Oversckakelen naar een ander type pensioenfonds ?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Oversckakelen naar een ander type pensioenfonds ?
Mijn contactpersoon bij Belfius raadt mij nu aan om zonder kosten eventueel tijdelijk over te schakelen van het dynamische type ( veel aandelen ) naar het meer defensieve type ( meer obligaties )!
Opvolgen ? Wat denken jullie daarover ?
Volgens mijn contactpersoon zou het beheer van hun pensioenfondsen sedert het begin van dit jaar efficiênter verlopen en staan ze zelfs wat het rendement betreft in de top 3 ??!!
Opvolgen ? Wat denken jullie daarover ?
Volgens mijn contactpersoon zou het beheer van hun pensioenfondsen sedert het begin van dit jaar efficiênter verlopen en staan ze zelfs wat het rendement betreft in de top 3 ??!!
Re: Oversckakelen naar een ander type pensioenfonds ?
ik zou in de huidige situatie net het omgekeerde doen: mocht je defensief zitten, is het nu het moment om naar een meer dynamisch fonds over te stappen.
De beurzen staan laag. Het kan nog even duren, maar de kans dat er binnen afzienbare tijd een herstel komt is groot. Een herstel dat jij gaat afzwakken als je defensief gaat.
Wacht tot er een duidelijk herstel is geweest, en schakel dan over naar defensief.
De beurzen staan laag. Het kan nog even duren, maar de kans dat er binnen afzienbare tijd een herstel komt is groot. Een herstel dat jij gaat afzwakken als je defensief gaat.
Wacht tot er een duidelijk herstel is geweest, en schakel dan over naar defensief.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ben destijds wel ingegegaan op een soortgelijk aanbod, maar dat was in 2007 toen de beurs hoog stond en ik slechts enkele jaren voor mijn 60ste verjaardag. Hangt dus ook veel van je eigen leeftijd af, ben je nog ver van je 60ste zou ik toch bij de dynamische versie blijven op DIT ogenblik.
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
Welk pensioenspaarfonds past het best bij u? (volgens Rabobank)
dynamisch
- uw pensioen ligt nog een eind voor u;
- en/of u bent van middelbare leeftijd en hebt een agressief profiel;
- en/of u hebt naast pensioensparen al een mooi kapitaal opgebouwd.
neutraal
- u hebt een lange beleggingshorizon;
- en/of u staat open voor enig (gemiddeld) risico.
defensief
- u bent een conservatieve belegger;
- en/of u nadert uw pensioen en hebt een neutraal beleggingsprofiel.
dynamisch
- uw pensioen ligt nog een eind voor u;
- en/of u bent van middelbare leeftijd en hebt een agressief profiel;
- en/of u hebt naast pensioensparen al een mooi kapitaal opgebouwd.
neutraal
- u hebt een lange beleggingshorizon;
- en/of u staat open voor enig (gemiddeld) risico.
defensief
- u bent een conservatieve belegger;
- en/of u nadert uw pensioen en hebt een neutraal beleggingsprofiel.
http://www.morningstar.be/be/pensionqui ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Dexia in de top 3?Als je de rangschikking omdraait misschien.
Kijk vooral naar de prestaties op lange termijn.Dexia's pensioenfondsen zijn zowat de slechtste die er bestaan.
Dexia in de top 3?Als je de rangschikking omdraait misschien.
Kijk vooral naar de prestaties op lange termijn.Dexia's pensioenfondsen zijn zowat de slechtste die er bestaan.