pensioensparen verderzetten of niet ????
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
pensioensparen verderzetten of niet ????
Mijn echtgenoot en ik doen al jaren aan pensioensparen bij VDK voornamelijk omwille van de mogelijkheid om een deel van het gestortte bedrag in te brengen in de belastingen. Sinds vorig jaar werk ik niet meer en heb geen uitkering. Wij hebben dus maar één inkomen meer. Ik stel me nu de vraag of het eigenlijk nog zin heeft dat we op mijn naam het pensioensparen verzetten omdat ik geen inkomen meer heb en er dan wellicht ook geen mogelijkheid is om het bedrag van het pensioensparen in te brengen in onze belastingen. Dank bij voorbaat voor uw reacties....
Re: pensioensparen verderzetten of niet ????
Het is mogelijk dat je toch nog een belastingaftrek hebt door het huwelijksquotiënt waarbij aan de partner die over een heel klein of geen beroepsinkomen beschikt, een gedeelte van het beroepsinkomen van de andere partner wordt toegerekend.
Je kan dit verifiëren voor jullie specifieke situatie door een simulatie met een belastingprogramma te maken (google naar "fiscoweb").
Als je effectief nog op die manier van een voldoende belastingvermindering kan genieten, zou ik aanraden om het pensioensparen verder te zetten.
Echter, als je geen (voldoende) belastingaftrek hebt, zou ik het pensioensparen zeker niet verder zetten, gezien je op het einde van de rit toch nog een belasting van 10% moet betalen, terwijl daar geen eerdere belastingvermindering tegenover staat.
Je kan dit verifiëren voor jullie specifieke situatie door een simulatie met een belastingprogramma te maken (google naar "fiscoweb").
Als je effectief nog op die manier van een voldoende belastingvermindering kan genieten, zou ik aanraden om het pensioensparen verder te zetten.
Echter, als je geen (voldoende) belastingaftrek hebt, zou ik het pensioensparen zeker niet verder zetten, gezien je op het einde van de rit toch nog een belasting van 10% moet betalen, terwijl daar geen eerdere belastingvermindering tegenover staat.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Verder doen met pensioensparen is zinloos aangezien U het vooral deed voor het fiscale voordeel.Dit valt bijna volledig weg doordat U geen inkomen meer hebt.Zoals robokat aanhaalt.Laat een simulatie uitvoeren of informeer U bij de belastingsdienst of diegene die Uw belastingsaangifte invult.
Ik heb jullie raad opgevolgd en een simulatie gedaan met het taxweb programma van DVV. Ik heb de simulatie ingevuld met de bedragen voor lonen, afhoudingen,..... van vorige aangifte maar wel mijn inkomen volledig 'laten vallen' omdat ik dat niet meer heb. Met die bedragen heb ik de simulatie twee keer gedaan : één keer met pensioensparen voor mij erbij, de tweede keer heb ik voor mij geen bedrag ingevuld. In het geval waarin ik wel psensioensparen zou doen, kregen we 624 euro terug. Laat ik het pensioensparen volledig weg, dan hebben we recht op een teruggave van iets meer dan 300 euro. Vinden jullie het in dat geval de moeite om pensioensparen verder te doen of zet ik het geld beter op een andere manier 'vast' waar het misschien meer zal opbrengen ? Alvast bedankt voor julllie antwoord en raad.
Dit komt neer op een belastingvermindering van ca 37%, wat een gemiddeld percentage is. Dit betekent dat je dank zij het huwelijksquotiënt een volledige aftrek van het pensioensparen hebt. Het is dus interessant om verder te doen met pensioensparen en je krijgt er het volledige voordeel van.indigo schreef: In het geval waarin ik wel psensioensparen zou doen, kregen we 624 euro terug. Laat ik het pensioensparen volledig weg, dan hebben we recht op een teruggave van iets meer dan 300 euro.
Bedankt voor je reactie