Overbieden bij aankoop van een woning
Re: Overbieden bij aankoop van een woning
Is de prijs die de koper betaalt dan niet de "marktwaarde"?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Vorige week op tv nog een notaris horen vertellen, dat men toch moet opletten dat men
" zelf geen openbare verkoop regelt want dat is in feite verboden"
( in verband met de overbieden, is ook wel aan wetgeving onderworpen )
" zelf geen openbare verkoop regelt want dat is in feite verboden"
( in verband met de overbieden, is ook wel aan wetgeving onderworpen )
Ik wou gewoon een alternatieve kijk geven op die issue rond overbieden. Volgens mij bestaan er trouwens maar twee oplossingen voor: elke potentiële koper ervan overtuigen niet aan dat spelletje mee te doen of de overheid die bieden onder gesloten omslag niet langer toestaat. Beide zijn weinig realistisch.
Als er in de buurt genoeg kopers dezelfde strategie volgen wordt dat inderdaad de nieuwe marktwaarde.
De stelling van Nairo dat hij meer betaald heeft dan hij het waard vond vind ik ook onlogisch.
Je betaalt normaal altijd wat je een zaak waard vindt, zoniet ga je niet tot koop over.
Voor zijn koop was de marktwaarde waarschijnlijk lager. Maar omdat hij andere redenen zag om hoger te bieden heeft hij uiteindelijk een hogere prijs betaald. Omdat hij het juist door die andere redenen het waard vond.
Als hij in de buurt een uitzondering blijft heeft hij meer betaald dan de marktwaarde maar niet naar zijn eigen norm.
Krijgt hij volgers is hij de aanzet geweest voor de nieuwe marktwaarde van gelijkaardige panden in de buurt.
Trendsetters doen tenslotte prijzen stijgen, normaliseren of dalen.
Begrijp ik en je conclusie volg ik ook.Badwater schreef: ↑22 juni 2020, 21:35 Ik wou gewoon een alternatieve kijk geven op die issue rond overbieden. Volgens mij bestaan er trouwens maar twee oplossingen voor: elke potentiële koper ervan overtuigen niet aan dat spelletje mee te doen of de overheid die bieden onder gesloten omslag niet langer toestaat. Beide zijn weinig realistisch.
Wacht eens een half jaar, je kop nu zeker niet laten zot maken.geebee schreef: ↑22 juni 2020, 20:58Wat is 7500, wat is 15000, wat is 22500 ... enzovoorts, en zo maken kopers elkaar gek ... wat ik wel weet is dat ik 25 jaar geleden 100.000 frank meer of minder verschrikkelijk veel geld vond toen wij onze woning kochten.
Los daarvan, we zijn eigenlijk ook zoekende om te verhuizen en ik merk inderdaad dat die "gesloten enveloppe" heel populair is ... vooral dan voor de verkoper maar den dezen zal daar niet zot door laten maken. "De markt" zal binnen hier en een tijd toch weer eens moeten afkoelen zeker ?
Als je eenmaal een huis vind dat aan alle eisen van beide voldoet dan is 7500€ extra niet veel zeker nu de leningen belachelijk laag. Als men 4 maand zuinig leeft met 2 verdieners heb je snel 7500€ gespaard.geebee schreef: ↑22 juni 2020, 20:58Wat is 7500, wat is 15000, wat is 22500 ... enzovoorts, en zo maken kopers elkaar gek ... wat ik wel weet is dat ik 25 jaar geleden 100.000 frank meer of minder verschrikkelijk veel geld vond toen wij onze woning kochten.
Los daarvan, we zijn eigenlijk ook zoekende om te verhuizen en ik merk inderdaad dat die "gesloten enveloppe" heel populair is ... vooral dan voor de verkoper maar den dezen zal daar niet zot door laten maken. "De markt" zal binnen hier en een tijd toch weer eens moeten afkoelen zeker ?
Die gesloten enveloppe toestanden zijn inderdaad heel populair. Hier ook veel pre sale en blits verkopen en weet ik wat nog.
Ik denk dat de huizen markt niet snel zal afkoelen. Veel mensen willen nu een huis in plaats van hun appartement. 3 kennissen van ouders zijn nu terug op zoek naar huis met middelgrote tuin.
Dan kan ik verder gaan in je "logica" : in plaats van 4 maanden zuinig leven, leef je dan 8 maanden zuinig, 12 maanden, enzovoorts ... zo kun je heel je leven zuinig leven omwille van een paar bakstenen. Los daarvan : ik hou je niet tegen, ieder doet wat hij moetNairo schreef: ↑22 juni 2020, 23:00Als je eenmaal een huis vind dat aan alle eisen van beide voldoet dan is 7500€ extra niet veel zeker nu de leningen belachelijk laag. Als men 4 maand zuinig leeft met 2 verdieners heb je snel 7500€ gespaard.geebee schreef: ↑22 juni 2020, 20:58
Wat is 7500, wat is 15000, wat is 22500 ... enzovoorts, en zo maken kopers elkaar gek ... wat ik wel weet is dat ik 25 jaar geleden 100.000 frank meer of minder verschrikkelijk veel geld vond toen wij onze woning kochten.
In ons geval hebben wij één huis bezocht, twintig minuten met een mondmasker aan, op het eerste zicht leek alles in orde en het checkte ook al one boxes af ... we mochten ook een bod doen onder gesloten enveloppe ... denken die werkelijk dat we zo zot waren om op basis van eens eenmalig rond te kijken in een huis (waar we aan niks mochten komen) een bod zouden uitbrengen. We hebben het hier tenslotte niet over een paar schoenen ... anderen zijn blijkbaar wel gek genoeg !
Als ik al die verhalen lees, ben ik blij dat ik 'op den buiten' woon. 
Vorige week 3 huisbezoeken gedaan en ik werd niet verplicht om een mondmasker te dragen. (makelaar had dit trouwens ook niet op)
Geen sprake van overbieden ook, want we hebben net geen 10% van de vraagprijs af gekregen.
Vorige week 3 huisbezoeken gedaan en ik werd niet verplicht om een mondmasker te dragen. (makelaar had dit trouwens ook niet op)
Geen sprake van overbieden ook, want we hebben net geen 10% van de vraagprijs af gekregen.
-
fropskottel
- Hero Member

- Contacteer:
Ik heb mijn huis gekocht zonder het te zien :-) Ik moest werken de ene kijkdag. Ma en pa zijn wel eens gaan kijken. Ik kende wel de buurt zeer goed, en ik wist dat de stabiliteit ok was. Al de rest was toch te herdoen.
-
Thegallerist
- Newbie

- Contacteer:
Ieder doet natuurlijk wat hij/zij wil met betrekking tot overbieden.
Mijn berichten worden niet onmiddellijk verstuurd (moeten eerst goedgekeurd worden), dus ik probeer even allesomvattend te antwoorden.
Uiteraard kan je 10 km verderop gaan wonen voor een 'iets' goedkopere woning, maar dat is niet het punt. Is wel 1 van onze opties, onze zoekregio is niet zo klein.
Ik sta wel versteld over het 10% overbieden, dat is enorm veel geld. Geld dat wij de woning in kwestie niet waard vonden.
Wij zijn 3,5% boven de vraagprijs gegaan (op een bedrag van 400+K kan dat al tellen).
En inderdaad, er was slechts 1 bezoek, maar dat is wel vaker zo in de regio dus dat is te nemen of te laten. Wij nemen dat maar.
De woningmarkt gaat niet (snel) aan tempo inboeten vrees ik, voor jonge koppels wordt het alleen maar moeilijker.
Mijn berichten worden niet onmiddellijk verstuurd (moeten eerst goedgekeurd worden), dus ik probeer even allesomvattend te antwoorden.
Uiteraard kan je 10 km verderop gaan wonen voor een 'iets' goedkopere woning, maar dat is niet het punt. Is wel 1 van onze opties, onze zoekregio is niet zo klein.
Ik sta wel versteld over het 10% overbieden, dat is enorm veel geld. Geld dat wij de woning in kwestie niet waard vonden.
Wij zijn 3,5% boven de vraagprijs gegaan (op een bedrag van 400+K kan dat al tellen).
En inderdaad, er was slechts 1 bezoek, maar dat is wel vaker zo in de regio dus dat is te nemen of te laten. Wij nemen dat maar.
De woningmarkt gaat niet (snel) aan tempo inboeten vrees ik, voor jonge koppels wordt het alleen maar moeilijker.
Klopt volledig dat het als maar moeilijker wordt maar je moet ook beseffen dat je zelf deel van het groeiende probleem wordt door alsmaar grotere leningen af te sluiten en over te bieden op woningen ... ik geef toe dat ik niet direct een alternatief kan bieden maar eens zal die bubbel barsten ... nu hebben jullie nog het "geluk" van goedkope leningen maar ooit komt een dag dat die zich weer gaan normaliseren maar de hoge prijzen zullen blijven ... diegenen na jullie zullen dan met hoge prijzen en dure leningen zitten en zal kopen er op den duur niet meer inzitten of zal het worden zoals bv. in Engeland waar ze leningen aangaan over de generaties voor zelfs de meest-basic-woningen.Thegallerist schreef: ↑23 juni 2020, 07:35 De woningmarkt gaat niet (snel) aan tempo inboeten vrees ik, voor jonge koppels wordt het alleen maar moeilijker.
Zeggen ze dat niet al decenia, "hoe gaan de jongeren dat betalen"?
En toch doen we het keer op keer op keer.
Sorry maar echt daklozen, ze zijn er wel, maar hun aantal valt toch nog wel.
En ja we wonen kleiner en kleiner, maar had vroeger ieder kind een slaapkamer? Voor de babybomer generatie in ieder geval niet. Het is pas naar de jaren 80 dat er een kentering kwam.
Ok, een vet varken weet niet dat een mager honger heeft, maar zo somber zal het wel allemaal niet zijn;
En toch doen we het keer op keer op keer.
Sorry maar echt daklozen, ze zijn er wel, maar hun aantal valt toch nog wel.
En ja we wonen kleiner en kleiner, maar had vroeger ieder kind een slaapkamer? Voor de babybomer generatie in ieder geval niet. Het is pas naar de jaren 80 dat er een kentering kwam.
Ok, een vet varken weet niet dat een mager honger heeft, maar zo somber zal het wel allemaal niet zijn;
Ik denk dat je raar zou kijken voodoo naar het grote stuk dat maand er nog over is aan het einde van het geld bij veel jonge koppels. Als een maand tijdelijke werkloosheid er al voor zorgt dat er bij velen geen geld meer is om hun electriciteitsrekening te betalen zie je hoe weinig reserves ze hebben ... er is veel schone schijn hoor !
In vergelijking met de armoede in Bangladesh is dit uiteraard klein bier maar dan kan je alles doodrelativeren.
Laatst gewijzigd door geebee op 23 juni 2020, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Het klopt inderdaad dat men al decennia lang zegt: "Dit is toch niet meer houdbaar? Wie kan dat nog betalen?". En toch ...
Het heeft weinig zin om te spreken over 'kopen boven de marktwaarde', want de marktwaarde is per definitie wat men ervoor kan krijgen. De vraag is zeer groot, dus de prijzen zijn zeer hoog. Dat is al heel lang zo. Ik denk dat daar zeer weinig aan te doen is. Misschien indien er massaal veel sociale woningen op de markt zouden komen?
We leven met steeds minder mensen per huis, dus hebben we steeds meer huizen nodig. Ik zie nergens trends die druk zouden kunnen zetten op de huizenprijzen.
Verder is het erg moeilijk om de situatie van vroeger te vergelijken met nu. Vroeger leefden jonge koppels vaak jaren in een halve bouwwerf met zeer beperkt comfort. Bijna niemand had meer dan 1 badkamer, meerdere kinderen op één kamer werd niet als een probleem gezien, enzoverder. Ik denk dat weinigen dit vandaag nog zouden aanvaarden. Dat is trouwens geen oordeel, ik denk dat ieder van ons wel meer eisen stelde aan comfort dan zijn/haar grootouders ....
Het heeft weinig zin om te spreken over 'kopen boven de marktwaarde', want de marktwaarde is per definitie wat men ervoor kan krijgen. De vraag is zeer groot, dus de prijzen zijn zeer hoog. Dat is al heel lang zo. Ik denk dat daar zeer weinig aan te doen is. Misschien indien er massaal veel sociale woningen op de markt zouden komen?
We leven met steeds minder mensen per huis, dus hebben we steeds meer huizen nodig. Ik zie nergens trends die druk zouden kunnen zetten op de huizenprijzen.
Verder is het erg moeilijk om de situatie van vroeger te vergelijken met nu. Vroeger leefden jonge koppels vaak jaren in een halve bouwwerf met zeer beperkt comfort. Bijna niemand had meer dan 1 badkamer, meerdere kinderen op één kamer werd niet als een probleem gezien, enzoverder. Ik denk dat weinigen dit vandaag nog zouden aanvaarden. Dat is trouwens geen oordeel, ik denk dat ieder van ons wel meer eisen stelde aan comfort dan zijn/haar grootouders ....