Pensioensparen, een belastingsnadeel?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioensparen, een belastingsnadeel?
Hierbij een korte bedenking m.b.t. het belastingvoordeel (of nadeel) dat pensioensparen biedt.
Als ik het goed begrijp zit het als volgt bij pensioenspaarfondsen in België ervanuitgaande dat jaarlijks 990 euro gestort wordt:
Het belastingvoordeel: 30% op elke storting = 297 euro per jaar
De verschuldigde belasting: 8% op je 60e verjaardag op een reserve die opgebouwd is rekening houdende met een rendement van 4,75% per jaar op elke storting
Stel nu dat we beginnen met een eerste storting op de leeftijd van 30 jaar, dan wordt het pensioensparen belast na 30 jaar, de stortingen kunnen nog 35 jaar gebeuren.
Storting: 990 eur
Belastingvoordeel: 297 eur
Belastingnadeel: 8% * 990 * (1,0475^30) = 318,67 eur
Bereken ik het hier dus goed dat we op deze storting belastinggewijs worden afgestraft?
Het belastingvoordeel zou pas gratis zijn indien de storting minder dan 29 jaar later aan de eindbelasting onderworpen wordt. Indien de storting nog later aan het fictief rendement onderworpen is dan dat, doen we ons geen voordeel op vlak van fiscaliteit met pensioensparen.
Dus pensioensparen af te raden tot de leeftijd van 32 jaar?
Mis ik hier iets, want het lijkt me redelijk bizar en frauduleus indien het effectief zoals hierboven verloopt.
Bedankt,
Als ik het goed begrijp zit het als volgt bij pensioenspaarfondsen in België ervanuitgaande dat jaarlijks 990 euro gestort wordt:
Het belastingvoordeel: 30% op elke storting = 297 euro per jaar
De verschuldigde belasting: 8% op je 60e verjaardag op een reserve die opgebouwd is rekening houdende met een rendement van 4,75% per jaar op elke storting
Stel nu dat we beginnen met een eerste storting op de leeftijd van 30 jaar, dan wordt het pensioensparen belast na 30 jaar, de stortingen kunnen nog 35 jaar gebeuren.
Storting: 990 eur
Belastingvoordeel: 297 eur
Belastingnadeel: 8% * 990 * (1,0475^30) = 318,67 eur
Bereken ik het hier dus goed dat we op deze storting belastinggewijs worden afgestraft?
Het belastingvoordeel zou pas gratis zijn indien de storting minder dan 29 jaar later aan de eindbelasting onderworpen wordt. Indien de storting nog later aan het fictief rendement onderworpen is dan dat, doen we ons geen voordeel op vlak van fiscaliteit met pensioensparen.
Dus pensioensparen af te raden tot de leeftijd van 32 jaar?
Mis ik hier iets, want het lijkt me redelijk bizar en frauduleus indien het effectief zoals hierboven verloopt.
Bedankt,
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Pensioensparen, een belastingsnadeel?
Lijkt mij zowat dezelfde vraag als: pensioensparen-is-dit-wel-een-goed-plan ... en#p553602
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Hoeveel rendement verwacht je van dit pensioenspaarfonds?
Je kan dit eigenlijk zien dat je gld van de staat leent om te beleggen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
In die thread lees ik toch niet echt een sluitend antwoord op mijn vraag.EarthNvstr1 schreef: ↑14 december 2022, 20:50 Lijkt mij zowat dezelfde vraag als: pensioensparen-is-dit-wel-een-goed-plan ... en#p553602
Sparen voor je pensioen en beleggen op zich is natuurlijk aan te raden, en pensioensparen op zich is voor de meeste mensen een perfecte manier om hun geld aan het beleggen te krijgen.
Maar mijn vraag gaat specifiek over het netto belastingvoordeel, of het effectief wel een fiscaal voordeel oplevert indien je zoals in mijn berekening jonger dan 32 bent.
Het lijkt wel alsof de overheid op die stortingen namelijk gewoon profijt doet en pensioensparen quasi frauduleus genoemd kan worden gezien het steeds geadviseerd wordt om een fiscaal voordeel te behalen...
Het rendement van het fonds staat volledig los van mijn vraag over het belastingnadeel toch? Stel dat het fonds exact even goed presteert dan een MSCI World ETF (incl. kosten), dan zou ik denken dat het pensioenspaarfonds kopen beter is dan de ETF te kopen omdat er ook een belastingvoordeel aan hangt.
Maar indien mijn berekening klopt hangt er eerder een belastingnadeel aan, alleszins indien de stortingen langer dan 28 jaar lopen tot eindbelasting (60e verjaardag).
Bedoel je met die laatste uitspraak dat je het belastingvoordeel van 297 euro eerder krijgt en die som vrij snel kan gaan beleggen dan? Daar zie ik inderdaad wel een voordeel in ten opzichte van het niet-fiscaal beleggen, namelijk dat die som dan beleggen tegen je 60e opzich ook een mooi extra rendement heeft opgeleverd. Alleen moeten mensen dan wel echt jaarlijks de moeite doen om na ontvangst van hun belastingsvoordeel dit effectief te gaan beleggen, het vergt dus extra discipline. Indien men dit niet consistent zou doen en het belastingvoordeel cash zou houden, is het volgens mij wel fiscaal nadelig.
Mijn vraag is gewoon: zit er een fout in mijn redenering of klopt de berekening?
Inflatie. €318,67 over 30 jaar is niet meer de €318,67 van vandaag.
Ook de mogelijkheid om de €297 vandaag te investeren voor de komende 30 jaar.
De elementen van je redenering lijken correct.
Maar de eindconclusie begrijp ik niet.
Je berekening geeft aan dat je op het einde meer betaald aan de staat dan het belastingsvoordeel dat je gekregen hebt.Trunks17 schreef: ↑14 december 2022, 21:10 Het rendement van het fonds staat volledig los van mijn vraag over het belastingnadeel toch? Stel dat het fonds exact even goed presteert dan een MSCI World ETF (incl. kosten), dan zou ik denken dat het pensioenspaarfonds kopen beter is dan de ETF te kopen omdat er ook een belastingvoordeel aan hangt.
Maar indien mijn berekening klopt hangt er eerder een belastingnadeel aan, alleszins indien de stortingen langer dan 28 jaar lopen tot eindbelasting (60e verjaardag).
Dat is op geen probleem omdat je het beleggingsvoordeel reeds belegd hebt, en dus op het einde een rendement zal opbrengen (anders moet je het zeker niet doen).
Als de ETF en het pensioenspaarfonds na kosten hetzelfde zouden opbrengen is er financieel geen reden om te kiezen.
Vanwege de kosten is het onwaarschijnlijk dat het pensioensparen beter zal doen dan een ETF portefeuille met gelijkaardige samenstelling.
Het pensioensparen heeft het nadeel (sommigen vinden het een voordeel) dat het geld vastligt tot aan je pensioen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Bedankt om te reageren allen.
Bij deze heb ik dus ook bevestiging gekregen dat puur op fiscaal vlak pensioensparen dus een nadeel op kan leveren.
Ik ben het volledig met jullie eens dat indien we het belastingvoordeel meteen beleggen, dat de meerwaarde die hieruit voort vloeit, opgeteld bij het netto belastingvoordeel, het weldegelijk een bepaalde opportuniteit biedt.
In de bank wordt er echter nooit aan beginnende beleggers of jonge mensen die net werken voorgesteld om het belastingvoordeel dat jaarlijks verkregen wordt bij het pensioensparen specifiek te gaan beleggen tot de leeftijd van 60+. Deze discipline is zelden gezien lijkt me. De meeste mensen doen simpelweg aan pensioensparen an sich, zonder te gaan kijken naar een herbelegging van het belastingsvoordeel. Bij dergelijke profielen is het dan in principe af te raden om aan pensioensparen te doen voor de leeftijd van ~32 jaar.
In mijn opinie is dit vanuit de staat eigenlijk wel bijna regelrechte misleiding/fraude is. Pensioensparen puur op zichzelf bekeken kan een belastingnadeel geven.
Bij deze heb ik dus ook bevestiging gekregen dat puur op fiscaal vlak pensioensparen dus een nadeel op kan leveren.
Ik ben het volledig met jullie eens dat indien we het belastingvoordeel meteen beleggen, dat de meerwaarde die hieruit voort vloeit, opgeteld bij het netto belastingvoordeel, het weldegelijk een bepaalde opportuniteit biedt.
In de bank wordt er echter nooit aan beginnende beleggers of jonge mensen die net werken voorgesteld om het belastingvoordeel dat jaarlijks verkregen wordt bij het pensioensparen specifiek te gaan beleggen tot de leeftijd van 60+. Deze discipline is zelden gezien lijkt me. De meeste mensen doen simpelweg aan pensioensparen an sich, zonder te gaan kijken naar een herbelegging van het belastingsvoordeel. Bij dergelijke profielen is het dan in principe af te raden om aan pensioensparen te doen voor de leeftijd van ~32 jaar.
In mijn opinie is dit vanuit de staat eigenlijk wel bijna regelrechte misleiding/fraude is. Pensioensparen puur op zichzelf bekeken kan een belastingnadeel geven.
Die denkwijze heb ik nooit gesnapt. Als je bv. in een ETF belegd voor hetzelfde bedrag heb je ook inflatie? Als je nu 500 euro in een tracker steekt is die over 25 jaar ook geen 500 euro meer waard.
Ik heb ooit eens gelezen (ik dacht dat het hier was) dat je rendement gemiddeld 6% op jaarbasis moet bedragen om er rendement uit te halen. Als je geen 6% haalt, is het beter om een alternatief te zoeken.
Niemand kan me overtuigen dat 8% taks op de vervaldag het voordeel van 30% bij storting teniet doet. Je belegt 990 euro die je maar 693 euro gekost heeft 30 jaar lang en dan zou je er verlies aan doen omdat je op het eind "maar" 92% overhoudt?
De berekening die OP maakt is correct. Als je het PSP lang hebt zal je nominaal meer eindbelasting betalen indien de belegging geen positief rendement leverede.
En hoe groot is de kans dat zo een pensioen fonds over een periode van 20, 30 of 40 jaar geen positief rendement oplevert?

Dat zie je verkeerd: het gaat niet om de inleg of investering (990 euro bij pensioensparen of 500 euro bij jouw ETF) maar om het feit dat je nu in 2022 een (belastings)voordeel van 297 euro krijgt en over 30 jaar daarvoor 318,67euro moet betalen. 1 euro nu is meer waard dan 1 euro in 2052 …
Rekening houdende met een fictieve gemiddelde inflatie van 2% per jaar is 297 euro van nu gelijk aan 538 euro in 2052. Je huidige belastingvoordeel van 297 euro is dus in 2052 eigenlijk 538 euro waard, terwijl je in 2052 amper 318 euro eindbelasting betaalt. Voordeel (fiscaal): 220 euro (geactualiseerd naar 2052).
Of omgekeerd is die 318,67 euro eindbelasting van 2052 vandaag amper 175,93 euro waard, terwijl je nu wel al een belastingvoordeel van 297 euro krijgt. Voordeel (fiscaal): 142,71 euro (geactualiseerd naar 2022).
Dit gaat enkel over de belastingsimpact (fiscaal voor- of nadeel) en staat los van het overige rendement van de belegging …

Laatst gewijzigd door anonymous9433 op 17 december 2022, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.