pensioen
pensioen
In twee op de drie gevallen dreigt aanvullend pensioen via groepsverzekering duizenden euro’s lager uit te vallen
11/02/20 om 05:00
door GVA
Pascal Dendooven
Het merendeel van de groepsverzekeringen (met vaste prestatiebelofte) is niet in staat om op de vervaldag het beloofde pensioen aan de werknemers uit te betalen. De toezichthouder FSMA vreest dat de verzekeraars daar te weinig voor waarschuwen.
Circa 70% van de werknemers is aangesloten bij een groepsverzekering die bij hun pensionering voor een aanvullend pensioen zorgt. Dat aanvullend pensioen (tweede pijler) komt boven op het wettelijk pensioen ...
11/02/20 om 05:00
door GVA
Pascal Dendooven
Het merendeel van de groepsverzekeringen (met vaste prestatiebelofte) is niet in staat om op de vervaldag het beloofde pensioen aan de werknemers uit te betalen. De toezichthouder FSMA vreest dat de verzekeraars daar te weinig voor waarschuwen.
Circa 70% van de werknemers is aangesloten bij een groepsverzekering die bij hun pensionering voor een aanvullend pensioen zorgt. Dat aanvullend pensioen (tweede pijler) komt boven op het wettelijk pensioen ...
Re: pensioen
Als je volgende maand in pensioen gaat. Wanneer krijgt je dan bericht over het bedrag ?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Kijk op mypension.be
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Het jaar dat je in pensioen gaat, zie je het bedrag niet meer staan.
-
- Full Member
- Contacteer:
Dit bedrag "vergeten" ze altijd erbij te vermelden als ze pensioenen uit de privé vergelijken met die van ambtenaren.
Ambtenaren hebben nl. geen groepsverzekering via de werkgever.
Stel dat dit bedrag klopt - ik ga het niet checken Yaris zal het wel ergens gehaald hebben

Spreek me gerust tegen als het niet klopt ?
Ben benieuwd of ziekte -pensioen ambtenaren er nog door komt voor verkiezingen...Abatoetnie schreef: ↑22 april 2024, 14:27Dit bedrag "vergeten" ze altijd erbij te vermelden als ze pensioenen uit de privé vergelijken met die van ambtenaren.
Stel dat dit bedrag klopt - ik ga het niet checken Yaris zal het wel ergens gehaald hebben- en het pensioen van een vergelijkbare ambtenaar zou - vermoedelijk lager - zou 500 euro netto meer zijn per maand dan zou het 260 maanden duren vooraleer die ambtenaar "voordeel" haalt uit zijn ambtenarenpensioen. Als het werkelijk zo is dan mogen al die gepensioneerden uit de privé stillekes zwijgen als ze hun pensioen(tje) vergelijken met een ambtenaar met gelijkaardige loopbaan/carrière.
En wat met ambtenaren die al op ziektepensioen zijn?
Als je wil vergelijken bekijk dan het volgende:Abatoetnie schreef: ↑22 april 2024, 14:27Dit bedrag "vergeten" ze altijd erbij te vermelden als ze pensioenen uit de privé vergelijken met die van ambtenaren.
Stel dat dit bedrag klopt - ik ga het niet checken Yaris zal het wel ergens gehaald hebben- en het pensioen van een vergelijkbare ambtenaar zou - vermoedelijk lager - zou 500 euro netto meer zijn per maand dan zou het 260 maanden duren vooraleer die ambtenaar "voordeel" haalt uit zijn ambtenarenpensioen. Als het werkelijk zo is dan mogen al die gepensioneerden uit de privé stillekes zwijgen als ze hun pensioen(tje) vergelijken met een ambtenaar met gelijkaardige loopbaan/carrière.
1- Bijlange niet alle werknemers hebben een groepsverzekering.
2- Is het bedrag correct? is het netto of brutto?
3- vergelijk de eerste pensioen met het laatste loon
4- bekijk perequatie
5- bekijk de repectievelijk indexeringen
6- bekijk de aantal jaren dienst nodig om dit pensioen te krijgen.
Ik kijk uit naar je eerlijke vergelijking.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Of iedereen in de Privé zo een extraatje bijeen spaart.Abatoetnie schreef: ↑22 april 2024, 14:27
Belgische werknemers ontvangen gemiddeld 130.000 euro uit de groepsverzekering.
En vergeet niet, er zijn er ook met 6 nullen en meer wel hoger kader.
Spreken over een ander en zwijgen als het over hun eigen gaat.......
Estate Guru believer.
Nooit jaloers zijn maar kijken naar wie en wat voor opgeofferd.
Onder opoffering als men in volcontinue werkt sociaal leven.
Feestje moet werken, opstap moet vroeg uit mijn bed.
Is al een eerlijke vergelijking, afgunst is er al heel snel.
Estate Guru believer.
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker
En geheel terecht.Abatoetnie schreef: ↑22 april 2024, 14:27Dit bedrag "vergeten" ze altijd erbij te vermelden als ze pensioenen uit de privé vergelijken met die van ambtenaren.
Die groepsverzekering is iets privé tussen je werkgever en jezelf. De staat heeft daar nul verdienste aan. Integendeel, ook daar romen ze al hun deel van af.Abatoetnie schreef: ↑22 april 2024, 14:27Ambtenaren hebben nl. geen groepsverzekering via de werkgever.
De enige juiste vergelijking blijft tussen je staatspensioen dat je krijgt na een hele loopbaan daarvoor afgedragen te hebben aan de staat. En wees maar zeker dat dIe afroming in de toekomst enkel maar hoger gaat worden. De roverheid heeft likkebaardend al die pensioenkassen in het vizier.

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
-
- Full Member
- Contacteer:
Geheel onterecht.CarpeNoctem schreef: ↑22 april 2024, 18:11En geheel terecht.Abatoetnie schreef: ↑22 april 2024, 14:27 Dit bedrag "vergeten" ze altijd erbij te vermelden als ze pensioenen uit de privé vergelijken met die van ambtenaren.
Ambtenarenpensioen is een soort "uitgesteld" loon dat je krijgt omdat je gedurende je loopbaan minder hebt verdiend dan iemand die een gelijkaardige functie had in de privé.
Er is een klein deel van de (hogere) ambtenarenpensioenen die erover is maar daarvoor hoef je niet de grote massa over dezelfde kam te scheren.
Dat jij daar anders over denkt kan ik me gerust inbeelden. Ik heb het gevoel dat je bij bepaalden hier automatisch de reflex hebt om het omgekeerde te zeggen dan wat zij zeggen, gewoon om je pleziertje eruit te halen.
Soit, veel plezier met je groepsverzekering binnenkort

- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker
Dat is al lang door de feiten achterhaald.Abatoetnie schreef: ↑23 april 2024, 09:47Ambtenarenpensioen is een soort "uitgesteld" loon dat je krijgt omdat je gedurende je loopbaan minder hebt verdiend dan iemand die een gelijkaardige functie had in de privé.
Binnenkort?
Ik ben er nog een aantal jaar vanaf

En om je helemaal op stang te jagen. Ik heb ondertussen een 4-tal van die groepsverzekeringen.
Mijn jongere collega's zijn daar helemaal niet gelukkig mee. En zien dat ook als uitgesteld loon, ze moeten erop wachten tot ze 65 zijn. Dit geeft zodanig veel kritiek bij de jongere populatie dat ze nu bij ons ook gestart zijn met een cafetariaplan. Zo raken die jongere collega's eerder aan hun pecunia. Ik heb het gelaten zoals het was.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.