phishing-e-mail ontvangen
Re: phishing-e-mail ontvangen
Dit gaat wel over geen phishing e-mail maar ik betrouw het volgende toch ook niet helemaal.
Bij het openen van de app Keytrade Bank worden er eerst een paar nieuwe functies voorgesteld en na die doorswapt te hebben verschijnt het gebruikelijke aanlogscherm. Het rare is dat alles nu in het Engels staat zonder de mogelijkheid om dat te switchen naar het Nederlands. Zijn er nog mensen die dat voorhebben?
Een mens kan niet voorzichtig genoeg zijn, je weet maar nooit is het een namaak app die op slinkse wijze zo je inloggegevens tracht te achterhalen.
Bij het openen van de app Keytrade Bank worden er eerst een paar nieuwe functies voorgesteld en na die doorswapt te hebben verschijnt het gebruikelijke aanlogscherm. Het rare is dat alles nu in het Engels staat zonder de mogelijkheid om dat te switchen naar het Nederlands. Zijn er nog mensen die dat voorhebben?
Een mens kan niet voorzichtig genoeg zijn, je weet maar nooit is het een namaak app die op slinkse wijze zo je inloggegevens tracht te achterhalen.
-
koenraaddeconinck
- Newbie

- Berichten: 1
- Lid geworden op: 12 sep 2018
- Contacteer:
Re: phishing-e-mail ontvangen
Met al wat ik nu meegemaakt heb, zou ik tout court niets doen en de bank contacteren met de vraag of dit fenomeen betrouwbaar is ...
Re: phishing-e-mail ontvangen
koenraaddeconinck schreef: ↑14 september 2018, 14:34 Met al wat ik nu meegemaakt heb, zou ik tout court niets doen en de bank contacteren met de vraag of dit fenomeen betrouwbaar is ...
Mijn kaart kan het niet geweest zijn wegens versnipperd in de bank zelf, smartphone en NFC blijkt volgens de info op dit forum onmogelijk met de vermelde bedragen, overschrijving is evenzeer uitgesloten, cash evenzeer onmogelijk gezien de uittreksels met vermelding van de betrokken handelszaken, ... Ik weet echt niet wat er nog kan resten
In uw specifieke case blijft er maar één mogelijke oorzaak over.
Dat de bank de verkeerde klant rekening heeft gebruikt om die afschrijvingen te doen,( computer foutje ,één cijfertje verkeerd in hun systeem ) en het eigenlijk iemand anders zijn rekening moest zijn..
-
koenraaddeconinck
- Newbie

- Berichten: 1
- Lid geworden op: 12 sep 2018
- Contacteer:
Re: phishing-e-mail ontvangen
Beste Ludo,
Blij dat je mijn posts blijft volgen en dank hiervoor !
Ik zou natuurlijk heel blij zijn dat de vergissing bij de bank ligt maar is het dan niet toevallig dat het gaat om 3 aankopen in Amsterdam binnen het uur nadat ik telefoon gekregen van die Franky Van Hee(de) van mijn Belfius kantoor.
Ik weet het tout court allemaal niet meer maar zou de bank dit bij onderzoek al niet lang zelf vastgesteld hebben.
Dus maandag bij de bank eens vragen of men kan nagaan of het niet om een verkeerde transactie gaat ??
Nogmaals hartelijk dank voor al jullie reacties en adviezen !
Blij dat je mijn posts blijft volgen en dank hiervoor !
Ik zou natuurlijk heel blij zijn dat de vergissing bij de bank ligt maar is het dan niet toevallig dat het gaat om 3 aankopen in Amsterdam binnen het uur nadat ik telefoon gekregen van die Franky Van Hee(de) van mijn Belfius kantoor.
Ik weet het tout court allemaal niet meer maar zou de bank dit bij onderzoek al niet lang zelf vastgesteld hebben.
Dus maandag bij de bank eens vragen of men kan nagaan of het niet om een verkeerde transactie gaat ??
Nogmaals hartelijk dank voor al jullie reacties en adviezen !
Re: phishing-e-mail ontvangen
Bestaat die Franky Van Heede wel op Uw kantoor?
Hoe kan een vreemde met een valse inlog site aan je telefoonnummer komen, dat staat toch niet in je Online Banking gegevens van Belfius.
Als je verhaal waar is, zou je aan je bank kunnen vragen met welk betaalmiddel er is betaald geworden . Bankkaart - Qr Code smartphone of
normaal kunnen zij dat zien, en ik denk op je uittreksels ook misschien.
Het verhaal zoals jij het beschrijft is volgens mij onmogelijk.
Of het zou dan al een inside vriend moeten geweest zijn, die in het verleden je kaart heeft kunnen kopieren of zoiets en dan moet hij nog je pincode weten.
Het inloggen op de site of opgebeld worden is dan eigenlijk overbodig. Waarom dan al die moeite voor niks doen. Via de site online banking kan je trouwens weinig gegevens vinden die een fraude mogelijk maken, tenzij een overschrijving met pincode.
Hoe kan een vreemde met een valse inlog site aan je telefoonnummer komen, dat staat toch niet in je Online Banking gegevens van Belfius.
Als je verhaal waar is, zou je aan je bank kunnen vragen met welk betaalmiddel er is betaald geworden . Bankkaart - Qr Code smartphone of
Het verhaal zoals jij het beschrijft is volgens mij onmogelijk.
Of het zou dan al een inside vriend moeten geweest zijn, die in het verleden je kaart heeft kunnen kopieren of zoiets en dan moet hij nog je pincode weten.
Het inloggen op de site of opgebeld worden is dan eigenlijk overbodig. Waarom dan al die moeite voor niks doen. Via de site online banking kan je trouwens weinig gegevens vinden die een fraude mogelijk maken, tenzij een overschrijving met pincode.
-
koenraaddeconinck
- Newbie

- Berichten: 1
- Lid geworden op: 12 sep 2018
- Contacteer:
Re: phishing-e-mail ontvangen
1. Wat de naam Franky Van Hee(de) betreft: de ochtend na de feiten - toen ik onmiddellijk het meldingsformulier van de politie betreffende aanfigte "poging tot oplichting" gaan afgeven bij de bank - werd mij tijdens het gesprek met de desbetreffende kantoormedewerker bevestigd dat er in het filiaal geen persoon werkt met die naam.
De naam was hen echter wel bekend als (gewezen) filiaalhouder van De Volksverzekering. Vandaar dat de naam me bekend klonk doch heb ik deze verkeerdelijk geassocieerd met 'DVV' waar we ook klant zijn.
2. Bij deze nadere gegevens betreffende één van de 3 aankopen. Het zijn 'Maestro' aankopen:
MAESTRO-BETALING 16/08-HOOFDDORP CCV*PAXSHOP NL 1051,20 EUR KAART NR - gevolgd door mijn naam en voornaam + een REF. : 8170040124791 VAL. 17-08.
Volgens mij zijn er niet zo veel mogelijkheden om een Maestro betaling uit te voeren. Zoals al herhaaldelijk gezegd: mijn kaart was niet verloren want versnipperd in het bankkantoor zelf, noch mijn echtgenote noch ik zijn die dag in Amsterdam geweest (dat ik objectief aangetoond aan de hand van onze tijdsbesteding die dag op het moment dat de politie pv heeft opgemaakt), mijn kaart kan dus niet gestolen of gekopieerd zijn, men heeft mij nooit maar dan ook nooit om codes gevraagd (maar die zijn dus quasi-zeker met een keylogger achterhaald), ...
Ik dacht ook dat de bank vlot kan achterhalen wat er precies gebeurd is maar na een maand nog steeds niets vernomen over hun conclusie.
Ik kan er echt niet meer aan uit.
Een vergissing bij de bank lijkt me ook uitgesloten gezien het feitenverloop. Trouwens dan had de bank dit m.i. al lang recht gezet. Verder tast ik over de concrete betalingswijze door de kopers volledig in het duister aangezien ook telefonisch de betaling niet kan uitgevoerd zijn.
Ik denkt niet dat een Maestro-betaling mogelijk is zonder pin-code ...
Ga er eens de site van Maestro bekijken ...
De naam was hen echter wel bekend als (gewezen) filiaalhouder van De Volksverzekering. Vandaar dat de naam me bekend klonk doch heb ik deze verkeerdelijk geassocieerd met 'DVV' waar we ook klant zijn.
2. Bij deze nadere gegevens betreffende één van de 3 aankopen. Het zijn 'Maestro' aankopen:
MAESTRO-BETALING 16/08-HOOFDDORP CCV*PAXSHOP NL 1051,20 EUR KAART NR - gevolgd door mijn naam en voornaam + een REF. : 8170040124791 VAL. 17-08.
Volgens mij zijn er niet zo veel mogelijkheden om een Maestro betaling uit te voeren. Zoals al herhaaldelijk gezegd: mijn kaart was niet verloren want versnipperd in het bankkantoor zelf, noch mijn echtgenote noch ik zijn die dag in Amsterdam geweest (dat ik objectief aangetoond aan de hand van onze tijdsbesteding die dag op het moment dat de politie pv heeft opgemaakt), mijn kaart kan dus niet gestolen of gekopieerd zijn, men heeft mij nooit maar dan ook nooit om codes gevraagd (maar die zijn dus quasi-zeker met een keylogger achterhaald), ...
Ik dacht ook dat de bank vlot kan achterhalen wat er precies gebeurd is maar na een maand nog steeds niets vernomen over hun conclusie.
Ik kan er echt niet meer aan uit.
Een vergissing bij de bank lijkt me ook uitgesloten gezien het feitenverloop. Trouwens dan had de bank dit m.i. al lang recht gezet. Verder tast ik over de concrete betalingswijze door de kopers volledig in het duister aangezien ook telefonisch de betaling niet kan uitgevoerd zijn.
Ik denkt niet dat een Maestro-betaling mogelijk is zonder pin-code ...
Ga er eens de site van Maestro bekijken ...
-
koenraaddeconinck
- Newbie

- Berichten: 1
- Lid geworden op: 12 sep 2018
- Contacteer:
Re: phishing-e-mail ontvangen
Even de daad bij het woord gevoegd aan gaan kijken op de site van 'Maestro' onder de rubriek 'aankopen in het buitenland'.
Over de daglimieten die hier al vermeld zijn, zie ik niets staan. Dit is letterlijk een tekst gekopieerd en geplakt van de 'Maestro-site':
MET MAESTRO®IS UW GELD VEILIG WANNEER U REIST
Dankzij Maestro® reist u heel wat veiliger: het is niet langer nodig grote bedragen aan de automaat af te halen of met grote hoeveelheden cash op zak rond te lopen wanneer u in het buitenland bent voor zaken of in uw vrije tijd. Veel geld op zak hebben maakt u immers tot een doelwit voor diefstal. Met Maestro® is uw geld veilig en voorhanden wanneer u dat wil, en in de hoeveelheden die u wil.
Dus het totaal besteed bedrag, lijkt me geen raadsel meer gezien er letterlijk staat "... in de hoeveelheden die u wil".
Rest natuurlijk nog de vraag hoe er heel concreet betaald is ... Ik ga eens een poging ondernemen om nogmaals de 'Pax Shop' in Hoofddorp te contacteren en eens luisteren of ze concreet willen/kunnen zeggen hoe er betaald is maar ze hebben alles al overgemaakt aan de politie (beeldmateriaal, identificatiegegevens koper, ...).
Mocht ik hier nieuws krijgen, dan post ik dit uiteraard. Indien er niets verschijnt, dan wil dit zeggen dat men mij niets meer wou/kon zeggen.
Over de daglimieten die hier al vermeld zijn, zie ik niets staan. Dit is letterlijk een tekst gekopieerd en geplakt van de 'Maestro-site':
MET MAESTRO®IS UW GELD VEILIG WANNEER U REIST
Dankzij Maestro® reist u heel wat veiliger: het is niet langer nodig grote bedragen aan de automaat af te halen of met grote hoeveelheden cash op zak rond te lopen wanneer u in het buitenland bent voor zaken of in uw vrije tijd. Veel geld op zak hebben maakt u immers tot een doelwit voor diefstal. Met Maestro® is uw geld veilig en voorhanden wanneer u dat wil, en in de hoeveelheden die u wil.
Dus het totaal besteed bedrag, lijkt me geen raadsel meer gezien er letterlijk staat "... in de hoeveelheden die u wil".
Rest natuurlijk nog de vraag hoe er heel concreet betaald is ... Ik ga eens een poging ondernemen om nogmaals de 'Pax Shop' in Hoofddorp te contacteren en eens luisteren of ze concreet willen/kunnen zeggen hoe er betaald is maar ze hebben alles al overgemaakt aan de politie (beeldmateriaal, identificatiegegevens koper, ...).
Mocht ik hier nieuws krijgen, dan post ik dit uiteraard. Indien er niets verschijnt, dan wil dit zeggen dat men mij niets meer wou/kon zeggen.
Re: phishing-e-mail ontvangen
https://www.eccbelgie.be/themas/dienste ... -of-fraude
Er is dus volgens U met uw bankkaart betaald ..
https://www.belfius.be/retail/nl/produc ... index.aspx
Maestro limiet is 2500/week. Verhoging van de standaard limiet( 2500 euro ) kan enkel via kantoor of via strenge procedure.Hoe kunnen ze er dan in één uur 5000 euro mee betalen.
En trouwens beweert U dat ze Uw bankkaart nooit kunnen gekopieerd hebben. Kopie van magneetstrook en chip van de bankkaart is enkel mogelijk via de originele bankkaart en NOOIT omdat ze valselijk inloggen via de gehackte site.
Zonder magneetstrook en chip werkt een valse kaart NOOIT.
Enige mogelijkheid blijft dan over dat ze bij Uw bank via één of andere weg, een nieuwe kaart hebben aangevraagd, en deze op één of andere manier in hun bezit hebben kunnen krijgen, lijkt mij erg ondenkelijk, en ze dan via de valse site uw pincode hebben kunnen bemachtigen.
Er is dus volgens U met uw bankkaart betaald ..
https://www.belfius.be/retail/nl/produc ... index.aspx
Maestro limiet is 2500/week. Verhoging van de standaard limiet( 2500 euro ) kan enkel via kantoor of via strenge procedure.Hoe kunnen ze er dan in één uur 5000 euro mee betalen.
En trouwens beweert U dat ze Uw bankkaart nooit kunnen gekopieerd hebben. Kopie van magneetstrook en chip van de bankkaart is enkel mogelijk via de originele bankkaart en NOOIT omdat ze valselijk inloggen via de gehackte site.
Zonder magneetstrook en chip werkt een valse kaart NOOIT.
Enige mogelijkheid blijft dan over dat ze bij Uw bank via één of andere weg, een nieuwe kaart hebben aangevraagd, en deze op één of andere manier in hun bezit hebben kunnen krijgen, lijkt mij erg ondenkelijk, en ze dan via de valse site uw pincode hebben kunnen bemachtigen.
-
koenraaddeconinck
- Newbie

- Berichten: 1
- Lid geworden op: 12 sep 2018
- Contacteer:
Re: phishing-e-mail ontvangen
Zoals daarstraks aangekondigd heb ik naar de PaxShop in Hoofddorp gebeld en ik had de zaakvoerder aan de lijn die zich nog levendig het voorval herinnert en die me vanuit werkelijk een grote betrokkenheid, vroeg hoe ver het nu stond met eventuele vergoeding van de schade of politioneel vervolg. Nogmaals, deze man heeft direct alle ! info - incl. beeldmateriaal - ter beschikking gesteld van de dader.
Na deze telefoon, snap ik er nog minder van dan voordien en dat was al niets
De man van de PaxShop antwoordde daarstraks herhaaldelijk en formeel dat er betaald is met een betaalkaart die eindigt op de cijfers 4570. Ik heb daarstraks nog een mijn oude kaart nr. en dat van mijn vrouw gecontroleerd op de site van 'Belfius' en noch mijn oude betaalkaart, noch die van mijn vrouw eindigde/eindigt op 4570 !
De zaakvoerder van de shop gaf aan dat zij - en daarvan ben ik ten volle van overtuigd - te goeder trouw gehandeld hebben en dat ze bij betaling aan hun terminals uiteraard niet kijken naar de bankkaart van iemand om even te checken of die al dan niet 'koosjer' is.
Rest nog de vraag: hoe kan men op basis van phishing gegevens een betaalkaart namaken of kopiëren zonder over de originele te beschikken? Noch ik, noch mijn vrouw zijn onze kaart de dag van de feiten en voordien ook maar één minuut kwijt geweest.
Nogmaals, mijn kaart is vernietigd in de bank en mijn vrouw is ook nooit haar bankkaart verloren.
Nu zie ik het echt niet meer zitten ....
Na deze telefoon, snap ik er nog minder van dan voordien en dat was al niets
De man van de PaxShop antwoordde daarstraks herhaaldelijk en formeel dat er betaald is met een betaalkaart die eindigt op de cijfers 4570. Ik heb daarstraks nog een mijn oude kaart nr. en dat van mijn vrouw gecontroleerd op de site van 'Belfius' en noch mijn oude betaalkaart, noch die van mijn vrouw eindigde/eindigt op 4570 !
De zaakvoerder van de shop gaf aan dat zij - en daarvan ben ik ten volle van overtuigd - te goeder trouw gehandeld hebben en dat ze bij betaling aan hun terminals uiteraard niet kijken naar de bankkaart van iemand om even te checken of die al dan niet 'koosjer' is.
Rest nog de vraag: hoe kan men op basis van phishing gegevens een betaalkaart namaken of kopiëren zonder over de originele te beschikken? Noch ik, noch mijn vrouw zijn onze kaart de dag van de feiten en voordien ook maar één minuut kwijt geweest.
Nogmaals, mijn kaart is vernietigd in de bank en mijn vrouw is ook nooit haar bankkaart verloren.
Nu zie ik het echt niet meer zitten ....
-
koenraaddeconinck
- Newbie

- Berichten: 1
- Lid geworden op: 12 sep 2018
- Contacteer:
Re: phishing-e-mail ontvangen
Nogmaals, ik begrijp het niet meer. Zie ook vorig bericht.ludo schreef: ↑17 september 2018, 11:36
Er is dus volgens U met uw bankkaart betaald ..
Maestro limiet is 2500/week. Verhoging van de standaard limiet( 2500 euro ) kan enkel via kantoor of via strenge procedure.Hoe kunnen ze er dan in één uur 5000 euro mee betalen.
Link verwijderd
En trouwens beweert U dat ze Uw bankkaart nooit kunnen gekopieerd hebben. Kopie van magneetstrook en chip van de bankkaart is enkel mogelijk via de originele bankkaart en NOOIT omdat ze valselijk inloggen via de gehackte site.
Zonder magneetstrook en chip werkt een valse kaart NOOIT.
Enige mogelijkheid blijft dan over dat ze bij Uw bank via één of andere weg, een nieuwe kaart hebben aangevraagd, en deze op één of andere manier in hun bezit hebben kunnen krijgen, lijkt mij erg ondenkelijk.
1. Wat u schrijft, qua limieten wordt bevestigd op de site van 'Belfius' als ik mijn gegevens van mijn bankkaart opvraag,
Daglimieten geldopname = 650
Totale weeklimiet betalingen en geldopname= 2.500
2. Met mijn kaart5gegevens° is meer dan 4.000 euro uitgegeven op enkele uren, los van het feit dat de laatste 4 nummers van de kaart waarmee betaald is in de PaxShop - 4570- niet overeenstemmen met mijn oud kaartnummer, noch met dit van mijn vrouw
En een fout bij 'Maestro" zelf, dat is toch uitgesloten of ...
Nogmaals oprechte dank aan iedereen die hier ook maar de minste klaarheid kan helpen brengen. Nogmaals, dit kan ik niet meer vatten. Straks ga ik nog geloven dat er 'aliens' in het spel zijn ...
Re: phishing-e-mail ontvangen
Uw bankkaart is maar vernietigd nadat de fraude is vastgesteld, Toch 
Lijkt me ook vreemd dat die verkoper dan nog juist weet heeft van de laatste cijfers van die bewuste bankkaart,als hij misschien tientallen klanten over de vloer krijgt??? Denk trouwens niet dat die verkoper je bankkaart in zijn hand krijgt,omdat je die zelf meestal in een kastje moet steken. Zou daar dus niet in het minste rekening mee houden wat die verkoper zegt, hij zegt zelf dat ze niet naar iemands bankkaart kijken of ze al dan niet koosjer is......
Lijkt me ook vreemd dat die verkoper dan nog juist weet heeft van de laatste cijfers van die bewuste bankkaart,als hij misschien tientallen klanten over de vloer krijgt??? Denk trouwens niet dat die verkoper je bankkaart in zijn hand krijgt,omdat je die zelf meestal in een kastje moet steken. Zou daar dus niet in het minste rekening mee houden wat die verkoper zegt, hij zegt zelf dat ze niet naar iemands bankkaart kijken of ze al dan niet koosjer is......
-
koenraaddeconinck
- Newbie

- Berichten: 1
- Lid geworden op: 12 sep 2018
- Contacteer:
Re: phishing-e-mail ontvangen
1. Ja, maar dan zit ik nog met het feit dat de laatste 4 cijfers van de kaart waarmee in de Pax Shop betaald is, die niet overeenkomen (zie vorige posts) met het nr. mijn oudere kaart, noch met deze van mijn vrouw en het feit - zoals ook door u bevestigd - dat daglimieten overschreden worden.
Wat die daglimieten betreft: indien men mijn kaart toch zou gekopieerd hebben (wat technisch niet mogelijk zou zijn zonder de oude kaart die evenwel fysiek permanent en altijd in mijn bezit geweest is), kan men dan een kaart 2 of 3 X kopiëren en op een dusdanig korte tijd na mekaar aankopen doen dat deze niet geregistreerd zijn bij 'Maestro' om zo de daglimiet te omzeilen?
Ik verklaar me nader: ik doe aankoop 1. en met andere kopijen van de kaart min of meer tegelijkertijd aankoop 2 en 3 in andere zaken met een tijdsinterval op dewelke 'Maestro' onmogelijk de vorige aankopen al IT- matig kan verwerkt hebben ?
2. Ik heb nu net naar Dhr. Amersing gebeld, zaakvoerder van de Mediamarkt vestiging in Amsterdam (die geen beeldmateriaal mag over maken aan de politie, tenzij op vraag van de Nederlands politie/justitie) of hij me wel zou willen laten weten hoe er bij hen betaald is en indien met een kaart, wat de laatste 4 nrs van die kaart zijn.
Het was een antwoordapparaat en heb een bericht ingesproken met de reden van mijn tel en de vraag om me terug te bellen.
Dit lijkt me nu toch cruciale informatie.
Ik apprecieer echt dat mijn posts gevolgd blijven worden in de hoop dat iemand van jullie me echt op een spoor kan brengen dat leidt tot opheldering van dit mysterie ...
Re: phishing-e-mail ontvangen
Wat die cijfers betreffen dat die verkoper zegt, lijkt me sterk, zoniet onmogelijk dat die dat zich nog zou herrineren, die krijgen tientallen kopers per uur, zou daar niet op verdergaan. Die zegt maar iets om U ter wille te zijn, en zal niet echt over een fotografisch geheugen beschikken.
Wat betalingen betreft. Elke betaling gaat via een mainframe van de banken( ATOS of WORLDLINE )denk ik beheert dat) die alle verrichtingen per seconde vestigt.
Dus zoals jij zegt via een interval is onmogelijk. Als je limiet bereikt is, kan je 1 /10 seconde of zelfs nano seconde later geen andere aankoop doen, zo snel gaat dat. En dit is wereld wijdt, maak je daar geen zorgen over.
En nogmaals kaarten(en) zonder magneetstrook en chip werken niet, en zou enkel via de originele kaart gekopieerd kunnen worden.
Blijft over, iemand die U kent, en in het verleden op één of ander manier Uw kaart heeft kunnen kopieren,en aan uw pincode is geraakt. Blijft dan nog over de limiet, hoe heeft hij die dan kunnen verhogen via de bank...
??
Wat betalingen betreft. Elke betaling gaat via een mainframe van de banken( ATOS of WORLDLINE )denk ik beheert dat) die alle verrichtingen per seconde vestigt.
Dus zoals jij zegt via een interval is onmogelijk. Als je limiet bereikt is, kan je 1 /10 seconde of zelfs nano seconde later geen andere aankoop doen, zo snel gaat dat. En dit is wereld wijdt, maak je daar geen zorgen over.
En nogmaals kaarten(en) zonder magneetstrook en chip werken niet, en zou enkel via de originele kaart gekopieerd kunnen worden.
Blijft over, iemand die U kent, en in het verleden op één of ander manier Uw kaart heeft kunnen kopieren,en aan uw pincode is geraakt. Blijft dan nog over de limiet, hoe heeft hij die dan kunnen verhogen via de bank...
-
koenraaddeconinck
- Newbie

- Berichten: 1
- Lid geworden op: 12 sep 2018
- Contacteer:
Re: phishing-e-mail ontvangen
1. Voor zover ik kan zien, is mijn limiet nooit verhoogd.ludo schreef: ↑17 september 2018, 12:50 Wat die cijfers betreffen dat die verkoper zegt, lijkt me sterk, zoniet onmogelijk dat die dat zich nog zou herrineren, die krijgen tientallen kopers per uur, zou daar niet op verdergaan. Die zegt maar iets om U ter wille te zijn, en zal niet echt over een fotografisch geheugen beschikken.
Wat betalingen betreft. Elke betaling gaat via een mainframe van de banken( ATOS of WORLDLINE )denk ik beheert dat) die alle verrichtingen per seconde vestigt.
Dus zoals jij zegt via een interval is onmogelijk. Als je limiet bereikt is, kan je 1 /10 seconde of zelfs nano seconde later geen andere aankoop doen, zo snel gaat dat. En dit is wereld wijdt, maak je daar geen zorgen over.
En nogmaals kaarten(en) zonder magneetstrook en chip werken niet, en zou enkel via de originele kaart gekopieerd kunnen worden.
Blijft over, iemand die U kent, en in het verleden op één of ander manier Uw kaart heeft kunnen kopieren,en aan uw pincode is geraakt. Blijft dan nog over de limiet, hoe heeft hij die dan kunnen verhogen via de bank...??
2. Wacht nog op tel van Mediamarkt als antwoord op mijn ingesproken bericht ... Stel nu dat Mediamarkt die 4 laatste cijfers bevestigd ... ? Wat dan ?
Re: phishing-e-mail ontvangen
Een berucht 1-2-3-tje van de drie Nederlandstalige landen in deze wereld.
1. Allereerst Nederland. Het Nederlandse banksysteem rammelt aan alle kanten. Zo kan je bijvoorbeeld een 'eenmalige machtiging' geven waarbij je telefonisch op woord van eer, verklaart, dat een bedrijf je geld mag hebben.
Dat bedrijf verklaart op woord van eer dat ze jouw geld mogen hebben. Dat gaat natuurlijk regelmatig fout. Stap 1 - toestemming van de gebruiker - wordt nogal eens overgeslagen, tiens.
Daarom zijn de Nederlandse banken daar onderling ook nogal fel op en tot 1 jaar na betaling kan 'jouw' Nederlandse bank dat geld gewoon manu militari terughalen, zonder verder gedonder.
(Ik spreek hier uit ervaring).
2. Nederlandstalig land nummer 2: België. Gekend om de... kuch... 'goede service' en dan vooral die van de banken. Dus als een Belg zo iets Nederlands overkomt, dan neemt zijn Belgenbank *niet* de juiste maatregelen.
3. Het derde Nederlandstalige land. De ene helft woont nog in eigen land, de andere helft woont in Nederland en dan vooral en in het bijzonder... in Amsterdam. Komt u bekend voor, die plaatsnaam ?
Ik dacht de naam van het winkelcentrum te herkennen, maar het ligt dus toch niet in de Bijlmer.
Nu hebben die mannen nr. 1 met nr. 2 gecombineerd en een gouden handeltje opgeduikeld.
Naast de 'eenmalige machtiging' zijn er nog andere idiote zaken in het Nederlandse systeem. Zo worden bijvoorbeeld voor Maestro vaak de limieten genegeerd, zeker bij buitenlandse kaarten (en Maestro IS meestal een buitenlandse kaart).
1. Allereerst Nederland. Het Nederlandse banksysteem rammelt aan alle kanten. Zo kan je bijvoorbeeld een 'eenmalige machtiging' geven waarbij je telefonisch op woord van eer, verklaart, dat een bedrijf je geld mag hebben.
Dat bedrijf verklaart op woord van eer dat ze jouw geld mogen hebben. Dat gaat natuurlijk regelmatig fout. Stap 1 - toestemming van de gebruiker - wordt nogal eens overgeslagen, tiens.
Daarom zijn de Nederlandse banken daar onderling ook nogal fel op en tot 1 jaar na betaling kan 'jouw' Nederlandse bank dat geld gewoon manu militari terughalen, zonder verder gedonder.
(Ik spreek hier uit ervaring).
2. Nederlandstalig land nummer 2: België. Gekend om de... kuch... 'goede service' en dan vooral die van de banken. Dus als een Belg zo iets Nederlands overkomt, dan neemt zijn Belgenbank *niet* de juiste maatregelen.
3. Het derde Nederlandstalige land. De ene helft woont nog in eigen land, de andere helft woont in Nederland en dan vooral en in het bijzonder... in Amsterdam. Komt u bekend voor, die plaatsnaam ?
Ik dacht de naam van het winkelcentrum te herkennen, maar het ligt dus toch niet in de Bijlmer.
Nu hebben die mannen nr. 1 met nr. 2 gecombineerd en een gouden handeltje opgeduikeld.
Naast de 'eenmalige machtiging' zijn er nog andere idiote zaken in het Nederlandse systeem. Zo worden bijvoorbeeld voor Maestro vaak de limieten genegeerd, zeker bij buitenlandse kaarten (en Maestro IS meestal een buitenlandse kaart).
