Paar vragen ivm met belastingen.
TIP
Re: Paar vragen ivm met belastingen.
1. Een vakbondspremie rekenen ze tot de bezoldigingen en worden zo dus ook belast.Dappertje schreef: ↑29 april 2023, 21:38 Hallo,
Ik ben nieuw en hoop hier een antwoord te vinden ivm met enkele vragen die ik heb bij de voorgestelde belaastingsaangifte.
1. Mijn partner kreeg een inkomstenfiche waarop het bedrag van de verkregen vakbondspremle (145 euro) vermeld staat. Dit bedrag is bij de belastbare inkomsten gevoegd en wordt dus bijgevolg belast. Is het niet (meer) zo dat een syndicale premie vrijgesteld is van belastingen?
2. Wij kochten vorig jaar een appartement met twee staanplaatsen in de ondergrondse parking onder het gebouw. Het appartement en één staanplaats staat op mijn naam. De andere staanplaats is een paar maanden later aangekocht en staat op naam van ons beiden.
Wij kregen naar aanleiding hiervan 3 brieven van het kadaster. Eén met het KI van het appartement, één met het KI van de eerste staanplaats en één met het KI van de tweede staanplaats.
De staanplaatsen staan op een ander adres omdat wij via de straat aan de achterkant van het appartementsgebouw moeten in de garage rijden.
De staanplaatsen worden gebruikt om onze eigen auto's te parkeren.
Nu merk ik op het voorstel dat het KI van de staanplaatsen bij mij en mijn partner vermeld staan onder de codes 1106/2106.
Hierdoor worden wij belast op onze staanplaatsen. Wat moet ik hiermee aanvangen?
3. In 2022 deden wij voor de eerste keer stortingen in het kader van langetermijnsparen. Deze bedragen staan niet vermeld in het voorstel.
Op de fiche die we kregen staat 'levensverzekering'. Klopt dit?
En klopt het dat ik het voorstel moet aanpassen en de bedragen invullen bij de codes 1353/2353?
Alvast bedankt om één of meerdere vragen te beantwoorden.
2. Dit is niet correct. Ook als die staanplaats een apart kadastraal nummer heeft en ze enkel voor eigen gebruik dient is ze een verlengstuk van je "eigen woning" en moet ze hier dus niet opgegeven worden. Je kan de bedragen verwijderen en een opmerking toevoegen dat ze behoren tot de eigen woning.
3. Als je destijds gekozen hebt voor het belastingstelsel van de levensverzekeringen klopt dat wat op de fishe staat en hoort het onder de codes die je zelf aangeeft. Je kan vergelijkbare contracten ook openen onder stelsel van pensioensparen of zonder belastingvoordeel.
Re: Paar vragen ivm met belastingen.
@Sn^s
Hartelijk dank voor uw verhelderende antwoorden!
Hartelijk dank voor uw verhelderende antwoorden!