phishing-e-mail ontvangen
-
koenraaddeconinck
- Newbie

- Contacteer:
Re: phishing-e-mail ontvangen
Zeer veel dank Dixit voor deze reactie !
1. Daarstraks naar mijn bankfiliaal gebeld. Mijn daglimiet is nooit aangepast, zo is daar bevestigd en staat op de in overige posts reeds vermelde bedragen.
Op de vraag hoe deze daglimiet met aankopen in Nederland kunnen overschreden worden, is gereageerd dat dit deel uit maakt van het onderzoek door de fraudecel dat langer duurt omdat er hiervoor ook informatie moet aangeleverd worden door 'ATOS'.
Nu gegoogeld naar 'ATOS' en blijkbaar is dit de regulator van het internationale betalingsverkeer.
2. Uw informatie maakt me - als ik het goed begrijp - niet alleen duidelijk dat de hoogstaande technologische IT- en aanverwante elektronica- technieken die er al zijn en permanent verfijnd worden fraude vergemakkelijken maar dat deze ook nog eens extra "geboost" worden door "internationaal' betalingsverkeer dat met de spreekwoordelijke haken en ogen aan mekaar hangt als het gaat over de praktische uitvoering. Op deze wijze stimuleert men toch alleen maar criminaliteit?
3. Is het dan juridisch niet zo dat ik hooguit verantwoordelijk kan gesteld worden 2.500 euro aan uitgaven. Voor het feit dat - om op het even welke wijze of onder om het even welke lokale omstandigheden of gewoonten in het buitenland, de overschrijding van daglimieten toegelaten is of mogelijk gemaakt wordt, kan ik toch nooit verantwoordelijk gesteld worden ?
1. Daarstraks naar mijn bankfiliaal gebeld. Mijn daglimiet is nooit aangepast, zo is daar bevestigd en staat op de in overige posts reeds vermelde bedragen.
Op de vraag hoe deze daglimiet met aankopen in Nederland kunnen overschreden worden, is gereageerd dat dit deel uit maakt van het onderzoek door de fraudecel dat langer duurt omdat er hiervoor ook informatie moet aangeleverd worden door 'ATOS'.
Nu gegoogeld naar 'ATOS' en blijkbaar is dit de regulator van het internationale betalingsverkeer.
2. Uw informatie maakt me - als ik het goed begrijp - niet alleen duidelijk dat de hoogstaande technologische IT- en aanverwante elektronica- technieken die er al zijn en permanent verfijnd worden fraude vergemakkelijken maar dat deze ook nog eens extra "geboost" worden door "internationaal' betalingsverkeer dat met de spreekwoordelijke haken en ogen aan mekaar hangt als het gaat over de praktische uitvoering. Op deze wijze stimuleert men toch alleen maar criminaliteit?
3. Is het dan juridisch niet zo dat ik hooguit verantwoordelijk kan gesteld worden 2.500 euro aan uitgaven. Voor het feit dat - om op het even welke wijze of onder om het even welke lokale omstandigheden of gewoonten in het buitenland, de overschrijding van daglimieten toegelaten is of mogelijk gemaakt wordt, kan ik toch nooit verantwoordelijk gesteld worden ?
-
koenraaddeconinck
- Newbie

- Contacteer:
Aanvullend op de post van 'Dixit' eens gegoogeld naar "éénmalige machtiging betaling".
Ik val bijna van mijn stoel: het enige wat je nodig hebt, is een banknaam, een bankrekeningnummer en een soort van verklaring op eer dat het geld van die rekening mag gehaald worden ...
????
En dit wordt toegelaten in een tijd waarin men weet cybercriminaliteit en oplichting, bijna nationale sporten worden, ook in Nederland.
Ik kan met open gevallen mond maar één ding zeggen: du-jamais-vu !!!
Dit maakt voor mij één ander terug duidelijk maar ik blijf worstelen met het feit dat mijn daglimiet inderdaad 2500 euro, meer dan vier maal overschreden wordt in enkele uren of misschien minuten tijd ... Nogmaals, dit is toch niet meer de verantwoordelijkheid van mij als klant van de bank. Hier is het dan toch ATOS, Maestro, ...
? die steken laat vallen?
Ik val bijna van mijn stoel: het enige wat je nodig hebt, is een banknaam, een bankrekeningnummer en een soort van verklaring op eer dat het geld van die rekening mag gehaald worden ...
En dit wordt toegelaten in een tijd waarin men weet cybercriminaliteit en oplichting, bijna nationale sporten worden, ook in Nederland.
Dit maakt voor mij één ander terug duidelijk maar ik blijf worstelen met het feit dat mijn daglimiet inderdaad 2500 euro, meer dan vier maal overschreden wordt in enkele uren of misschien minuten tijd ... Nogmaals, dit is toch niet meer de verantwoordelijkheid van mij als klant van de bank. Hier is het dan toch ATOS, Maestro, ...
-
koenraaddeconinck
- Newbie

- Contacteer:
Dit zijn de limieten van mijn kaart. Rechtstreeks gekopieerd van de site van mijn bank.
Limieten
De hieronder vermelde limieten zijn van toepassing voor transacties uitgevoerd met uw debetkaart op alle, via uw kantoor, gekoppelde rekeningen samen.
Daglimieten geldopname 650,00 EUR
Totale weeklimiet betalingen en geldopname 2.500,00 EUR
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wie is hier nu nalatig. Belfius ? Maestro ? ATOS ? Nederlands bank ? ......
????? Ik kan toch niet verantwoordelijk gesteld worden voor de overschrijding van deze limieten ?
Limieten
De hieronder vermelde limieten zijn van toepassing voor transacties uitgevoerd met uw debetkaart op alle, via uw kantoor, gekoppelde rekeningen samen.
Daglimieten geldopname 650,00 EUR
Totale weeklimiet betalingen en geldopname 2.500,00 EUR
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wie is hier nu nalatig. Belfius ? Maestro ? ATOS ? Nederlands bank ? ......
-
koenraaddeconinck
- Newbie

- Contacteer:
Daarstraks nog eens een bericht ingesproken op de voice mail van Dhr. Ammersing - Mediamarkt A'dam - met de vraag naar de gebruikte wijze van betalen en, ingeval van betaalkaart, de vraag naar de 4 laatste cijfers.
Hebt u de bank al officieel in gebreke gesteld?
Want dat mensen met een ander kaartnummer dan het jouwe, een betaling kunnen uitvoeren die in mindering gebracht wordt van jouw saldo, dat is toch een fout..?
Want dat mensen met een ander kaartnummer dan het jouwe, een betaling kunnen uitvoeren die in mindering gebracht wordt van jouw saldo, dat is toch een fout..?
Een éénmalige /periodieke /doorlopende machtiging kennen wij hier in Belgie onder de noemer "domiciliëring " In uw geval kan dit nooit gebeurt zijn, omdat er aan de kassa is betaald geworden met een bankkaart,( zoals U al eerder melde, en ook die bewuste verkoper die zicht de laatste 4 cijfers herinnerde van de bankkaart?? ).Deze piste kun je dus ook al afschrijven.koenraaddeconinck schreef: ↑17 september 2018, 15:57 Aanvullend op de post van 'Dixit' eens gegoogeld naar "éénmalige machtiging betaling".
Ik val bijna van mijn stoel: het enige wat je nodig hebt, is een banknaam, een bankrekeningnummer en een soort van verklaring op eer dat het geld van die rekening mag gehaald worden ...????
Dit maakt voor mij één ander terug duidelijk maar ik blijf worstelen met het feit dat mijn daglimiet inderdaad 2500 euro, meer dan vier maal overschreden wordt in enkele uren of misschien minuten tijd ... Nogmaals, dit is toch niet meer de verantwoordelijkheid van mij als klant van de bank. Hier is het dan toch ATOS, Maestro, ...? die steken laat vallen?
Trouwens kan je in je Online bank je " machtigingen / domiciliëringen " raadplegen/beheren.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Automatische_incasso
https://www.consumentenbond.nl/online-k ... ing-online
Onterechte incasso terugboeken
" Is er onterecht een bedrag van je rekening afgeschreven, bijvoorbeeld door een onbekend bedrijf of een verkeerd bedrag? Als het om een doorlopende of een eenmalige machtiging gaat, kun je die binnen 56 dagen terugboeken. Maar ook na deze termijn kan het nog. Je kunt je bank verzoeken een MOI-procedure (Melding Onterechte Incasso) te starten. Dit moet binnen 13 maanden na afschrijving gebeuren. Gaat het echt om een onterechte incasso, dan krijgt je het geld teruggeboekt op je rekening. "
Laatst gewijzigd door ludo op 17 september 2018, 20:39, 5 keer totaal gewijzigd.
@Koenraad
Reeds onder https://www.febelfin.be/nl/dienstverlening/ombudsfin gekeken ?
Je moet vooreerst de ombudsman van je bank raadplegen.SparSpaar schreef: ↑17 september 2018, 19:01 @Koenraad
Is deze oplossing die daar geboden wordt niet naar Uw tevredenheid, dan pas kan je beroep doen op " Ombudsfin "
Ik dacht dat deze echter maar een advies verstrekken welke niet bindend is, en geen dispuut ten gronde oplossen.
In elke grote winkel hebben ze camera's, die beelden worden opgenomen en gedurende bepaalde tijd bijgehouden.. Aan elke betaal kassa zullen er wel beelden van zijn.
Via ATOS die tot op de seconde kan zeggen welk uur er betaald is geworden, kan men via de opgeslagen beelden( die men tevens op datum en tijd makkelijk kan terugvinden ) kan men zien wie en hoe er betaald is geworden.
Misschien is dit een piste, maar dit zal politie werk zijn, privaat ga je daar nooit aan geraken.
Via ATOS die tot op de seconde kan zeggen welk uur er betaald is geworden, kan men via de opgeslagen beelden( die men tevens op datum en tijd makkelijk kan terugvinden ) kan men zien wie en hoe er betaald is geworden.
Misschien is dit een piste, maar dit zal politie werk zijn, privaat ga je daar nooit aan geraken.
Dat zou je denken, maar:ludo schreef: ↑17 september 2018, 17:54 Een éénmalige /periodieke /doorlopende machtiging kennen wij hier in Belgie onder de noemer "domiciliëring " In uw geval kan dit nooit gebeurt zijn, omdat er aan de kassa is betaald geworden met een bankkaart,( zoals U al eerder melde, en ook die bewuste verkoper die zicht de laatste 4 cijfers herinnerde van de bankkaart?? ).Deze piste kun je dus ook al afschrijven.
Trouwens kan je in je Online bank je " machtigingen / domiciliëringen " raadplegen/beheren.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Automatische_incasso
- De Nederlanders kunnen ook een 'eenmalige machtiging' aan een PIN-apparaat afgeven. Dat is iets anders dan 'pinnen' en het 'voordeel' is, dat de limiet hoger is.
- Eenmalige machtigingen stonden (en staan) nog steeds niet bij de Nederlandse bankprogramma's online. In het internationaal verkeer kan men best een 'eenmalige machtiging' afgeven, zonder dat dat exact bij de Belgische bank als 'domiciliëring' wordt vertaald.
Enfin, ik pretendeer niet de juiste methode van de fraude ontdekt te hebben. Verre van dat.
Leerpunt, echter, is: in Nederlands is wat dit betreft alles mogelijk. Het was niet voor niets in Amsterdam.
Juist. En dat is een weblink eindigende op punt en el.https://www.consumentenbond.nl/online-k ... ing-online
Onterechte incasso terugboeken
" Is er onterecht een bedrag van je rekening afgeschreven, bijvoorbeeld door een onbekend bedrijf of een verkeerd bedrag? Als het om een doorlopende of een eenmalige machtiging gaat, kun je die binnen 56 dagen terugboeken. Maar ook na deze termijn kan het nog. Je kunt je bank verzoeken een MOI-procedure (Melding Onterechte Incasso) te starten. Dit moet binnen 13 maanden na afschrijving gebeuren. Gaat het echt om een onterechte incasso, dan krijgt je het geld teruggeboekt op je rekening. "
Al die Nederlandse fratsen worden onder controle gehouden door de Nederlandse banken, omdat die bij fraude gewoon *BOEM KLATSCH* het geld van de mogelijke fraudeur terugvorderen. Het geld zou al op Koenraads rekening hebben gestaan nog
voordat hij zijn eerste telefoontje naar zijn bank had ingehaakt.
Mijn Nederlandse bankrekening is ook eens leeggehaald. Door Eneco. Toen ik dat doorhad was het geld ook weer zo terug.
Edoch... Nederlandse fraude, Belgische kl?tebank... je bent er mooi klaar mee.
@-Dixit/// De Nederlanders kunnen ook een 'eenmalige machtiging' aan een PIN-apparaat afgeven. Dat is iets anders dan 'pinnen' en het 'voordeel' is, dat de limiet hoger is.
Zo gemakkelijk zoals jij het voorstelt gaat dit toch niet.En is max.150 euro.
https://www.pin.nl/ondernemer/storingen ... achtiging/
Zo gemakkelijk zoals jij het voorstelt gaat dit toch niet.En is max.150 euro.
https://www.pin.nl/ondernemer/storingen ... achtiging/
-
koenraaddeconinck
- Newbie

- Contacteer:
Ik heb bij de bank de dag nadien enkel een document "frauduleus gebruik van een debetkaart" ingevuld en hen het pv overhandigd. Tegelijkertijd is mijn oude bankkaart, gerelateerd aan de 3 betalingen, versnipperd en heb ik een voorlopige in de plaats gekregen.
Morgen mag ik contact opnemen met de verantwoordelijke Security van Mediamarkt in Nederland om navraag te doen over hoe daar betaald is en of ze me de 4 laatste nummers van de kaart kunnen doorspelen. Indien ik de info krijg en het dezelfde kaartnummers betreft, zal ik uiteraard de bank in kennis stellen en vragen wat ze daarmee gaan doen.
Eerder adviseerde iemand hier op het forum niet te veel waarde te hechten aan de info van de zaakvoerder van de PaxShop in Hoofddorp die me informeerde over de gebruikte kaart dus ik vandaar de poging tot "dubbel check" bij Mediamarkt.
Indien blijkt dat het inderdaad om dezelfde kaart gaat, kloppen de 4 laatste nummers zeker niet. Wie moet ik dan in gebreke stellen. Mijn bank (al tussenpersoon voor Maestro) of Maestro zelf of 'ATOS'?
-
koenraaddeconinck
- Newbie

- Contacteer:
Zeker. Febelfin adviseert me om indien Belfius niet antwoordt binnen een redelijke termijn, normaal blijkbaar 30 dagen die al verstreken zijn, het dossier over te maken aan hen. Een jurist gaf me het advies nog een week of iets meer te wachten om het dossier over te maken opdat 'Belfius' niet zou kunnen aanvoeren dat ze onvoldoende tijd gehad hebben om het onderzoek door hun fraudecel te laten afronden ...
Ik stuur zeker alles naar hen door indien ik ten laatste volgende week di. geen antwoord gehad heb van 'Belfius' en uiteraard ook in het geval ik een negatief antwoord mocht ontvangen hebben.
Zij (Febelffin) geven aan, niet zoals het Europees Centrum voor de bescherming van Consumenten, dat mijn dossier niet kan beschouwd worden als een act van zware nalatigheid omdat dit feiten zijn die de gemiddelde consument kunnen overkomen. Los van elkaar, heb ik van beide 'partijen' deze bevestiging gekregen.
Laatst gewijzigd door koenraaddeconinck op 18 september 2018, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
koenraaddeconinck
- Newbie

- Contacteer:
Uit mijn vorige posts blijkt duidelijk dat ik reeds pogingen ondernomen heb, net zoals de politie inspecteur die het pv opgemaakt heeft en die Mediamarkt ook aan de lijn gehad heeft, om beeldmateriaal spontaan te verkrijgen. De Amsterdamse politie treedt niet op op mijn vraag (zowel via een webformulier om crininaliteit in Amsterdam te melden als via telefoon) uiteraard maar ik vond het toch een poging waard.ludo schreef: ↑17 september 2018, 21:59 In elke grote winkel hebben ze camera's, die beelden worden opgenomen en gedurende bepaalde tijd bijgehouden.. Aan elke betaal kassa zullen er wel beelden van zijn.
Alles is nu ook door de lokale politie - die reeds één dader geïdentificeerd heeft op basis van beelden van de Pax Shop- overgemaakt aan het parket.
-
koenraaddeconinck
- Newbie

- Contacteer:
Daarstraks nogmaals ! gebeld naar de Pax Shop in Hoofddorp om nog eens expliciet navraag te doen naar de gebruikte betaalmethode.
Het was nu een gewone medewerker die de notities van de beruchte verrichting bij hen er op nageslagen heeft:
- de man is weer formeel: laatste 4 nummer van de kaart 4570
- nr van de Maestro verrichting: 3060
Het kaart nummer klopt dus duidelijk niet met dat van mijn vroegere kaart, noch die van mijn vrouw.
De man in kwestie vermoedt dat men met gegevens die men mij ontfutseld heeft een nieuwe betaalkaart heeft aangemaakt terwijl ik die van mij nooit verloren heb (cf. nogmaals: ze is versnipperd in de bank).
De man in de shop gelooft niet in een fout maar denkt aan hogervermeld scenario. Ook collega's van hem actief als verkoper in andere zaken hebben het al meegemaakt dat kaartinformatie gekopieerd wordt maar volgens meerderen mede-forum gebruikers kan dit niet zonder te beschikken over de orginele (chip, magneetstrook).
Eerlijk gezegd, ik snap er totaal niets meer van en zie het niet goed meer zitten.
Eerlijk gezegd, heb ik ook mijn bedenkingen bij een bank die t.a.v. een meer dan 30 jaar lange klant geen enkele maar dan ook geen enkele toelichting geeft spontaan over de stand van zaken. Maar zoals vermeld in eerdere post, laat ik ze nog wat aanmodderen.
Ik heb al een klacht ingediend wegens gebrekkige dienstverlening: nl. geen advies inzake card stop na 3 tot 4 telefonische contacten met Belfius Connect, een eerste hooguit anderhalf uur na het vaststellen van de verrichtingen op mijn rekening, een tweede wegens het desinformeren vna mezelf als klant (cf. info ivm. email lokaal filiaal verkeerd).
Verder bellen ze me ook nog eens op over het phishing dossier van --- naam verwijderd door webmaster ---, mijn zoon die totaal niets hiermee te maken heeft. En nu overschrijden ze ook nog eens een 'billijke termijn'.
Over klantgerichtheid gesproken ...
Het was nu een gewone medewerker die de notities van de beruchte verrichting bij hen er op nageslagen heeft:
- de man is weer formeel: laatste 4 nummer van de kaart 4570
- nr van de Maestro verrichting: 3060
Het kaart nummer klopt dus duidelijk niet met dat van mijn vroegere kaart, noch die van mijn vrouw.
De man in kwestie vermoedt dat men met gegevens die men mij ontfutseld heeft een nieuwe betaalkaart heeft aangemaakt terwijl ik die van mij nooit verloren heb (cf. nogmaals: ze is versnipperd in de bank).
De man in de shop gelooft niet in een fout maar denkt aan hogervermeld scenario. Ook collega's van hem actief als verkoper in andere zaken hebben het al meegemaakt dat kaartinformatie gekopieerd wordt maar volgens meerderen mede-forum gebruikers kan dit niet zonder te beschikken over de orginele (chip, magneetstrook).
Eerlijk gezegd, ik snap er totaal niets meer van en zie het niet goed meer zitten.
Eerlijk gezegd, heb ik ook mijn bedenkingen bij een bank die t.a.v. een meer dan 30 jaar lange klant geen enkele maar dan ook geen enkele toelichting geeft spontaan over de stand van zaken. Maar zoals vermeld in eerdere post, laat ik ze nog wat aanmodderen.
Ik heb al een klacht ingediend wegens gebrekkige dienstverlening: nl. geen advies inzake card stop na 3 tot 4 telefonische contacten met Belfius Connect, een eerste hooguit anderhalf uur na het vaststellen van de verrichtingen op mijn rekening, een tweede wegens het desinformeren vna mezelf als klant (cf. info ivm. email lokaal filiaal verkeerd).
Verder bellen ze me ook nog eens op over het phishing dossier van --- naam verwijderd door webmaster ---, mijn zoon die totaal niets hiermee te maken heeft. En nu overschrijden ze ook nog eens een 'billijke termijn'.
Over klantgerichtheid gesproken ...