Peiling: Zomeruur/winteruur?
Re: Peiling: Zomeruur/winteruur?
De zomertijd is een zodanig gedrocht dat iedereen blijer, vrolijker wordt eenmaal de zomertijd in maart ingaat ... en in winterblues en depressie gaat eenmaal de wintertijd wordt ingevoerd ... ik denk dat jij eerder de uitzondering op de regel bent als je je beter voelt in de winter ...
Eventjes googelen op winterblues : 3.770.000 resultaten
Zomerblues : 8.140 resultaten
idd, liever een zomerbloes dan een winterbloes 
Dat de dagen in de winter kort zijn komt niet door een of andere uurregeling en is ook niet te verhelpen door de klok te verzetten. Dat is puur natuur.
De hoeveelheid licht tijdens de zomer en de winter heeft niks te maken met een artificiële tijd die we hanteren. De overschakeling van winter- naar zomertijd verhoogt zelfs het aantal zelfmoorden. Mensen zijn inderdaad depressiever in de winter, maar de écht suïcidalen vinden in de zomer pas de kracht en motivatie om tot de daad over te gaan.
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

Neen, maar de tijd die we hanteren bepaalt wel in welke mate we van dat zonlicht kunnen genieten.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Neen, het zijn werk- en schooluren die dat bepalen. Nogmaals, hoe hard je ook aan die klok morrelt, het zonlicht is wat het is. Voor de rest maken we onszelf gewoon iets wijs.CarpeNoctem schreef: ↑22 september 2018, 14:40Neen, maar de tijd die we hanteren bepaalt wel in welke mate we van dat zonlicht kunnen genieten.
Ik geniet evengoed van zonlicht 's morgens als 's avonds hoor. Nog meer 's morgens want ik ben een ochtendmens.
De "werkende" mens zit nu eenmaal vast aan die werkuren ... in plaats van te zeveren over het zomer/winteruur zou men misschien beter over een zomerwerk- en winterwerkregime kunnen nadenken ...Didymus schreef: ↑22 september 2018, 15:24Neen, het zijn werk- en schooluren die dat bepalen. Nogmaals, hoe hard je ook aan die klok morrelt, het zonlicht is wat het is. Voor de rest maken we onszelf gewoon iets wijs.CarpeNoctem schreef: ↑22 september 2018, 14:40Neen, maar de tijd die we hanteren bepaalt wel in welke mate we van dat zonlicht kunnen genieten.
's avonds word normaliter het meeste elektriciteit verbruikt, dan is het gunstig voor zonnepanelen dat het de zon pas laat onder gaat.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

Ik denk dat de politici het zich al lang beklagen dat ze in dit potje geroerd hebben.
Er is hier mi geen goede oplossing.
Volgen ze de wil van de bevolking ( 50% pro zomeruur) dan gaan ze lijnrecht in tegen de "winteruurders" (30%).
Laten ze alles zoals het was ( lijkt mij de rationeelste beslissing) dan hebben ze 80% van de bevolking blij gemaakt met een dode mus.
Er zou een tweede peiling moeten vragen aan de pro-afschaffers: Wat indien het jouw voorkeur niet wordt? Dan toch maar behouden?
Ik denk dat zowel de pro-zomeruurders als de pro-winteruurders vooral niet willen dat de andere kant het haalt.
Ikzelf ben pro zomeruur, permanent winteruur lijkt me pure horror maar ik zou er kunnen mee leven als ze alles laten zoals het is.
Er is hier mi geen goede oplossing.
Volgen ze de wil van de bevolking ( 50% pro zomeruur) dan gaan ze lijnrecht in tegen de "winteruurders" (30%).
Laten ze alles zoals het was ( lijkt mij de rationeelste beslissing) dan hebben ze 80% van de bevolking blij gemaakt met een dode mus.
Er zou een tweede peiling moeten vragen aan de pro-afschaffers: Wat indien het jouw voorkeur niet wordt? Dan toch maar behouden?
Ik denk dat zowel de pro-zomeruurders als de pro-winteruurders vooral niet willen dat de andere kant het haalt.
Ikzelf ben pro zomeruur, permanent winteruur lijkt me pure horror maar ik zou er kunnen mee leven als ze alles laten zoals het is.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Het begint al een beetje op het Brexitreferendum te gelijken. Daar wisten ze ook niet waar ze aan begonnen zijn en zijn er die om een tweede referendum vragen.
@Cydox: niet waar. De meeste elektriciteit wordt overdag verbruikt door de bedrijven. Maar je hebt gelijk dat het particulier verbruik ‘s avonds het hoogst is.
@Cydox: niet waar. De meeste elektriciteit wordt overdag verbruikt door de bedrijven. Maar je hebt gelijk dat het particulier verbruik ‘s avonds het hoogst is.
Ik stel voor dat we de discussie stoppen en een eerbaar compromis kiezen. We wisselen gewoon om het half jaar van zomertijd naar wintertijd. En omgekeerd.
Laatst gewijzigd door jutuiz op 23 september 2018, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat is nog eens een briljant idee! Dat we daar niet eerder zijn opgekomen.
Edoch, het is duidelijk dat een deel van de bevolking hier ongelukkig van wordt. Daarom stel ik voor om het anders aan te pakken:
- Tijdens de periode dat we nu zomeruur kennen, schakelen we naar winteruur.
- Tijdens de periode dat we nu winteruur kennen, schakelen we naar zomeruur.