Pandwissel kosten
TIP
Pandwissel kosten
Situatie:
Wij hebben bijna 3 jaar geleden 175.000 € geleend (op basis van 110%). Daarvan staat in november 2014 nog 165.000 € open.
We krijgen de mogelijkheid om een andere woning aan te kopen, voor een prijs van € 218.000. We zouden derhalve nog moeten 53.000 € bijlenen. De aktekosten kunnen we zelf betalen, of toch normaal gezien. Want ik versta er niets meer van.
We kunnen door de aankoop van onze eerste woning € 6.400 RR meenemen. We zouden gaan voor een pandwissel, en een bijkomend hypothecair mandaat voor die € 53.000.
Maar klopt mijn berekening:
Aankoopprijs: 218.000
5% registratierechten: 10.900
Meeneembaarheid: - 6.400
kosten akte nieuwe lening (53.000) (inclusief ereloon notaris en hypothecaire inschrijving): 2.200
kosten aankoop nieuwe woning (inclusief RR, ereloon notaris, hypothecaire inschrijving... + pandwissel): 8.000
Totale prijs kosten: € 10.200,00.
Ik heb het gevoel dat ik héél wat over het hoofd zie en het wat te simplistisch lijkt

Wij hebben bijna 3 jaar geleden 175.000 € geleend (op basis van 110%). Daarvan staat in november 2014 nog 165.000 € open.
We krijgen de mogelijkheid om een andere woning aan te kopen, voor een prijs van € 218.000. We zouden derhalve nog moeten 53.000 € bijlenen. De aktekosten kunnen we zelf betalen, of toch normaal gezien. Want ik versta er niets meer van.
We kunnen door de aankoop van onze eerste woning € 6.400 RR meenemen. We zouden gaan voor een pandwissel, en een bijkomend hypothecair mandaat voor die € 53.000.
Maar klopt mijn berekening:
Aankoopprijs: 218.000
5% registratierechten: 10.900
Meeneembaarheid: - 6.400
kosten akte nieuwe lening (53.000) (inclusief ereloon notaris en hypothecaire inschrijving): 2.200
kosten aankoop nieuwe woning (inclusief RR, ereloon notaris, hypothecaire inschrijving... + pandwissel): 8.000
Totale prijs kosten: € 10.200,00.
Ik heb het gevoel dat ik héél wat over het hoofd zie en het wat te simplistisch lijkt

Re: Pandwissel kosten
Registratiekosten 5%? Volgens mij 10% want je hebt al een woning in eigendom.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Kan je dat niet aan je notaris of een van zijn medewerkers vragen ?
Mvg,
Mvg,
Onze woning wordt wel degelijk op voorhand verkocht en de nieuwe woning geniet eveneens van 5% registratierechten.stany schreef:Registratiekosten 5%? Volgens mij 10% want je hebt al een woning in eigendom.
Hebben we gedaan, maar t'es blijkbaar moeilijk van iemand te pakken te krijgenduvel1 schreef:Kan je dat niet aan je notaris of een van zijn medewerkers vragen ?
Mvg,

Heb je al een antwoord gekregen?AM1987 schreef:Situatie:
We krijgen de mogelijkheid om een andere woning aan te kopen, voor een prijs van € 218.000.
We zouden derhalve nog moeten 53.000 € bijlenen.
Maar klopt mijn berekening: Totale prijs kosten: € 10.200,00.
(NEEN! een mandaat is geen inschrijving)
Ik heb het gevoel dat ik héél wat over het hoofd zie en het wat te simplistisch lijkt Idd dat kan je wel zeggen.
Weet je al hoe je het kan berekenen?
Ik zit met dezelfde vraag. 121000 pandwissel en 39 000 mandaat.
Maar volgens mijn notaris is dat erg veel werk voor hem om dan slechts 200 euro uit te sparen van de cliënt.
Weet iemand hoe ik het moet berekenen?