Overzetten pensioensparen?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Overzetten pensioensparen?
Mijn vriendin doet sinds een tweetal jaar aan pensioensparen voor 940 EUR/jaar.
Ze doet dit via Axa: pension plan fisc: secure.
Gewaarborgde interest: 0,75% bruto
Instapkost: 4%
Beheerskost: 1 EUR / maand.
Ik doe zelf ook aan pensioensparen via: AG Insurance Top Rendement 1%
Gewaarborgde interest: 1%
Instapkost: 0,50%
Beheerskost: nihil
Ik vroeg me af of ze de reeds bijeengespaarde bedragen bij Axa mee kan overzetten naar AG Insurance, indien ze zou veranderen in de toekomst?
Anders kan Axa dus vanaf de eerste storting, hoe miniem ook, een maandelijkse beheerskost innen voor de resterende looptijd, of zie ik dit fout?
Ze doet dit via Axa: pension plan fisc: secure.
Gewaarborgde interest: 0,75% bruto
Instapkost: 4%
Beheerskost: 1 EUR / maand.
Ik doe zelf ook aan pensioensparen via: AG Insurance Top Rendement 1%
Gewaarborgde interest: 1%
Instapkost: 0,50%
Beheerskost: nihil
Ik vroeg me af of ze de reeds bijeengespaarde bedragen bij Axa mee kan overzetten naar AG Insurance, indien ze zou veranderen in de toekomst?
Anders kan Axa dus vanaf de eerste storting, hoe miniem ook, een maandelijkse beheerskost innen voor de resterende looptijd, of zie ik dit fout?
Re: Overzetten pensioensparen?
Ja, dat kan in beginsel. Je kan switchen van pensioenspaarverzekering A naar pensioenspaarverzekering B, net zoals je van pensioenspaarfonds A naar pensioenspaarfonds B kan. Van pensioenspaarverzekering naar pensioenspaarfonds, of omgekeerd is evenwel uitgesloten.
Formeel zouden er wel 5 jaar stortingen moeten gebeurd zijn in die verzekering vooraleer je ze kan overdragen naar een andere verzekeraar. Het is echter niet duidelijk of dat in de praktijk een reële hindernis is. Je kan dat altijd eens bij AG navragen.
Overigens, als ik zo vrij mag zijn: waarom heb je voor een verzekeringsformule gekozen en niet voor een fonds? Het te verwachten rendement ligt bij een fonds hoger, zeker op een lange looptijd. Keerzijde: je hebt geen kapitaalsgarantie en bent dus overgeleverd aan de grillen van de obligatie- en aandelenmarkt.
Formeel zouden er wel 5 jaar stortingen moeten gebeurd zijn in die verzekering vooraleer je ze kan overdragen naar een andere verzekeraar. Het is echter niet duidelijk of dat in de praktijk een reële hindernis is. Je kan dat altijd eens bij AG navragen.
Overigens, als ik zo vrij mag zijn: waarom heb je voor een verzekeringsformule gekozen en niet voor een fonds? Het te verwachten rendement ligt bij een fonds hoger, zeker op een lange looptijd. Keerzijde: je hebt geen kapitaalsgarantie en bent dus overgeleverd aan de grillen van de obligatie- en aandelenmarkt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bedankt voor de reactie Johann,
Er werden reeds 5 stortingen verricht (maandelijkse betalingen) dus dat zou op zich geen probleem mogen vormen.
Ik ga ook eens informeren bij Axa of zij nog uitstapkosten aanrekenen. (vermoedelijk wel zeker?)
De effectieve overstap zal sowieso best pas begin volgend jaar gebeuren wellicht, aangezien er nu dus reeds 2 maandelijkse stortingen verricht zijn.
De reden waarom ik indertijd gekozen heb voor de verzekeringsformule is de zekerheid van het gewaarborgd rendement, dat toen wel nog een stuk hoger lag.
Al is zekerheid natuurlijk zeer relatief, zeker als ik artikels als deze tegenkom, voor mij nog een reden te meer om Axa te vermijden:
https://www.bankshopper.be/nl/nieuwsove ... e-aan.html
Ik beleg ook zelf in aandelen, maar zie dit eerder als een potentieel extraatje, dit doe ik liever niet met mijn pensioensparen. Al sluit ik zeker niet uit om dit in de toekomst voor een deel wel te doen indien de (gewaarborgde) rente verder zou blijven zakken.
Mvg,
Sander
Er werden reeds 5 stortingen verricht (maandelijkse betalingen) dus dat zou op zich geen probleem mogen vormen.
Ik ga ook eens informeren bij Axa of zij nog uitstapkosten aanrekenen. (vermoedelijk wel zeker?)
De effectieve overstap zal sowieso best pas begin volgend jaar gebeuren wellicht, aangezien er nu dus reeds 2 maandelijkse stortingen verricht zijn.
De reden waarom ik indertijd gekozen heb voor de verzekeringsformule is de zekerheid van het gewaarborgd rendement, dat toen wel nog een stuk hoger lag.
Al is zekerheid natuurlijk zeer relatief, zeker als ik artikels als deze tegenkom, voor mij nog een reden te meer om Axa te vermijden:
https://www.bankshopper.be/nl/nieuwsove ... e-aan.html
Ik beleg ook zelf in aandelen, maar zie dit eerder als een potentieel extraatje, dit doe ik liever niet met mijn pensioensparen. Al sluit ik zeker niet uit om dit in de toekomst voor een deel wel te doen indien de (gewaarborgde) rente verder zou blijven zakken.
Mvg,
Sander
Die 5 jaar is dat niet van vroeger?
http://www.wikifin.be/nl/themas/pensioe ... 0wodPrULqw
Maar ik zie nergens dat het bij 1 bank moet zijn.
http://www.wikifin.be/nl/themas/pensioe ... 0wodPrULqw
"U kunt meestal zelf beslissen hoeveel u per jaar spaart. Maar u moet wel 10 jaar gespaard hebben om voor belastingvoordelen in aanmerking te komen. "
Maar ik zie nergens dat het bij 1 bank moet zijn.