het voertuig rijdt.
De natuurlijke persoon die de inschrijver is van het voertuig, wordt steeds beschouwd als een courante bestuurder."
Ik vermoed dat zowat elke polis ba zo'n clausule heeft (?)
@haelewyn: ik had me inderdaad slordig uitgedrukt. Jouw uitleg legt beter uit wat ik bedoelde.
Ik denk dat de maatschappij zelf verschil kan maken in de voorwaarden die ze opleggen. Ze zijn niet allemaal gelijk.
Of de schade kan verhaald worden in geval van een jonge bestuurder weet ik niet zo direct.
Hangt af van de maatschappij en hun polisvoorwaarden. In geval die geen 18 zou zijn lijkt het me meer waarschijnlijk dan bv voor een bestuurder die oud genoeg is en een rijbewijs heeft. De ene had niet mogen achter het stuur zitten en is niet verzekerd. De andere vormt gewoon een zwaarder risico dat een invloed heeft op het bepalen van de premie.
Ik herinner me van een aantal jaren geleden een discussie waar maatschappijen wilden weigeren om tussenkomsten uit te keren in de schade die veroorzaakt was door de klant die in een staat van dronkenschap was.
Dat is afgeketst toen. De maatschappij moest de schade betalen maar mocht ze terugvorderen.
Bij ING :
"""Artikel 3
1. Gedekt wordt de burgerlijke aansprakelijkheid:
• van de verzekeringnemer;
• van de eigenaar, van iedere houder, van iedere bestuurder van het omschreven rijtuig en van iedere persoon erdoor
vervoerd; ...
De aansprakelijkheid van zij die zich door diefstal, geweldpleging of heling de macht over het omschreven rijtuig hebben verschaft, is echter niet gedekt. """"
""""2. Als het opzettelijk verzwijgen of het opzettelijk onjuist meedelen van gegevens over het risico de maatschappij misleidt
bij de beoordeling van dat risico, is de overeenkomst nietig. De premies die vervallen zijn tot op het ogenblik waarop de
maatschappij kennis heeft gekregen van het opzettelijk verzwijgen of het opzettelijk onjuist meedelen van gegevens, komen
haar toe.""""
""""c. in geval van onopzettelijk verzwijgen of onopzettelijk onjuist meedelen van gegevens betreffende het risico, zowel bij het sluiten als in de loop van de overeenkomst, die aan de verzekeringnemer kunnen verweten worden. Het bedrag van het verhaal is dan beperkt tot 247,89 euro (niet geïndexeerd)"""""
""""Artikel 36
1. Factoren die de premievaststelling beïnvloeden:
a. kenmerken van de verzekeringnemer en/ of de gebruikelijke bestuurder zoals leeftijd en woonof vestigingsadres, woonsituatie;
b. technische kenmerken, gebruik en jaarkilometrage van het verzekerde voertuig;
c. schadeverleden;
d. prijs- en schadelastontwikkelingen;
e. de schadevrije jaren van toepassing bij de maatschappij"""""
Of de schade kan verhaald worden in geval van een jonge bestuurder weet ik niet zo direct.
Hangt af van de maatschappij en hun polisvoorwaarden. In geval die geen 18 zou zijn lijkt het me meer waarschijnlijk dan bv voor een bestuurder die oud genoeg is en een rijbewijs heeft. De ene had niet mogen achter het stuur zitten en is niet verzekerd. De andere vormt gewoon een zwaarder risico dat een invloed heeft op het bepalen van de premie.
Ik herinner me van een aantal jaren geleden een discussie waar maatschappijen wilden weigeren om tussenkomsten uit te keren in de schade die veroorzaakt was door de klant die in een staat van dronkenschap was.
Dat is afgeketst toen. De maatschappij moest de schade betalen maar mocht ze terugvorderen.
Bij ING :
"""Artikel 3
1. Gedekt wordt de burgerlijke aansprakelijkheid:
• van de verzekeringnemer;
• van de eigenaar, van iedere houder, van iedere bestuurder van het omschreven rijtuig en van iedere persoon erdoor
vervoerd; ...
De aansprakelijkheid van zij die zich door diefstal, geweldpleging of heling de macht over het omschreven rijtuig hebben verschaft, is echter niet gedekt. """"
""""2. Als het opzettelijk verzwijgen of het opzettelijk onjuist meedelen van gegevens over het risico de maatschappij misleidt
bij de beoordeling van dat risico, is de overeenkomst nietig. De premies die vervallen zijn tot op het ogenblik waarop de
maatschappij kennis heeft gekregen van het opzettelijk verzwijgen of het opzettelijk onjuist meedelen van gegevens, komen
haar toe.""""
""""c. in geval van onopzettelijk verzwijgen of onopzettelijk onjuist meedelen van gegevens betreffende het risico, zowel bij het sluiten als in de loop van de overeenkomst, die aan de verzekeringnemer kunnen verweten worden. Het bedrag van het verhaal is dan beperkt tot 247,89 euro (niet geïndexeerd)"""""
""""Artikel 36
1. Factoren die de premievaststelling beïnvloeden:
a. kenmerken van de verzekeringnemer en/ of de gebruikelijke bestuurder zoals leeftijd en woonof vestigingsadres, woonsituatie;
b. technische kenmerken, gebruik en jaarkilometrage van het verzekerde voertuig;
c. schadeverleden;
d. prijs- en schadelastontwikkelingen;
e. de schadevrije jaren van toepassing bij de maatschappij"""""
Kan een verzekering bij een ongeval daar niet moeilijk over doen ?
Beide partijen kunnen 3 maand voor de jaarlijkse vervaldag je polis opzeggen,zonder reden.
Met wat geluk en je bonus malus attest, wil een andere verzekering je misschien aanvaarden.
Geraak je nergens verzekerd dan is er een instelling die je wel verzekerd, maar die premies zijn ook niet min.
https://www.autoverzekering-berekenen.b ... ureau.html
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Wat ik wel merk is dat de verzekeringen in NL 'n pak goedkoper zijn.
Al denk ik dat ze daar net zo moeilijk gaan over doen als een bankrekening in NL. Leve Europa! Leve open grenzen!
Al denk ik dat ze daar net zo moeilijk gaan over doen als een bankrekening in NL. Leve Europa! Leve open grenzen!
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.