Passief beleggen zoals John Bogle
TIP
Passief beleggen zoals John Bogle
Hey allemaal,
Ik beleg nu gedurende 1 jaar, ben 24 jaar oud en heb ongeveer 1/3 van mijn vermogen op de beurs staan
Dit geeft het volgende:
EMIM: 6,4%
IWDA: 34,23%
CSPX: 28,92%
CEMU: 14,88%
CNDX: 15,27%
Ik ben van plan om ook nog Markel hieraan toe te voegen aangezien ik geloof in dit bedrijf (soort Berkshire Hattaway, maar kleiner en dus meer kans om te groeien)
Mijn vraag is of iemand ook nog passief probeert te beleggen zoals John Bogle en mij hieromtrent tips kan geven of advies rond mijn portefieuille ? (Mijn winst is momenteel 11% in 1 jaar tijd gemiddeld)
Later ben ik van plan om meer dan 1/3 van mijn vermogen te investeren in de beurs, maar ben momenteel aan het sparen voor een woning
Ik beleg nu gedurende 1 jaar, ben 24 jaar oud en heb ongeveer 1/3 van mijn vermogen op de beurs staan
Dit geeft het volgende:
EMIM: 6,4%
IWDA: 34,23%
CSPX: 28,92%
CEMU: 14,88%
CNDX: 15,27%
Ik ben van plan om ook nog Markel hieraan toe te voegen aangezien ik geloof in dit bedrijf (soort Berkshire Hattaway, maar kleiner en dus meer kans om te groeien)
Mijn vraag is of iemand ook nog passief probeert te beleggen zoals John Bogle en mij hieromtrent tips kan geven of advies rond mijn portefieuille ? (Mijn winst is momenteel 11% in 1 jaar tijd gemiddeld)
Later ben ik van plan om meer dan 1/3 van mijn vermogen te investeren in de beurs, maar ben momenteel aan het sparen voor een woning
Re: Passief beleggen zoals John Bogle
Er is een hele thread rond de Bogleheads.
Bogle: "don't look for the needle, just buy the haystack"
- Ik ga ervan uit dat Bogle niet in BH noch in Markel zou beleggen.
- De drie laatste fondsen zijn een overlap van je tweede.
- Je Emerging Markets lijkt maar de helft van wat je zou moeten zijn volgens marktgewicht.
Het lijkt dat je geen obligaties hebt.
Bogle: "don't look for the needle, just buy the haystack"
- Ik ga ervan uit dat Bogle niet in BH noch in Markel zou beleggen.
- De drie laatste fondsen zijn een overlap van je tweede.
- Je Emerging Markets lijkt maar de helft van wat je zou moeten zijn volgens marktgewicht.
Het lijkt dat je geen obligaties hebt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Wat B7 zegt klopt helemaal. (zoals we gewoon zijn van B7, heb hier nog niets zonder goeie redenering van hem gelezen.) Wel wijk ik alvast op 2 punten af van zijn strategie:
- Ik koop momenteel geen obligatie ETF's omdat de rente te laag staat en het het risico niet waard is. Ik hou dit deel tijdelijk in cash.
- Ik beleg in volgende ETF's: IWDA, CSPX, EMIM, ZPRS
Ik stop mijn volledige roerende vermogen (inclusief pensioensparen, spaarrekening, ETF's, personeelsaandelen) in een portefeuille op Morningstar waarna ik maandelijks ETF's bijkoop om zo nauwkeurig mogelijk de portefeuille 'Mixfondsen EUR offensief' te benaderen. Om het obligatiedeel na wijk ik verder op geen enkel onderdeel meer dan 2% af van de index.
Vanaf mijn 45ste begin ik de Dynamische index te volgen.
- Ik koop momenteel geen obligatie ETF's omdat de rente te laag staat en het het risico niet waard is. Ik hou dit deel tijdelijk in cash.
- Ik beleg in volgende ETF's: IWDA, CSPX, EMIM, ZPRS
Ik stop mijn volledige roerende vermogen (inclusief pensioensparen, spaarrekening, ETF's, personeelsaandelen) in een portefeuille op Morningstar waarna ik maandelijks ETF's bijkoop om zo nauwkeurig mogelijk de portefeuille 'Mixfondsen EUR offensief' te benaderen. Om het obligatiedeel na wijk ik verder op geen enkel onderdeel meer dan 2% af van de index.
Vanaf mijn 45ste begin ik de Dynamische index te volgen.
Als je Bogle verder interpreteert dan moet je zijn verklaringen over een persoonlijk gepast evenwicht tussen aandelen en obligaties vertalen naar evenwicht tussen groeibeleggingen en stabiele beleggingen. Bij de stabiele beleggingen moet je momenteel in Europa ook naar cash (spaarboekjes, termijnrekeningen,... ) kijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
gewoon ter info, er is geen enkele manier om goedkoop systematisch bij te sparen voor een ETF bvb elke week 50 of 100 euro. Je moet telkens transactie kosten betalen aan je broker toch? dus pas vanaf paar honderden euro's interessant?
Bij degiro kan je 1 keer per maand gratis een ETF aankopen uit hun kernselectie: https://www.degiro.nl/data/pdf/DEGIRO_T ... lectie.pdf