Overstap Fortis naar Rabo, wat met Visa?
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Overstap Fortis naar Rabo, wat met Visa?
Ik ben van plan een overstap te doen van Fortis naar Rabobank omdat mijn jongerenrekening vanaf dit jaar niet meer gratis is en de rente bij Fortis ook beduidend slechter is.
Ik heb alleen sinds oktober een Visa kaart van Fortis (eerste jaar gratis) en zou dus bij een eventuele wissel ergens een andere Visa kaart moeten aanvragen. Als ik dan in de Visa vergelijkingen ga zoeken op deze website naar gratis alternatieven zie ik onder andere ABK, Europabank en Record bank. Moet ik daar dan ook een zichtrekening aanvragen om een Visa kaart te kunnen krijgen, of zijn er alternatieven waarbij er geen zichtrekening nodig is?
Ik heb alleen sinds oktober een Visa kaart van Fortis (eerste jaar gratis) en zou dus bij een eventuele wissel ergens een andere Visa kaart moeten aanvragen. Als ik dan in de Visa vergelijkingen ga zoeken op deze website naar gratis alternatieven zie ik onder andere ABK, Europabank en Record bank. Moet ik daar dan ook een zichtrekening aanvragen om een Visa kaart te kunnen krijgen, of zijn er alternatieven waarbij er geen zichtrekening nodig is?
Re: Overstap Fortis naar Rabo, wat met Visa?
Rabobank is een goede keuze, maar je kan er geen Maestrokaart of kredietkaart bekomen.
Tip: open een zichtrekening bij Argenta.
Je hebt dan gratis een Maestrokaart en een Master Card.
Om je Master Card te bekomen moet je wel een bedrag van 2500 Euro storten op je Argenta zichtrekening, todat je je Master Card ontvangen hebt en dan mag het er opnieuw afhalen.
Ik weet niet of jij je eigen boontjes al zelf moet doppen, maar ik doe het zo:
Ik laat mijn inkomen storten op mijn Argenta rekening en zorg er altijd voor dat er genoeg geld op blijft staan voor mijn bestendige opdrachten, mijn Master Card uitgaven en mijn geldafhalingen/aankopen.
Voor mij heeft Argenta echter 2 nadelen:
1) ik word hypernerveus van het intikken van al die cijfertjes om een overschrijving te doen
2) als je je Maestrokaart kwijt bent dan kan je in afwachting van een nieuwe helemaal niks meer doen, want je hebt die kaart nodig om aan online banking te doen.
Daarom heb ik ook een zichtrekening bij Keytrade, want inloggen en geld overschrijven gaat daar als een fluitje van een cent.
Al mijn accidentele stortingen doe dan ook via Keytrade.
Bovendien heb ik een tweede Maestrokaart en zo zit ik nooit onderwacht zonder geld.
Tip: open een zichtrekening bij Argenta.
Je hebt dan gratis een Maestrokaart en een Master Card.
Om je Master Card te bekomen moet je wel een bedrag van 2500 Euro storten op je Argenta zichtrekening, todat je je Master Card ontvangen hebt en dan mag het er opnieuw afhalen.
Ik weet niet of jij je eigen boontjes al zelf moet doppen, maar ik doe het zo:
Ik laat mijn inkomen storten op mijn Argenta rekening en zorg er altijd voor dat er genoeg geld op blijft staan voor mijn bestendige opdrachten, mijn Master Card uitgaven en mijn geldafhalingen/aankopen.
Voor mij heeft Argenta echter 2 nadelen:
1) ik word hypernerveus van het intikken van al die cijfertjes om een overschrijving te doen
2) als je je Maestrokaart kwijt bent dan kan je in afwachting van een nieuwe helemaal niks meer doen, want je hebt die kaart nodig om aan online banking te doen.
Daarom heb ik ook een zichtrekening bij Keytrade, want inloggen en geld overschrijven gaat daar als een fluitje van een cent.
Al mijn accidentele stortingen doe dan ook via Keytrade.
Bovendien heb ik een tweede Maestrokaart en zo zit ik nooit onderwacht zonder geld.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je kan bij citibank een gratis visa-kaart aanvragen zonder dat je een zichtrekening nodig hebt bij hun. Na 1 maand ontvang je van hun een rekeninguitreksel en heb je nog 2 weken de tijd om zonder kosten het te betalen bedrag over te schrijven. Bijkomend voordeel is dat je met de 3% cash back-actie (die volgens mij nog altijd loopt voor nieuwe visa-kaart aanvragen) levenslang 3% terugbetaald krijgt op al je online-aankopen. Dit is wel gelimiteerd tot 100 eur per jaar en die 3% wordt telkens afgehouden van je volgend te betalen bedrag. Bv Als je deze maand voor 100 eur aankopen gedaan hebt op internet, zal er 3 eur in mindering gebracht worden op uw eerstvolgende uitreksel wat je ontvangt.
Ik heb mijn visa-kaart bij axa zelfs niet meer aangevraagd, ook al kreeg ik kosten terugbetaald van kantoorhouder. Ik doe alleen maar voordeel met de visa-kaart van citibank aangezien ik veel aankopen online doe.
Ps: voor de visa-kaart bij citibank betaal je 10 à 20 eur per jaar, maar die kosten worden u meteen terugbetaald wanneer je binnen bepaalde tijd (enkele maanden) je eerste aankoop met deze visa-kaart gedaan hebt. Voor de jaren nadien, krijg je ook telkens je kosten terugbetaald, wanneer je je visa-kaart binnen een bepaalde tijd minstens 1x gebruikt hebt.
Ik heb mijn visa-kaart bij axa zelfs niet meer aangevraagd, ook al kreeg ik kosten terugbetaald van kantoorhouder. Ik doe alleen maar voordeel met de visa-kaart van citibank aangezien ik veel aankopen online doe.
Ps: voor de visa-kaart bij citibank betaal je 10 à 20 eur per jaar, maar die kosten worden u meteen terugbetaald wanneer je binnen bepaalde tijd (enkele maanden) je eerste aankoop met deze visa-kaart gedaan hebt. Voor de jaren nadien, krijg je ook telkens je kosten terugbetaald, wanneer je je visa-kaart binnen een bepaalde tijd minstens 1x gebruikt hebt.
Momenteel is de jaarlijkse kost van een Visa bij Citibank slechts 5 euro. Deze wordt ook steeds terugbetaald na de eerste aankoop.
Europabank is anders ook gratis en kan je aanvragen zonder zichtrekening te openen (zelfde systeem als Citibank).
Als je regelmatig betalingen in vreemde valuta doet, dan heeft Europabank wat betere tarieven. De mastercard trouwens nog iets beter dan de visakaart.
Anderzijds heb je bij Citibank de 3% cashback als je veel online koopt.
Plus een iets hogere limiet (3000 ipv 2500).
Aanbod citi loopt in principe tot vandaag, maar wordt al vele maanden verlengd...
Als je regelmatig betalingen in vreemde valuta doet, dan heeft Europabank wat betere tarieven. De mastercard trouwens nog iets beter dan de visakaart.
Anderzijds heb je bij Citibank de 3% cashback als je veel online koopt.
Plus een iets hogere limiet (3000 ipv 2500).
Aanbod citi loopt in principe tot vandaag, maar wordt al vele maanden verlengd...
Bij Citibank kan je je bedrag ook automatisch van je bij-een-andere-bank-geopende-zichtrekening laten halen dmv een domiciliëring.
Wel een kruisje zetten bij: "het totaalbedrag van de gebruikte financiële reserve van mijn maandelijkse Citi kredietkaart rekeninguittreksels te innen."
http://www.citibank.be/pdf/nl/pdfcenter ... er_NED.pdf
Wel een kruisje zetten bij: "het totaalbedrag van de gebruikte financiële reserve van mijn maandelijkse Citi kredietkaart rekeninguittreksels te innen."
Alvast bedankt voor de nuttige informatie.
Ik wil een extra zichtrekening vermijden omdat ik er al een Nederlandse en een Belgische op na houd (loon wordt gestort in Nederland). 2 vind ik al meer als genoeg om te beheren :-)
Citibank is dus eigenlijk gratis als je vaker aankopen doet? Ik koop regelmatig wat via internet dus dat moet wel lukken. En dat is eigenlijk ook de hoofdreden waarom ik een Visa kaart gebruik.
PS; ik had dit bericht misschien in het Kredietkaarten onderdeel van het forum moeten zetten?
Edit; ik zie in de voorwaarden van Citi Visa: "Aanbod geldig voor aanvragen ingediend tot en met 31/05/2011. Na de eerste transactie met uw kaart (mits binnen de 90 dagen na ondertekening van de kredietovereenkomst) stort Citibank 5€ op de rekening van uw kredietkaart."
Ik zie in de voorwaarden ook nog iets van 5% met een minimum van 25€ (staat ook iets gelijkaardigs in de domicilieringsopdracht die Ezeltje Strekje hierboven heeft gelinkt) ? Is dat alleen voor gespreide terugbetalingen? Vind het best een vaag stukje tekst:
Ik wil een extra zichtrekening vermijden omdat ik er al een Nederlandse en een Belgische op na houd (loon wordt gestort in Nederland). 2 vind ik al meer als genoeg om te beheren :-)
Citibank is dus eigenlijk gratis als je vaker aankopen doet? Ik koop regelmatig wat via internet dus dat moet wel lukken. En dat is eigenlijk ook de hoofdreden waarom ik een Visa kaart gebruik.
PS; ik had dit bericht misschien in het Kredietkaarten onderdeel van het forum moeten zetten?
Edit; ik zie in de voorwaarden van Citi Visa: "Aanbod geldig voor aanvragen ingediend tot en met 31/05/2011. Na de eerste transactie met uw kaart (mits binnen de 90 dagen na ondertekening van de kredietovereenkomst) stort Citibank 5€ op de rekening van uw kredietkaart."
Ik zie in de voorwaarden ook nog iets van 5% met een minimum van 25€ (staat ook iets gelijkaardigs in de domicilieringsopdracht die Ezeltje Strekje hierboven heeft gelinkt) ? Is dat alleen voor gespreide terugbetalingen? Vind het best een vaag stukje tekst:
Kosten van het krediet. De kosten van het krediet zijn afhankelijk van de toegekende kredietopening. Indien wij u een kredietopening van 3.000€ zouden toekennen, aflosbaar door maandelijkse afbetalingen van 5% van de gebruikte financiële reserve (met uitzondering van de jaarlijkse bijdrage) met een minimum van 25€ (behalve uiteraard wanneer het totaal van uw rekeninguittreksel minder dan 25€ bedraagt), vermeerderd met de jaarlijkse bijdrage, dan bedraagt de kost van het krediet (het jaarlijks kostenpercentage, JKP) 12,98%, inclusief de kosten, in de veronderstelling van een eenmalige en volledige opname van het krediet, waardoor uitsluitend de kosten van de kaart voor het eerste jaar (5€) en de kosten van één afhaling in speciën (4,96€) in aanmerking komen voor de berekening van het J.K.P. Jaarlijkse actuariële debetrentevoet : 12,74%. Rentevoeten van kracht op 01/12/2010, onder voorbehoud van wijzigingen.
Zie het formulier hierboven in post van EzeltjeStrekje.saviour schreef:Ik zie in de voorwaarden ook nog iets van 5% met een minimum van 25€ (staat ook iets gelijkaardigs in de domicilieringsopdracht die Ezeltje Strekje hierboven heeft gelinkt) ? Is dat alleen voor gespreide terugbetalingen?
Daar staat duidelijk de keuze die je zelf moet maken.
vraag CITIBANK BELGIUM NV - Generaal Jacqueslaan 263g - 1050 Brussel vanaf vandaag en tot expliciete herroeping :
❑ minimumbedrag van 5% van de gebruikte financiële reserve van mijn maandelijkse Citi kredietkaart rekeninguittreksels
het (met een minimum van 25 €) te innen (tenzij het saldo minder dan 25 € bedraagt).
❑ het totaalbedrag van de gebruikte financiële reserve van mijn maandelijkse Citi kredietkaart rekeninguittreksels te innen.
Klopt het dat je de afrekening per email kunt ontvangen en niet op papier (met de post)?fdgroote schreef:Bij Citibank kan je je bedrag ook automatisch van je bij-een-andere-bank-geopende-zichtrekening laten halen dmv een domiciliëring.
- WebsterMC
- Sr. Member
- Contacteer:
Klopt. Ik krijg wel enkel een mailtje dat de afrekening beschikbaar is. Dan moet ik inloggen op de site van citi om de afrekening op te vragen. Per post krijg ik niets meer.saemon schreef:Klopt het dat je de afrekening per email kunt ontvangen en niet op papier (met de post)?fdgroote schreef:Bij Citibank kan je je bedrag ook automatisch van je bij-een-andere-bank-geopende-zichtrekening laten halen dmv een domiciliëring.
Dat dit in het formulier staat wist ik al, maar ik begrijp niet goed wat deze opties betekenen. De eerste optie is voor gespreide terugbetaling en de andere in 1 keer?saemon schreef:Zie het formulier hierboven in post van EzeltjeStrekje.saviour schreef:Ik zie in de voorwaarden ook nog iets van 5% met een minimum van 25€ (staat ook iets gelijkaardigs in de domicilieringsopdracht die Ezeltje Strekje hierboven heeft gelinkt) ? Is dat alleen voor gespreide terugbetalingen?
Daar staat duidelijk de keuze die je zelf moet maken.vraag CITIBANK BELGIUM NV - Generaal Jacqueslaan 263g - 1050 Brussel vanaf vandaag en tot expliciete herroeping :
❑ minimumbedrag van 5% van de gebruikte financiële reserve van mijn maandelijkse Citi kredietkaart rekeninguittreksels
het (met een minimum van 25 €) te innen (tenzij het saldo minder dan 25 € bedraagt).
❑ het totaalbedrag van de gebruikte financiële reserve van mijn maandelijkse Citi kredietkaart rekeninguittreksels te innen.
Ik heb vroeger ook een Citibank Visakaart gehad.
Ik meen mij te herinneren dat je elke maand 5% van het bedrag dat je die maand opgebruikt had verplicht moest terugbetalen.
Nu is dit dus min 25 Euro.
De rest van dat bedrag mag je laten staan zolang je maar niet boven je limiet komt.
Ik raad je ten stelligste aan te kiezen voor het totaalbedrag van je uitgaven, want voor je het goed weet betaal je een astronomische rentevoet.
Uit: Kredietkaarten van Spaargids
Citibank Citi Visa Classic Info
Gespreid Betalen: Ja
5,00% van het bedrag van het kredietsaldo met een minimum van € 25
Kredietopening onder voorbehoud van aanvaarding van uw dossier en mits wederzijds akkoord.
Kosten van het krediet. De kosten van het krediet zijn afhankelijk van de toegekende kredietopening. Indien wij u een kredietopening van 3.000€ zouden toekennen, aflosbaar door maandelijkse afbetalingen van 5% van de gebruikte financiële reserve (met uitzondering van de jaarlijkse bijdrage) met een minimum van 25€ (behalve uiteraard wanneer het totaal van uw rekeninguittreksel minder dan 25€ bedraagt), vermeerderd met de jaarlijkse bijdrage, dan bedraagt de kost van het krediet (het jaarlijks kostenpercentage, JKP) 12,98%, inclusief de kosten, in de veronderstelling van een eenmalige en volledige opname van het krediet, waardoor uitsluitend de kosten van de kaart voor het eerste jaar (5€) en de kosten van één afhaling in speciën (4,96€) in aanmerking komen voor de berekening van het J.K.P. Jaarlijkse actuariële debetrentevoet : 12,74%. Rentevoeten van kracht op 01/12/2010, onder voorbehoud van wijzigingen.
Ik meen mij te herinneren dat je elke maand 5% van het bedrag dat je die maand opgebruikt had verplicht moest terugbetalen.
Nu is dit dus min 25 Euro.
De rest van dat bedrag mag je laten staan zolang je maar niet boven je limiet komt.
Ik raad je ten stelligste aan te kiezen voor het totaalbedrag van je uitgaven, want voor je het goed weet betaal je een astronomische rentevoet.
Uit: Kredietkaarten van Spaargids
Citibank Citi Visa Classic Info
Gespreid Betalen: Ja
5,00% van het bedrag van het kredietsaldo met een minimum van € 25
Kredietopening onder voorbehoud van aanvaarding van uw dossier en mits wederzijds akkoord.
Tja, dat heb je natuurlijk bij een Amerikaanse bank. In de VS is dit systeem van zgn. revolving credit cards zeer wijd verspreid, maar hier wordt het veel minder gebruikt. Net omdat veel mensen (die natuurlijk niet beter weten, je kent het wel...) in die val trappen van pas op latere datum terug te betalen. Je moet bij je maandelijkse afrekening een minimumbedrag sowieso betalen, de rest kan later, maar aan torenhoge rentevoet. Tenzij je in de week (of 2) vlak erna betaalt. Dit systeem bestaat bij de grootbanken ook, maar naar mijn weten wordt het zelden verkocht... Hier blijkt het standaard te zijn 

onderzoek eens de combinatiesaviour schreef:Ik ben van plan een overstap te doen van Fortis naar Rabobank omdat mijn jongerenrekening vanaf dit jaar niet meer gratis is en de rente bij Fortis ook beduidend slechter is.
Keytrade (voor alle dagelijkse verrichtingen) en Deutsche bank voor een gratis kredietkaart (met volgens mij een mooi systeem gratis zichtrekening die uw krediet bepaalt voor uw kredietkaart)
wil je beleggen dan moet binck bank er ook nog bij.
Ik zou dit toch een beetje willen nuanceren. Je hebt wel gelijk dat wanneer je met gespreide betalingen begint, de kosten zeer hoog oplopen aan terug te betalen rente. Langs de andere kant, wanneer je dit niet doet en op het einde van de maand het hele bedrag terugbetaalt, dan zijn er geen kosten, enkel voordelen.Joeri_V schreef:Tja, dat heb je natuurlijk bij een Amerikaanse bank. In de VS is dit systeem van zgn. revolving credit cards zeer wijd verspreid, maar hier wordt het veel minder gebruikt. Net omdat veel mensen (die natuurlijk niet beter weten, je kent het wel...) in die val trappen van pas op latere datum terug te betalen. Je moet bij je maandelijkse afrekening een minimumbedrag sowieso betalen, de rest kan later, maar aan torenhoge rentevoet. Tenzij je in de week (of 2) vlak erna betaalt. Dit systeem bestaat bij de grootbanken ook, maar naar mijn weten wordt het zelden verkocht... Hier blijkt het standaard te zijn
Je zegt dat je maar 1 of 2 weken de tijd hebt om kosteloos terug te betalen na een aankoop. Dit is niet juist want je hebt net langer de tijd om kosteloos terug te betalen dan bij een klassieke visa-kaart van de grootbanken. Met een klassieke visa-kaart van axa werden vroeger op de laatste dag van de maand mijn gemaakte uitgaven gewoon afgehouden van mijn zichtrekening. Nu ontvang ik van citi-bank elke maand op de 21ste een rekeninguitreksel met de kosten die ik moet terugbetalen (keuze uit minimumbedrag of hele bedrag). Ik heb dan nog 3 weken de tijd om kosteloos terug te betalen. Er staat op het rekeninguitreksel wat ik de 21ste iedere maand ontvang een datum van rond de 12de van de maand erop wanneer betaling binnen moet zijn. Ik heb dus eigenlijk +/- 7 weken de tijd om al mijn uitgaven kosteloos terug te betalen.
Verder is de visa-kaart gratis mits 1x gebruikt binnen enkele maanden na aanvraag en geven ze levenslang 3% terug op al je online-aankopen met een maximum van 100 euro per jaar. Als je je vakantie via internet betaalt of electronica bestelt enz, dan kan je hier dus toch ook aardig op terugverdienen.
Mits de visa-kaart van citibank dus in veilige handen komt (mensen die hun financiële zaken goed beheren), dan zijn er voor mij enkel voordelen.