Vraag ivm doorstorting RV
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
- Libertarian
- Newbie

- Contacteer:
Vraag ivm doorstorting RV
Beste spaargidsers,
Ik vraag mij af wat er precies gebeurt wanneer RV wordt ingehouden op een spaarrekening.
Concreet: stel dat de staat RV wil roven omdat ik boven de grens ga, wordt mijn naam/rekening/rekeningstand dan doorgegeven aan de staat (die er in principe een vermogenskadaster mee kan maken en mij er bijvoorbeeld volgend jaar indien ik het dan zou spreiden en een rekening zou vergeten aan te geven toch op zou kunnen belasten) of wordt dat anoniem ingehouden door de bank en anoniem doorgestort en blijf men zo eigenlijk "ongekend" zolang men de RV niet terugvordert via de personenbelasting?
Ik vraag mij af wat er precies gebeurt wanneer RV wordt ingehouden op een spaarrekening.
Concreet: stel dat de staat RV wil roven omdat ik boven de grens ga, wordt mijn naam/rekening/rekeningstand dan doorgegeven aan de staat (die er in principe een vermogenskadaster mee kan maken en mij er bijvoorbeeld volgend jaar indien ik het dan zou spreiden en een rekening zou vergeten aan te geven toch op zou kunnen belasten) of wordt dat anoniem ingehouden door de bank en anoniem doorgestort en blijf men zo eigenlijk "ongekend" zolang men de RV niet terugvordert via de personenbelasting?
Re: Vraag ivm doorstorting RV
Heel goede vraag waar ik ook mee zit. Ik heb namelijk 2 spaarrekeningen. Als ik beide rentes optel zit ik er net boven. Vroeger deed KBC dat omdat ik voor 2009 alles bij hen staan had.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bedoeling is uiteraard een vermogenskadaster aan te leggen. Wil je niet in dat kadaster terecht komen dan kan je opteren om via de bank 25% in te houden. Laat je echter maar 21% afhouden, wordt dit opgenomen in het kadaster en weet men over welk vermogen je beschikt.
-
witte merel
- Sr. Member

- Contacteer:
Gaan we hiermee naar twee soorten burgers in ons land: een groep wiens vermogen helemaal gekend is en een tweede groep wiens vermogen nooit hoeft gekend te zijn ? Wie zegt dan nog dat alle burgers gelijk zijn voor de wet ?
Spaarrekeningen vallen daar niet onder. Daar geldt toch de 15 % RV regel met vrijstelling van 1830 €per persoon voor 2012. Natuurlijk moet je altijd het bedrag daarboven ( ook al is je geld verspreid over verschillende rekeningen) jaarlijks bij je aangifte voegen. Die 21 en 25 % hebben te maken met al de andere vormen van beleggen , waaronder ook termijnrekeningen en kasbons. Voor zeer grote bedragen van deze laatste categorie, kan het voor de houder soms interessanter zijn die 4 % op te hoesten, liever dan in een databank terecht te komen. Maar voor spaarrekeningen blijft de regel dat je zelf moet aangeven boven het vrijgestelde bedrag, onafgezien waar je geld overal staat....automatisch zit je zo dan ook in die datbank.Je kan dat negeren ,maar de boetes zijn naar het schijnt behoorlijk hoog als ze er op uitkomen. Een keuze die ieder voor zichzelf moet maken natuurlijk.
Is inderdaad zo maar voor gereglementeerde spaarrekeningen. Door het bedrag boven de 1830 aan te geven geraak je niet in de databank van de BNB maar wel in die van de belastingdienst.
Mvg,
Mvg,
Ik heb gisteren vernomen dat de banken alle spaarrekeningen naar de Nationale Bank moeten doorgeven dit ivm het vermogenskadaster !
-
YVES1
Hoe zit het nu eigenlijk in elkaar,kun je nu nog verschillende rekeningen bij banken hebben en zodoende dat je boven de limiet van de roerende voorheffing zit , of wat anders?
Is het zo dat elke bank alle beleggingen (op naam) nationaal moet doorgeven zoals termijnrekeningen en obligaties ? of geldt dit alleen voor spaarrekeningen ?
Alleen de spaarrekeningen zouden moeten doorgegeven worden aan de Nationale Bank ! Effectenrekeningen niet !
De NBB zal bij te betalen RV op de rente(n) van je spaarrekening(en) in actie treden zeker ?!
Maar ja, hoeveel keer zal men de procedure nog veranderen
??
De NBB zal bij te betalen RV op de rente(n) van je spaarrekening(en) in actie treden zeker ?!
Maar ja, hoeveel keer zal men de procedure nog veranderen
Een domme vraag waarschijnlijk...
Een termijnrekening bij NICB bijvoorbeeld, hoort deze rekening bij spaarrekeningen of hoort dat bij effectenrekening ?
Een termijnrekening bij NICB bijvoorbeeld, hoort deze rekening bij spaarrekeningen of hoort dat bij effectenrekening ?
Een termijnrekening is geen spaarrekening !
Trouwens bij een termijnrekening wordt de RV rechtstreeks afgehouden bij de bank !
Trouwens bij een termijnrekening wordt de RV rechtstreeks afgehouden bij de bank !
Een doordenkertje in verband met het aanleggen van vermogensregister van RV van 21% via je belastingaangifte.
( 25% RV afhouding aan de bron( de bank ) komt niet in het vermogensregister )
Het pensioenstelsel is opgebouwd als solidariteits begrip = wie behoeftig is zal ontvangen naar rato van zijn gepresteerde jaren en gestorte bijdragen........
Neem nu dat je maar 21% op je vermogen ( kasbons -termijnrekeningen ) laat afhouden via je belastingaangifte,en alzo in het vermogenskadaster terechtkomt.
De overheid weet nu over hoeveel vermogen je ongeveer beschikt,en of welke intrest je maandelijks ongeveer opstrijkt.
Bestaat er dan niet de mogelijkheid,dat als je op pensioen zou gaan, deze dienst zou kunnen beslissen dat je niet of minder "behoeftig " bent en alzo een sterk verminderd pensioen zou ontvangen.
Evenzo stel ik mij de vraag of deze piste niet verder zou doorgevoerd kunnen worden naar andere sociale uitbetalingsinstellingen, zoals : ziekenkas - werkloosheid - kindervergoeding - weduwe enz.
Zelfde denkpiste met pensioensparen en andere opgebouwde vermogens.
Is rare gedachte,maar van de overheid moet je van niets verschieten,als je in gedachten hebt dat ze toch al jaren zeggen dat het sociaal zekerheids systeem ,inzonderheid de pensioenen onbetaalbaar aan het worden is en de eerste tekenen daarvan al voelbaar zouden worden 2017.
Meningen en gedachten hierover zijn welkom..................;;
( 25% RV afhouding aan de bron( de bank ) komt niet in het vermogensregister )
Het pensioenstelsel is opgebouwd als solidariteits begrip = wie behoeftig is zal ontvangen naar rato van zijn gepresteerde jaren en gestorte bijdragen........
Neem nu dat je maar 21% op je vermogen ( kasbons -termijnrekeningen ) laat afhouden via je belastingaangifte,en alzo in het vermogenskadaster terechtkomt.
De overheid weet nu over hoeveel vermogen je ongeveer beschikt,en of welke intrest je maandelijks ongeveer opstrijkt.
Bestaat er dan niet de mogelijkheid,dat als je op pensioen zou gaan, deze dienst zou kunnen beslissen dat je niet of minder "behoeftig " bent en alzo een sterk verminderd pensioen zou ontvangen.
Evenzo stel ik mij de vraag of deze piste niet verder zou doorgevoerd kunnen worden naar andere sociale uitbetalingsinstellingen, zoals : ziekenkas - werkloosheid - kindervergoeding - weduwe enz.
Is rare gedachte,maar van de overheid moet je van niets verschieten,als je in gedachten hebt dat ze toch al jaren zeggen dat het sociaal zekerheids systeem ,inzonderheid de pensioenen onbetaalbaar aan het worden is en de eerste tekenen daarvan al voelbaar zouden worden 2017.
Hoe je het draait ok keert, de hardwerkende midden klasse is de hoofd sponsor van dit land!
Geld moet rollen, maar de overheid komt het uit uw zakken trekken, als je wat centen hebt!
Off topic weet het
Geld moet rollen, maar de overheid komt het uit uw zakken trekken, als je wat centen hebt!
Off topic weet het
Inderdaad, dit is wat er zal komen. Maar op die manier zullen de zgn 'sociale uitkeringen' ook op een meer correcte manier kunnen gebeuren rekening houdend met de behoeften en echte financiële toestand van de betrokkene.ludo schreef: Neem nu dat je maar 21% op je vermogen ( kasbons -termijnrekeningen ) laat afhouden via je belastingaangifte,en alzo in het vermogenskadaster terechtkomt.
De prijs om te ontsnappen aan de aangifte is echter niet zo hoog. Een rv van 25 ipv 21% op een jaarlijkse opbrengst van 4% is 0,16% meer. De maximale kost is 800 € (20.000 € x 4%). Wie echt een vermogen heeft komt er goedkoop vanaf om anoniem te blijven.