Pensioensparen, tips?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioensparen, tips?
Goedemorgen
Situatieschets:
Ikzelf, 32jaar, doe reeds een 10-tal jaar aan pensioensparen in Argenta ARPE.
Mijn vrouw, 28jaar, doet sinds 2009 aan pensioensparen (pensioenspaarverzekering bij Argenta).
Die pensioenspaarverzekering, met lager rendement, hebben we genomen, tegen beter weten in, als spreiding.
Nu wil ik dit allemaal eens herbekijken.
De hoofdzaak dat we pensioensparen doen is de aftrek van de belastingen. Moest die er niet zijn, zou ik een stukje grond kopen als pensioensparen en dat laten liggen tot we het nodig zouden hebben. Lijkt mij een betere investering.
Nu stel ik mij de vraag of het nog wel een goed idee is om bij ARPE en de pensioenspaarverzekering verder te storten...
OF om te schakelen naar andere banken
OF de aftrek te laten voor wat hij is en toch voor een stukje grond te kiezen
OF ...
Alle tips zijn welkom
Bedankt!!!
Situatieschets:
Ikzelf, 32jaar, doe reeds een 10-tal jaar aan pensioensparen in Argenta ARPE.
Mijn vrouw, 28jaar, doet sinds 2009 aan pensioensparen (pensioenspaarverzekering bij Argenta).
Die pensioenspaarverzekering, met lager rendement, hebben we genomen, tegen beter weten in, als spreiding.
Nu wil ik dit allemaal eens herbekijken.
De hoofdzaak dat we pensioensparen doen is de aftrek van de belastingen. Moest die er niet zijn, zou ik een stukje grond kopen als pensioensparen en dat laten liggen tot we het nodig zouden hebben. Lijkt mij een betere investering.
Nu stel ik mij de vraag of het nog wel een goed idee is om bij ARPE en de pensioenspaarverzekering verder te storten...
OF om te schakelen naar andere banken
OF de aftrek te laten voor wat hij is en toch voor een stukje grond te kiezen
OF ...
Alle tips zijn welkom
Bedankt!!!
Re: Pensioensparen, tips?
My 2 cents:
1. Staat de aankoop van het stuk bouwgrond uw PSP in de weg? Uiteindelijk kan je slechts 940 p.p. storten in pensioensparen.
2. Pensioenspaarverzekering kan enkel overgedragen worden naar een andere instelling mits een penalisatie van 5% dacht ik.
In die zin is het financieel interessanter om niet langer te storten in de PSP-verzekering bij Argenta, en een nieuw contract op te starten. Indien u slechts 1 contract wil, kan u er natuurlijk voor kiezen deze kost effectief te betalen (of te negotiëren met de nieuwe instelling om eventueel een deel tegemoet te komen).
Let op met timing; u kan slechts 1 attest binnen brengen. Dus ofwel volstorten in 2016 bij Argenta (en overname in 2017), ofwel nu overnemen en volstorten bij de nieuwe instelling. Indien je reeds betalingen uitgevoerd hebt in 2016, pas overdragen in 2017.
1. Staat de aankoop van het stuk bouwgrond uw PSP in de weg? Uiteindelijk kan je slechts 940 p.p. storten in pensioensparen.
2. Pensioenspaarverzekering kan enkel overgedragen worden naar een andere instelling mits een penalisatie van 5% dacht ik.
In die zin is het financieel interessanter om niet langer te storten in de PSP-verzekering bij Argenta, en een nieuw contract op te starten. Indien u slechts 1 contract wil, kan u er natuurlijk voor kiezen deze kost effectief te betalen (of te negotiëren met de nieuwe instelling om eventueel een deel tegemoet te komen).
Let op met timing; u kan slechts 1 attest binnen brengen. Dus ofwel volstorten in 2016 bij Argenta (en overname in 2017), ofwel nu overnemen en volstorten bij de nieuwe instelling. Indien je reeds betalingen uitgevoerd hebt in 2016, pas overdragen in 2017.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik zou voor beiden gaan.
Wat de grond betreft wel goed nagaan dat er dan geen bouwverplichting is binnen x jaar en/of je er er dan geen extra belasting op moet betalen.
In jullie geval blijkt die grond iets voor (veel) later. Onderzoek dan ook eens de mogelijkheid om iets te verwerven via lijfrente.
Wat de grond betreft wel goed nagaan dat er dan geen bouwverplichting is binnen x jaar en/of je er er dan geen extra belasting op moet betalen.
In jullie geval blijkt die grond iets voor (veel) later. Onderzoek dan ook eens de mogelijkheid om iets te verwerven via lijfrente.
Laatst gewijzigd door ivob op 10 november 2016, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
En wat denken jullie van het Argenta-pensioensparen?
Zowel ARPE als de verzekering, goede keuzes?
Zowel ARPE als de verzekering, goede keuzes?
Zijn er veel alternatieven die veel meer geven?
Of iets een goede keuze is weet je pas nadien en is ook nog eens afhankelijk van de persoonlijke instelling/situatie.
Of iets een goede keuze is weet je pas nadien en is ook nog eens afhankelijk van de persoonlijke instelling/situatie.
mijnkapitaal-award-pensioensparen-2016-17/
blog zal u wel bekend zijn.
daar staat het mogelijke antwoord op uw vraag.
in het kort jong offensief voor beiden
op 55 defensief gaan. ( offensief blijven mag ook als centjes niet echt nodig bij pensioen )
nu in de praktijk
voor u in Arpe blijven storten of als meer dan 5 jaar bijdragen overschakelen.( wat zie blog)
Arpe laat ge gewoon standby staan zonder verdere stortingen.
voor uw madam die argenta psp verzekering zowie op hold plaatsen ( voorlopig geen verdere stortingen)
voor 2017 offensief gaan ( gewone Arpe ?).
blog zal u wel bekend zijn.
daar staat het mogelijke antwoord op uw vraag.
in het kort jong offensief voor beiden
op 55 defensief gaan. ( offensief blijven mag ook als centjes niet echt nodig bij pensioen )
nu in de praktijk
voor u in Arpe blijven storten of als meer dan 5 jaar bijdragen overschakelen.( wat zie blog)
Arpe laat ge gewoon standby staan zonder verdere stortingen.
voor uw madam die argenta psp verzekering zowie op hold plaatsen ( voorlopig geen verdere stortingen)
voor 2017 offensief gaan ( gewone Arpe ?).
Estate Guru believer.
Bedankt Platin.
OK, iedereen zegt altijd, offensief gaan offensief gaan, maar wie zegt dat dit achter 40j een goede keuze bleek te zijn?
Daarmee dat we op 2 paarden hebben gewed... Defensief en offensief...
Toch geen goed idee denk je?
OK, iedereen zegt altijd, offensief gaan offensief gaan, maar wie zegt dat dit achter 40j een goede keuze bleek te zijn?
Wat is dan het probleem heden.MeOnline schreef:Bedankt Platin.
U heeft een keuze gemaakt een offensief een defensief.
En in verleden geswitcht van het een naar een ander psp, of dat de goede keuze was denk een slechte.
Eens 5 jaar gestort , gewoon een ander starten bij een ander psp en oude laten staan.
Estate Guru believer.
waar om 5 jaar?
Weet iemand wat de jaarlijkse instapvergoeding van 2 à 3% , niet bij Argenta (0%), doet met het rendement?
Weet iemand wat de jaarlijkse instapvergoeding van 2 à 3% , niet bij Argenta (0%), doet met het rendement?
Dat blijkt heel weinig te zijn, op lange termijn toch. Zie : https://www.mijnkapitaal.be/andere-bele ... ondsen-01/mediar schreef:Weet iemand wat de jaarlijkse instapvergoeding van 2 à 3% , niet bij Argenta (0%), doet met het rendement?
dank voor de link, hier word uitgelegd wat ik wou weten
instapkost
BNP Paribas B Pension Growth via Rabobank (zonder de instapkost van 3%) bracht me de laatste 3 jaar 9%, dus op jaarbasis 3%
Met de instapkost van 3% die Rabobank vanaf dit jaar vraagt, heeft de
premie die ik dit jaar betaalde al 3% verlies.
geeft een ongeveer 600 € verschil op 17 jaar
Met de instapkost van 3% die Rabobank vanaf dit jaar vraagt, heeft de
geeft een ongeveer 600 € verschil op 17 jaar
-
gast9876
Mager jaar voor pensioenspaarfondsen
Het Nieuwsblad: 05 Jan. 2017, Pagina 18
wss. is die tabel zonder beheerskosten e.d. berekend
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170105_02658719

Het Nieuwsblad: 05 Jan. 2017, Pagina 18
wss. is die tabel zonder beheerskosten e.d. berekend