pensioen
Re: pensioen
Weet er iemand, hoe je de gemeentelijke belastingen (opcentiemen) moet berekenen op de uitbetaling van je groepsverzekering?
Dat hoor je toch vanzelf?
Bij mijn afrekening staat: bij de voorheffing aan de bron, komen nog de gemeentelijke opcentiemen, die berekend en geïnd zullen worden bij de berekening van uw inkomstbelastingen van het jaar.
Precies, dan hoor je het vanzelf. Zal een paar % zijn zoals ook bij andere belastingen.
Zonde van je tijd om je daarin te verdiepen.
Als het een paar % zijn, dan zou ik het zeker graag weten. Het gaat wel over een groot bedrag. Zal morgen eens bij de gemeente horen.
De gemeentelijke opcentiemen bereken je op de te betalen bedrijfsvoorheffing. Stel 1000€ BV à 10% en niet de 10,09% die de verzekeringsmaatschappij inhoud + 7% gemeentebelastingen. Dan betaal je in totaal 70€ =1000×7% waarvan 61€ via de belastingaangifte.
Zie https://www.assuralia.be/nl/artikel/de- ... naar-netto
Pensioen op 65 en actief: 10% * (1 + gemeentebelasting%) door de verzekeringsmaatschappij reeds ingehouden 10,09%
Pensioen op 65 niet actief: 16.5% * (1 + gemeentebelasting%) door de verzekeringsmaatschappij reeds ingehouden 16,66%
Edit: De gemeentelijke opcentiemen zijn de aanvullende gemeentebelastingen in de personenbelasting.
Bedankt. Inderdaad er is reeds 16,66% afgehouden, maar als ik collega's hoor die reeds langer met pensioen zijn, moet ik er toch rekening houden dat ik nog een paar 1000€ zal moeten bijbetalen.
Klopt. De voorheffing op de gemeentebelasting is maar 0,9%. Wat je nog moet bijbetalen is gemeentebelasting%-0.9%.
Bedankt voor de info. Als ik juist reken, reeds ingehouden 16,66%, te betalen 16,5% + 8,5% gemeentebelasting = 17,90% dus zal ik nog 17,90%-16,66% = 1,24% moeten bijbetalen.
iemand die het artikel in HLN kan openen aub :
4 miljoen Belgen krijgen later aanvullend pensioen via werkgever. Werkexpert: “Laat je niet misleiden door bedrag op MyPension.be”
thanks
4 miljoen Belgen krijgen later aanvullend pensioen via werkgever. Werkexpert: “Laat je niet misleiden door bedrag op MyPension.be”
thanks
Van bedrag gaat er nog wat naar de staat, welk bedrag is afhankelijk van het kapitaal.
Van 500.000 gaat er wat meer af als van 100.00 € vermits we niet weten over welk bedrag

En ja de molen bij verzekeringen draait traag, men is vandaag al wat slimmer naar alternatieven.
Estate Guru believer.
heb je de link naar het artikel aub ?platin schreef: ↑30 september 2024, 23:55Van bedrag gaat er nog wat naar de staat, welk bedrag is afhankelijk van het kapitaal.
Van 500.000 gaat er wat meer af als van 100.00 € vermits we niet weten over welk bedrag?
En ja de molen bij verzekeringen draait traag, men is vandaag al wat slimmer naar alternatieven.
thanks