Pensioensparen - Fictieve rente berekening
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
-
- Newbie
- Contacteer:
Pensioensparen - Fictieve rente berekening
Beste allen,
Ik vraag me af op welke manier de fictieve rente op een pensioenspaarfonds berekend wordt. (Het gaat hier dus niet over een pensioenspaarverzekering.)
Even wat achtergrond informatie: wanneer je je geld uit je pensioenspaarfonds haalt op het einde van de rit, betaal je hierop een belasting van 8%. Deze 8% is echter niet op het totale bedrag in het fonds, maar op een fictief bedrag dat fiscaal berekend wordt. Namelijk, de fiscus doet alsof je elk jaar 4,75% rente haalde op je pensioenfonds, ongeacht de werkelijk behaalde rente, en doet je 8% belasting betalen op dit fictieve bedrag.
De vraag die ik heb is als volgt: houdt de fiscus rekening met instapkosten en beheerskosten? Want een echt fonds brengt al snel een aantal kosten met zich mee. Zelf ben ik bij rabobank, waar ik 1,24% beheerskosten en 3% instapkosten betaal (vanaf volgend jaar, maar dat is nu even irrelevant.) Dus, neemt de fiscus gewoon domweg 940 euro, en neemt hij daarop elk jaar 4,75%? Of wordt er wel rekening gehouden met kosten?
Indien er met kosten geen rekening gehouden wordt, dan moet mijn fonds dus stevig meer dan 4,75% per jaar opleveren, opdat het werkelijke eindbedrag even hoog of hoger zou zijn dan het bedrag dat de fiscus berekent. M.a.w. als mijn fonds niet minstens 6% per jaar oplevert (ongeveer), dan betaal ik op het einde van de rit 8% belasting op een hoger bedrag. Wat neerkomt op een belasting van (veel?) meer dan 8% op het eigenlijke bedrag...
Ik vraag me af op welke manier de fictieve rente op een pensioenspaarfonds berekend wordt. (Het gaat hier dus niet over een pensioenspaarverzekering.)
Even wat achtergrond informatie: wanneer je je geld uit je pensioenspaarfonds haalt op het einde van de rit, betaal je hierop een belasting van 8%. Deze 8% is echter niet op het totale bedrag in het fonds, maar op een fictief bedrag dat fiscaal berekend wordt. Namelijk, de fiscus doet alsof je elk jaar 4,75% rente haalde op je pensioenfonds, ongeacht de werkelijk behaalde rente, en doet je 8% belasting betalen op dit fictieve bedrag.
De vraag die ik heb is als volgt: houdt de fiscus rekening met instapkosten en beheerskosten? Want een echt fonds brengt al snel een aantal kosten met zich mee. Zelf ben ik bij rabobank, waar ik 1,24% beheerskosten en 3% instapkosten betaal (vanaf volgend jaar, maar dat is nu even irrelevant.) Dus, neemt de fiscus gewoon domweg 940 euro, en neemt hij daarop elk jaar 4,75%? Of wordt er wel rekening gehouden met kosten?
Indien er met kosten geen rekening gehouden wordt, dan moet mijn fonds dus stevig meer dan 4,75% per jaar opleveren, opdat het werkelijke eindbedrag even hoog of hoger zou zijn dan het bedrag dat de fiscus berekent. M.a.w. als mijn fonds niet minstens 6% per jaar oplevert (ongeveer), dan betaal ik op het einde van de rit 8% belasting op een hoger bedrag. Wat neerkomt op een belasting van (veel?) meer dan 8% op het eigenlijke bedrag...
Re: Pensioensparen - Fictieve rente berekening
De fictieve opbrengst wordt per storting berekend tot aan je 60 jaar. Bv je bent dit jaar 45 en hebt 940 euro gestort, de fictieve opbrengst is dus (15 jaar 4.75% op 940 euro) 1885 euro. Op je 60ste betaal je 8% op die 1885 euro of 151 euro. De fiscus houdt geen rekening met instapkosten of beheerskosten, je hebt immers ook belastingsvoordeel gekregen op die kosten. Zelfs al brengt het fonds niks op, dan nog is je belastingsvoordeel (282 euro) in dit voorbeeld groter dan de eindtaks.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Nog één die de kleine letterkes is beginnen lezen LOL
vergeet de riziv afhouding ook niet ...
Die met een Delta Lloyd verzekering mogen al beginnen bibberen.
Die met een Delta Lloyd verzekering mogen al beginnen bibberen.
Dit is toch maar enkel waar omdat je hier uitgaat van een storting op de leeftijd van 45? Op een eerdere storting zal de fictieve opbrengst veel groter zijn.De fictieve opbrengst wordt per storting berekend tot aan je 60 jaar. Bv je bent dit jaar 45 en hebt 940 euro gestort, de fictieve opbrengst is dus (15 jaar 4.75% op 940 euro) 1885 euro. Op je 60ste betaal je 8% op die 1885 euro of 151 euro. De fiscus houdt geen rekening met instapkosten of beheerskosten, je hebt immers ook belastingsvoordeel gekregen op die kosten. Zelfs al brengt het fonds niks op, dan nog is je belastingsvoordeel (282 euro) in dit voorbeeld groter dan de eindtaks.
-
- Newbie
- Contacteer:
Hehe ja, in deze tijden is dat soms wel eens nodig. Wat is de riziv afhouding?NoHedge schreef:Nog één die de kleine letterkes is beginnen lezen LOL
Da's een duidelijk antwoord, bedankt!vortex schreef:De fiscus houdt geen rekening met instapkosten of beheerskosten, je hebt immers ook belastingsvoordeel gekregen op die kosten.
Dat klopt wel, maar in dat geval kan ik met hetzelfde geld waarschijnlijk toch beter iets anders doen ;-).vortex schreef:Zelfs al brengt het fonds niks op, dan nog is je belastingsvoordeel (282 euro) in dit voorbeeld groter dan de eindtaks.
Denk je dat echt? Reken dan maar eens uit hoeveel een pensioenfonds met belastingsvoordeel opbrengt tov een identiek alternatief fonds zonder belastingsvoordeel (neem bv een jaarlijks rendement van 6%). Beide dezelfde looptijd, in beide gevallen investeer je jaarlijks 658 euro netto (is 940 - 282 euro belastingsvoordeel), in het pensioenfonds is de jaarlijkse netto storting 912 euro netto (940 - 3% instapkost) en het alternatief met 658 euro (tenminste als je iets hebt zonder instapkosten). Op het pensioenfonds betaal je 8% op de fictieve waarde, op het alternatief 1,32% beurstaks. Je zal zien dat het pensioenfonds een pak meer opbrengt, hou er vervolgens rekening mee dat de stortingen na je 60ste eveneens genieten van het belastingsvoordeel zonder dat er nog verdere taksen volgen.Dat klopt wel, maar in dat geval kan ik met hetzelfde geld waarschijnlijk toch beter iets anders doen