petercam balanced dynamic growth
TIP
petercam balanced dynamic growth
Hallo,
Wat vinden jullie van het fonds petercam balanced dynamic growth?
Bedoeling zou zijn om op langere termijn (ik ben half de 30) te investeren met bedoeling groei op langere termijn.
Ik zou dit willen doen als extra vorm van pensioensparen, maar dan niet fiscaal.
Ik doe nl. al aan pensioensparen, en heb een groepsverzekering.
Ik ben zelf geen kenner van de beurs, maar wil mijn geld op deze manier laten renderen zonder er veel naar om te kijken. Ik wil meer rendement dan op een spaarrekening.
Mvg,
Bart
Wat vinden jullie van het fonds petercam balanced dynamic growth?
Bedoeling zou zijn om op langere termijn (ik ben half de 30) te investeren met bedoeling groei op langere termijn.
Ik zou dit willen doen als extra vorm van pensioensparen, maar dan niet fiscaal.
Ik doe nl. al aan pensioensparen, en heb een groepsverzekering.
Ik ben zelf geen kenner van de beurs, maar wil mijn geld op deze manier laten renderen zonder er veel naar om te kijken. Ik wil meer rendement dan op een spaarrekening.
Mvg,
Bart
Re: petercam balanced dynamic growth
Opgezocht op Morningstar: DPAM INVEST B - Balanced Dynamic Growth B Cap:
- Geen rating.
- Rendement 10 jaar geannualiseerd: 4,22%. Redelijk voor een gemengd fonds.
- Geografische spreiding: alleen maar belegd in Europa en de VS. Niets in Japan, Azië en de groeimarkten. Zorgt voor stabiliteit maar daardoor mis je kans op rendement.
- Totaal aantal aandelenposities: 179
Totaal aantal obligatieposities: 101
Dat is weinig voor een gemengd fonds.
- Rating: Silver.
- Rendement 10 jaar geannualiseerd: 5,67%.
- Betere geografische spreiding.
- Totaal aantal aandelenposities: 613
Totaal aantal obligatieposities: 109
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
En niet te vergeten dat je normaal gezien voor DPAM-fondsen instapkosten moet betalen.
Niet bij ME Direct zie ik, daar zijn er geen instapkosten.
ik vraag me wel af of dat allemaal netto is gezien het geen puur aandelenfonds is.
Er zitten obligaties en vastrentend gedeelte zijn. Daarop is 30% RV verschuldigd denk ik?
ik vraag me wel af of dat allemaal netto is gezien het geen puur aandelenfonds is.
Er zitten obligaties en vastrentend gedeelte zijn. Daarop is 30% RV verschuldigd denk ik?
Afhoudingen van RV zijn in de gepubliceerde rendementen inbegrepen.
Ik zie nu ook dat er bij MeDirect geen kosten zijn voor dit fonds. Doch wel voor de meeste andere DPAM-fondsen.
Rendementen uit het verleden worden sterk beïnvloed door de startdatum van de vergelijking.
Het verschil in 10 jaar rendement lijkt vooral veroorzaakt door een slechte beslissing van het DPAM team midden 2008.
Nadien hebben de fondsen gelijkaardig gepresteerd voor de volgende 8 jaar.
Vorig jaar presteerde het DPAM fonds duidelijk beter door zijn focus op Euros aandelen, het blackrock fonds daarentegen is breder gediversifieerd en bevatte meer USD aandelen, niet de goede keuze voor 2018.
Wie weet welke fondsbeheerder de beste beslissingen zal nemen de volgende jaren?
Het verschil in 10 jaar rendement lijkt vooral veroorzaakt door een slechte beslissing van het DPAM team midden 2008.
Nadien hebben de fondsen gelijkaardig gepresteerd voor de volgende 8 jaar.
Vorig jaar presteerde het DPAM fonds duidelijk beter door zijn focus op Euros aandelen, het blackrock fonds daarentegen is breder gediversifieerd en bevatte meer USD aandelen, niet de goede keuze voor 2018.
Wie weet welke fondsbeheerder de beste beslissingen zal nemen de volgende jaren?
Yaris schreef: ↑4 februari 2018, 12:03 Opgezocht op Morningstar: DPAM INVEST B - Balanced Dynamic Growth B Cap:
- Geen rating.
- Rendement 10 jaar geannualiseerd: 4,22%. Redelijk voor een gemengd fonds.
YTD 1,80
3 Jaar geannualiseerd 7,01
5 Jaar geannualiseerd 8,09- 67% aandelen, waarvan 72% Euro en 12 % US
- Geografische spreiding: alleen maar belegd in Europa en de VS. Niets in Japan, Azië en de groeimarkten. Zorgt voor stabiliteit maar daardoor mis je kans op rendement.
- Totaal aantal aandelenposities: 179
Totaal aantal obligatieposities: 101
Dat is weinig voor een gemengd fonds.
Yaris schreef: ↑4 februari 2018, 12:03 Vergelijk eens met BlackRock Global Funds - Global Allocation Fund A2 (EUR):
- Rating: Silver.
- Rendement 10 jaar geannualiseerd: 5,67%
YTD -1,22
3 Jaar geannualiseerd 2,21
5 Jaar geannualiseerd 7,35- 55% aandelen, waarvan 1/2 US en 14% Euro
- Betere geografische spreiding.
- Totaal aantal aandelenposities: 613
Totaal aantal obligatieposities: 109
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik heb sinds vorig jaar participaties in "DPAM INVEST B - Balanced Dynamic Growth B Cap" bij Argenta, !!! NIET als pensioensparen !!! (gezien mijn leeftijd). Ik vraag mij af of er een mogelijkheid bestaat om (jaarlijks) het basisbedrag te kennen waarop ik 30% RV zou moeten betalen indien ik (op een bepaald moment) zou verkopen, of betreft het hier de meerwaarde (verschil betaald bij aankoop en verkoop). De beurstaks van 1,32% is, vermoed ik op het totaal bedrag bij verkoop. (omdat ik graag de netto waarde van mijn participaties ken)
Meerwaarde belasting (Reynderstaks) op mix fondsen is vrij complex, er is geen eenduidig antwoord te geven wat de belasting gaat zijn. In principe dien je enkel meerwaarde belasting te betalen op de meerwaarden gerealiseerd door het obligatie gedeelte (indien meer dan 10% obligaties in het fonds zitten). Om die belasting correct toe te passen moet de fonds uitgever het TIS (het belastbaar inkomen uit obligaties per deelbewijs) berekenen. De eerste vraag is dus of het fonds een TIS berekening heeft (in dit geval wellicht wel, het is een Belgisch fonds). De tweede vraag is hoe je bank de belasting zal aanrekenen, er zijn 3 opties; het meest correct via TIS, ofwel met de fall-back methode (procentuele meerwaarde) of in het slechtste geval op de volledige meerwaarde (weinig waarschijnlijk). Je kan eens aan Argenta vragen hoe ze in dit geval de meerwaarde belasting zullen aanrekenen. Wat je uiteindelijk gaat moeten betalen blijft vaag, die TIS waarden worden voor zover ik weet niet openbaar bekend gemaakt. Beslist iets wat je in overweging moet nemen bij kapitaliserende mixfondsen.
Zou het zeker niet kopen omwille van de hoge TER - Lopende Kosten Factor (1,79 %). Je dividend gaat er in op !
Zelf heb ik een redelijke positie in dit fonds. Moet zeggen dat het de storm redelijk goed heeft doorstaan.