'Pensioen' portefeuille
TIP
Re: 'Pensioen' portefeuille
Deze maand klant geworden bij Keytrade. Ik heb al wat geld overgebracht naar de zichtrekening, maar nog niets gekocht.
Ik ben wel al 72 jaar en gepensioneerd. Ik heb aan pensioensparen gedaan, dat vind ik wel goed, en daar kan ik altijd aan. Ook al eens gekeken naar die fondsen. Wat zou ik nu willen doen?
Eén of enkele van die fondsen aanschaffen, waarin ik mij geen zorgen hoef te maken...dus niet zelf beleggen.
Als ze dividend uitkeren is het goed, maar liefst geen gedoe met papieren om dubbele roerende belasting te ontwijken.
Risicofactor mag 5-6 zijn. Er mogen dus aandelen bij zijn.
Al eens gekeken naar: JP Morgan funds Europe Strategie crowt fund A.
Iemand een goede raad ? Alvast bedankt.
Ik ben wel al 72 jaar en gepensioneerd. Ik heb aan pensioensparen gedaan, dat vind ik wel goed, en daar kan ik altijd aan. Ook al eens gekeken naar die fondsen. Wat zou ik nu willen doen?
Eén of enkele van die fondsen aanschaffen, waarin ik mij geen zorgen hoef te maken...dus niet zelf beleggen.
Als ze dividend uitkeren is het goed, maar liefst geen gedoe met papieren om dubbele roerende belasting te ontwijken.
Risicofactor mag 5-6 zijn. Er mogen dus aandelen bij zijn.
Al eens gekeken naar: JP Morgan funds Europe Strategie crowt fund A.
Iemand een goede raad ? Alvast bedankt.
De fixer van Mijn Kapitaal iets ?
Wat aankopen betreft het kan zonder kosten bij Me Direct.
Waarom 9,95 € bij Keytrade als het gratis kan ?
https://www.mijnkapitaal.be/portefeuill ... -de-fixer/
Estate Guru believer.
Hmm, Maar dan moet ik wel overstappen naar Me Direct ?
Het is ook de bedoeling dat ik soms wel eens een aandeel zou kopen, als de kans zich voor doet.
Wel enkel op de Belgische beurs. BEL 20.
Ik heb nu een effectendossier bij BNP-FORTIS, maar de kosten zijn er wel hoog.
Het is ook de bedoeling dat ik soms wel eens een aandeel zou kopen, als de kans zich voor doet.
Wel enkel op de Belgische beurs. BEL 20.
Ik heb nu een effectendossier bij BNP-FORTIS, maar de kosten zijn er wel hoog.
ETF dividend aristocrats
Ik vermoed dat je het keyplan bedoeld. Correct ?
Wat je best niet doet, is een van de voorgestelde portefeuilles nemen. Ik volg ze al jaren, maar die zijn echt niet goed.
Zelf heb ik 7 fondsen, waaronder datgene dat je zelf al opgeeft :
CapitalatWork Foyer Umbrella Contrarian Equities At Work C
Fidelity America
Fidelity European Dynamic Grth A-EUR
Fidelity World
JPM Europe Strategic Growth A (dist) EUR
Merclin Sicav Global Equity C1
Templeton Asian Smaller Co A EUR Acc
Pas later heb ik ontdekt dat er in de plaats van Fidelity America een beter Amerika-fonds is, nl. Franklin U.S. Opportunities Fund A(Ydis)EUR (had niet aan de puntjes gedacht bij het zoeken

Zelf ben ik heel tevreden van mijn keyplan. Nu zou ik zelf niet meer met een startbedrag beginnen. Beter elke maand een iets hoger bedrag investeren. Je weet nooit wanneer en hoe diep het over x-tijd kan zakken, en dan kan je beter nog wat extra geld achter de hand hebben om bijstortingen te doen. Dat is hoe ik het doe : elke maand bedrag x, maar als het zakt kan dat zelfs x2 of x3 gaan.
Keyplan is ook heel flexibel. Als je al van MijnKapitaal en GoGi gehoord hebt, dan kan je dat heel eenvoudig volgen door voor de 5e van de maand een fonds dat op Stop staat op 0% te zetten in je Keyplen (NIET voor arbitrage kiezen !).
Ja, ik bedoel het Keyplan.
Ik heb altijd al op de beurs van Brussel gehandeld met aandelen. Niet te veel en ben de laatste jaren overgestapt naar dividend aandelen (Ackermans, Colruyt, Gimv, Vandevelde ). Ge moet er toch een beetje mee bezig zijn: zie VANDEVELDE en nu PROXIMUS. Met ouder worden heb ik er zo veel goesting niet meer in.
Als je in een fonds instapt bij Keytrade bank, dan moet je blijkbaar 9,95 EUR instapkosten betalen. Uitstappen binnen 5 jaar, dat wist ik.
Ik ben blij dat ik hier al wat reacties ontvangen heb.
Alles eens goed opvolgen, en dan een goeie keuze maken hé.
Ik heb altijd al op de beurs van Brussel gehandeld met aandelen. Niet te veel en ben de laatste jaren overgestapt naar dividend aandelen (Ackermans, Colruyt, Gimv, Vandevelde ). Ge moet er toch een beetje mee bezig zijn: zie VANDEVELDE en nu PROXIMUS. Met ouder worden heb ik er zo veel goesting niet meer in.
Als je in een fonds instapt bij Keytrade bank, dan moet je blijkbaar 9,95 EUR instapkosten betalen. Uitstappen binnen 5 jaar, dat wist ik.
Ik ben blij dat ik hier al wat reacties ontvangen heb.
Alles eens goed opvolgen, en dan een goeie keuze maken hé.
Ja, ik bedoel het Keyplan, met periodieke stortingen.
Ik ga alles eens goed opvolgen wat hier genoemd wordt.
En dan een goeie keuze maken hé.
Ik ga alles eens goed opvolgen wat hier genoemd wordt.
En dan een goeie keuze maken hé.
72 jaar en nu pas beginnen beleggen bij keytrade.. wat is je opzet dan, 15 jaar op de beurs blijven en een flitse rolstoel op uw 87ste? 

Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Cydox schetst het een beetje ruw maar inderdaad wat is jou doel nog? Alleen als we je doel kennen, je bereidheid en nood om risico te nemen kunnen we meedenken over een gepaste beleggingsstrategie voor jou.
Extra inkomen? Hoeveel?
Nalatenis voor erfgenamen?
Spaarcenten niet laten eroderen door inflatie?
Realiseer je dat je leven niet oneindig is en dat je je geld niet zult meenemen. Zet het op een spaarboekje en geef het beetje bij beetje uit aan leuke dingen nu je er nog plezier aan kunt beleven.
Schenken aan een goed doel kan natuurlijk ook. Steeds bereid om mijn rekeningnummer door te geven
Serieus nu, op dergelijke leeftijd zou ik kijken om zo ver mogelijk van fondsen of aandelen te blijven. Eventueel wel tak 21 of 23 overwegen zolang er kapitaalgarantie is.
Minder rendement natuurlijk maar iets veiliger

Serieus nu, op dergelijke leeftijd zou ik kijken om zo ver mogelijk van fondsen of aandelen te blijven. Eventueel wel tak 21 of 23 overwegen zolang er kapitaalgarantie is.
Minder rendement natuurlijk maar iets veiliger
Een man van 72 heeft in Belgie een levensverwachting van iets meer dan 13 jaar.
Dwz de helft van de mannen van 72 jaar zullen nog meer dan 13 jaar leven, misschien 20, 25 jaar of zelf meer.
De beleggingshorizon is een van de aspecten die meetellen in de samenstelling van de beleggingsportefeuille.
Het is belangrijk om de volledige portefeuille als een geheel te zien en aan te passen aan het doel van de beleggingen: wil je een jaarlijkse toevoeging aan je pensioen, will je een kapitaal nalaten aan je erfgenamen?
Afhankelijk daarvan kan je de portefeuille splitsen over een deel met doel stabiliteit te brengen en een deel dat voor de groei, en bescherming tegen inflatie, zou moeten zorgen, dit laatste met een grotere volatiliteit.
Hoeveel risico moet je nemen? Moet je geld veel aangroeien om je doelen te bereiken?
Hoeveel risico kan je nemen? Als je beleggingen in waarde zouden dalen, zou je dan in problemen komen?
Hoeveel risico wil je nemen? (Wetende dat breed gespreide aandelen in een korte periode 50% kunnen dalen)
Waar was dit geld tot vandaag in belegd?
Dwz de helft van de mannen van 72 jaar zullen nog meer dan 13 jaar leven, misschien 20, 25 jaar of zelf meer.
De beleggingshorizon is een van de aspecten die meetellen in de samenstelling van de beleggingsportefeuille.
Het is belangrijk om de volledige portefeuille als een geheel te zien en aan te passen aan het doel van de beleggingen: wil je een jaarlijkse toevoeging aan je pensioen, will je een kapitaal nalaten aan je erfgenamen?
Afhankelijk daarvan kan je de portefeuille splitsen over een deel met doel stabiliteit te brengen en een deel dat voor de groei, en bescherming tegen inflatie, zou moeten zorgen, dit laatste met een grotere volatiliteit.
Hoeveel risico moet je nemen? Moet je geld veel aangroeien om je doelen te bereiken?
Hoeveel risico kan je nemen? Als je beleggingen in waarde zouden dalen, zou je dan in problemen komen?
Hoeveel risico wil je nemen? (Wetende dat breed gespreide aandelen in een korte periode 50% kunnen dalen)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Risico 5-6. Ik heb geen doel meer, maar het mag wel groeien.
Neen, ik heb het geld niet direct nodig.
Ik heb ervaring met aandelen.
Een deel afkomstig van aandelen verkoop. Staat nu op de spaarrekening.
Ja, zoiets.
Risico 5-6. Ik heb geen doel meer, maar het mag wel groeien.
Neen, ik heb het geld niet direct nodig.
Ik heb ervaring met aandelen.
Een deel afkomstig van aandelen verkoop. Staat nu op de spaarrekening.
Ja, zoiets.
Als je via een Keyplan fondsen koopt, betaal je geen instapkosten. Bij keyplan betaal je alleen uitstapkosten als je je keyplan binnen de 5 jaar stopzet (<> fondsen toevoegen of # fondsen minderen).
Koop je andere fondsen buiten je keyplan, dan betaal je die instapkost wel, maar geen uitstapkosten (op taksen na).
Je kan dat ook anders bekijken, met een jaarlijkse kost van de inflatie min de rente opbrengst van een spaarboekje koop je gemoedrust en de zekerheid dat je niet meer dan die kost verliest. Tevens is het geld zonder kosten of verlies ten alle tijden onmiddellijk beschikbaar, iets waar je op leeftijd best rekening mee houdt. Persoonlijk zou ik op 72 niet meer beginnen beleggen in aandelen fondsen of index ETF's. Eventueel wel nog obligaties of obligatiefondsen om toch een deel van het inflatie verlies van spaarboekjes goed te maken. Een TAK21 waarbij je 2% verzekeringstaks betaalt en 8 jaar moet blijven zitten om vrijgesteld te worden van roerende voorheffing lijkt mij ook niet interessant op 72. Voor obligaties of obligatiefondsen kijk je momenteel best naar de VS, daar is de rente immers al een heel stuk omhoog. Toch zou ik nog voor een short duration fonds gaan (bv LU0154237225) en obligaties onder pari die nog 3 tot 5 jaar te gaan hebben. Misschien dat binnen een jaar of twee drie de rente hier weer aantrekkelijk wordt waardoor de inflatie kost van een spaarboekje zo goed als weg valt.