overstappen naar HZIV
overstappen naar HZIV
Deze maand nog verhuis ik, en ben aan het kijken om zoveel mogelijk te besparen. Nu betaal ik 87/jaar
Vandaag las ik hier op het forum over HZIV, ik zit al enkele jaren bij de CM en had eigenlijk totaal geen benul dat dit ook gratis kon.
Welke nadelen zijn hier aan verbonden? Waarom gaat niet iedereen naar de HZIV? Ik lees hier zelf op het forum dan HZIV sneller uitbetaald dan de CM, en dat je gratis omslagbrieven krijgt om je briefjes naar hen te versturen
Vandaag las ik hier op het forum over HZIV, ik zit al enkele jaren bij de CM en had eigenlijk totaal geen benul dat dit ook gratis kon.
Welke nadelen zijn hier aan verbonden? Waarom gaat niet iedereen naar de HZIV? Ik lees hier zelf op het forum dan HZIV sneller uitbetaald dan de CM, en dat je gratis omslagbrieven krijgt om je briefjes naar hen te versturen
Re: overstappen naar HZIV
Als je bij één van de grote ziekenfondsen bent, kan je voor niet dringend zittend vervoer naar en van het hospitaal, aan 15 euro per enkele rit, beroep doen op de vervoersdienst mutas als je zelf niet over vervoer beschikt en niet fit genoeg bent om met het openbaar vervoer te gaan.
Maar dat kan al eens tegenvallen. Begin januari had ik niet dringend vervoer vastgelegd naar het uz Leuven, maar de vervoerder verscheen meer dan een uur later dan afgesproken aan mijn deur (in het Antwerpse), op het moment dat ik al in Leuven had moeten zijn voor een daghospitalisatie. Ondertussen had ik naar Leuven gebeld en daar liet men me, begrijpelijk, weten dat zij de ingreep niet met meer dan een uur konden verplaatsen (volkomen begrijpelijk) en dus moest er een nieuwe afspraak voor de ingreep gemaakt worden.
Hiervoor zelfs geen excuses gekregen van mutas, noch van de vervoersmaatschappij die werd ingeschakeld. Deze laatste had zelfs nog het lef me te vragen om voor de nieuwe afspraak dan maar het vervoer meteen bij hen vast te leggen. Ik wenste daar uiteraard niet op in te gaan en heb dit aanbod dan ook meteen niet zo vriendelijk maar wel beleefd en kordaat afgewezen. Sindsdien doe ik geen beroep meer op deze onbetrouwbare vervoerdienst en ga ik met het openbaar vervoer, hoe moeilijk dat ook soms is.
Maar dat kan al eens tegenvallen. Begin januari had ik niet dringend vervoer vastgelegd naar het uz Leuven, maar de vervoerder verscheen meer dan een uur later dan afgesproken aan mijn deur (in het Antwerpse), op het moment dat ik al in Leuven had moeten zijn voor een daghospitalisatie. Ondertussen had ik naar Leuven gebeld en daar liet men me, begrijpelijk, weten dat zij de ingreep niet met meer dan een uur konden verplaatsen (volkomen begrijpelijk) en dus moest er een nieuwe afspraak voor de ingreep gemaakt worden.
Hiervoor zelfs geen excuses gekregen van mutas, noch van de vervoersmaatschappij die werd ingeschakeld. Deze laatste had zelfs nog het lef me te vragen om voor de nieuwe afspraak dan maar het vervoer meteen bij hen vast te leggen. Ik wenste daar uiteraard niet op in te gaan en heb dit aanbod dan ook meteen niet zo vriendelijk maar wel beleefd en kordaat afgewezen. Sindsdien doe ik geen beroep meer op deze onbetrouwbare vervoerdienst en ga ik met het openbaar vervoer, hoe moeilijk dat ook soms is.
Laatst gewijzigd door jeff op 4 februari 2020, 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Newbie
Ik heb juist de factuur gekregen van cm : 89,4€
2019 : 85,5€
2018 : 78,6€
Elk jaar tussen de 4 en 8 euro erbij! En dan nog eens de zorgkas.
Naar waar gaat al dat geld??
Vanaf april ben ik ook bij hziv. Ben eens benieuwd of ik dan een stuk terug ga krijgen van cm.
2019 : 85,5€
2018 : 78,6€
Elk jaar tussen de 4 en 8 euro erbij! En dan nog eens de zorgkas.
Naar waar gaat al dat geld??
Vanaf april ben ik ook bij hziv. Ben eens benieuwd of ik dan een stuk terug ga krijgen van cm.
IWDA IWRD TGET TRET VUSA
Sportkampen, bril (bij CM is er geen minimum afwijking, bij HZIV wel), kleine terugbetaling op inschrijven bij sportverenigingen,...
Heb je kinderen dan haal je dit er best nog snel uit, als alleenstaande met weinig gezondheid klachten betaal je meer dan dat het opbrengt.
Eigenlijk staan de voordelen gewoon online: https://www.cm.be/diensten-en-voordelen ... lfabetisch
Iedere mutualiteit heeft overigens zijn focus. Sommige focussen meer pp kind en gezin enz.
Maar maak je weinig tot geen gebruik van de voordelen dan kost het je jaarlijks meer.
Heb je kinderen dan haal je dit er best nog snel uit, als alleenstaande met weinig gezondheid klachten betaal je meer dan dat het opbrengt.
Eigenlijk staan de voordelen gewoon online: https://www.cm.be/diensten-en-voordelen ... lfabetisch
Iedere mutualiteit heeft overigens zijn focus. Sommige focussen meer pp kind en gezin enz.
Maar maak je weinig tot geen gebruik van de voordelen dan kost het je jaarlijks meer.
Daar is een woord voor solidariteit.
Velen leggen in de pot om voor diegenen die pech hebben het betaalbaar te houden.
En wie weet later hebt u misschien pech en dat u blij gaat zijn dat er een potje is.
Trouwens vorige week ook overstap in orde gebracht.
Vanaf april hizv lid.
Estate Guru believer.
-
- Newbie
In december heb ik mijn aanvraag ingestuurd bij hziv. Nog niets vernomen tot nu toe. Hopelijk is het in orde tegen april
IWDA IWRD TGET TRET VUSA
Ik ben al een 5tal jaar bij HZIV en best tevreden van. Betalen snel terug als je eens naar de dokter moet. Ben wel nog jong dus geen gezondheidsproblemen, geen kinderen etc. dus op dit moment sowieso de voordeligste keuze voor mij, misschien verandert dat in de toekomst.
Waarom de HZIV gratis is, maar niet voor iedereen geschikt is:
De HZIV betaalt alleen maar terug wat verplicht is door de Staat, en deze verplichte verzekering is bij alle mutualiteiten gratis, vermits dit de door de wet vastgelegde RIZIV-tarieven zijn.
Zie: https://www.caami-hziv.fgov.be/nl/over-de-hziv
De ziekenfonds-bijdragen die aangerekend worden door alle andere mutualiteiten, dienen dan ook niet voor de “gratis verplichte” verzekering, maar wél voor de aanvullende verzekering.De Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (HZIV) is een openbare instelling van sociale zekerheid. Ze neemt alle prestaties op zich inzake de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, net zoals de ziekenfondsen, maar onder een publiek statuut:
Die bijdragen zijn bij alle mutualiteiten verschillend, omdat ze ook allemaal andere aanvullende voordelen bieden.
Zie ook "vergelijk ziekenfondsen" van spaargids.be
https://www.spaargids.be/sparen/ziekenf ... ijken.html
Ik heb net mijn factuur gekregen van Partena - net geen €100. Slik. Ik krijg enkel tegemoetkoming lenzen (€ 40) + € 25 van de sportclub terug, dus overstap naar HZIV zou mij wat besparen.
Krijg je pro rata terug als je halverwege het jaar wisselt, of ben je je geld kwijt? Even gekeken op de site van Partena, maar daar staat natuurlijk niks van op. Zo ja laat ik nog snel oordopjes op maat maken, vraag ik daar terugbetaling voor aan en ben ik daarna weg...
Krijg je pro rata terug als je halverwege het jaar wisselt, of ben je je geld kwijt? Even gekeken op de site van Partena, maar daar staat natuurlijk niks van op. Zo ja laat ik nog snel oordopjes op maat maken, vraag ik daar terugbetaling voor aan en ben ik daarna weg...
Klopt wat je zegt Nedertari.
Maar bij de gewone ziekenfondsen kan je je NIET aansluiten voor de gratis, wettelijke verzekering. Je moet er de betalende, aanvullende verzekering bijnemen.
En voor de meeste mensen loont dat niet.
Maar bij de gewone ziekenfondsen kan je je NIET aansluiten voor de gratis, wettelijke verzekering. Je moet er de betalende, aanvullende verzekering bijnemen.
En voor de meeste mensen loont dat niet.
Betalen we voor die solidariteit niet de zorgpremie?platin schreef: ↑4 februari 2020, 08:47Daar is een woord voor solidariteit.
Velen leggen in de pot om voor diegenen die pech hebben het betaalbaar te houden.
En wie weet later hebt u misschien pech en dat u blij gaat zijn dat er een potje is.
Trouwens vorige week ook overstap in orde gebracht.
Vanaf april hizv lid.
Echt voor mij mogen die prijsstijgingen hiervoor gebruikt worden maar op dit moment heb ik het er moeilijk mee dat ook te veel profiteurs van die solidariteit gebruik maken. Controles, controles, controles vind ik persoonlijk. En wie geen profiteur is moet toch geen schrik hebben? Onze sociale zekerheid barst uit zijn voegen en wordt onhoudbaar. En uiteindelijk zijn de echt zorgbehoevenden daar de dupe van. Dat zijn ze nu al.
Ben reeds jaren aangesloten bij HZIV te Brugge , en uiterst tevreden van deze dienst.
bij problemen kan men altijd telefonisch bereikbaar bijna niet in de wacht gezet worden en is bevoegd persoon niet aanwezig word men zo spoedig mogelijk teruggebeld;
een dienst die perfect werkt.
en wat betreft terugbetaling voor brilglazen en zo steek ik jaarlijks 100€ opzij in geval van, men heeft ook jaarlijks geen nieuwe glazen nodig hé
bij problemen kan men altijd telefonisch bereikbaar bijna niet in de wacht gezet worden en is bevoegd persoon niet aanwezig word men zo spoedig mogelijk teruggebeld;
een dienst die perfect werkt.
en wat betreft terugbetaling voor brilglazen en zo steek ik jaarlijks 100€ opzij in geval van, men heeft ook jaarlijks geen nieuwe glazen nodig hé
-
- Newbie
Dat was voor mij ook het allerénige voordeel : jaarlijks een nieuwe gecorrigeerde zonnebril, waar CM dan 40€ van terugbetaalde. Maar, inderdaad, je hebt niet elk jaar een nieuwe bril nodig.
Vanaf april, bye bye CM
Vanaf april, bye bye CM
IWDA IWRD TGET TRET VUSA
bedankt voor de reacties! ik zal alvast dit jaar nog overstappen naar hziv
Ik ben ook al heel lang bij de HZIV, altijd al tevreden van geweest.
Enkel één negatieve ervaring. Toen ik geopereerd was was van een hernia "moest" ik naar Antwerpen voor een controlearts. Wegens de pijn totaal onmogelijk om een uur te rijden (van de kempen) met eigen auto, met openbaar vervoer dus ook onmogelijk. Ik kon enkel plat liggen of wandelen, zitten lukte me maar een kwartiertje. Met akkoord van mijn werkgever dan maar gewoon verlof genomen
De Cm of anderen hebben wel meer controleartsen in de buurt. Als m'n dichter bij Antwerpen of een HZIV kantoor woont is het geen probleem.
Enkel één negatieve ervaring. Toen ik geopereerd was was van een hernia "moest" ik naar Antwerpen voor een controlearts. Wegens de pijn totaal onmogelijk om een uur te rijden (van de kempen) met eigen auto, met openbaar vervoer dus ook onmogelijk. Ik kon enkel plat liggen of wandelen, zitten lukte me maar een kwartiertje. Met akkoord van mijn werkgever dan maar gewoon verlof genomen

De Cm of anderen hebben wel meer controleartsen in de buurt. Als m'n dichter bij Antwerpen of een HZIV kantoor woont is het geen probleem.