Overboeking naar referterekening komt maar niet aan
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Overboeking naar referterekening komt maar niet aan
Dit weekend maakte ik een overboeking van Santander Consumerbank naar mijn referterekening bij KBC. We zijn nu woensdagavond en er is nog niets gebeurd.
Ik heb gisteren gebeld en ze meldden dat dat wel een dag of twee drie zou kunnen duren. Ik belde ook vandaag en ze zeiden hetzelfde. Ik vind het helemaal niet aangenaam. Morgen zijn we donderdag en mogen zij zolang wachten met overboeken? Graag jullie mening.
Ik heb gisteren gebeld en ze meldden dat dat wel een dag of twee drie zou kunnen duren. Ik belde ook vandaag en ze zeiden hetzelfde. Ik vind het helemaal niet aangenaam. Morgen zijn we donderdag en mogen zij zolang wachten met overboeken? Graag jullie mening.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Overboeking naar referterekening komt maar niet aan
Dat het zo lang duurt voor het overgeschreven bedrag op de referterekening staat is abnormaal.
Vanuit NIBC heb ik maandag (1 december) ca. 17u30 een overboeking gedaan naar mijn referterekening bij argenta. De volgende dag (dinsdag 2 december) om 14u30 was het bedrag reeds beschikbaar op mijn argentarekening en valutadatum van de afboeking bij NIBC was zelfs ook 2 december, dus ook nog een extra dag (1 december) basisintrest hierop bij NIBC!
Vanuit NIBC heb ik maandag (1 december) ca. 17u30 een overboeking gedaan naar mijn referterekening bij argenta. De volgende dag (dinsdag 2 december) om 14u30 was het bedrag reeds beschikbaar op mijn argentarekening en valutadatum van de afboeking bij NIBC was zelfs ook 2 december, dus ook nog een extra dag (1 december) basisintrest hierop bij NIBC!
Santander had uitstel gekregen voor de instantoverschrijvingen.
https://www.santanderconsumerbank.be/nl ... lde-vragen
Dat moet er zo snel mogelijk doorkomen. De tijd dat je dagen op je (eigen) geld moet wachten is niet meer van deze tijd.
Hou ons op de hoogte!
https://www.santanderconsumerbank.be/nl ... lde-vragen
Dat moet er zo snel mogelijk doorkomen. De tijd dat je dagen op je (eigen) geld moet wachten is niet meer van deze tijd.
Hou ons op de hoogte!
Gaat het over een heel groot bedrag ?
Tegenwoordig is er veel controle zeker bij grote bedragen ( en zeker van buitenlandse rekeningen ).
Hopelijk hebben ze het niet tegengehouden om die reden, en moet het eerst manueel door een bediende worden nagekeken voor die zijn toelating geeft.
Tegenwoordig is er veel controle zeker bij grote bedragen ( en zeker van buitenlandse rekeningen ).
Hopelijk hebben ze het niet tegengehouden om die reden, en moet het eerst manueel door een bediende worden nagekeken voor die zijn toelating geeft.
Ik heb de laatste tijd ook een paar overschrijvingen gedaan van Santander naar een tegenrekening. Duurt inderdaad heel lang tegenwoordig...
Hallo, het gaat helemaal niet over een groot bedrag, alleen een heel klein stukje van het totaal. Het is nog altijd niet overgeschreven en ik hing daarnet weer aan de telefoon. De operator zal het onderzoeken, zei ze, en me terug opbellen omdat ze niemand kan contacteren. Dat antwoord kreeg ik gisteren ook, maar niemand heeft teruggebeld toen. Kan iemand me raad geven aub?
Al gecontroleerd als het saldo niet terug op uw referterekening staat?
In de zomer had ik een gelijkaardige storting na 2 a 3 dagen terug op de referterekening. Achteraf bleek dat de betaling niet was doorgegaan omdat mijn partner nog haar nieuwe identiteitskaart niet had gecopiëerd en doorgestuurd naar Santander.
Eens dit in orde gebracht was, hebben we de storting opnieuw ingegeven en stond het saldo twee dagen later op de Vision+ rekening.
De eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat NIBC vlugger is in het behandelen van overschrijvingen (we zijn bij beiden klant).
In de zomer had ik een gelijkaardige storting na 2 a 3 dagen terug op de referterekening. Achteraf bleek dat de betaling niet was doorgegaan omdat mijn partner nog haar nieuwe identiteitskaart niet had gecopiëerd en doorgestuurd naar Santander.
Eens dit in orde gebracht was, hebben we de storting opnieuw ingegeven en stond het saldo twee dagen later op de Vision+ rekening.
De eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat NIBC vlugger is in het behandelen van overschrijvingen (we zijn bij beiden klant).
Ik ben alleenstaande en ik doe niets anders dan bellen. Het bedrag blijft gewoon op de spaarrekening staan bij Santander.poorterke schreef: ↑4 december 2025, 11:05 Al gecontroleerd als het saldo niet terug op uw referterekening staat?
-
Gwendoline1
- Sr. Member

- Contacteer:
Ik wilde daar klant worden vorig jaar, maar had nog 1 vraag, heb hen tiental keer gebeld over periode van 2 maand, heb daarLila B schreef: ↑4 december 2025, 11:15Ik ben alleenstaande en ik doe niets anders dan bellen. Het bedrag blijft gewoon op de spaarrekening staan bij Santander.poorterke schreef: ↑4 december 2025, 11:05 Al gecontroleerd als het saldo niet terug op uw referterekening staat?
nooit iemand aan de lijn gekregen, ook 3 tal keer gemaild maar ook nooit mailtje terug gehad. Ben al blij dat ik daar geen klant werd.
Precies.Gwendoline1 schreef: ↑4 december 2025, 13:43Ik wilde daar klant worden vorig jaar, maar had nog 1 vraag, heb hen tiental keer gebeld over periode van 2 maand, heb daar
nooit iemand aan de lijn gekregen, ook 3 tal keer gemaild maar ook nooit mailtje terug gehad. Ben al blij dat ik daar geen klant werd.![]()
Een oud spreekwoord zegt: wie het onderste uit de kan wil, krijgt het deksel op zijn neus.
Santander past nu de 3 werkdagen vertraging blijkbaar systematisch toe op alle afhalingen. Het meest ergerlijke vind ik dat in de bankapplicatie zelf geen spoor zichtbaar is dat een effectieve afhaling werd uitgevoerd. Ik heb daarvoor een e-mail naar hen geschreven en kreeg volgend antwoord:
U wilt weten waarom het uitvoeren van een overschrijving soms langer duurt.
Nadat u uw overschrijving met een sms-code hebt bevestigd, verschijnt deze niet onmiddellijk in uw beveiligde klantenzone.
Wanneer u een overschrijving met een sms-code bevestigt, kunt u ervan uitgaan dat uw aanvraag door onze diensten is ontvangen.
Het is waar dat een overschrijving van een spaarrekening naar een referentierekening drie dagen kan duren.
Verschillende criteria kunnen aanleiding geven tot een extra controle van een overschrijving. De klant wordt niet op de hoogte gebracht van de precieze reden.
Onze bank neemt nog niet deel aan het systeem voor onmiddellijke overschrijvingen, omdat deze wetgeving van toepassing is op lopende rekeningen en niet op spaarrekeningen.
Bedankt voor uw vertrouwen in Santander Consumer Bank.
U wilt weten waarom het uitvoeren van een overschrijving soms langer duurt.
Nadat u uw overschrijving met een sms-code hebt bevestigd, verschijnt deze niet onmiddellijk in uw beveiligde klantenzone.
Wanneer u een overschrijving met een sms-code bevestigt, kunt u ervan uitgaan dat uw aanvraag door onze diensten is ontvangen.
Het is waar dat een overschrijving van een spaarrekening naar een referentierekening drie dagen kan duren.
Verschillende criteria kunnen aanleiding geven tot een extra controle van een overschrijving. De klant wordt niet op de hoogte gebracht van de precieze reden.
Onze bank neemt nog niet deel aan het systeem voor onmiddellijke overschrijvingen, omdat deze wetgeving van toepassing is op lopende rekeningen en niet op spaarrekeningen.
Bedankt voor uw vertrouwen in Santander Consumer Bank.
Dinsdag 9 december ca. 12u30 heb ik vanuit mijn Santander rekening een overboeking van €300 gedaan naar mijn referterekening bij Europabank.
Dit om mee enkele extra coöperatieve aandelen in Beauvent te financieren. Na hier te hebben gelezen dat het wel eens enkele dagen zou kunnen duren vooraleer het op de referterekening is bijgeschreven, hoopte ik toch dat dit vlot zou verlopen om de overschrijving voor deze aandelen vlug in orde te hebben.
Het vanuit Santander overgeboekte bedrag stond op dinsdag 9 september 's avonds reeds op mijn referterekening en samen met een instant overschrijving vanuit Medirect kon ik de overschrijving voor de extra Beauvent aandelen dan ook al onmiddellijk instant doen en nog dezelfde avond reeds van Beauvent bericht ontvangen met het uittreksel uit het vennotenregister dat de extra aandelen nog dezelfde dag (9 december) werden ingeschreven.
Dit om mee enkele extra coöperatieve aandelen in Beauvent te financieren. Na hier te hebben gelezen dat het wel eens enkele dagen zou kunnen duren vooraleer het op de referterekening is bijgeschreven, hoopte ik toch dat dit vlot zou verlopen om de overschrijving voor deze aandelen vlug in orde te hebben.
Het vanuit Santander overgeboekte bedrag stond op dinsdag 9 september 's avonds reeds op mijn referterekening en samen met een instant overschrijving vanuit Medirect kon ik de overschrijving voor de extra Beauvent aandelen dan ook al onmiddellijk instant doen en nog dezelfde avond reeds van Beauvent bericht ontvangen met het uittreksel uit het vennotenregister dat de extra aandelen nog dezelfde dag (9 december) werden ingeschreven.