phishing-e-mail ontvangen
Re: phishing-e-mail ontvangen
Zal in elk geval wel hele tijd duren voor alles voor U opgelost is via Pv politie - Belfius en Ombudsfin.
In elk geval benieuwd naar de afloop ervan, hou ons op de hoogte.
Veel succes in elk geval.
In elk geval benieuwd naar de afloop ervan, hou ons op de hoogte.
Veel succes in elk geval.
-
koenraaddeconinck
- Newbie

- Contacteer:
Zal je aan de Bank moeten vragen in hoeverre het onderzoek al gevorderd is, en of er bijkomende daden moeten gesteld worden. En wanneer je aanspraak kan maken op je vergoeding/ tegemoetkoming/
Uw bankkaart werd niet misbruikt, gezien U ze nog in uw bezit had op moment van de fraude.Dus geen diefstal of verlies van je bankkaart.
Er werd geen fraude gepleegd via uw rekening, gezien er van daar uit geen overschrijving heeft plaatsgevonden die U betwist.
Vraag blijft, met wat en hoe
Uw bankkaart werd niet misbruikt, gezien U ze nog in uw bezit had op moment van de fraude.Dus geen diefstal of verlies van je bankkaart.
Er werd geen fraude gepleegd via uw rekening, gezien er van daar uit geen overschrijving heeft plaatsgevonden die U betwist.
Vraag blijft, met wat en hoe
-
RagnarrsTriumph
- Newbie

Om terug te komen op de hoofdzaak van dit topic, gisteren blijkbaar ook een mail in de spambox ontvangen die geweldig ruikt naar phishing-mail.

Er is maar één goede reactie daarop mogelijk: Delete.Cher(e) Client(e),
Nous avons constaté que vous avez payé une facture plus élevée à ce que vous avez consommé.
Nous vous prions d'accepter nos excuses, en effet le 03/07/2018 une erreur s'est produite lors des derniers calculs de la consommation effectués par nos services.
Pour bénéficier d'un remboursement immédiat, Veuillez bien suivait les instructions depuis le lien suivant :
Compte en ligne.
Service Client
engie-electrabel.be
©engie-electrabel.be|CGU|Mentions légal
Als Engie echt te veel gefactureerd had zouden ze dat in hun volgende factuur of in hun eindafrekening van het jaar rechtzetten.
franse mails verwijder ik altijd, ik wil geen frans lezenRagnarrsTriumph schreef: ↑18 september 2018, 16:22 Om terug te komen op de hoofdzaak van dit topic, gisteren blijkbaar ook een mail in de spambox ontvangen die geweldig ruikt naar phishing-mail.
Er is maar één goede reactie daarop mogelijk: Delete.Cher(e) Client(e),
Nous avons constaté que vous avez payé une facture plus élevée à ce que vous avez consommé.
Nous vous prions d'accepter nos excuses, en effet le 03/07/2018 une erreur s'est produite lors des derniers calculs de la consommation effectués par nos services.
Pour bénéficier d'un remboursement immédiat, Veuillez bien suivait les instructions depuis le lien suivant :
Compte en ligne.
Service Client
engie-electrabel.be
©engie-electrabel.be|CGU|Mentions légal![]()
-
RagnarrsTriumph
- Newbie

-
RagnarrsTriumph
- Newbie

Ze doornemen wel, maar als men iets in het frans naar mij schrijft verwijder ik het berichtje.
Gebrek aan respect voor een vlaming
Gebrek aan respect voor een vlaming
-
koenraaddeconinck
- Newbie

- Contacteer:
Gisteren iemand van 'Febelfin' aan de lijn gehad die gaat informeren bij Belfius. Hij vindt een termijn van - ondertussen meer dan 30 dagen - voldoende voor de bank, al ware het nog maar om iets te laten weten over de stand van zaken van mijn dossier.
In mijn lokaal kantoor krijg ik vage uitleg: zal nog in onderzoek zijn, misschien moeten nog gegevens opgevraagd worden bij ATOS en dan kan het allemaal iets langer duren, etc. etc. Niemand die blijkbaar in mijn lokaal kantoor het idee heeft om zelf eens contact op te nemen met Brussel.
Ik kan bellen naar 'Belfius Connect' maar ik kan beter converseren met de muren hier rondom mij. Als je ze niet belt, kunnen ze ook geen foutieve info meer doorgeven.
Volgens de man van 'Febefin' wordt de dag van vandaag vooral gebruikt van 'social engeneering' als techniek waarbij men eerst een mail stuurt en dan contact opneemt met een klant om vertrouwen te winnen en dan codes los te krijgen. Bij mij is het rare dat men zelfs zei dat ik geen codes moest/mocht doorgeven want dat deze privé waren.
Van keyloggers wordt volgens deze persoon eigenlijk nog zelden gebruikt gemaakt hetgeen natuurlijk niet uitsluit dat het bij mij wel kan gebeurd zijn omdat ik geen codes moest doorgeven.
Hoe dan ook, vond deze Febelfin- expert in phishing het eigenlijk bedenkelijk dat mijn bank mij totaal niet informeert over de stand van zaken. Gewoon laten weten van we zijn nog onderzoek bezig bij Maestro of ATOS, zou voor mij zeker voldoende zijn maar momenteel is het 'njet' en als je belt met het spreekwoordelijke kluitje in het riet gestuur worden ondanks het feit dat Belfius zich zelf al voor een aantal zonden in dit dossier verontschuldigd heeft (cf. card stop, verkeer email adres, vewarring met rekening van mijn zoon). Ik zou dan toch de reflex hebben om het imago van mijn bank nog een beetje te redden maar blijkbaar ligt men daar totaal niet wakker van bij 'Belfius'.
https://www.veiligbankieren.nl/online-f ... gineering/
Uw situatie is er één die volgens mij nog niet bestaat of ongekend is??
U hebt je bankkaart niet verloren of laten kopieren
U hebt je pincode niet meegedeeld
Er is geen overschrijving gebeurd via uw rekening naar een andere rekening
maar toch;;
zijn er drie betalingen gebeurd in verschillende winkels in Nederland vermoedelijk met een bankkaart waardoor er geld is afgeschreven van uw rekening..
En volgens Uw vermoeden allemaal ongeveer één uur nadat U vermoedelijk op een valse bank site bent terechtgekomen..??
rara....
Gisteren in " opgelicht " over cyber crime
Na de reclameblok
Van minuut 3.30 tot minuut 17.35.
https://www.npostart.nl/opgelicht/18-09-2018/AT_2104167
Uw situatie is er één die volgens mij nog niet bestaat of ongekend is??
U hebt je bankkaart niet verloren of laten kopieren
U hebt je pincode niet meegedeeld
Er is geen overschrijving gebeurd via uw rekening naar een andere rekening
maar toch;;
zijn er drie betalingen gebeurd in verschillende winkels in Nederland vermoedelijk met een bankkaart waardoor er geld is afgeschreven van uw rekening..
En volgens Uw vermoeden allemaal ongeveer één uur nadat U vermoedelijk op een valse bank site bent terechtgekomen..??
rara....
Gisteren in " opgelicht " over cyber crime
Na de reclameblok
Van minuut 3.30 tot minuut 17.35.
https://www.npostart.nl/opgelicht/18-09-2018/AT_2104167
-
koenraaddeconinck
- Newbie

- Contacteer:
Daarstraks contact gehad met het hoofd van de beveiliging van het Mediamarkt filiaal in het koopcentrum Akerspoort die aangeeft dagelijks met fraudefenomen gefonfronteerd te worden en ook zijn medewerkers bij bepaalde aankopen vraagt om zeer alert te zijn (vb. iemand die als particulier 10 IPHONES koopt en deze deels cash en deels met een aankoopkaart probeert te betalen). Voor hem is het blijkbaar een persoonlijk engagement geworden om misdaad te bestrijden.
Wat kan hij zeggen over mijn case:
1. de betaling is gebeurd met een Maestro kaart en er is gepind (dus net zoals in de Pax Shop). Dus weer de vraag: hoe kan men een betaalkaart kopiëren of namaken zonder dat men over de originele beschikt ?
2. het kaartnummer heeft hij helaas niet.
3. het transactienummer is 1280
4. het bedrag uiteraard: 3.495 euro en dat klopt
5. de terminal id waar betaald is: 4134 2739 511
6. het transactienummer: 1280.
Hij bewaart de beelden van de aankopers speciaal op een externe harde schijf met het oog op een verzoek van de Nederlandse politie om deze aan te leven. Normaal worden bewaarde beelden systematisch na 14 dagen overschreven maar omdat hij dank zij mijn telefoon al op 18/08 ll. door de zaakvoerder van het koopcentrum, Dhr. Van Oort, al op de hoogte gebracht was van het misdrijf waar de aankoop in kadert, blijft hij ze bewaren op een externe harde schijf.
Hij begrijpt niet dat het zo lang duurt vooraleer men de beelden opvraagt ... Uiteraard is dit omdat de Belgische Justitie een contact moet leggen met de Nederlandse ... En dan maar zeggen dat binnen een verenigd Europa alles zo veel eenvoudiger en efficiënter wordt, voegde hij er aan toe.
Dus blijft in deze de vraag hoe men in hemelsnaam kan een kaart maken zonder over de originele te beschikken?
Antwoord van het hoofd beveiliging van de Mediamarkt-vestiging: de criminele toptechnologie wordt van dag tot dag steeds meer verfijnd en de sky wordt de limit omdat banken en justitie zo traag reageren ...
Wat kan hij zeggen over mijn case:
1. de betaling is gebeurd met een Maestro kaart en er is gepind (dus net zoals in de Pax Shop). Dus weer de vraag: hoe kan men een betaalkaart kopiëren of namaken zonder dat men over de originele beschikt ?
2. het kaartnummer heeft hij helaas niet.
3. het transactienummer is 1280
4. het bedrag uiteraard: 3.495 euro en dat klopt
5. de terminal id waar betaald is: 4134 2739 511
6. het transactienummer: 1280.
Hij bewaart de beelden van de aankopers speciaal op een externe harde schijf met het oog op een verzoek van de Nederlandse politie om deze aan te leven. Normaal worden bewaarde beelden systematisch na 14 dagen overschreven maar omdat hij dank zij mijn telefoon al op 18/08 ll. door de zaakvoerder van het koopcentrum, Dhr. Van Oort, al op de hoogte gebracht was van het misdrijf waar de aankoop in kadert, blijft hij ze bewaren op een externe harde schijf.
Hij begrijpt niet dat het zo lang duurt vooraleer men de beelden opvraagt ... Uiteraard is dit omdat de Belgische Justitie een contact moet leggen met de Nederlandse ... En dan maar zeggen dat binnen een verenigd Europa alles zo veel eenvoudiger en efficiënter wordt, voegde hij er aan toe.
Dus blijft in deze de vraag hoe men in hemelsnaam kan een kaart maken zonder over de originele te beschikken?
Antwoord van het hoofd beveiliging van de Mediamarkt-vestiging: de criminele toptechnologie wordt van dag tot dag steeds meer verfijnd en de sky wordt de limit omdat banken en justitie zo traag reageren ...
is die kopie mogelijk reeds gemaakt, VOOR ze die kaart met de post naar je hebben gestuurd ?
Onderwegen onderschept ? gekopieerd en verder naar jou doorsgestuurt ?
Denk dat een van de zwakke punten het versturen van die kaarten is, topcriminelen kunnen die briefomslagen wel decteren of zelfs uit je brievenbus vissen ( maar dat laatste zou wel op een heel groot toeval berusten )
misschien krijgt degene die de oplossing vindt, wel een beloning van de flikken ?
Denk dat een van de zwakke punten het versturen van die kaarten is, topcriminelen kunnen die briefomslagen wel decteren of zelfs uit je brievenbus vissen ( maar dat laatste zou wel op een heel groot toeval berusten )
misschien krijgt degene die de oplossing vindt, wel een beloning van de flikken ?
-
koenraaddeconinck
- Newbie

- Contacteer:
Sorry, maar er is helemaal geen kaart naar mij verstuurd ...paul schreef: ↑19 september 2018, 12:20 is die kopie mogelijk reeds gemaakt, VOOR ze die kaart met de post naar je hebben gestuurd ?
-
koenraaddeconinck
- Newbie

- Contacteer:
Ik heb dit videofragment - meet dank overigens voor de link - bekeken en kan alleen maar zeggen dat dit op bepaalde momenten overvol van walging was.
Ik zie uiteraard parallellen met mijn situatie, zo o.m. de aandacht voor het groen slotje op de spiegelsite die me mee overtuigde van het feit dat ik een beveiligde verbinding had, alleen niet met de banksite maar mee een perfect nagebootste copy ervan door uitgekookte criminelen.
Mijn besluit:
1. oplichting via phishing is 'big booming business' en rekening houdend met het verhaal van het hoofd security van Mediamarkt moet je bijna besluiten dat je in het dagelijks leven bijna alerter moet zijn op het voorkomen en ontsnappen aan allerhande vormen van bedrog dan voor de dagdagelijkse zaken inherent aan het leven die het hoofdaandeel ervan zouden moeten uitmaken.
2. de criminelen beschikken over top technologie want het aankopen van noodzakelijke high-tech soft- en hardware blijkt peanuts te zijn.
3. de straffeloosheid door de beperkte mankracht en technologie van de politie evenals de complexe en logge structuur van juridische apparaten, zelfs onder buurlanden binnen de BENELUX in mijn geval, geeft deze criminelen maar één signaal, nl.
de pakkans is nihil en zo worden ze zelfs positief bekrachtigt om rustig verder te doen.
4. de verantwoordelijkheid van banken is enorm in deze. Ik durf zeggen, refererend naar mijn geval waarin het namaken van bankkaarten blijkbaar zeer gemakkelijk is, dat banken zelf per definitie allemaal zeer zwaar nalatig zijn in die zin dat ze betaalinstrumenten lanceren die in een mum van tijd nagemaakt kunnen worden en feilloos werken.
Hier leggen banken zelf aan de basis voor criminele activiteit allerhande.
Waarom niet gewoon een paspoort gebruiken als betaalmiddel of de combinatie van paspoort én bankkaart met een "dubbel beveiligingsniveau" waarbij zelfs de foto op de pas wordt gescand bij elke verrichting. Waarom geen betaalmiddelen ook voor internet bankieren waarbij enkel fysieke en unieke eigenschappen een persoon toegang geven tot de banksite (irisscan, vingerafdruk, ...) ook dit desnoods opnieuw in combinatie met een soort van paspoort of "bio-pas" en bankkaart?
5. niet onder woorden te brengen is het psychologisch impact zoals de oudere man in het filmpje aanhaalt: naast schaamte ook het schuldgevoel. Ook ik ontzeg en ontneem in zekere zin mijn vrouw en kinderen zaken die ze graag met dit geld eens gedaan hadden. Dit psychologisch impact en het schuldgevoel zijn immens. Je staat er mee op en gaat er mee "slapen".
Hoe dank ook: meer en meer wordt onze samenleving overheerst door criminaliteit ....