Ouderschapsverlof de voor- en nadelen
Ouderschapsverlof de voor- en nadelen
Zijn er hier forumleden met kinderen die jonger zijn dan 12 jaar.
Nemen jullie ouderschapsverlof op?
Bij het opnemen zou je een gedeeltelijke uitkering van de RVA krijgen. Hangen daar dan nadelen en andere voorwaarden aan vast?
Ben niet zo thuis in die hele ouderschapsverlofsaga? Het was mijn vrouw die er over begon, verder nooit aan gedacht.
Nemen jullie ouderschapsverlof op?
Bij het opnemen zou je een gedeeltelijke uitkering van de RVA krijgen. Hangen daar dan nadelen en andere voorwaarden aan vast?
Ben niet zo thuis in die hele ouderschapsverlofsaga? Het was mijn vrouw die er over begon, verder nooit aan gedacht.
Re: Ouderschapsverlof de voor- en nadelen
M´n partner heeft dat volledig opgenomen in 4/5e werken.
Nadelen aan die bijpassing: euh, da´s zoals ´den dop´, het is geen volledig loon. Je verliest altijd wel iets. Als je voltijds ouderschapsverlof neemt zelfs redelijk veel. Maar als je 4/5e neemt, dus 1 dag thuis, is het zeker interessant. Absoluut als je daardoor een dag opvang in de crèche uitspaart. Maar kijk dan naar je overeenkomst, want soms betaal je een forfait zelfs als kind niet komt.
Nadelen aan die bijpassing: euh, da´s zoals ´den dop´, het is geen volledig loon. Je verliest altijd wel iets. Als je voltijds ouderschapsverlof neemt zelfs redelijk veel. Maar als je 4/5e neemt, dus 1 dag thuis, is het zeker interessant. Absoluut als je daardoor een dag opvang in de crèche uitspaart. Maar kijk dan naar je overeenkomst, want soms betaal je een forfait zelfs als kind niet komt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als zelfstandige in bijberoep krijg je GEEN bijpassing van de RVA.
Je mag dus je ouderschapsverlof opnemen, maar krijgt niets...
Dat is jammer genoeg de reden dat ik dit tot nu toe nog niet heb opgenomen
Je mag dus je ouderschapsverlof opnemen, maar krijgt niets...
Dat is jammer genoeg de reden dat ik dit tot nu toe nog niet heb opgenomen
Hangt ook samen met de verantwoordelijkheid en job die je uitvoert. In mijn geval als ik dat zou willen opnemen, ben ik achteraf dusdanig gestraft dat ik hopen gratis overuren mag doen om het werk alsnog gedaan te krijgen (fix salaris en alles is "part of the job"). Dus alhoewel 3 kinderen in die leeftijdsklasse snij ik gewoon in mijn eigen vel als ik dat zou aanvragen en is het in de praktijk onhaalbaar voor mij.
toch even goed bekijken, je kan dat onder een aantal vw wel combineren
https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t1-0#h2_0
Klopt helaas kan ik bevestigen, en dat tegen een maandbedrag dat de helft is van als je op economische werkloosheid zou staan... In mijn geval AUG-2020 ca. 670€. En nu is het al 3 weken bijbenen op een manier die niet bepaald aangenaam is.Ardennois schreef: ↑24 september 2020, 08:24 Hangt ook samen met de verantwoordelijkheid en job die je uitvoert. In mijn geval als ik dat zou willen opnemen, ben ik achteraf dusdanig gestraft dat ik hopen gratis overuren mag doen om het werk alsnog gedaan te krijgen (fix salaris en alles is "part of the job").
De quality time zelf was onbetaalbaar evenwel, dus het hangt m.i. Wel af van je persoonlijke en financiële situatie of je het wil doen. Rijk word je er alleszins niet van. Compleet achterlijk (excuseer voor de formulering) dat je na 25 jaar voltijds bijdragen aan de SZ met dergelijke aalmoes wordt afgestraft om 1 maand voor je kind te zorgen.
Hier wel. Ik een halve dag per week en mijn vrouw 1 dag per week.
Beknot het mogelijke promotiekansen: Tja, fuck it. Ik zou het graag volhouden tot aan mijn pensioenleeftijd.
De vergoeding is laag, maar het is beter dan niets.
Telt ook mee als 'gewerkt' voor uw latere pensioenberekening.
Reken er wel op ivm belastingen dat ze daar veel te weinig op afhouden.
Zijn het echt maar 30 dagen? Want van sommigen hoor ik dat je het dan weer jaren kan doen.VTEC schreef: ↑24 september 2020, 22:25Klopt helaas kan ik bevestigen, en dat tegen een maandbedrag dat de helft is van als je op economische werkloosheid zou staan... In mijn geval AUG-2020 ca. 670€. En nu is het al 3 weken bijbenen op een manier die niet bepaald aangenaam is.Ardennois schreef: ↑24 september 2020, 08:24 Hangt ook samen met de verantwoordelijkheid en job die je uitvoert. In mijn geval als ik dat zou willen opnemen, ben ik achteraf dusdanig gestraft dat ik hopen gratis overuren mag doen om het werk alsnog gedaan te krijgen (fix salaris en alles is "part of the job").
De quality time zelf was onbetaalbaar evenwel, dus het hangt m.i. Wel af van je persoonlijke en financiële situatie of je het wil doen. Rijk word je er alleszins niet van. Compleet achterlijk (excuseer voor de formulering) dat je na 25 jaar voltijds bijdragen aan de SZ met dergelijke aalmoes wordt afgestraft om 1 maand voor je kind te zorgen.
Tijdens uw ouderschapsverlof kunt u ofwel:
- helemaal niet werken gedurende 4 maanden
- halftijds werken gedurende 8 maanden
- 4/5 werken gedurende 20 maanden
1/10 ouderschapsverlof opnemen lijkt met het interessantste. Je kan lang genieten van het 'verlof' maar je hebt geen recht op de aanmoedigingspremie. Geen idee wat die premie is.
Dan kan ik wel fulltime blijven werken maar ben ik wel 1 dagen om de 14 dagen thuis. Beste van 2 werelden lijkt me?
Maar geen idee wat de nadelen daaraan zijn?
Dan kan ik wel fulltime blijven werken maar ben ik wel 1 dagen om de 14 dagen thuis. Beste van 2 werelden lijkt me?
Maar geen idee wat de nadelen daaraan zijn?
Je werkgever moet akkoord gaan. 1/10 ouderschapsverlof is geen recht.
"Als je beslist om de maximumduur op te splitsen, moet je werkgever, aangezien de onderbreking met 1/10 geen recht is, akkoord gaan voor elke aanvraag om een nieuwe periode van 10 maanden of een veelvoud daarvan te verkrijgen."
https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t19#h2_5
"Als je beslist om de maximumduur op te splitsen, moet je werkgever, aangezien de onderbreking met 1/10 geen recht is, akkoord gaan voor elke aanvraag om een nieuwe periode van 10 maanden of een veelvoud daarvan te verkrijgen."
https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t19#h2_5
Ik heb een dik jaar 4/5 gewerkt. Deels om een dag crèche op te vangen. Anderzijds omdat ik het werk ik toen deedt echt wel beu was. Die ene dag minder per week was me nog niet voldoende. Uiteindelijk mijn ontslag gegeven waardoor ik nog een kwart kan opnemen.
Doe mijn huidige job graag en de thuissituatie vraagt er nu niet om het op te nemen. Mogelijk pas als de kids beetje ouder zijn situatie herbekijken.
Doe mijn huidige job graag en de thuissituatie vraagt er nu niet om het op te nemen. Mogelijk pas als de kids beetje ouder zijn situatie herbekijken.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Was er geen voorstel gelanceerd om de leeftijd tot welke je ouderschapsverlof kan opnemen, op te trekken tot 18jaar (leeftijd van het kind) ?
Daar had ik nog nóóit van gehoord, maar het blijkt inderdaad een ideetje te zijn van CD&V.
Benieuwd of het er door komt met Vivaldi.
https://www.cdenv.be/actua/recht-op-oud ... t-18-jaar/
Benieuwd of het er door komt met Vivaldi.
https://www.cdenv.be/actua/recht-op-oud ... t-18-jaar/