phishing-e-mail ontvangen
Re: phishing-e-mail ontvangen
Binnenkort zouden de oplichters voor 10 dagen willen staken, wegens onmenselijk veel uren dat ze moeten kloppen
Re: phishing-e-mail ontvangen
Ik denk dat die boom in phishingmails te maken heeft met de eindejaarsfeesten. Mensen zijn in cadeautjessfeer, willen niets missen en klikken gemakkelijker op links.
Re: phishing-e-mail ontvangen
en ze zijn wat zat, dan denken ze minder na waar ze op klikken
Re: phishing-e-mail ontvangen
De Belgische banken geven training en voorbeelden van phishing e-mails.
Wij krijgen van ons bedrijf ook trainingen.
Belangrijke leerpunten:
- De tijden dat men slecht Nederlands of Nederlands uit Google Translate schreef zijn voorbij (hoewel de Belgische banken daar toch nog op focusen).
- Yaris heeft het juiste stappenplan beschreven. Men creëert angst voor fraude, eist dan snelle actie en dreigt dan, dat er nog meer wordt geblokkeerd als je dat niet doet.
Bijkomend probleem: Belgische banken zijn inderdaad ruk genoeg om dat ook daadwerkelijk uit te vreten. Zo naast de waarheid zijn die phishing e-mails niet.
Wij krijgen van ons bedrijf ook trainingen.
Belangrijke leerpunten:
- De tijden dat men slecht Nederlands of Nederlands uit Google Translate schreef zijn voorbij (hoewel de Belgische banken daar toch nog op focusen).
- Yaris heeft het juiste stappenplan beschreven. Men creëert angst voor fraude, eist dan snelle actie en dreigt dan, dat er nog meer wordt geblokkeerd als je dat niet doet.
Bijkomend probleem: Belgische banken zijn inderdaad ruk genoeg om dat ook daadwerkelijk uit te vreten. Zo naast de waarheid zijn die phishing e-mails niet.
Re: phishing-e-mail ontvangen
Nog eentje met slecht Nederlands...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
koenraaddeconinck
- Newbie

- Berichten: 1
- Lid geworden op: 12 sep 2018
- Contacteer:
Re: phishing-e-mail ontvangen
Gewoon ter info: cf. mijn phishing dossier bij Belfius.
Het bevoegd O.M. heeft de zaak doorgespeeld aan de Nederlands Jusitie die het onderzoek zal verder zetten. Zo is me bevestigd door LIRC te Haarlem.
Ook al heb ik mijn geld terug van Belfius, ik hoop echt om principiële redenen dat men die gangsters kan vatten en voor het gerecht brengen. Gezien de bestaande video-opnames zou dit geen probleem mogen zijn.
Graag zou ik ook willen weten hoe alles eigenlijk in zijn werk gegaan is.
Wat mij betreft, nogmaals ondanks de terugbetaling door Belfius, heel goed nieuws.
Het bevoegd O.M. heeft de zaak doorgespeeld aan de Nederlands Jusitie die het onderzoek zal verder zetten. Zo is me bevestigd door LIRC te Haarlem.
Ook al heb ik mijn geld terug van Belfius, ik hoop echt om principiële redenen dat men die gangsters kan vatten en voor het gerecht brengen. Gezien de bestaande video-opnames zou dit geen probleem mogen zijn.
Graag zou ik ook willen weten hoe alles eigenlijk in zijn werk gegaan is.
Wat mij betreft, nogmaals ondanks de terugbetaling door Belfius, heel goed nieuws.
Re: phishing-e-mail ontvangen
Eergisteren eentje van "KBC", echte afzender: rruption@xoeian.be
Geachte heer/mevrouw,
Er is onlangs een vervangend product aangevraagd op uw naam. De procedure voor de vervangende betaalkaart is voor 80% afgerond. Het is van belang dat wij daarom contact met u opnemen.
Ongewone activiteit
Het is vanzelfsprekend dat het product wordt opgestuurd per post naar uw domicilie-adres zoals dat bij ons gekend is. Het viel ons eerder op dat dit product is aangevraagd op een adres die afwijkt van uw domicilie-adres vandaar dat wij contact met u opnemen via de mail.
Geen vervangende KBC-betaalkaart aangevraagd?
Als het blijkt dat u geen vervangende KBC-betaalkaart hebt aangevraagd, dan raden wij u aan om zo spoedig mogelijk via de onderstaande link de aanvraag per direct stop te zetten. De bank plaatst u dan in een beveiligd systeem voor ongeautoriseerde aanvragen gepleegd door derden die mogelijk toegang hebben tot uw gegevens.
Aanvraag vervangende betaalkaart annuleren
Onderteken de annulering in (online bankieren) met uw KBC-kaartlezer (2.0).
Pas vanaf dan is de aanvraag van de vervangende betaalkaart geannuleerd.
Indien u de vervangende betaalkaart niet hebt aangevraagd, klik dan hier om de aanvraag per direct stop te zetten.
Indien u wel de vervangende betaalkaart heeft aangevraagd, dan kunt u deze mail als niet verzonden beschouwen en zal u de vervangende betaalkaart binnen 3 werkdagen per post op het ingevoerde adres ontvangen.
Heb je nog vragen ?.
Contacteer ons op kbc.be/contact
Geachte heer/mevrouw,
Er is onlangs een vervangend product aangevraagd op uw naam. De procedure voor de vervangende betaalkaart is voor 80% afgerond. Het is van belang dat wij daarom contact met u opnemen.
Ongewone activiteit
Het is vanzelfsprekend dat het product wordt opgestuurd per post naar uw domicilie-adres zoals dat bij ons gekend is. Het viel ons eerder op dat dit product is aangevraagd op een adres die afwijkt van uw domicilie-adres vandaar dat wij contact met u opnemen via de mail.
Geen vervangende KBC-betaalkaart aangevraagd?
Als het blijkt dat u geen vervangende KBC-betaalkaart hebt aangevraagd, dan raden wij u aan om zo spoedig mogelijk via de onderstaande link de aanvraag per direct stop te zetten. De bank plaatst u dan in een beveiligd systeem voor ongeautoriseerde aanvragen gepleegd door derden die mogelijk toegang hebben tot uw gegevens.
Aanvraag vervangende betaalkaart annuleren
Onderteken de annulering in (online bankieren) met uw KBC-kaartlezer (2.0).
Pas vanaf dan is de aanvraag van de vervangende betaalkaart geannuleerd.
Indien u de vervangende betaalkaart niet hebt aangevraagd, klik dan hier om de aanvraag per direct stop te zetten.
Indien u wel de vervangende betaalkaart heeft aangevraagd, dan kunt u deze mail als niet verzonden beschouwen en zal u de vervangende betaalkaart binnen 3 werkdagen per post op het ingevoerde adres ontvangen.
Heb je nog vragen ?.
Contacteer ons op kbc.be/contact
Re: phishing-e-mail ontvangen
KBC Touch <klantinformatie@kbc.be>
Za 24/11/2018, 22:08
Bekijk de onlineversie van dit bericht
Geachte klant,
Na meerdere meldingen in uw bankmail omgeving te hebben ontvangen willen wij u erop attenderen dat u Coolblue.be gemachtigd heeft om periodiek geld van uw rekening af te schrijven. Deze afschrijving vindt op 24 november 2018 voor het eerst plaats via een Europese incasso. U ontvangt dit bericht zodat u kunt controleren of de afschrijving terecht is.
Is de afschrijving niet terecht?
Dan kunt u de afschrijving weigeren. Wanneer de incasso al heeft plaats gevonden kunt u deze in veel gevallen terugboeken met de Mobile app of in uw internetbankieren via onze website. Met de hieronderstaande knop kunt u meteen desbetreffende incasso afschrijving bekijken.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.
Met vriendelijke groet,
Yoeri de Bruyne
Directeur Personeelszaken
Za 24/11/2018, 22:08
Bekijk de onlineversie van dit bericht
Geachte klant,
Na meerdere meldingen in uw bankmail omgeving te hebben ontvangen willen wij u erop attenderen dat u Coolblue.be gemachtigd heeft om periodiek geld van uw rekening af te schrijven. Deze afschrijving vindt op 24 november 2018 voor het eerst plaats via een Europese incasso. U ontvangt dit bericht zodat u kunt controleren of de afschrijving terecht is.
Is de afschrijving niet terecht?
Dan kunt u de afschrijving weigeren. Wanneer de incasso al heeft plaats gevonden kunt u deze in veel gevallen terugboeken met de Mobile app of in uw internetbankieren via onze website. Met de hieronderstaande knop kunt u meteen desbetreffende incasso afschrijving bekijken.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.
Met vriendelijke groet,
Yoeri de Bruyne
Directeur Personeelszaken
Re: phishing-e-mail ontvangen
Deze vind ik leuk. 'KBC Touch"haelewyn schreef: ↑2 december 2018, 23:46
KBC Touch <klantinformatie@kbc.be>
...
Yoeri de Bruyne
Directeur Personeelszaken
en de Directeur Personeelszaken die blijkbaar meerdere taken heeft.
Re: phishing-e-mail ontvangen
Voor wie het nog niet weet : In de phising staat altijd een url waarop ze vragen om te klikken. (niet klikken dus) Als je met de muis erover glijdt dan verschijnt onderaan in de statusbalk of elders de echte url.
Vroeger kon men op een whois server naam en adres van de huurder van de domeinnaam van die echte url achterhalen. Maar sinds de Europese GDPR privacy wetgeving worden de gegevens beschermd.
Wel zichtbaar is dat die domeinnamen telkens slechts een dag of twee oud zijn. Spijtig dat browsers niet over een ingebouwde functie beschikken om dat met 1 klik te checken
Vroeger kon men op een whois server naam en adres van de huurder van de domeinnaam van die echte url achterhalen. Maar sinds de Europese GDPR privacy wetgeving worden de gegevens beschermd.
Wel zichtbaar is dat die domeinnamen telkens slechts een dag of twee oud zijn. Spijtig dat browsers niet over een ingebouwde functie beschikken om dat met 1 klik te checken
Re: phishing-e-mail ontvangen
Vandaag was het een Delhaize brolmail...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: phishing-e-mail ontvangen
Weer eentje in schabouwelijk Nederlands:
Geachte heer/mevrouw,
Hierbij confirmeren wij dat uw Creditcard online 'buiten gebruik' is gesteld
Om fraude en misbruik te voorkomen hebben wij daarom uit voorzorg maatregelen uw Creditcard buiten
gebruik gesteld totdat u uw account verifieerd. Nadat uw zichzelf heeft geverifieerd wordt u rekening weer
volledig toegangelijk en ontvangt u binnen 2 dagen een bevestiging bericht.
Geachte heer/mevrouw,
Hierbij confirmeren wij dat uw Creditcard online 'buiten gebruik' is gesteld
Om fraude en misbruik te voorkomen hebben wij daarom uit voorzorg maatregelen uw Creditcard buiten
gebruik gesteld totdat u uw account verifieerd. Nadat uw zichzelf heeft geverifieerd wordt u rekening weer
volledig toegangelijk en ontvangt u binnen 2 dagen een bevestiging bericht.




