Pachten
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Pachten
Na die negen jaar kan de pacht worden opgezegd onder bepaalde voorwaarden. Die zijn vrij streng; je kan een samenvatting vinden in de link die ik in mijn vorig bericht achterliet (onder 'Hoe kan ik de pachtovereenkomst opzeggen').delaby schreef: ↑16 juni 2019, 18:58 veje, dw en ludo, alvast bedankt voor jullie reacties en interessante links. Ik heb al het een en ander kunnen doornemen en zie dat het allemaal inderdaad niet zo evident is. Op zich zijn we niet gekant tegen een pacht van negen jaar, maar we willen na die negen jaar opnieuw "baas" zijn over onze grond, zonder verdere verplichtingen tegenover of rechten van de pachter. Wat eigenlijk na die negen jaar, wordt de pacht dan automatisch verlengd of moet dit opnieuw vastgelegd en onderhandeld worden ? Is een jaarlijks opzegbare huurovereenkomst tussen een particulier en een landbouwer een oplossing, of wordt dit ook als pacht aanzien ? Alvast bedankt.
Jaarlijkse overeenkomsten tussen een verpachter die geen landbouwer is en een pachter die wel landbouwer is, bevinden zich in een juridische grijze zone. Zolang de landbouwer in kwestie meewerkt is er geen probleem, maar bij juridische problemen zullen rechters dit soort overeenkomsten steevast beschouwen als een pacht.
Wallonië staat veel verder met de hervorming van hun pachtwet en heeft een paar zinnige veranderingen voorgesteld (ergste misbruiken i.v.m erfpacht en informele pachtovereenkomsten gaan eruit, gepensioneerde landbouwers verliezen voorkooprecht). Misschien moeten we gewoon hun pachtwet kopiëren.
Blijft wel nog altijd enorm in het voordeel van de boer, maar dat zal nooit veranderen.
Kan er dan geen contract opgesteld worden dat sluitend is en waarbij er na 9 jaar een einde komt aan de pacht, zonder verdere verplichtingen van de verpachter. Om dan na die eerste 9 jaar opnieuw te onderhandelen met de pachter, of de grond eventueel te verkopen zonder dat die bezwaard is met een pachter ?
Alvast bedankt.
Je kan altijd vriendelijk afspreken met de pachter dat je de overeenkomst na negen jaar in onderlinge overeenstemming laat eindigen, maar een echt sluitend contract? Nee.delaby schreef: ↑19 juni 2019, 07:52 Kan er dan geen contract opgesteld worden dat sluitend is en waarbij er na 9 jaar een einde komt aan de pacht, zonder verdere verplichtingen van de verpachter. Om dan na die eerste 9 jaar opnieuw te onderhandelen met de pachter, of de grond eventueel te verkopen zonder dat die bezwaard is met een pachter ?
Alvast bedankt.
Lees dit eens: https://lv.vlaanderen.be/nl/voorlichtin ... t#opzeggen
Je kan een pachtovereenkomst aan het eind van de periode enkel opzeggen met een gegronde reden. Ik zie daar niet meteen een reden tussenstaan waar je op kan vertrouwen.
Verkopen na die negen jaar kan altijd, maar de pachter heeft bijna altijd voorkooprecht en hij blijft pachter tenzij hij vrijwillig afstand doet.