Pensioensparen : wie heeft er al van genoten?
TIP
Weet welk ziekenfonds echt bij u past! Vergelijk gratis de verschillende ziekenfondsen.
-
- Newbie
Re: Pensioensparen : wie heeft er al van genoten?
Ik ga niets meer beginnen, en niemand moet dat voor mij oplossen. Ik heb door heel die affaire geen boterham minder gegeten, maar ik hoop toch dat mensen een beetje gewaarschuwd zijn, en zich niet blindstaren op beloftes die niet zullen uitkomen.
Die jaarlijkse afschriften met de status van je pensioensparen...dat is feitelijk een wortel aan een stok om de ezel te laten lopen.
Die jaarlijkse afschriften met de status van je pensioensparen...dat is feitelijk een wortel aan een stok om de ezel te laten lopen.
Ik veronderstel dat het toch om enkele (tien) duizenden euro's gaat. Het feit dat je op Spaargids zit in combinatie met je laconiek handelen met je pensioensparen, rijmt mij niet echt.
Je bent op pensioen, wat heb je anders te doen dan op te komen voor uw rechten en op fora te zitten?
Komaan kerel, actie !

Je bent op pensioen, wat heb je anders te doen dan op te komen voor uw rechten en op fora te zitten?

Komaan kerel, actie !

Je hebt je laatste pensioenspaarfiche nog?
Dan heb je laatste stand van zaken betreffende je pensioenspaarverzekering, veel meer heb je niet nodig. Je hoeft absoluut niet elke betaling te gaan staven.
Maak een afspraak bij KBC (niet gewoon mee naar loket gaan, die mensen zijn opgeleid om je door te sturen) en vraag om uitleg of eis de berekening. Of zij nu denken dat je het zal snappen of niet, maakt niets uit. Als je daarom vraagt moet men dit gewoonweg overhandigen.
Mocht uitleg KBC niet afdoende zijn dan kan je nog altijd met je verkregen papieren naar een andere (eigen) bank gaan of een onafhankelijk makelaar.
Dan heb je laatste stand van zaken betreffende je pensioenspaarverzekering, veel meer heb je niet nodig. Je hoeft absoluut niet elke betaling te gaan staven.
Maak een afspraak bij KBC (niet gewoon mee naar loket gaan, die mensen zijn opgeleid om je door te sturen) en vraag om uitleg of eis de berekening. Of zij nu denken dat je het zal snappen of niet, maakt niets uit. Als je daarom vraagt moet men dit gewoonweg overhandigen.
Mocht uitleg KBC niet afdoende zijn dan kan je nog altijd met je verkregen papieren naar een andere (eigen) bank gaan of een onafhankelijk makelaar.
Hij heeft geen tijd voor actie want hij werkt in 't zwart in de horeca.
In een ander topic heeft hij zijn manier van werken beschreven.
In een ander topic heeft hij zijn manier van werken beschreven.
-
- Newbie
Denk je dat ik niet alle acties ondernomen heb die er mogelijk zijn, vooral de eerste maanden na de uitbetaling. In een kbc-kantoor ter plaatse kan (of wil) men niets zeggen. Telefoneren naar Leuven, dat kan zelfs met een gratis 0800-nummer, dat levert niéts op, niémand kan je uitleg geven over de berekening van dat bedrag. Er werd zelfs telefonisch gesuggereerd dat, als ik het zover drijf dat ze een berekening moeten maken (zogezegd speciaal voor mij alleen), dat dat zéker niet gratis zal zijn, integendeel, men zou dat computerprogramma moeten aanpassen enz enz...met zulke zever stuurt men je wandelen!
Moet ik soms advokaten gaan inschakelen?
Moet ik soms advokaten gaan inschakelen?
Bij Ergo krijg je ook steeds het deksel op de neus als je een berekening vraagt. ONMOGELIJK zeggen ze.
Is het niet toevallig een levensverzekering van het klassieke type waarover je spreekt. Die zijn zeer ondoorzichtig en hebben heel veel beheerskosten (wat dat ook moge zijn natuurlijk). Je spreekt van 1975.
Toch vreemd dat ze aan een getal komen en niet willen zeggen hoe ze er aan komen. Dit zaakje stinkt, dat weet je en zij weten dat ook.
Is het niet toevallig een levensverzekering van het klassieke type waarover je spreekt. Die zijn zeer ondoorzichtig en hebben heel veel beheerskosten (wat dat ook moge zijn natuurlijk). Je spreekt van 1975.
Toch vreemd dat ze aan een getal komen en niet willen zeggen hoe ze er aan komen. Dit zaakje stinkt, dat weet je en zij weten dat ook.
Laatst gewijzigd door Lukske op 7 juni 2016, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Newbie
En, oh ja, dat vergat ik er nog bij te zeggen : als je dus een aanvraag doet om je pensioensparen af te kopen op je 60ste jaar, moet je dus een levensbewijs binnenbrengen op de plaatselijke bank, die maakt een dossier op, en dat wordt naar de hoofdzetel gestuurd. Een tijdje later krijg je een bericht dat je de berekening mag gaan afhalen in het plaatselijke kbc-kantoor. Dat is een A4-tje op één exemplaar, met één bedrag op vermeld. Dat A4-tje moet je voor akkoord ondertekenen en terug gaan afgeven, of opsturen.
Als je dat vergeet te kopieren heb je zelfs geen bewijsstuk van dat eindbedrag. Zo gaat dat dus.
Als je dat vergeet te kopieren heb je zelfs geen bewijsstuk van dat eindbedrag. Zo gaat dat dus.
klacht indienen.
Het is uw recht om te weten hoe ze aan het bedrag komen.
Waarom moet je anders tekenen???
Het is uw recht om te weten hoe ze aan het bedrag komen.
Waarom moet je anders tekenen???
-
- Newbie
Klacht indienen??? en bij wie dan wel? De bankcommisie? Politie? Verzekering? Er zal waarschijnlijk wel érgens in de kleine lettertjes staan -die ik nooit gelezen heb- dat een gedetailleerde berekening van het eindbedrag niet standaard gegeven wordt.
En ik kan me voorstellen als ik het ooit zover zou krijgen dat ze er toch een maken, dat ik me er dan blauw voor kan betalen.
En ik kan me voorstellen als ik het ooit zover zou krijgen dat ze er toch een maken, dat ik me er dan blauw voor kan betalen.
Hierboven werd gesuggereerd om de ombudsman van de dienst Financiën ingeschakeld.Moet ik soms advokaten gaan inschakelen?
Je kunt dan ineens laten weten aan die mens hoeveel je al in 't zwart verdiend hebt.
-
- Newbie
Ik hoop (want dat zou me plezieren) dat ik hier op spaargids ooit hetzelfde kan lezen van andere gedupeerden. Want ik heb wel het gevoel dat niemand mijn verhaal au-serieux neemt!
-
- VIP member
- Contacteer:
Tip voor klachten: google eens op pensioensparen febelfin (dat is de vroegere Belgische Vereniging der Banken, zij hebben een ombudsman voor klachten tegen banken)
Het helpt natuurlijk niet als je hier eerst komt vertellen dat je vroeg met pensioen bent gegaan, een comfortabel pensioen hebt én dat je daarnaast nog in 't zwart werkt.
Dat je nu gesjareld bent met je pensioensparen is misschien gewoon karma aan 't werk.
Dat je nu gesjareld bent met je pensioensparen is misschien gewoon karma aan 't werk.
Ik heb hier ergens op het forum al eens het verschil uitgelegd tussen een 'klassieke' levensverzekering en een 'universal life' type.
Wat ik denk (niet zeker want ik heb geen inzicht in uw dossier)
U hebt een klassieke polis (dit wordt nu niet meer aangeboden behalve door Ergo, vandaar de vele klachten over Ergo).
Bij een klassieke polis spreekt u een spaarplan af, en garandeert de bank u een eindkapitaal. Dat eindkapitaal is wat u meestal in grote cijfers ziet op de jaarlijkse uittreksels. Dat eindbedrag gaat er van uit dat u het spaarplan volgt en stort tot op het einde.
U hebt het spaarplan niet gevolgd door vroegtijdig af te kopen. Bij een klassieke polis meestal desastreus. De kantoormensen zouden u hierop gewezen moeten hebben, maar het is KBC... ze kunnen een polis beëindigen waar ze 4,75% moeten garanderen (ook op de stortingen die nog moest doen). Uiteraard is KBC gelukkig. Wat u bezielt heeft om dit te doen snap ik niet, behalve onwetendheid misschien.
Waarom is het eindkapitaal nu minder ? -> u hebt minder premies betaald (de laatste 4 of 5 doet u niet) + een uitstapkost wegens vroegtijdige uitstap + misschien nog een kost voor de herberekening.
Klassieke polissen zitten vol met (ondoorzichtige) kosten. Vandaar dat Ergo hier zo wordt afgeschoten, het zijn zo'n polissen dat zij nog aanbieden. Andere maatschappijen doen dit niet meer.
Jammer genoeg voor u is alles volledig wettelijk. Ik denk dat u geen voet zal hebben om op te staan.
Maar als er iemand aan mij vraagt om iets te wijzigen aan een oude levensverzekering, ben ik onmiddellijk op mijn hoede. Gegarandeerde intrestvoeten van 4,75% bestaan niet meer, ze opzeggen is dus zeer jammer.
Wat ik denk (niet zeker want ik heb geen inzicht in uw dossier)
U hebt een klassieke polis (dit wordt nu niet meer aangeboden behalve door Ergo, vandaar de vele klachten over Ergo).
Bij een klassieke polis spreekt u een spaarplan af, en garandeert de bank u een eindkapitaal. Dat eindkapitaal is wat u meestal in grote cijfers ziet op de jaarlijkse uittreksels. Dat eindbedrag gaat er van uit dat u het spaarplan volgt en stort tot op het einde.
U hebt het spaarplan niet gevolgd door vroegtijdig af te kopen. Bij een klassieke polis meestal desastreus. De kantoormensen zouden u hierop gewezen moeten hebben, maar het is KBC... ze kunnen een polis beëindigen waar ze 4,75% moeten garanderen (ook op de stortingen die nog moest doen). Uiteraard is KBC gelukkig. Wat u bezielt heeft om dit te doen snap ik niet, behalve onwetendheid misschien.
Waarom is het eindkapitaal nu minder ? -> u hebt minder premies betaald (de laatste 4 of 5 doet u niet) + een uitstapkost wegens vroegtijdige uitstap + misschien nog een kost voor de herberekening.
Klassieke polissen zitten vol met (ondoorzichtige) kosten. Vandaar dat Ergo hier zo wordt afgeschoten, het zijn zo'n polissen dat zij nog aanbieden. Andere maatschappijen doen dit niet meer.
Jammer genoeg voor u is alles volledig wettelijk. Ik denk dat u geen voet zal hebben om op te staan.
Maar als er iemand aan mij vraagt om iets te wijzigen aan een oude levensverzekering, ben ik onmiddellijk op mijn hoede. Gegarandeerde intrestvoeten van 4,75% bestaan niet meer, ze opzeggen is dus zeer jammer.
-
- VIP member
- Contacteer:
@kurjeuzeneuze
googelen helpt!
Op http://www.ombudsfin.be/sites/default/f ... 4_2005.pdf vond ik onderstaande tekst: Blijkbaar zal je daar toch de eerste niet zijn ?
googelen helpt!
Op http://www.ombudsfin.be/sites/default/f ... 4_2005.pdf vond ik onderstaande tekst: Blijkbaar zal je daar toch de eerste niet zijn ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.