Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening
     
      Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Spaargids Kroeg
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

phishing-e-mail ontvangen

Alle off-topic onderwerpen kunnen hier komen
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
348 berichten
  • Pagina 4 van 24
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • …
  • 24
  • Volgende
Gebruikersavatar
paul
VIP member
VIP member
Berichten: 9662
Lid geworden op: 01 jun 2007
Locatie: kotsijde
Contacteer:
Contacteer paul
Verstuur privébericht

Re: phishing-e-mail ontvangen

  • Citeer

Bericht door paul » 8 september 2018, 11:31

ja, of het is een ECHTE mail van de bank die door een journalist is geschreven


bedriegersmails : vlekkeloos nederlands
echte mails : taalfouten

naar die trend gaan wij evolueren
Omhoog

koenraaddeconinck
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2018
Contacteer:
Contacteer koenraaddeconinck
Verstuur privébericht

Re: phishing-e-mail ontvangen

  • Citeer

Bericht door koenraaddeconinck » 12 september 2018, 15:17

Mij is het volgende overkomen. Ik probeer mijn relaas zo kort als mogelijk samen te vatten.

Ik ben op 16/8 ll. 's morgens aan het internetbankieren en had de dagen voordien al enkele keren op de site van de bank een bericht genegeerd over "kosten besparen", denkend dat dit weer reclame was voor beleggings- of andere bankproducten die voor mij momenteel echt niet aan de orde zijn. Bovendien hadden we op korte termijn 3 overlijdens in de familie waardoor het onderwerp me zeker niet boeide.

Ik gebruik f-secure als antivirusprogramma. Van zodra ik gewoon naar de site van bank ga, wordt een speciale F-secure app gelanceerd die al het overige internet- en emailverkeer blokkeert. In mijn 'postvak in' merk ik een mail van 'belfiusbank.be' met de melding dat ik al herhaaldelijk op hun site een bericht genegeerd heb (hetgeen klopte). Ik open de mail terwijl de f-secure app voor internet bankieren actief is en lees de mail die handelt over de noodzakelijke vervanging van bankkaarten door de bank in opdracht van Febelfin omdat de oudere kaarten niet meer afdoende beveiligd zijn tegen phishing en andere misbruiken.
De mail omvat het logo van Belfius en hun reclamebanner 'we gaan 100% vor 95% tevreden klanten'. Er staat geen enkele taalfout in.
Verder moet ik gewoon op een link klikken om kaart te laten vervangen en er opent zich een pop up met de vraag naar het kaartnummer en het adres waar ik mijn nieuwe, 'beter beveiligde' kaart wil laten toekomen. Deze 2° pagina is identiek aan de eerste qua lay-out en inhoud. Bij nazicht, blijken zelfs de saldi van mijn rekeningen perfect overeen te komen ! Ik vul het webformulier in en 'f-secure' geeft geen krimp daar waar anders direct de melding verschijnt dat de app actief is en alle andere internet- en emailverkeer wordt tegen gehouden.
Achteraf heb ik vernomen dat men hier spreekt van een fenomeen, 'spiegel websites' genoemd.

In de namiddag krijg ik telefoon van een persoon die zich aankondigt als Franky Van Hee of Heede (is me niet meer zo duidelijk) van mijn kantoor in de ...straat gevolgd door de naam van mijn gemeente. Mijn kaart verviel pas in december 2019 en ik vraag waarom deze nu eigenlijk al moet vervangen worden. Ik krijg dezelfde, perfect coherente uitleg als in de mail gevolgd door de mededeling dat ik niet verplicht ben mijn kaart vroeger te vernieuwen maar dat ik dan wel als 'nalatig' beschouwd wordt bij eventuele financiële schade door malafide praktijken.
Betrokken vraagt me gewoon of mijn kaart wel naar huis moet gestuurd worden omdat dit met (port)kosten gepaard gaat en ik antwoord bevestigend op deze vraag.

De persoon vraagt me gewoon nog een in te loggen op de site van Belfius met mijn card reader om de vervangingsprocedure van mijn kaart af te ronden. Op de webpagina van Belfius beland, stel ik vast dat de lay-out en saldi nog altijd identiek zijn aan deze in de voormiddag. Uiteraard geef ik geen enkele code door aan de telefoon. Daar wordt trouwens ook niet ! naar gevraagd. De persoon in kwestie wijst me er zelfs op dat alle codes die op mijn reader verschijnen, strikt vertrouwelijk zijn ![/i] Ik rond de procedure af en krijg de boodschap van de beller dat mijn kaart binnen de 3 werkdagen in de bus zal vallen.

Na een uur kijk log ik in op de site van Belfius om eens te kijken naar de stavaza van mijn nieuwe kaart en ik merk dat 3 aankopen gebeurd zijn waarvoor de bedragen gereserveerd waren (samen om en bij de 4.900 euro).

Direct Belfius gebeld met als reactie: dit is phishing, we kunnen de betalingen niet meer blokkeren, onmiddellijk aangifte doen bij de politie.

Reactie van de politie bij aankomst op het kantoor: het geld is niet van uw rekening. Dit is dus een poging tot oplichting waarvoor we - conform instructies van het parket - geen pv meer mogen opmaken. Terug naar huis om meer duidelijke prints van de uittreksels met gereserveerde bedragen te halen voor de politie die nogmaals voorgaande bevestigd. Ik meld dit aan Belfius en krijg de reactie om verder af te wachten. Zij kunnen de gereserveerde bedragen niet blokkeren. Hun advies is opnieuw 'afwachten' en aangifte doen zodra de bedragen van mijn rekening zijn.
Psychisch tergend is dat je dus nog niet gedebeteerde bedragen ziet staan voor aankopen die je niet gedaan hebt en zelf niets kunt ondernemen.

Terug naar politie op advies van mijn vrouw om een bewijs te vragen van mijn melding van de 'poging tot oplichting'. Politie kan niet geloven dat de bank de betalingen niet kan tegen houden en vraagt me of ik toch al card stop verwittigd had. In paniek zijnde, had ik dit nog niet gedaan. Ik associeerde card stop ook met verloren of gestolen kaarten, hetgeen bij mij niet het geval was. De politie eiste dat ik dit onmiddellijk deed en sprak van nalatigheid van de bank. Dit was volgens de politie immers het eerste elementair advies dat ze me hadden moeten geven, zeker rekening houdend met het feit dat ik in paniek was.

Zaterdag 18/8 is het geld van mijn rekening gegaan voor 3 aankopen. Ik zag pas toen waar deze gebeurd waren en heb direct pv laten opstellen (en dit op ma 20/8 afgegeven aan de bank; ze waren op 17/8 al in het bezit van het meldingsformulier van de 'poging tot').

ik bel naar 'Belfius contact' met de vraag naar het email adres van mijn lokaal kantoor om hen van verdere ontwikkelingen (zie verder) op de hoogte te houden en ontvang een email adres waarvan bij afgifte van het pv bij mijn lokaal kantoor bljkt dat dit al jaren niet meer in gebruik is. Alle mail verkeer naar de politie met het lokale filiaal in cc over het verder verloop dus verloren moeite voor wat het communicatieluik met het lokaal filiaal betreft. Ik ontving ook geen bericht dat de mails niet konden bezorgd worden of dat het email adres niet meer in gebruik was. M.i. toch een 2° schoonheidsfout van de bank.

In samenspraak met de lokale politie, heb ik de handelaars in Amsterdam gecontacteerd. Eén heeft spontaan beeldmateriaal van de beveiligingscamera ter beschikking gesteld aan de politie, samen met identificatiegegevens waardoor een (mede)dader al geïdentificeerd is bij naam en toenaam.

Ook bij de 2° zaak - een Mediamarkt vestiging in Amsterdam (koopcentrum Akerspoort) - beschikt men over beeldmateriaal van de kopers/(mede)daders maar de zaakvoerder van de vestiging wil dit enkel bezorgen aan de Belgische politie op verzoek van de Nederlandse autoriteiten. De derde zaak waar aankopen gedaan zijn - een Nike- filiaal in hetzelfde koopcentrum - heeft de dader herkend op de beelden van Mediamarkt.
De zaakvoerder van het koopcentrum betreurt dat 'Mediamarkt' niet spontaan zijn medewerking aan de politie verleent.

Ik heb dus al bewezen dat ik zeker geen koper ben van de desbetreffende goederen in de vermelde Amsterdamse zaken (cf. tijdsbesteding gecontroleerd door de politie op de dag van de feiten, beelden camera's) en te goeder trouw handel (cf. eigen speurwerk, zoals kort hoger beschreven + 2 andere phishing mails de 2 laatste weken, dit keer met taalfouten en zonder logo of banner, direct overgemaakt aan bank en politie, cf. ook meldingsformulier van deze computer crime ingevuld met feiten bij Amsterdamse politie).

Nogmaals, de inhoud van de mail van Belfius evenals de site waar ik naar doorgelinkt ben, bevatten niet van de echte te onderscheiden inhoud en beeldmateriaal. Ook de telefoon maakte me niet argwanend want de persoon aan de lijn vermeldde direct mijn exact bankfiliaal en hamerde op de confidentialiteit betreffende de codes op mijn card reader.

Ik hoop hier onder de wettelijke bescherming te vallen en te mogen rekenen op (gedeeltelijke) terugbetaling van Belfius. Volgen het ECC (bescherming van de Europese consument) en Febelfin, kan hier moeilijk gesproken worden van zware nalatigheid, laat staan fraude of 'kwaad opzet' en zou dit dossier onder de 'wettelijke bescherming' moeten vallen.

Na een maand van Belfius nog geen antwoord gekregen maar dit kan zijn, aldus Febelfin en het ECC, omdat ook één en ander betreffende de transacties bij de aankopen, gecheckt wordt door ATOS.

Volgens geconsulteerdr IT- specialisten is quasi-zeker bij het openen van mail malware - en meer bepaald een key logger geïnstalleerd op mijn laptop - waardoor de criminelen perfect de nodige codes konden onderscheppen zonder dat ik me van iets bewust was. Ook de bediende van de bank bij wie ik de dag na de feiten het meldingsforumier heb afgegeven van de 'poging tot' en die een document 'betwiste transacties' heeft ingevuld, gaf dit aan. Onmiddellijk na terugkeer thuis heb ik gezocht hoe ik de ssd van mijn laptop grondig kon formatteren.

Ik houd jullie alleszins verder op de hoogte van de afloop.
Laatst gewijzigd door koenraaddeconinck op 12 september 2018, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

Gebruikersavatar
Yaris
VIP member
VIP member
Berichten: 11379
Lid geworden op: 30 sep 2010
Contacteer:
Contacteer Yaris
Verstuur privébericht

Re: phishing-e-mail ontvangen

  • Citeer

Bericht door Yaris » 12 september 2018, 15:39

Klik nooit op links in mails als het over bankzaken gaat. Alle banken hebben daar een beveiligde omgeving voor.

Schandalig dat:
  • de bank gereserveerde betalingen niet kan tegenhouden;
  • de bank je naar de politie verwijst en de politie naar de bank.
Omhoog

koenraaddeconinck
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2018
Contacteer:
Contacteer koenraaddeconinck
Verstuur privébericht

Re: phishing-e-mail ontvangen

  • Citeer

Bericht door koenraaddeconinck » 12 september 2018, 15:49

Dank voor uw reactie mevrouw. Achteraf bekeken ben ik nog het meest opgelucht met de reactie van de politie die me finaal toch card stop deed contacteren en zelf verontwaardigd was dat Belfius dit niet onmiddellijk tijdens het eerste telefonisch contact gedaan had..

Nogmaals, de bank heeft hier ondanks 3 tot 4 telefonische contacten met geen woord over gerept. Voor hetzelfde geld was de financiële kater veel groter geweest.
Omhoog

ludo
VIP member
VIP member
Berichten: 6026
Lid geworden op: 16 sep 2008
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

Re: phishing-e-mail ontvangen

  • Citeer

Bericht door ludo » 12 september 2018, 15:55

Hoe kan iemand een betaling doen in een koopcentrum zonder Uw bankkaart en of pincode ????
Het moet dan al om een ONLINE bestelling /aankoop gaan met Credit kaart - Mastercard® Platinum met een limiet van 5.000 euro volgens mij??? en al zeker als het om een totaal bedrag van de 3 aankopen 4.900 euro is.

U zegt dat er beeldmateriaal is van de aankopen in de winkel, dus mag er besloten worden dat de aankoop en betaling in de winkel zelf gebeurt is, maar dan moeten ze toch over een bank of credit kaart beschikken... Toch ???
Hoe zijn ze dan aan die kaart geraakt????
Een vreemd verhaal //////////
Laatst gewijzigd door ludo op 12 september 2018, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

Gebruikersavatar
Yaris
VIP member
VIP member
Berichten: 11379
Lid geworden op: 30 sep 2010
Contacteer:
Contacteer Yaris
Verstuur privébericht

Re: phishing-e-mail ontvangen

  • Citeer

Bericht door Yaris » 12 september 2018, 16:12

Ludo, de hackers moeten gewoon maar een valse kaart aanmaken die gelinkt is aan jouw rekening waarvan zij eerder al de gegevens gekraakt hebben.
Omhoog

ludo
VIP member
VIP member
Berichten: 6026
Lid geworden op: 16 sep 2008
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

Re: phishing-e-mail ontvangen

  • Citeer

Bericht door ludo » 12 september 2018, 16:20

Yaris schreef: ↑12 september 2018, 16:12 Ludo, de hackers moeten gewoon maar een valse kaart aanmaken die gelinkt is aan jouw rekening waarvan zij eerder al de gegevens gekraakt hebben.
De zichtbare gegevens wel; maar de pincode en magneetstrook kan men enkel kopieren van de echte kaart. En denk ( ben niet zeker ) dat ze toch altijd wel een pincode vragen. Niet ??? Ook zal er op gewone bankkaart wel dag/week limiet zijn, en zal zeker al geen 5.000 euro bedragen..

Ook heb je nog de CVV code ( achterzijde creditkaart ) nodig bij een online aankoop.. ( en die kunnen ze niet te weten komen, zonder de kaart echt gezien te hebben )
Of de betaling moet gebeurd zijn met een " trekkertje " zoals ze vroeger op de vliegtuigen hadden.Maar denk dat dit niet meer bestaat??? Toch zeker niet in een koopcentrum.

Blijf het een vreemd verhaal vinden.
Omhoog

Gebruikersavatar
haelewyn
VIP member
VIP member
Berichten: 5033
Lid geworden op: 13 mei 2015
Contacteer:
Contacteer haelewyn
Verstuur privébericht

Re: phishing-e-mail ontvangen

  • Citeer

Bericht door haelewyn » 12 september 2018, 16:46

Yaris schreef: ↑12 september 2018, 15:39 Klik nooit op links in mails als het over bankzaken gaat. Alle banken hebben daar een beveiligde omgeving voor.

Schandalig dat:
  • de bank gereserveerde betalingen niet kan tegenhouden;
  • de bank je naar de politie verwijst en de politie naar de bank.
Eerste stuk : Op het moment dat een betaling als gereserveerd zichtbaar is op je rekening is de verkoop al gedaan en heeft de handelaar al goederen gegeven in ruil voor betaling ervan.
Alleen zweeft die betaling nog tussen verschillende dienstverleners. Dat is puur een technisch-administratieve handeling.
Het is zoals je een cheque zou willen laten blokkeren als die al in geld is uitbetaald door een andere bank.

De Politie verwijst je naar Card stop. Op zich kan dat nooit slecht zijn om daar eens naar te bellen. Beter een deur drie keer op slot doen in dit geval dan geen enkele keer.
Geen idee of Belfius de kaarten al had geblokkeerd. Ik veronderstel dat ze dat zelf ook kunnen doen, zonder de hulp van Card Stop. Het is dus niet noodzakelijk een fout die Belfius dan maakt.
Als de operator van Belfius niet gesnapt heeft dat het blokkeren van de kaarten nodig was, is dat niet echt goed gewerkt.
Jobstudent ? Zoals in veel call centers rond de zomer. Het moet allemaal goedkoop zijn ook. Heeft de klant geen boodschap aan natuurlijk.
De bank verwijst je naar de politie omdat er een officiele klacht moet zijn en indien mogelijk toch ook enige vorm van onderzoek. Ik vermoed dat banken voor dit soort verliezen ook verzekerd zijn en zichzelf indekken.
Omhoog

jack2
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mar 2013
Contacteer:
Contacteer jack2
Verstuur privébericht

Re: phishing-e-mail ontvangen

  • Citeer

Bericht door jack2 » 12 september 2018, 17:16

Kijk altijd eerst de link na die je krijgt! Je kan rechtsklikken met de muis op de link en zien welke het is.

https://www.belfius.be is de juiste link van die bank.

Hier vind je meer info over phishing emails.

https://www.safeonweb.be/nl/leer-valse-mails-herkennen
Omhoog

ludo
VIP member
VIP member
Berichten: 6026
Lid geworden op: 16 sep 2008
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

Re: phishing-e-mail ontvangen

  • Citeer

Bericht door ludo » 12 september 2018, 17:56

Ik blijf het een vreemd en ongelooflijk verhaal vinden.
Via telefoon en mail en geen codes of dergelijke meegedeeld ???
Als ze mijn gewone bankkaart vinden en willen gebruiken is er geen mens die er iets mee kan doen zonder mijn pincode, en na 3 verkeerde pogingen wordt ze geblokkeerd. Met uitzondering via de NFC chip,( kontakloos betalen ) maar das max.50 euro.

Met een creditkaart is het een ander verhaal, maar dan moet je bij online bestelling al de CVV code hebben ( achterzijde creditkaart ), en bij kassa betaling de pincode .
TS zegt ook niet of het om een gewone bankkaart of een credit kaart gaat.
Omhoog

Gebruikersavatar
J Lawieck
Hero Member
Hero Member
Berichten: 927
Lid geworden op: 13 okt 2011
Contacteer:
Contacteer J Lawieck
Verstuur privébericht

Re: phishing-e-mail ontvangen

  • Citeer

Bericht door J Lawieck » 12 september 2018, 19:00

ludo schreef: ↑12 september 2018, 17:56Ik blijf het een vreemd en ongelooflijk verhaal vinden.
Via telefoon en mail en geen codes of dergelijke meegedeeld ???
Een tijdje terug war hier ook zo'n verhaal. Hoe dat precies is gebeurd, wordt helaas nooit (hier) gemeld ...
Als ze mijn gewone bankkaart vinden en willen gebruiken is er geen mens die er iets mee kan doen zonder mijn pincode, en na 3 verkeerde pogingen wordt ze geblokkeerd. Met uitzondering via de NFC chip,( kontakloos betalen ) maar das max.50 euro.
Is dat zo?
" Voor betaling heeft u alleen uw pincode nodig (soms wordt in het buitenland een handtekening gevraagd)."
http://www.maestrocard.com/nl/faq_consumenten.html
Ik ga ervan uit dat het niet EN pincode EN handtekening is ?
TS zegt ook niet of het om een gewone bankkaart of een credit kaart gaat.
Kan je met een kredietkaart internetbankieren?
Omhoog

Gebruikersavatar
paul
VIP member
VIP member
Berichten: 9662
Lid geworden op: 01 jun 2007
Locatie: kotsijde
Contacteer:
Contacteer paul
Verstuur privébericht

Re: phishing-e-mail ontvangen

  • Citeer

Bericht door paul » 12 september 2018, 19:29

"Dank voor uw reactie mevrouw"


Het is niet omdat er een avatar van een (bekende ) overleden vrouw is, dat het forumlid ook een vrouw is
is casu is het een man ( heb al eens mee getelefoneerd )
Omhoog

RagnarrsTriumph
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 aug 2018

Re: phishing-e-mail ontvangen

  • Citeer

Bericht door RagnarrsTriumph » 12 september 2018, 20:10

Als ik het goed begrijp was de site van Belfius zelf dus gehackt en zat hij in de postbox van zijn internetbankieren? Dan zit de gebruiker toch al in een beveiligde omgeving want hij heeft daar alleen toegang toe via een paswoord en gegenereerde codes.
Maar als hij het postvak in van zijn extern mailprogramma gebruikt zou dat toch niet mogen werken als F-secure actief is.
Ergens volg ik niet.
Ik gebruik f-secure als antivirusprogramma. Van zodra ik gewoon naar de site van bank ga, wordt een speciale F-secure app gelanceerd die al het overige internet- en emailverkeer blokkeert. In mijn 'postvak in' merk ik een mail van 'belfiusbank.be' met de melding dat ik al herhaaldelijk op hun site een bericht genegeerd heb (hetgeen klopte). Ik open de mail terwijl de f-secure app voor internet bankieren actief is en lees de mail die handelt over de noodzakelijke vervanging van bankkaarten door de bank in opdracht van Febelfin omdat de oudere kaarten niet meer afdoende beveiligd zijn tegen phishing en andere misbruiken.
Laatst gewijzigd door RagnarrsTriumph op 12 september 2018, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

Gebruikersavatar
haelewyn
VIP member
VIP member
Berichten: 5033
Lid geworden op: 13 mei 2015
Contacteer:
Contacteer haelewyn
Verstuur privébericht

Re: phishing-e-mail ontvangen

  • Citeer

Bericht door haelewyn » 12 september 2018, 20:11

Paul : Dan is er al eens iemand die zo beleefd is om met 2 woorden te spreken...

Ragnar : hij sprak over een spiegelwebsite.
Met andere woorden : je volgt een link en je komt op een valse website die je codes etc vraagt.. .Met die codes die je geeft, beeldt die valse website de echte website af ... en je logt in ... maar ondertussen weten de 'stoute mannen' die op de valse website meespelen dan wel je gegevens etc etc... en kunnen ze achter je rug aanvragen doen etc
Omhoog

RagnarrsTriumph
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 aug 2018

Re: phishing-e-mail ontvangen

  • Citeer

Bericht door RagnarrsTriumph » 12 september 2018, 20:15

En die spiegelwebsite kent dan al zijn correcte bankgegevens al, omzeilt f-secure en ziet er exact hetzelfde uit als zijn echte internetbanksite en zijn huidige status? Dan hebben ze toch al kunnen meekijken voor hij om de tuin werd geleid?
Ik beweer niet dat zijn verhaal niet klopt. Maar als dat zo is hoe kan je dan nog veilig internetbankieren? Ik klik uiteraard nooit op financiële vragen en bankmails in mijn Telenet account maar als je al niet meer kan zien of je op je eigen banksite zit (was het dan ook een https-link?) of een exacte kopie wordt het wel echt bangelijk.
Normaal kan je toch niet op een spiegelwebsite terechtkomen als je rechtstreeks inlogt op je https account van je bank, je moet dan toch eerst een externe link openen buiten het bankprogramma?
Als hij via zijn https account werd omgeleid kan hem nooit zware nalatigheid verweten worden en moeten hem alle kosten op 150€ na (dacht ik, bij o.a. namaak van de kaart is er blijkbaar geen franchise) vergoed worden. Vanaf de blokkering van zijn kaart zijn alle kosten voor de bank.
Omhoog

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

348 berichten
  • Pagina 4 van 24
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • …
  • 24
  • Volgende

Terug naar “Kroeg”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht
 

 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

  • Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

  • Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy